Honda SP1-tråden

Eldstorm skrev:
2656515 Japp det fungerar. (Se även MickeG:s kommentar).
Alternativet är att gå upp 2 kuggar bak - det fungerar utan problem med originalkedjelängden (även om det blir något svårare att kränga på kedjan på bakdrevet när man haft lös bakhjulet).
Har själv gått upp till 42 bak och funderar på att gå ner en kugg på framdrevet till våren, mest för att prova skillnaden.
Jag har också 16/42, fast på en SP-2:a. Det som är bra med 42 bak, är just att hjulet hamnar så långt fram = kort hjulbas :tuttar

Det vore ju kul om den accade och powerwheelade lite mera, så det kanske blir ett 15 drev fram. Det är alltid kul att prova :-)
Ett annat alternativ är kanske att byta framhjulsaxeln till en SP-1 axel. Dom bytte nämligen till en tyngre modell för att flytta fram vikten på SP-2:an :huvet

/Roger
 
Last edited:
fazerfun skrev:
2656749 Tack för tipset. Ok, 520 kedja får det bli men jag måste nog fundera lite på om det inte räcker med att bara gå upp 2 kugg bak? 15/41 verkar det ju vara fet wheelievarning på eller? Plus mer motorbroms (det enda jag inte vill ha MER av på Spettan...)...samtidigt verkar 15/41 vara det vanligaste så den kan ju knappast bli okörbar...hur mycket kan en kugg egentligen göra? :confused:

Var köper du dina drivpaket?

Tack! Det var nära att den åkte av men nu får den sitta kvar:tummenupp
Efftersom jag har kolfiberfälgar så är det enklast för mig att beställa från England eftersom dom har drev i lager, här i Sverige får man alltid vänta i veckor. Min hub är lite annorlunda mot orginal.

Och det där med wheelievarning håller jag inte med om heller. Du får hellt enkelt en hoj med mera fläsk i. För att motverka motorbroms kan du höja tomgången lite
 
Roger_SWE skrev:
2657321 Jag har också 16/42, fast på en SP-2:a. Det som är bra med 42 bak, är just att hjulet hamnar så långt fram = kort hjulbas :tuttar

Det vore ju kul om den accade och powerwheelade lite mera, så det kanske blir ett 15 drev fram. Det är alltid kul att prova :-)
Ett annat alternativ är kanske att byta framhjulsaxeln till en SP-1 axel. Dom bytte nämligen till en tyngre modell för att flytta fram vikten på SP-2:an :huvet

/Roger

Ok...och den kortare hjulbasen ger en märkbar skillnad? Har ett 200 däck bak fn. Om jag byter till 42 kugg bak och 190 däck så borde den gå som en 600a genom svängarna :yoparty ...kanske tom hänger med kompisens gixxer 1000? :D

Gärna mer acc men wheeliebenägenheten räcker fine för mig...tycker den är enormt lätt att få upp men jag har ju mest kört gamla sänken innan så jag har väl taskiga referensramar antar jag...

MickeG skrev:
2657423 Efftersom jag har kolfiberfälgar så är det enklast för mig att beställa från England eftersom dom har drev i lager, här i Sverige får man alltid vänta i veckor. Min hub är lite annorlunda mot orginal.

Och det där med wheelievarning håller jag inte med om heller. Du får hellt enkelt en hoj med mera fläsk i. För att motverka motorbroms kan du höja tomgången lite

Kolfiber...åh fan...vad har du pröjsat för dom? Fabrikat? Hur mycket vikt sparar du?

Ok, tack för tipset :tummenupp
 
Last edited:
fazerfun skrev:
2657931 Ok...och den kortare hjulbasen ger en märkbar skillnad? Har ett 200 däck bak fn. Om jag byter till 42 kugg bak och 190 däck så borde den gå som en 600a genom svängarna :yoparty ...kanske tom hänger med kompisens gixxer 1000? :D

Gärna mer acc men wheeliebenägenheten räcker fine för mig...tycker den är enormt lätt att få upp men jag har ju mest kört gamla sänken innan så jag har väl taskiga referensramar antar jag...



Kolfiber...åh fan...vad har du pröjsat för dom? Fabrikat? Hur mycket vikt sparar du?

Ok, tack för tipset :tummenupp

1. 12000:- beg i usa
2. BST
3. bägge fälgarna väger mindre än oem framfälg:yoparty
 
MickeG skrev:
2658060 1. 12000:- beg i usa
2. BST
3. bägge fälgarna väger mindre än oem framfälg:yoparty

aj fan... :gnissla :gnissla tror jag lägger pengarna på PC3a, nytt drivpaket och undertail denna vinter...men man kan ju drömma :)
 
Ventiljustering

Tänkte kolla med er hur många det är som egentligen har behövt justera ventilerna efter kontroll vid 2400mil...vill bara ha lite statistik, tänker inte strunta i det
 
Jeppa2 skrev:
2660637 Tänkte kolla med er hur många det är som egentligen har behövt justera ventilerna efter kontroll vid 2400mil...vill bara ha lite statistik, tänker inte strunta i det

På min fick ett par ventiler justeras. Tilläggas kan att den har varit ordentligt drevad, så den här servicen gjordes några hundra mil för tidigt.
 
har fått in nya blinkers.o pleksiglas på strålkastaren
 

Bifogat

  • sp1 blink.JPG
    sp1 blink.JPG
    76.3 KB · Visningar: 161
  • Bildhy010.jpg
    Bildhy010.jpg
    46.8 KB · Visningar: 151
Last edited:
crazy martin skrev:
2675531 har fått in nya blinkers.o pleksiglas på strålkastaren

Jäklar va läckert med lysena:tummenupp
Men...va är det för lampor..??.:va ser ut som Xenon eller dimljus från nån sak med 4:a hjul på....:va
 
Chrille skrev:
2678910 Jäklar va läckert med lysena:tummenupp
Men...va är det för lampor..??.:va ser ut som Xenon eller dimljus från nån sak med 4:a hjul på....:va


nja.det e emärkta halv/helljus lamporna.vet inte vad fabrikatet e tyvärr.så såg det ut innan.har flyttat in de.e heelt nöjd med resultatet,faktiskt
 

Bifogat

  • namnlös.JPG
    namnlös.JPG
    21.1 KB · Visningar: 115
  • P9200010.JPG
    P9200010.JPG
    138.3 KB · Visningar: 158
Last edited:
Drev/kedja

Hallå där!
Tänkte köpa nya drev och kedja till Spettan. Om man nu vill ha 15/42 520 kedja, vilka märken ska man gå på och var köper man dom billigast? Handlar gärna över nätet så om nån vill skicka mig en länk är jag tacksam!
/Snake
 
Göteborgs Motorshow, Svenska Mässan 1-4 mars 2007

Hur många åker Sp1a här på Sporthoj.com??

In rätta er i ledet nu... :tummenupp

Upp med lite bilder och info om era hojar...

:hojsmilie Jag behöver komma i kontakt med någon/några som kör SP1/2 i Göteborgstrakten. Håller på och förbereder en Superbikemonter på Göteborgs Motorshow. Alltså någon som vill ställa ut sin fina röd/svarta SP1a och Vit/grå/svarta? SP2a. Dessa kommer att dela utrymme med Hondas legendariska RC30 och 45a. Totalt kommer montern att rymma 15+ motrocyklar. World Superbike homologiseringsmodeller 1988 till 2002 och de ska vara i det skick som de såldes till konsument på gatan. Med viss mindre modifikation. Om allt går bra kommer Hondas NR750 att visas i denna monter.
Med vänlig hälsning Toyman. Tag kontakt med mig
 

Bifogat

  • 13 Sida vid sida bakifrån vit 1.JPG
    13 Sida vid sida bakifrån vit 1.JPG
    75.7 KB · Visningar: 111
  • 14 Sida vid sida framifrån vit.jpg
    14 Sida vid sida framifrån vit.jpg
    80.1 KB · Visningar: 118
  • 15 Från förarplats vit.jpg
    15 Från förarplats vit.jpg
    99.4 KB · Visningar: 108
  • 16 Snett bakifrån vit 1.JPG
    16 Snett bakifrån vit 1.JPG
    113.2 KB · Visningar: 109
Last edited:
När är showen? Tyvärr så sitter det kraschkåpor och en eftermarknadsundertail på min... Annars hade det nog varit kul..
Pm:a om det e intressant ändå.
/Janne
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top