Honda XR 650-Turbo reportage i Bike!

Robban_C skrev:
Ulf:
Du är en liten sifferfascist tror jag bestämt. :D
Kan det vara mättoleranser som felar?
Jo, gör rimlighets/konsistensbedömningar så ofta jag kan. En skeptisk j-l mao.
Nåt är ju fel (om jag räknade rätt, nota bene), gissar på varvtalsmätningen.
Eller så råkade boost 2 skriva fel helt enkelt.
Väntar med spänning på svaret.

Btw. verkar som xr650 motorn är rätt tålig.....
/u
 
MONSTRUÖST!!! =) fyyy fan vilket monster!!! när blire nån isåkning då? :näsblod
 
Är det inte så att vridet kan MINSKA vid höga varvtal, därav ge en annan max-effekt ?

Ex.... maxvrid = 99Nm, fast detta vida 7000RPM
vridet vid 8500RPM kanske sedan är 90NM, vilket ger andra hästar ?
 
Klart coolt :D
XR:n är ju rätt vild orginal pga att vridet kommer omedelbums, går denna ens att köras utav en vanligt person?
Den raka kurvan tyder ju på det, hehe kan vi få en körkänslerapport? :lol
(Ohh måste man vänta till 8feb, attans...)
 
ulf_lundin skrev:
99.2 Nm v 8250 blir väl 116 hk ? Eller räknar jag fel ?
eff = vrid*varv/7.024
/u


Kan man räkna så på alla sorters motorer? En turbodiesel har ju ett jävla vrid men ändå inte så mycket hästar, en r1 maskin på 160 hk kan ju omöjligt ha samma vrid som 160 hk smallblock v8 t.ex :confused:
 
robbandalal skrev:
Kan man räkna så på alla sorters motorer? En turbodiesel har ju ett jävla vrid men ändå inte så mycket hästar, en r1 maskin på 160 hk kan ju omöjligt ha samma vrid som 160 hk smallblock v8 t.ex :confused:


Det beror på var i registret du har maxvrid.

Förenklat kan man säga att effekten är en funktion av vridmoment & varvtal.

Om du har högt vridmoment på låga varvtal (som en TD tex.) så blir effekten ändå inte så hög (just pga. det låga varvtalet).

Tar du en R1 å andra sidan, så har den sin maxeffekt långt upp i registret, där har vi inte så högt vridmoment. Men mha. det höga varvtalet så uppnår man ändå en hög effekt. (Detta är ännu tydligare på en 600'a..som kräver ännu högre varvtal för att prestera).

Hoppas du förstod vad jag menade.
 
Bredhängslefarbron's turboxr

Har följt Benny's (Boost 2) framfart med turbo projektet under lång tid...
Vill här passa på att än en gång grattulera, och jag vet att du ändå inte har kommit i mål än! :)
Lite vill ha mer och fan vill ha fler... you rule :Bugar

/ biker bitch'en 11:an.
 
God D*MN!!
Stämmer det (med tanke på diskussionen) så är det ju bara att lyfta på hatten och gratulera. Ser med spänning fram mot nummret då den är med.

Hojen torde bli svårslagen med den vikt/effekt som beskrivs. Gratulerar Boost2! Bra jobbat! Tur att det finns människor som tar påståendet "omöjligt" som en ren utmaning.
 
Jag vill också ha turbo!Men med KTM LC4 går ju vevlagret ner sig redan vid halva effekten :(
 
Jävlar också du måste kunna dina saker! :Bugar
Du har inte lust att spela in en film då du kör på isen så man får se litegrann av den eller filma den på gatan så fort du har tid? :)
 
ulf_lundin skrev:
99.2 Nm v 8250 blir väl 116 hk ? Eller räknar jag fel ?
eff = vrid*varv/7.024
/u
Stämmer rätt dåligt om du räknar uppmätta värden på sporthojar. Fan... min retta skulle ju ha 171 hästar då ju, med slip-on annars orginal :7peta tyker iofs att den går bra... :)
 
freding skrev:
Stämmer rätt dåligt om du räknar uppmätta värden på sporthojar. Fan... min retta skulle ju ha 171 hästar då ju, med slip-on annars orginal :7peta tyker iofs att den går bra... :)
Sjutton oxå... jag räknade fel... ursäktar ursäktar
 
Heda skrev:
Håller kopplingen då, inget slir typ ?

Lite cooolt då !!!!
Underligt nog kör jag med orginal lameller fortfarande från 00"!!!!!!! Kan säga det att oljan har stor betydelse! Kör med bel ray 20-50 mineral!! Med slick 50 = vicktigt!! Kopplingsfjädrarna kommer från en suka 750 ex hårda + lite grövre/längre :tummenupp Kommer snart en film med pg och bromsbänk + egna körningar :tummenuppwww.kramforsligan.com inom några veckor?"
 
Last edited:
Hoke skrev:
Klart coolt :D
XR:n är ju rätt vild orginal pga att vridet kommer omedelbums, går denna ens att köras utav en vanligt person?
Den raka kurvan tyder ju på det, hehe kan vi få en körkänslerapport? :lol
(Ohh måste man vänta till 8feb, attans...)
Den är först och främst gord för att jaga flercylindriga rövraketer på typ midlanda motorpark! Är otroligt lättkörd på kurvig asfalt! Även underligt nog stuntvänlig i alla farter :va (Ska visa på filmen) :tummenupp Kan lätt plocka upp den på baken i 190 knyck = 5an utan koppling! Men saktar då snappt ner i fart pg luftmotsånd.. Kräver några timmars invänjing! Pg skulle ha behövt mer körtid i sadeln.. Han körde cirk 40 min..
 
Vad använder du för turboaggregat på Xr,en? Kan väl knappast komma från nån bilmodell
 
Boost 2 skrev:
Den är först och främst gord för att jaga flercylindriga rövraketer på typ midlanda motorpark! Är otroligt lättkörd på kurvig asfalt! Även underligt nog stuntvänlig i alla farter :va (Ska visa på filmen) :tummenupp Kan lätt plocka upp den på baken i 190 knyck = 5an utan koppling! Men saktar då snappt ner i fart pg luftmotsånd.. Kräver några timmars invänjing! Pg skulle ha behövt mer körtid i sadeln.. Han körde cirk 40 min..

du kan väl hojta till i sommar om/när du ska ner på midlanda så man får se besten i action? :fyllisar
får man ta ut xr600 o se när du kör åttor runt mig :hihi
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top