Honda XR 650-Turbo reportage i Bike!

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
ulf_lundin skrev:
Inte säker på att det är cw. Cd kallas den ibland iaf, (coefficient of drag ?)

Här är lite skruff jag postat tidigare ngn gång:

P[kW] = (2,73 * Cr * Mv[kg] + 0,0126 * Cd * Av[m^2] * Sv[km/h]^2 ) * Sv[km/h] * 10^-3

Cr = Rullmotståndskoefficient (För bil: 0,012 < Cr < 0,015)
Cd = Luftmotståndskoefficient (För bil: 0,3 < Cd < 0,5)
Av = Frontarea
Mv = Vikt på hojen

Så om vi kalibrerar den mot Busans originalprestanda:

160 hp på bakhjulet säger vi, det blir 118 kW

Vikten är 300 kg med förare om 70 kg.

Rullmotståndet är säkert lägre än en bil eftersom det bara är två hjul och mindre yta, vi säger 0,010.

Luftmotståndet är nog det som slår mest och som är mest osäker, så det är den vi bör kalibrera emot.

Frontarean är väl ca 1,2 * 0,5 = 0,6 m^2

Toppfart std är ju ca 300 km/t.

Ok, då kör vi:

118 = (2,73 * 0,010 * 300 + 0,0126 * Cd * 0,6 * 300^2) * 300 * 10^-3

Cd = 0,566 (vilket är en liten bit högre än en bil, men ändå förmodligen rätt bra.

Lite lätt ovetenskapligt, men...

/J
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
skriv en cv/cw (elle va de va) tråd istället o ta upp det där... :7peta
 

sir Urban

Inte riktigt som jag borde på nåt sätt
Gick med
16 May 2004
Ort
Kalmar
Hoj
R1 - 04 Raceversion
ulf_lundin skrev:
Inte säker på att det är cw. Cd kallas den ibland iaf, (coefficient of drag ?)
Cd = 1 gäller i ett teoretisk fall för en platt skiva med 'stor' area.
Multar man cd m frontarean så blir det cda, sorten m^2. Effektiv area sas.

Men på en hoj kommer det dåliga cd-värdet inte från fronten, utan från bakdelen.
Det är främst den tvära avslutningen som ger det höga luftmotståndet, iaf på kåphojar.
Man får ett undertryck där, och det bromsar helt enkelt. Men modet och
tävlingsregler hindrar kåpor o sånt där.
/u

Inte helt sant det där även om det är en stor del kanske den största? En stor del som kommer från diverse utstående saker som backspelgar etc men detta är svårt eller i stort sett omöjligt att räkna på för den totala kroppen då den skapar undrtyck och diverse strömmar som påverkar andra saker som i sin tur ger turbulens. Den optimala utformningen för låga luftmotstånd är en vattendroppe (vet inte om det finns nån ännu värre geometri men den är ruskigt bra iallafall.).

/Urban
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
:4skrika :mad: :4skrika :mad: :4skrika :mad: :4skrika :mad: :7peta förstör inte denna tråd nu...varje gång man ser ett nytt inlägg så tänker man att de kan va nåt om trimningen elle nya framsteg men ni skriver en massa tjafs många inte vill läsa..
starta ny tråd...det är inte första tråden som blir förstörd med cv cw cd snack


snälla? :(
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Ozeo: SÅ förskräckligt OT är det väl inte. När man börjar spekulera om hur fort
XRen går, eller skulle kunna gå m högre laddtryck o llk, så ligger det rätt nära
att dra upp att det finns lite annat än motoreffekten som oxå spelar in.
/u
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
ulf_lundin skrev:
Ozeo: SÅ förskräckligt OT är det väl inte. När man börjar spekulera om hur fort
XRen går, eller skulle kunna gå m högre laddtryck o llk, så ligger det rätt nära
att dra upp att det finns lite annat än motoreffekten som oxå spelar in.
/u

tycker de verka spåra ur lite :(
vet redan att den inte går på bakhjule över 190 o de e allt en som inte fattar nåt behöver veta :rolleyes:
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Boost 2 skrev:
Tackar ,tackar ttren är som gord för att turboriseras :tummenupp ! behövs ej ens kompsänkas! o håller stenbra


Jaha, hur går det med den där byggbeskrivningen då? Jag har en gammal UR TT som skulle må bra av turborisering för att bli skoj att köra med.

Kunde ju vara perfekt som ishoj.
 

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
K-town
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Såg en film på denna xr när dom körde på isen för ett antal månader sen.
Var ett riktigt grym drag i den :).
Filmen borde fortfarande finnas att tanka på dc.
Kmr dock ejj ihåg vad den hette.
 

HenRRik

Eurodragster.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlshamn
Hoj
CBR 945RR POS SilverTejpSpecial -92 Och en XR600R från japan -91
jaha..? Hur går det Boost2 ??

Åkt nå mer stånkaturbo?
 

turbobiker44

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2006
Ort
Skåne
Hoj
2-taktere
yates skrev:
Riktigt grymt Boost2. Jag blir lätt imponerad. Där ligger man allt ganska mkt i lä me sin XR. :D

Hej alla.
Mitt 1:a inlägg här.
Ville bara säja att det är kul med detta forum och särskilt turbosidan här.
Sen till de som inte verka tro på din effekt,,Varför inte?
Jag förstår inte varför,,Jag menar som tumregel så funkar ju turboladdning så, generellt,,att 1 bars laddtryck, alltså dubbla atmosfärtryck, så bör motorn ge ca 100 % effektökning ,plus/minus beroende på motortyp, så en enstånka med ca 50 hk får då med 1,0 bars laddtryck ca 100 hk. Simpelt!!
Vad fan, de flesta enstånkor(OBS- UTAN -OBS)turbo i SoS (Sound of Singles) tar de ju ut ungefär samma effekt,,men då är det trimmat hårt och håller väl inte så länge,,men men kul.
Finns ju till och med färdiga turbokit till Yamaha RD 350 -83 (2-cylindrig 2-takt tidig 80-tal) (Banshee i USA) med upp till 190 hk(dock på metanol, men ändå),,på en 350!!!!!!!! Och de som "förstår sig på" sa ju också att det inte gick att turboladda 2-taktare,,men tji fick de
Hälsar Mogens.
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
11:an skrev:
Nu ska jag illhåga er lite...

Kanske speciellt du som frågade efter ett kit till en TT...
Jag har fått en förfrågan från Boost 2 (Benny).

För att vidare utveckla projektet önskar han bygga ett system på min TTe :pannkyss . Men jag har inte riktigt bestämt mig ännu... (det kommer ju att kosta några kulor) Men måste ju ändå erkänna att det är en lockande tanke. :banana

Det är ju hedrande att få bli försökskanin, Benny :Bugar


Jo det var jag som efterfrågade det kitet. Det ska bli intressant att se om det blir något av detta. Håll oss informerade är du snäll :)
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jaha, nu måste det väl ha hänt något.

Det var världsrekord i tråduppväckning :D

Jo jag har stigit i rang och kallar mig Boost 3 här och Boost III på andra motorsidor.
Det senaste som hänt är att jag sålde alla turboprylar till en Norrman somras. Jag blev ju gubbe 40+ så jag fick nergradera till mer passande gubbhoj Buell 1200 tyvärr.

Jag har just hjälpt igång Norrbaggens turbobygge så den funkar. Han har lite andra moddar i motorn än jag hade, den ska gå med Hotcams steg II kam som jag tror blir perfekt. Den blir även portad i vinter och har bättre avgassystem än jag hade. Jag körde smala org krökar medan norrbaggen har akrapovic krökar som är lite grövre. Han kör även med en mikuni hsr 40mm gasare ,jag körde mikuni pro serie 41mm.
Den rivs nu i vinter och vevstaken byts till Falicon som även jag körde ,men ev ska det provas att glidlagra den staken!! De är ju rullager org vilket är svagheten i motorn. Jag tror att det ev funkar men högst osäkert.

Den motorn kommer kunna lämna lika höga hk som min ca 105hk på 0,8 bar och vid 1,1 bar som den kan ladda vet jag inte effekten men bet mer än 105hk på hjulet. Den körs också utan ic på 98 okt men det kan bli en IC om plats finnes.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Och hur gick det med TT projektet?

Nu lider jag av minnesförlust, du måste nog fräscha upp mitt minne TT?

Men jag kan uppdatera i senaste om Norrmannen som köpte mina turboprylar i somras. Nu har han fått fart på den så den går nästan som mig gjorde.

Han har sofar helt orörd motor, dvs bara kompsänkt med 2mm spacer.
Han har en skillnad mot min turbo konfig och det är Acraprowic krök ,jag körde standard krök men både portat och tornado steg II kam.
Norrbaggens xr bör ge minst 85hk på hjulet nu med 0,8 bar men det blir lite värre kam nu (Hotcams I) och ev portning. Han vill medvetet hålla nere hästarna för hållbarhetens skull.

Norrbaggen ska nu förstärka motorn med Falicon stake med silverpläterat rullager lika som jag hade + svetsa vevtappen vilket inte jag gjorde dumt nog.
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top