Honda XR 650-Turbo reportage i Bike!

PD skrev:
varvstopp hördes men det fanns misständning oxå
Vad man hör är..När jag inte går så hårt på varvstoppet så hörs det välbekanta duttande avslag av tändning! Men på filmen hörs även regelräta smällar! smällar blir det om man håller stumt förbi varvstopp (tänding slås av helt, bränsle ut i krökarna,varv sjunker till 8250 gnista igen Paaang :brinnerup På kvällen blir det skitsnygga eldflames :tummenupp
 
Attans!! jag hann nästan inte byta moroten i bilen i helgen.. så jag hadde inte tid att åka med grabbarna :(

Å jag kan juh säga att den inte misständer alls!! går som en dröm och inte ett rassel eller tickande från morotn!! :yoparty
 
Boost 2 skrev:
Ang däckfäste. Vicktigt med inställning av fjädring bak! ex: seg retur, sänkt bak, lågt luft-tryck, vissa däck 0,35-0,4! och så däckmärket! (trelleborg 244) finns ej att få tag på längre (med rätt gummi) Knäckte mitt sista trelle 244 i går när jag drog ikapp med en yamaha srx 700 (145hk skoter 3cylld) I 170 knyck på cyckeldatorn (hjulspinn i bak) lämmnar dubbarna däcket :huvet Men det var det värt! axade ifrån srxen och hade samma toppfart med endast 0,57 bars laddtryck, Höjde jag laddtr så spann jag bort mig, Har kunnat dreva mer! 16-48 nu varvstopp 5a efter bara 300-400 met! Mer drevat mindre dubb kvar :huvet snacka om att skotrar har glädjemätare srxmätaren visade (200 Spann ej) medans min visade 170 :va

axxade du ifrån skotern!!!?

fan va grym hojen verkar på filmen,skulle var kul att se på asfalt mot dom vanliga värsting motard hojjarna
 
DwD skrev:
axxade du ifrån skotern!!!?

fan va grym hojen verkar på filmen,skulle var kul att se på asfalt mot dom vanliga värsting motard hojjarna
Japp på lågt laddtryck axade jag ifrån den! men ställde jag på 0,8 bar så spann jag bort mig! kan inte dreva mer 15-48! 16-48 så lossnar dubben! provade med 15-41 det vart dyrt! Ska prova ett nytt däck i helgen pirelli mt 21 Lasses rallydubbat. Skulle va kul om dubben satt kvar, så man får reda på toppfarten. Har dragit (asfalt) mot en husa 650 03a motard, Om man får likvärdig start så wheelar ju båda! men efter 30-60met så är det godnatt för husan, och då är skillnaden sanslös :tummenupp Även på is (endurodubbat) är det samma visa otroligt nog.
 
Boost 2 skrev:
Japp på lågt laddtryck axade jag ifrån den! men ställde jag på 0,8 bar så spann jag bort mig! kan inte dreva mer 15-48! 16-48 så lossnar dubben! provade med 15-41 det vart dyrt! Ska prova ett nytt däck i helgen pirelli mt 21 Lasses rallydubbat. Skulle va kul om dubben satt kvar, så man får reda på toppfarten. Har dragit (asfalt) mot en husa 650 03a motard, Om man får likvärdig start så wheelar ju båda! men efter 30-60met så är det godnatt för husan, och då är skillnaden sanslös :tummenupp Även på is (endurodubbat) är det samma visa otroligt nog.

hehe,, vad skulle en turbokonvertering kosta till en xr650 mellan tummen å lillfingret?, efter du har tagit pantent osv på lösningen :hihi :tummenupp
 
Boost 2 skrev:
Japp på lågt laddtryck axade jag ifrån den! men ställde jag på 0,8 bar så spann jag bort mig! kan inte dreva mer 15-48! 16-48 så lossnar dubben! provade med 15-41 det vart dyrt! Ska prova ett nytt däck i helgen pirelli mt 21 Lasses rallydubbat. Skulle va kul om dubben satt kvar, så man får reda på toppfarten. Har dragit (asfalt) mot en husa 650 03a motard, Om man får likvärdig start så wheelar ju båda! men efter 30-60met så är det godnatt för husan, och då är skillnaden sanslös :tummenupp Även på is (endurodubbat) är det samma visa otroligt nog.



det är låter ju hur häftigt som hällst !! vad tror du toppfarten blir med motardfälgar med slicks å en lansvägsdreving ???? ja hadde en yamaha wr426 med derevning 15-36 tror jag att de va ?? men iallafall slipstreemade jag bakom polaren med sin yamaha r1,å han sa att vi hadde ca 190-197 km/h !!! men då bröt den på varvstoppet,hadde även tagit bort kylvingarna,dom höll ju på att knäckas i farter över 170 km/h.
:banana
 
tror att boost2 har varit uppe å sniffat på 220strecket.. å det finns väl i princip mycket mer å ge.. men luftmotståndet blir helt enormt på en sån där hojj...


spyan skrev:
det är låter ju hur häftigt som hällst !! vad tror du toppfarten blir med motardfälgar med slicks å en lansvägsdreving ???? ja hadde en yamaha wr426 med derevning 15-36 tror jag att de va ?? men iallafall slipstreemade jag bakom polaren med sin yamaha r1,å han sa att vi hadde ca 190-197 km/h !!! men då bröt den på varvstoppet,hadde även tagit bort kylvingarna,dom höll ju på att knäckas i farter över 170 km/h.
:banana
 
spyan skrev:
det är låter ju hur häftigt som hällst !! vad tror du toppfarten blir med motardfälgar med slicks å en lansvägsdreving ???? ja hadde en yamaha wr426 med derevning 15-36 tror jag att de va ?? men iallafall slipstreemade jag bakom polaren med sin yamaha r1,å han sa att vi hadde ca 190-197 km/h !!! men då bröt den på varvstoppet,hadde även tagit bort kylvingarna,dom höll ju på att knäckas i farter över 170 km/h.
:banana
Med 16-37 motardfälgar laddtryck 0,75bar instrappsade kylvingar! ej sänkt, nerhukad men fötter på fotpinnar, skapligt stor o tjock/muskel-lös! 182,5/92kg körde jag 214,8 på cyckeldat, men då gick den på varvstoppet! den ger då 100-105hk på baken utan ic! Laddar den lungt till 1bar cirk120-130hk, Måste byta utväxling i motorn för att köra fortare! Xrn otroligt högfartsstabil! Ang pris vet ej? förmodligen samma som typ mc express 30+
 
En offroad m upprätt förare ger ju rätt bra luftmotstånd. Min 1200 gs lär (enl. test) göra ca 200 med 90 hk på bakdäcket. Den skulle alltså behöva 120 hk
för 220 km/t.
Rimligen ligger gränsen där nånstans f xr650n.

Sen finns det en hastighet där framhjuler lyfter från marken bara på grund av
luftmotståndet. Var den ligger är svårt att säga.

(Det har inget med aerodynamisk lyftkraft att göra. Är bara en konsekvens
av att däcket drar vid marken, men luften bromsar en bit upp. Samma sak som
gjorde att halften av alla träd i Götaland ramlade häromsistens.)

EDIT såg efteråt inlägget ovan, inte upprätt, tydligen.
Cykeldator ingen garanti för korrekt hastighet, gps däremot.
/u
ps. kanske verkar neggad, men det är jag inte, väldigt impad av bygget.
tror inte bygget blir mindre imponerande med välunderbyggda siffror ds.
 
Last edited:
ulf_lundin skrev:
En offroad m upprätt förare ger ju rätt bra luftmotstånd. Min 1200 gs lär (enl. test) göra ca 200 med 90 hk på bakdäcket. Den skulle alltså behöva 120 hk
för 220 km/t.
Rimligen ligger gränsen där nånstans f xr650n.

Sen finns det en hastighet där framhjuler lyfter från marken bara på grund av
luftmotståndet. Var den ligger är svårt att säga.

(Det har inget med aerodynamisk lyftkraft att göra. Är bara en konsekvens
av att däcket drar vid marken, men luften bromsar en bit upp. Samma sak som
gjorde att halften av alla träd i Götaland ramlade häromsistens.)
/u
bost2 dreva den 16/30 och testa det ulf_lundin beskrev ovan!!! :hihi :rofl
 
ulf_lundin skrev:
Skriv gärna lite mer exakt vad du menar.
/u
alltså köra så fort så att framhjulet lyfter av luftmotståndet :hihi

"Sen finns det en hastighet där framhjuler lyfter från marken bara på grund av
luftmotståndet. Var den ligger är svårt att säga."
 
ulf_lundin skrev:
En offroad m upprätt förare ger ju rätt bra luftmotstånd. Min 1200 gs lär (enl. test) göra ca 200 med 90 hk på bakdäcket. Den skulle alltså behöva 120 hk
för 220 km/t.
Rimligen ligger gränsen där nånstans f xr650n.

Sen finns det en hastighet där framhjuler lyfter från marken bara på grund av
luftmotståndet. Var den ligger är svårt att säga.

(Det har inget med aerodynamisk lyftkraft att göra. Är bara en konsekvens
av att däcket drar vid marken, men luften bromsar en bit upp. Samma sak som
gjorde att halften av alla träd i Götaland ramlade häromsistens.)

EDIT såg efteråt inlägget ovan, inte upprätt, tydligen.
Cykeldator ingen garanti för korrekt hastighet, gps däremot.
/u
ps. kanske verkar neggad, men det är jag inte, väldigt impad av bygget.
tror inte bygget blir mindre imponerande med välunderbyggda siffror ds.
Den känns lite smålätt i styret när man reser sig upprät i 200+ typ lite småfladdrig :4skrika Ang fart kan bara säga att bakomvarande zx9 01 visade 220 på sin mät, vet ej hur bra dom visar :va
 
Utlåtande efter provkörning...

Fick äran att provköra Bennys monsterturbodräparXR:en i helgen!

Måste säga att fast den är en sådan vild best så hade den en extremt lättsam och följsam motorkaraktär på isen... När effekt behövdes på rakorna var det bara att vrida en aning extra på gasen så fanns den en aldrig sinande källa att ta av!!!

Fräckt att kunna köra på 5:an och känna hur hojen "sugs upp" på bakhjulen då turbon laddar till...

Förvånande att känna att man har absolut full kontroll i sladdarna i både låga och höga växlar!!! Efter att aldrig ha kört hojen så kunde jag efter 1 varv hålla jämna steg med Jonny på isen (tyckte jag körde lungt...)

Ett berömvärt bygge Benny!!! :tummenupp

Kul att se att du fick i stort sett hela framsidan i Mc-Nytt också!!! :)

/Göran
 
Boost 2 skrev:
Den känns lite smålätt i styret när man reser sig upprät i 200+ typ lite småfladdrig :4skrika Ang fart kan bara säga att bakomvarande zx9 01 visade 220 på sin mät, vet ej hur bra dom visar :va
Att jag tjafsar om effekt o hastighet är för att det är intressant att reda ut
hur det egentligen förhåller sig med luftmotstånd på hojar. Ingen mäter el. skriver
om det trots att det är oerhört betydelsefullt på en hoj.

Och ska man komma fram till nåt vettigt så är det rätt noga m hastigheten. 10 % fel där motsvarar
ca 30 % fel i effektbehovet. Och det är ju vanligt att hast.mätarna visar för mycket.

Titta på Bennys hoj här. Gör den 160 (på riktigt) med 50 hk på bakhjulet som std ?
Isf kräver den 130 hk för att göra 220, men det räcker m 98 för 200 km/t.
Och för 250 behöver den 191 hk. Ungefär. Lite upp el. ner beroende på hur pass
korrekt 50 hk/160 km antagandet är.

Följer projektet med spänning.
/u
 
ulf_lundin skrev:
Att jag tjafsar om effekt o hastighet är för att det är intressant att reda ut
hur det egentligen förhåller sig med luftmotstånd på hojar. Ingen mäter el. skriver
om det trots att det är oerhört betydelsefullt på en hoj.

Och ska man komma fram till nåt vettigt så är det rätt noga m hastigheten. 10 % fel där motsvarar
ca 30 % fel i effektbehovet. Och det är ju vanligt att hast.mätarna visar för mycket.

Titta på Bennys hoj här. Gör den 160 (på riktigt) med 50 hk på bakhjulet som std ?
Isf kräver den 130 hk för att göra 220, men det räcker m 98 för 200 km/t.
Och för 250 behöver den 191 hk. Ungefär. Lite upp el. ner beroende på hur pass
korrekt 50 hk/160 km antagandet är.

Följer projektet med spänning.
/u
Läste någonstans att Aprillia v2 1000 behövde endast 80-85hk för att åka 230, gp 125orna är inte dåliga har för mig 220-230 med endast 50hk, dock småvuxet folk!!
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top