Honda XR 650-Turbo reportage i Bike!

Jag fattar inte att folk som påstår sig vara intresserade av motorer/teknik kan fråga VARFÖR i de här sammanhangen....

"Varför vill du sätta en trimmad V6'a i en Taunus?"
"Varför vill du köra stinkande vrölande as till tvåhjuling genom löjligt djupa lerhål i skogen?"
"Varför sätter man Gixxermotor i en gokart?"
"Varför ska man köra med lustgas?"
"Varför ska man man bygga en egen motorlyft när biltema säljer en för 700 spänn?"


"FÖR ATT DET GÅR!"

Det ska väl inte vara så svårt att förstå?

edit/ F'låt, för sent ute.
 
Last edited:
ulf_lundin skrev:
Jodå, luftmotståndet kan skilja upp till 2-3 ggr på olika std hojar.
Hayabusan har cda värde (eff. area) på ca .31, en BMW r1100 rt m upprätt
förare .97, en racing 125a ligger runt .20.
Bmw:n behöver mao 3 ggr mer effekt för en given fart än Hayabusan.
Så visst finns det stora skillnader där.
/u

Om inte jag minns helt fel så är de där inte helt propotionella mot varandra? är det inte en funktion med en kvadrat på cda värdet?

Eller blandar jag ihop allt som vanligt?
 
SM 570 RR skrev:
:va


Var finns möjligheterna? ?Crossbana ? Endurospår? Backtävling? Motardbana?

Neggo :fatta! Du var en av de mest tråkiga hojåkare jag träffat på, tror jag :hihi

Varför ska man inte kunna köra motardbana eller varför inte en lite öppnare RR-bana mot både andra motarder eller sporthojar!? Om man sedan inte får köra SM, eller RM-tävlingar så kan man ju alltid ställa upp i olika träningsheat eller dyl.
Och på asfalt eller grussafariturer är det kul med mera motor än mindre kan jag intyga!

Skulle inte alls förvåna mig om det kommer att komma öppna klasser/tävlingar där även trycksatta motorer tillåts, om nu sådana blir populära byggen.

Crossbana eller ännu hellre enduro är ju helt befängt att man skulle köra med trycksatta motorer, finns ju ingen som helst mening då man i endurospåret hellre vill ha lite och lättanvänd effekt än en djup källa att ta av...

Hållbarheten är ju hittills över förväntan då Boost 2 kört x antal hundra mil utan problem!

Skulle tro att du djupt inuti är mäkta avundsjuk på en sådan båge.. :hihi :7peta :hihi

Har du förresten läst reportaget i Mc-Nytt? :va

/G
 
Last edited:
SM 570 RR skrev:
:va


Var finns möjligheterna? ?Crossbana ? Endurospår? Backtävling? Motardbana?

förstår inte varför focus skulle vara att köra på bana eller tävla????,
hur många % av milen kör man på bana igentligen? 1% ? 0.0001%?
jag skulle definitivt inte ha något emot att ha 90+ hk på en xr650r fatta va kul man skulle kunna ha när man kör, busfaktorn ökar ju som attans! :banana
fet möjlighet är om du är trångsynt är tex gatmotard, isbus, offroad etc,

tycker du är lite väl negativ mot allt som inte har att göra med din hoj, :kocko
 
Sprang till macken och köpte senaste nummret av Mcnytt efter jobbet då jag följd tråden med stort intresse,dock lite i smyg.


PG lundmarks slutomdöme lyder:

Makalös effekt med inbyggt habegär och hög EPK (effekt per krona)
Lättkörd på låg-mellan effekt men karaktären borde ändras med ett bredare register på toppen.Detta åtgärdas lättas genom att sätta tillbaka den snällare orginalkamaxlen.

Fredrik (fotograf)
Bennys turbo-XR känndes både hemtam och lättkörd...ända tills jag öppnade trottlen för fullt.Då flyttades jag till en annan planet!
Jag har förvisso provkört turbogatcyklar med både 200 och 300 hk,men med mer än 100hk i en offroadhoj höjdes ribban så högt att till och med Sergej Bubka skulle få svindel.

Genomgånde imponernade omdömen och positiva utalanden om hojen.


Benny ser den som en prototyp,Själv(PG lundmark) anser jag att den nästan är färdig ovanstånde ändringar är bara kosmetika förändringar.

Sen var stektermometern lite skoj som oljetempmätare.

Respekt säger jag.

Och du Benny,skulle du någon gång ta fram ett kitt till TTR så hör av dig :)
 
Last edited:
Mycket fräckt projekt :tummenupp

Såg lite bilder i MC-nytt snabbt, dock syns inte turbo installationen riktigt, antar att den sitter där bak under bakstänkan?
Verkar skumt med så långt grenrör, men det fungerar tydligen.
Vad är det för aggregat tro?
 
Långa farbron skrev:
Sprang till macken och köpte senaste nummret av Mcnytt efter jobbet då jag följd tråden med stort intresse,dock lite i smyg.


PG lundmarks slutomdöme lyder:

Makalös effekt med inbyggt habegär och hög EPK (effekt per krona)
Lättkörd på låg-mellan effekt men karaktären borde ändras med ett bredare register på toppen.Detta åtgärdas lättas genom att sätta tillbaka den snällare orginalkamaxlen.

Fredrik (fotograf)
Bennys turbo-XR känndes både hemtam och lättkörd...ända tills jag öppnade trottlen för fullt.Då flyttades jag till en annan planet!
Jag har förvisso provkört turbogatcyklar med både 200 och 300 hk,men med mer än 100hk i en offroadhoj höjdes ribban så högt att till och med Sergej Bubka skulle få svindel.

Genomgånde imponernade omdömen och positiva utalanden om hojen.


Benny ser den som en prototyp,Själv(PG lundmark) anser jag att den nästan är färdig ovanstånde ändringar är bara kosmetika förändringar.

Sen var stektermometern lite skoj som oljetempmätare.

Respekt säger jag.

Och du Benny,skulle du någon gång ta fram ett kitt till TTR så hör av dig :)
Tackar ,tackar ttren är som gord för att turboriseras :tummenupp ! behövs ej ens kompsänkas! o håller stenbra
 
kul projekt, synd att man inte är lika händig, så att man kan haka på en turbo på tt'n.. :)
 
sir Urban skrev:
Om inte jag minns helt fel så är de där inte helt propotionella mot varandra? är det inte en funktion med en kvadrat på cda värdet?
Luftmotståndskraften är proportionell mot cda-värdet och hastigheten i kvadrat.
Så dubblar du cda-värdet så krävs dubbla kraften vid samma hastighet.

Vill du köra dubbelt så fort med samma hoj så ökar kraften (N) 4 ggr och
hastigheten (m/s) 2 ggr, så effektbehovet (Nm/s) ökar 8 ggr.

Cda-värdet är effektiva arean, alltså frontarean * 'formfaktorn' (vad den nu kallas; luftmotståndskoefficient ?)

Det där är inte exakt, men jag tror det duger någorlunda för hojar.
Turbulens kan säkert ge lite andra värden.
/u
 
Du fick även mej att köpa Mcnytt för första gången på 15 år.Coolt bygge :tummenupp Jag förstår exakt hur kul din hoj är, när jag byggde min Bonnie turbo så fatta dom flesta inte varför jag över huvudtaget la tid på det. "Den kommer ju ändå inte att hålla, och den blir ju inte bra till nått när den är klar, köp en Daytona istället, din idiot!" fick man ju höra ofta :D
Nu när jag kört 2 år och polarna fått provköra lite så låter det "Va,faaan! Sån skulle jag åxo vilja ha, den e ju rent sjuk" :hihi

Keap up the good work! Kommer du till Eslöv nån gång så kör vi en sväng ;)
 
Chrille skrev:
Jag fattar inte att folk som påstår sig vara intresserade av motorer/teknik kan fråga VARFÖR i de här sammanhangen....

"Varför vill du sätta en trimmad V6'a i en Taunus?"
"Varför vill du köra stinkande vrölande as till tvåhjuling genom löjligt djupa lerhål i skogen?"
"Varför sätter man Gixxermotor i en gokart?"
"Varför ska man köra med lustgas?"
"Varför ska man man bygga en egen motorlyft när biltema säljer en för 700 spänn?"


"FÖR ATT DET GÅR!"

Det ska väl inte vara så svårt att förstå?

edit/ F'låt, för sent ute.

Jag håller med fullt här.
Jag tror inte någon i hela h-vete eller någon annan stans skulle t.ex. stoppa en V8 i en Volvo av någon annan anledning än att det går. Inte tror jag heller att man skulle turbomata något tvåhjuligt fordon annat än för att det går. Den effekt som finns från början är oftast mer än nog. Men man överdriver effekten bara just därför att det går. Det är så roligt att bara kunna :arsele åt folk med alla grejer man har! Pojkdrömmar som går i verklighet helt enkelt. Smiska alla på grusvägen med ditt bygge! För övrigt anser jag att citatet i mcnytt är det bästa på länge. Ifall man säljer denna hoj, så kommer annonsrubriken se ut nånting så här "Trimmad Honda XR650r säljes. Väghyvel medföljer." Mycket hög klass på detta. Go on, Boost 2 och lyssna inte på nån skit. Heja! :Bugar
 
ulf_lundin skrev:
... 'formfaktorn' (vad den nu kallas; luftmotståndskoefficient ?) ...
Det är väl detta som kallas CW?
En knarr har såvitt jag förstått ofta högre CW än en bil och detta beror ju på att alla backspeglar, handtag, fotpinnar, förare etc är ogynnsamt utformade. Men så fort man tar med frontarean så blir ju naturligtvis bilen en looser.
 
Robban_C skrev:
Det är väl detta som kallas CW?
En knarr har såvitt jag förstått ofta högre CW än en bil och detta beror ju på att alla backspeglar, handtag, fotpinnar, förare etc är ogynnsamt utformade. Men så fort man tar med frontarean så blir ju naturligtvis bilen en looser.
Inte säker på att det är cw. Cd kallas den ibland iaf, (coefficient of drag ?)
Cd = 1 gäller i ett teoretisk fall för en platt skiva med 'stor' area.
Multar man cd m frontarean så blir det cda, sorten m^2. Effektiv area sas.

Men på en hoj kommer det dåliga cd-värdet inte från fronten, utan från bakdelen.
Det är främst den tvära avslutningen som ger det höga luftmotståndet, iaf på kåphojar.
Man får ett undertryck där, och det bromsar helt enkelt. Men modet och
tävlingsregler hindrar kåpor o sånt där.
/u
 
Nu ska jag illhåga er lite...

Kanske speciellt du som frågade efter ett kit till en TT...
Jag har fått en förfrågan från Boost 2 (Benny).

För att vidare utveckla projektet önskar han bygga ett system på min TTe :pannkyss . Men jag har inte riktigt bestämt mig ännu... (det kommer ju att kosta några kulor) Men måste ju ändå erkänna att det är en lockande tanke. :banana

Det är ju hedrande att få bli försökskanin, Benny :Bugar
 
11:an skrev:
Nu ska jag illhåga er lite...

Kanske speciellt du som frågade efter ett kit till en TT...
Jag har fått en förfrågan från Boost 2 (Benny).

För att vidare utveckla projektet önskar han bygga ett system på min TTe :pannkyss . Men jag har inte riktigt bestämt mig ännu... (det kommer ju att kosta några kulor) Men måste ju ändå erkänna att det är en lockande tanke. :banana

Det är ju hedrande att få bli försökskanin, Benny :Bugar


Det är nog jag det :)

Klart TT:en skall ha en turbo:7peta

Om det skulle bli så ,så ser jag fram emot att få följa projektet här på Sporthoj.
Och om det skulle bli ett kitt så är jag intresserad.

Kom igen Benny ge TT:en en turbo (trilskas han så mula han i snön)

Mvh Claes.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top