Honda VFR-tråden

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki Z900RS
Tack. Har Z6 på grönviffern, men tyckte det var lite hårt. Å andra sidan kör jag en del på bana,,, :rolleyes:

Det jag gillade bäst var att det inte är nåt mönster på mitten - spelar ingen roll om man får en touringplatta på mitten. :)

Skall köra bana på Lördag om vädret tillåter, återkommer med rapport :tummenupp
 

Frostis

Frost
Gick med
1 May 2007
Ort
Ånge
Hoj
Puch
Tog en fridag på jobbet idag då jag fick med en Hornet förare på en sväng om vädret tillät, vädret bjöd på mellan 9-12grader varmt och duggren dom första 10milen, sedan slutade det regna och tempen höll sig på 12 :näsblod i 15 mil till..
Dom sista 9milen ökade värmen till smått otroliga 14grader och det känder riktigt varmt :rolleyes:

Men det blev ändå en tripp på 34mil idag, har inget att klaga på förutom att Hornet 600an lät mer än Viffrn.. :huvet
 

Bifogat

  • bispgården.JPG
    bispgården.JPG
    100.2 KB · Visningar: 95
Last edited:
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Åkersberga
Hoj
NC30
Hallå!

Är nybliven och stolt ägare till Emelie, en förföriskt röd VFR 750 95:a med 6700 mil på mätaren.:)

Har bara hunnit köra att ett 40-tal mil hittills men har lagt märke till några grejjer, b la så upplever jag vibrationer i främre delen av hojen när jag bromsar lite hårdare med frambromsen. Någon mer som upplevt något liknande på sin VFR?
Möjliga orsaker som jag läst mig till skulle kunna vara, däcket som är ett i princip oanvänt pilot road 2 (ska tydligen kunna ge detta fenomen ibland), kärvande flytande bromsskivor, kärvande bromskolvar, skeva skivor (hoppas inte), gammal och dålig olja i gaffeln eller dåligt styrlager/hjullager.

Jag har också upplevt att hojen rycker lite vid jämn gas under 6000 rpm, kan det vara osynkande förgasare eller att de är snålt ställda (bluddrar när jag slår av på gasen). Eller går dem så? Har i princip kört silkeslen radfyra innan, så det enda jag har att jämföra med.

I övrigt kan jag bara säga att det är en fantastisk motorcykel:yoparty
 

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki Z900RS
Hallå!

Är nybliven och stolt ägare till Emelie, en förföriskt röd VFR 750 95:a med 6700 mil på mätaren.:)

Har bara hunnit köra att ett 40-tal mil hittills men har lagt märke till några grejjer, b la så upplever jag vibrationer i främre delen av hojen när jag bromsar lite hårdare med frambromsen. Någon mer som upplevt något liknande på sin VFR?
Möjliga orsaker som jag läst mig till skulle kunna vara, däcket som är ett i princip oanvänt pilot road 2 (ska tydligen kunna ge detta fenomen ibland), kärvande flytande bromsskivor, kärvande bromskolvar, skeva skivor (hoppas inte), gammal och dålig olja i gaffeln eller dåligt styrlager/hjullager.

Jag har också upplevt att hojen rycker lite vid jämn gas under 6000 rpm, kan det vara osynkande förgasare eller att de är snålt ställda (bluddrar när jag slår av på gasen). Eller går dem så? Har i princip kört silkeslen radfyra innan, så det enda jag har att jämföra med.

I övrigt kan jag bara säga att det är en fantastisk motorcykel:yoparty

Grattis till hojen :tummenupp
Har tyvärr ingen erfarenhet av den modellen, men har haft liknande problem tidigare med andra hojar (vibrationerna) då visade det sig vara däcket, bytte däck och allt fungerade perfekt igen.
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
[...] vibrationer i främre delen av hojen när jag bromsar lite hårdare med frambromsen. Någon mer som upplevt något liknande på sin VFR?

Kan vara de flytande skivorna. Kan också vara resterna av en skivbromslåsincident. Hiva upp framdelen så hjulet kommer fritt, se ut en referenspunkt på gaffeln och snurra på hjulet. Kolla sen om skivan är synligt skev.


Jag har också upplevt att hojen rycker lite vid jämn gas under 6000 rpm, kan det vara osynkande förgasare eller att de är snålt ställda (bluddrar när jag slår av på gasen). Eller går dem så?

Ja och nej, de behöver inte gå så. :) Min 97:a blev bättre, mindre ryckighet främst på lägre varvtal, efter en förgasarsynk. Men smällandet på avslag verkar man inte kunna bli av med helt. Iaf inte på min. Antar att det blir så med förgasare.

En billig och enkel koll om det skulle vara skit i förgasarna, och att det får hojen att rycka, är att hälla i en flaska STP Injector Akut Cleaner, eller den dyrare röda från Red Line Racing i tanken och se om det hjälper nåt.

Kan också vara bränslefiltret. Kolla att det inte är igensatt. Dito med luftfiltret.
 
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Åkersberga
Hoj
NC30
Ska gå ut och kolla på skivorna så fort det har slutat regna. Om det är så att flytfunktionen hos skivorna inte fungerar, hur ser jag det och hur får jag dem att fungera igen? Slå, banka och smörja?

Däcket ska jag kika på när jag uteslutit de andra felkällorna.

Angående motorn så vore det skönt om ryckigheten kan härledas till skit i förgasarna, att synka dessa låter krångligt.:D

Tack för bra svar!:tummenupp
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Ska gå ut och kolla på skivorna så fort det har slutat regna. Om det är så att flytfunktionen hos skivorna inte fungerar, hur ser jag det och hur får jag dem att fungera igen? Slå, banka och smörja?

Ryck i skivan, den yttersta biten alltså, där bromsbeläggen tar. Det *ska* glappa lite i längsled. Är den helt stel är det inte helt bra.

I princip, i de fall jag råkat ut för detta, ska det räcka med att man rycker lite i skivan för att lossa på de korroderade bitarna, skivan > nitarna > hållaren.

Inte smörja! Håll fett borta från skivorna!

Angående motorn så vore det skönt om ryckigheten kan härledas till skit i förgasarna, att synka dessa låter krångligt.:D

Jo, det är lite omständigt. 8-/ Fick hjälp av en VFR-Forumkollega med rätt prylar. Det var värt en 12-pack öl om jag minns rätt. ;-)

Tack för bra svar!:tummenupp

Ingen orsak. :tummenupp
 

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki Z900RS
Det händer lite i denna tråden

Så jag tänkte lyfta den lite :)

Efter drygt 3 veckor och ~300 mil så är jag ruskigt nöjd med mitt val.
Egentligen inget att klaga på, kanske ett högre kåpglas införskaffas, får all turbulensen i skallen.

Har Pendlat 12 mil enkel väg med den, inga problem.
Buskört på småvägar i mer än momsad hastighet, visst har jag haft snabbare hojjare, men ingen snällare och med det menar jag förlåtande, ha allt för hög hastighet in i en kurvan, näst in till säker på att nu hamnar man i skogen, ett tryck på bromsarna och det löser sig.

Frugan vill med på en sväng, inga problem, snabb justering av fjädringen och man är iväg, hon sitter bra och jag har inga problem fast vi är två.

Har haft mängder av hojar sedan 1979 men detta är nog den mest praktiska, erbjuder det mesta, som någon sa, så bra så att den är näst intill tråkig :va
 

Jonas Gardèus

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Ort
läckeby
Hoj
honda cdr900rr.Suzuki Gsxr 1100 1990 och Honda VFR800 V-tec
Har nu kör 800mil med min -02 sen slutet av maj och tycker att det är en jäkla bra hoj. Kanske inte så mycket drag i den men funkar att pendla med och rolig på kurviga vägar.

Drömen är att få gå upp till vfr1200 som har motorn med drag och känns smidigare trors att den väger mer.
 

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki Z900RS
Har nu kör 800mil med min -02 sen slutet av maj och tycker att det är en jäkla bra hoj. Kanske inte så mycket drag i den men funkar att pendla med och rolig på kurviga vägar.

Drömen är att få gå upp till vfr1200 som har motorn med drag och känns smidigare trors att den väger mer.

Har faktiskt provat en sådan en längre sträcka, ca: 60 mil blandad körning.
Rakt fram på motorväg / Autobahn tror jag inte det är mycket som slår den.
Men ta in den på 60,70,80,90 väg, som de flesta mindre vägar är här i Svedala så vinner 800:n alla dagar i veckan.
Visst har 1200:n bättre mellan register, och toppfarten är antagligen högre, men här hemma spelar det ingen större roll :)

Hade jag haft dem pengarna till hoj som en VFR 1200 kostar så hade jag idag behållt min hoj samt köpt en till, ex. Z1000 08: som jag hade innan, en riktigt busig hoj :)
Vfr 800:n till längre sträckor och Z:n till dagarna då man funderar på att förlora körkortet :banana
 

Jonas Gardèus

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Ort
läckeby
Hoj
honda cdr900rr.Suzuki Gsxr 1100 1990 och Honda VFR800 V-tec
Har faktiskt provat en sådan en längre sträcka, ca: 60 mil blandad körning.
Rakt fram på motorväg / Autobahn tror jag inte det är mycket som slår den.
Men ta in den på 60,70,80,90 väg, som de flesta mindre vägar är här i Svedala så vinner 800:n alla dagar i veckan.
Visst har 1200:n bättre mellan register, och toppfarten är antagligen högre, men här hemma spelar det ingen större roll :)

Hade jag haft dem pengarna till hoj som en VFR 1200 kostar så hade jag idag behållt min hoj samt köpt en till, ex. Z1000 08: som jag hade innan, en riktigt busig hoj :)
Vfr 800:n till längre sträckor och Z:n till dagarna då man funderar på att förlora körkortet :banana

Man kansk skulle skaffa sig en bushoj som andra hoj :banana. så man har nått att gasa med då det blir minus och man skall till jobbet.

Har varit inne på att byta till Tiger 800 xc som man har lite mer kontroll med framåt hösten (mer sladd vänlig). Men känner att jag är lite kort i rocken för den, annars jäklig rolig hoj att köra.
 

Apexx

Sporthojsnörd
Gick med
30 Sep 2010
Ort
Hörby
Hoj
2008, Kawasaki ZX10-r
Skapligt fynd där :tummenupp kikar varje dag på blocket, ifall det dyker upp nått intressant till VFRen, men ingen panik.
Har gjort pair valve, flapper mod och ryckt snabeln nu, går hur fint som helst.:D

Bättre sent än aldrig.:tummenupp Här kommer i alla fall filmen med min VFR och Staintune slipon monterat. Filmat med en Canon IXUS HS220. Ska inte lova för mycket nu men jag har en semiprofessionell HD videokamera med uttag för extern mikrofon. Hittar jag en passande mik så kanske det blir en film till.

http://vimeo.com/28269604
 

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki Z900RS
Bättre sent än aldrig.:tummenupp Här kommer i alla fall filmen med min VFR och Staintune slipon monterat. Filmat med en Canon IXUS HS220. Ska inte lova för mycket nu men jag har en semiprofessionell HD videokamera med uttag för extern mikrofon. Hittar jag en passande mik så kanske det blir en film till.

http://vimeo.com/28269604

Snyggt
Och låter hur bra som helst.
 
Last edited:

Jonas Gardèus

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Ort
läckeby
Hoj
honda cdr900rr.Suzuki Gsxr 1100 1990 och Honda VFR800 V-tec
Är det någon här som kör VFR1200 som kan berätta lita va han tycker om hojen.
 

Frostis

Frost
Gick med
1 May 2007
Ort
Ånge
Hoj
Puch
Bättre sent än aldrig.:tummenupp Här kommer i alla fall filmen med min VFR och Staintune slipon monterat. Filmat med en Canon IXUS HS220. Ska inte lova för mycket nu men jag har en semiprofessionell HD videokamera med uttag för extern mikrofon. Hittar jag en passande mik så kanske det blir en film till.

http://vimeo.com/28269604

Gött ljud, själv har jag inte hittat vad jag söker, troligen ett äldre Leovince, inte det nya med konad avslutning, nån Staintune försäljare hittar jag inte, och ebay erbjuder mest nyare leovince och remus.. :va

Idag blev det en sväng på 42mil, lite drygt 4timmar med 5 stopp inkl fika och tanka..

Hemma lagom till middag :tummenupp
 

Bifogat

  • vfrhk.jpg
    vfrhk.jpg
    86.4 KB · Visningar: 89

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Gött ljud, själv har jag inte hittat vad jag söker, troligen ett äldre Leovince, inte det nya med konad avslutning, nån Staintune försäljare hittar jag inte, och ebay erbjuder mest nyare leovince och remus.. :va

Staintune säljs via handlare i Brittanien och USA. När jag skulle skaffa ett Staintune till grönviffern sökte jag med ljus och lykta i Sverige, men inte då...

Fick bli ett ovalt Scorpion i kolfiber från Bikersneed.se ist. Nästan samma sorts bas och muller som Staintune, bara billigare.

För dem som inte vet om det, eller har hört det innan; vill ni ha mulligare ljud bör man skaffa en ljuddämpare i ett stumt material som tex kolfiber. Metalldämpare har mer klang och ibland skrän.
 
Nyheter
Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Top