Honda XR 650-Turbo reportage i Bike!

Boost 2 skrev:
Nästnästa vet jag inte? men nästa :va ...

DU får helt enkelt skriva en rad i denna tråd när tidningen kommer! Gillar helt klart ditt lite ovanliga bygge! :tummenupp

(var det du som pratade om vilken turbo du skulle använda? Och diskuterade pulser med turbo och enstånka? eller finns det en till som bygger ståkaturbo?)
 
ulf_lundin skrev:
Jovisst, om inte momentkurvan är stigande när varvstoppet slår till. Vilket
den var (om jag fattade inlägget rätt).

Ja, den formeln jag gav gäller VID VARJE VARVTAL. Men det går inte att räkna
mellan toppvrid o toppeffekt så där eftersom dom alltid (utom i detta fall) inträffar
vid OLIKA varvtal.

Som alltid är det cyl.volymen som i stort bestämmer max.vrid. Iaf så länge man
håller sig till samma motortyp. (Att en 650 ger samma vrid som en 1000 beror
här på att 650n är överladdad.)
/u

Effekt=Vridmoment*Vinkelhastighet, Nada Mas !
 
Taskigt vaggad..... :va


DwD skrev:
SM 570 RR: va du är negativ hela tiden, mår du dåligt eller är du oförmögen att säga någonting positivt någongång?


Boost 2, bara att säga Grattis!, fy fan va übercoolt :tummenupp
 
WaZZe skrev:
det där är väll gammla bilder på pg:s hoj?


Inte samma hoj? Blandat ihop det lite då iså fall..


(om det är samma hoj har jag inte sett nå nyare bilder...)
 
FreddaAbborre skrev:
Inte samma hoj? Blandat ihop det lite då iså fall..


(om det är samma hoj har jag inte sett nå nyare bilder...)
Det finns inga bilder på denna hoj! endast mc nytt nästa nr Förta sidan (omslaget) :tummenupp
 
ja den dära fick dom väl bara upp i 80 hk elle nå sånt ha jag för mig.
 
Boost 2 skrev:
Det finns inga bilder på denna hoj! endast mc nytt nästa nr Förta sidan (omslaget) :tummenupp


Underbart!

När kan man skriva in i kalendern att den kommer?
 
ozeo skrev:
ja den dära fick dom väl bara upp i 80 hk elle nå sånt ha jag för mig.
Den var okörbar och dom fick inte upp några 80 kusar! troligast cirka 35hk med den konfigurationen, Har provat, Senaste motordata. har plockat i orginal kammen igen!! Vilken bandtracktor det blev! Drar minst 1000varv tidigare och når toppeff runt 6500-7000v planar sedan ut en aning . toppeff tornado kammen 8250 varvstopp och ville tokdra till minst 9000! gick på varvstoppen lite hårt!! Den var lättkörd förut...... Men nu är den underbar :tummenupp Bara att ligga och smågasa lite på mellanregistret och ändå ha tillgång till våldsam eff :banana Lägre varv = bättre hållbarhet :tummenupp Om det nu går att ha sönder en xr?
 
Boost 2 skrev:
Den var okörbar och dom fick inte upp några 80 kusar! troligast cirka 35hk med den konfigurationen, Har provat, Senaste motordata. har plockat i orginal kammen igen!! Vilken bandtracktor det blev! Drar minst 1000varv tidigare och når toppeff runt 6500-7000v planar sedan ut en aning . toppeff tornado kammen 8250 varvstopp och ville tokdra till minst 9000! gick på varvstoppen lite hårt!! Den var lättkörd förut...... Men nu är den underbar :tummenupp Bara att ligga och smågasa lite på mellanregistret och ändå ha tillgång till våldsam eff :banana Lägre varv = bättre hållbarhet :tummenupp Om det nu går att ha sönder en xr?

nice :tummenupp
jag läste nånstans att dom fått upp den till lite mer en ett sånt där hrc kitt eller vad de heter som honda har.
men men...
 
Nästa nummer av MC-nytt förstås (fel av mig och säga nästnästa..) 7 februari är väl tidningen ute i affärerna... Har faktiskt tjuvläst artikeln redan nu och kan rekommendera varmt!!! :hihi

Satan att jag bor så långt ifrån numera... Annars hade jag varit igång med turbobygge för länge sedan!!!!!!!!!

Benny se nu till att det läggs ut lite bilder och film på Hondan på forumet... :7peta

/Göran
 
hmm

Ni får vridmoment att låta som att det till största delen kommer av vilket borr x slag förhållande man har. Jag anser att vridmoment är en direkt effekt av fyllnadsgrad. Sen vilken borr x slag konfiguration man har påverkar snarare vart i registret vridmomentet kommer. Att tänka på vid uträknande av kolvhastighet är att kolven inte rör sig lika snabbt under ett vevaxelvarv. Kolven rör sig sakta vid dödlägena, samt givetvis fortare under resten av slaget.

Bästa hälsningar Alex Holmberg
 
alexholm skrev:
Ni får vridmoment att låta som att det till största delen kommer av vilket borr x slag förhållande man har. Jag anser att vridmoment är en direkt effekt av fyllnadsgrad. Sen vilken borr x slag konfiguration man har påverkar snarare vart i registret vridmomentet kommer. Att tänka på vid uträknande av kolvhastighet är att kolven inte rör sig lika snabbt under ett vevaxelvarv. Kolven rör sig sakta vid dödlägena, samt givetvis fortare under resten av slaget.

Bästa hälsningar Alex Holmberg
Käftar inte emot; kompletterar lite bara.

1) Vridet är en effekt (?) av effektiva medeltrycket och cyl.volym. Punkt slut.
Det är därför spec.vridet Nm/l ger bmep. Fyllnadsgrad o bmep är (till vardags)
rätt lika begrepp, men bmep tar med förbränningseffektiviteten oxå.
100 Nm/l = 187 psi = 12.8 atm, ungefär

2) Tror mer på att det ar kammar/kanaler/ventiler som verkligen avgör vid vilket
varvtal max.vrid hamnar. Men ingen bygger normalt kortslagiga motorer utan
att ha höga varvtal o hög effekt i sikte.

3) kolvhastighet avser oftast/alltid medelkolvhastighet. Med samma förhållande
slag/vevstakslängd rör sig kolven likadant även i olika motorer. Men visst, det
förhållandet varierar en del, min XR600 har 1.3, vanligen är det runt 1.8 - 2.
Men för det enkla snacket om (medel)kolvhastighet behöver man nog inte blanda in sånt.
(Däremot påverkar slag/vevstakslängd o förbränningshastigheten lite var max.vrid hamnar.)
/u
 
Nä, nu räcker det med alll matematisk gallematias här. Är det någon som har några nyheter om hur det går med hojen eller måste man vänta på tidningen? :)
 
lassnig skrev:
Nä, nu räcker det med alll matematisk gallematias här. Är det någon som har några nyheter om hur det går med hojen eller måste man vänta på tidningen? :)
gallimatias ? Känner du honom ? Han är ju rätt vanligt förekommande. Fast
både den fysikaliska o den matematiska är förhållandevis sällsynt här.
/u
ps. gallimatias = 'meningslöst prat' ds.
pps. Vilken tidning var det nu ? Bike el Mcnytt ? dds.
 
Hojjen går som.. jag vet inte va :cdevil .. vi var ett gäng som var ute å åkte i helgen och det känndes som man stog stilla när Benny var ute å dundrade runt med monstret!!!! finns både film och bilder på åkningen men det kommer lite längre fram :yoparty


lassnig skrev:
Nä, nu räcker det med alll matematisk gallematias här. Är det någon som har några nyheter om hur det går med hojen eller måste man vänta på tidningen? :)
 
film fiLM fILM! FILM!!!!!! nu!!!!!!! snälla :fyllisar
 
ulf_lundin skrev:
gallimatias ? Känner du honom ? Han är ju rätt vanligt förekommande. Fast
både den fysikaliska o den matematiska är förhållandevis sällsynt här.
/u
ps. gallimatias = 'meningslöst prat' ds.
pps. Vilken tidning var det nu ? Bike el Mcnytt ? dds.

Mc-nytt! Till skillnad mot vad jag sagt tidigare (det var dock tal ett tag att reportaget skulle in i Bike)

/Göran
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top