Honda SP1-tråden

Tjena!

Nu är det dags att serva upp fram gaffeln som börjat läcka lite, så här kommer några frågor.

Är det någon här som renoverat alt. uppdaterat/modifierat sin framgaffel?
Folk brukar ju "Öhlins kitta" sina gafflar... vad betyder det, vad kostar det, finns det till spettan?.
Vad kostar en renovering med orginal prylar?

/Klabbe

Jag har uppdaterat mina gafflar: Benen är polerade, hydralstoppen ligger i runda arkivet, nya Öhlins fjädrar, Öhlin olja och shims. Någon skrev här att det inte är värt att göra detta.....jag har en annan åsikt. Tänk på att när du håller på med gafflarna ska allt vara lika rent som på intensiven. Det är superviktigt att du MÄTER in oljenivån. Mitt tips, lämna in dom till "Öhlins Jocke"
 
Jag har uppdaterat mina gafflar: Benen är polerade, hydralstoppen ligger i runda arkivet, nya Öhlins fjädrar, Öhlin olja och shims. Någon skrev här att det inte är värt att göra detta.....jag har en annan åsikt.

Nja, på en ren banhoj kanske de e värt.
Men för den som tuggar landsväg o kör bana nån gång ibland kanske de e bortkastade pengar!?
De priset den satsen kostar kontra att byta till ett par öhlinsfjädrar så e de inte värt det, för som jag förstod det skulle de inte göra nån överdjävulsk skillnad..
 
Nja, på en ren banhoj kanske de e värt.
Men för den som tuggar landsväg o kör bana nån gång ibland kanske de e bortkastade pengar!?
De priset den satsen kostar kontra att byta till ett par öhlinsfjädrar så e de inte värt det, för som jag förstod det skulle de inte göra nån överdjävulsk skillnad..

Du kan byta fjädrar och olja för ca 1400:- eller köpa "mellankittet" för ca 3500 eller så kan du ju alltid slå till på ett cartridge kit för ca 18000:- vilket
kanske är onödigt dyrt om man inte kör bana.

Själv har jag mellan kittet och det är stor skillnad, du får gärna testa min Hynda när hon har fått nya kläder på sig..Att lägga pengar på Öhlins
är alltid värt varenda krona, men vissa köper en massa blanka skitgrejer
som är så "fina", istället för att utveckla sin hoj till det bättre
 
Du kan byta fjädrar och olja för ca 1400:- eller köpa "mellankittet" för ca 3500 eller så kan du ju alltid slå till på ett cartridge kit för ca 18000:- vilket
kanske är onödigt dyrt om man inte kör bana.

Själv har jag mellan kittet och det är stor skillnad, du får gärna testa min Hynda när hon har fått nya kläder på sig..Att lägga pengar på Öhlins
är alltid värt varenda krona, men vissa köper en massa blanka skitgrejer
som är så "fina", istället för att utveckla sin hoj till det bättre

Testar gärna din hoj om vi dyker på varann!! :)
Inte för att jag e missnöjd me min, men kul o testa lite annat me! :tummenupp

Har en "massa blanka skitgrejer" på min men de beskyller jag tidigare ägaren för, men den e även "utvecklad till det bättre"! :D
 
Last edited:
Jag har uppdaterat mina gafflar: Benen är polerade, hydralstoppen ligger i runda arkivet, nya Öhlins fjädrar, Öhlin olja och shims. Någon skrev här att det inte är värt att göra detta.....jag har en annan åsikt. Tänk på att när du håller på med gafflarna ska allt vara lika rent som på intensiven. Det är superviktigt att du MÄTER in oljenivån. Mitt tips, lämna in dom till "Öhlins Jocke"

Vem är "Öhlins Jocke"?
 
Köpte en SP1 förra veckan och den är mappad och bänkad efter Yoshiburkarna och kn filtret som sitter på.

På bänkpappret står det att den ger 110 hk på hjulet, är jag helt ute och cyklar om jag tycker de låter lite?
Vet ju iof att man får räkna med effektbortfall på 25% eller vad de är.
 
Köpte en SP1 förra veckan och den är mappad och bänkad efter Yoshiburkarna och kn filtret som sitter på.

På bänkpappret står det att den ger 110 hk på hjulet, är jag helt ute och cyklar om jag tycker de låter lite?
Vet ju iof att man får räkna med effektbortfall på 25% eller vad de är.

Tycker ja låter väldigt lite,ja hade på min fierstorm 105,7 så en
sp1 a borde väll ha lite mer att ge.
 
Köpte en SP1 förra veckan och den är mappad och bänkad efter Yoshiburkarna och kn filtret som sitter på.

På bänkpappret står det att den ger 110 hk på hjulet, är jag helt ute och cyklar om jag tycker de låter lite?
Vet ju iof att man får räkna med effektbortfall på 25% eller vad de är.

Tycker du ska ta siffrorna me en nypa salt...

Tyvärr så visar alla bänkar mer lr mindre olika, o för några år sen så visade de flesta bänkar mer lr mindre glädjesiffror..
Men den trenden verkar ha vänt o många e besvikna på de resultat de får fram idag i jämförelse vad de har läst att just en sån hoj de har kan prestera.

Mer intressant o viktigare e ju en sk före/efter jämförelse, dvs att du bänkar innan modifikation och efter, i SAMMA bänk!!
Samt att de inte e nån stor svacka lr puckel i effektkurvan..

Som jämförelse kan jag ta min hoj.

-02 e den bänkad orginal, dock me akrarör: 125hk/10200rpm samt 100nm/7800rpm
-02, samma dag o bänk med pc2, kn-filter o akrarör: 133hk/10200rpm samt 103.5nm/7800rpm

-05 körd me samma mod som ovan men i annan bänk: 120hk/10200 samt 98nm/7800rpm, dvs sämre än orginal i förra bänken

Efter de så har motorn blivit portad, fått högkompskolvar, vassare kam, annan snorkel o luftburk samt en pc3usb o akrarör..
Dock uppstod lite trassel så den e körd i ytterligare en bänk, men på samma verkstad i Väsby som första gången..

-06 me ovan nämnda mod: 134.5hk/10200rpm samt 105.5nm/7800rpm
-07 ska den köras i bänk igen, då samma som precis före trimningen, återkommer me siffror då!

Nån som hängde me???
 
Last edited:
Som jämförelse kan jag ta min hoj.
-02 e den bänkad orginal, dock me akrarör: 125hk/10200rpm samt 100nm/7800rpm
-02, samma dag o bänk med pc2, kn-filter o akrarör: 133hk/10200rpm samt 103.5nm/7800rpm
Att det skiljer bänkar emellan vet jag men jämnför jag mot din hoj som har samma mode så har du 23 hk mer vilket är rätt mycket. Eller menar du helsystem när du skrev "akrarör" ?
 
Köpte en SP1 förra veckan och den är mappad och bänkad efter Yoshiburkarna och kn filtret som sitter på.

På bänkpappret står det att den ger 110 hk på hjulet, är jag helt ute och cyklar om jag tycker de låter lite?
Vet ju iof att man får räkna med effektbortfall på 25% eller vad de är.

Jag fick 122 vid typ 9500 rpm med slipon, kn-filter och pc3a okt 06 hos Mb racing Västerås. Jag skulle inte bry mig allt för mycket om jag var du. Verkar skilja mycket från bänk till bänk. Hade en gsxr 1100 förut som gav över 150 i bänken, den är lätt slöare än denna här. Iofs så är spettan lättare men inte så mycket lättare att 30 hästar försvinner, det kan jag aldrig tänka mig! Vad som däremot kändes lite surt först var att jag fick HELA TVÅ:tummenupp hästkrafter mer efter min mappning:mad: men efter en rejäl testrunda så måste jag säga att det var värt det ändå, den gick jämnare och drog bättre på alla sätt
 
Last edited:

Som jämförelse kan jag ta min hoj.

-02 e den bänkad orginal, dock me akrarör: 125hk/10200rpm samt 100nm/7800rpm
-02, samma dag o bänk med pc2, kn-filter o akrarör: 133hk/10200rpm samt 103.5nm/7800rpm

-05 körd me samma mod som ovan men i annan bänk: 120hk/10200 samt 98nm/7800rpm, dvs sämre än orginal i förra bänken

Efter de så har motorn blivit portad, fått högkompskolvar, vassare kam, annan snorkel o luftburk samt en pc3usb o akrarör..
Dock uppstod lite trassel så den e körd i ytterligare en bänk, men på samma verkstad i Väsby som första gången..

-06 me ovan nämnda mod: 134.5hk/10200rpm samt 105.5nm/7800rpm
-07 ska den köras i bänk igen, då samma som precis före trimningen, återkommer me siffror då!

Nån som hängde me???

Jag bänkade min SP-2:a i Väsby med Akra slip-on, luftburk, längre trattar och pc3usb. Jag ville få ner hela registret så mycket som möjligt. Därför tillverkade jag ett par längre trattar. Det blev säkert en förlust i toppeffekt, men det byter jag gärna mot ett bättre mellanregister :-)

131hk/9700rpm på hjulet.
Över 80Nm redan vid 3000rpm, sedan går den upp till 104Nm vid 5500rpm och ligger kvar där ett bra bra tag innan sakta dalar ner.

/Roger
 
Jag bänkade min SP-2:a i Väsby med Akra slip-on, luftburk, längre trattar och pc3usb. Jag ville få ner hela registret så mycket som möjligt. Därför tillverkade jag ett par längre trattar. Det blev säkert en förlust i toppeffekt, men det byter jag gärna mot ett bättre mellanregister :-)

131hk/9700rpm på hjulet.
Över 80Nm redan vid 3000rpm, sedan går den upp till 104Nm vid 5500rpm och ligger kvar där ett bra bra tag innan sakta dalar ner.

/Roger

Vad skiljer mellan 1:an o 2:ans motor i orginalskick??
 
Vad skiljer mellan 1:an o 2:ans motor i orginalskick??


# Insprutningen har fått flera spridare och ny elektronik. Spjällhuset är nu hela 62mm :eek:.
# Vevstakarna är smidda.
# Topparna är av ny modell med D-ports utblås.
# Någonting med kopplingen är förstärkt. Vet tyvärr inte vad.
# Kanske inte är motorn, men avgassystemet(utan ljuddämparna) är grövre och lättare.

Det finns säkert en massa saker som är ändrade, men det här är dom sakerna som jag kom på just nu.
 
Köpte en SP1 förra veckan och den är mappad och bänkad efter Yoshiburkarna och kn filtret som sitter på.

På bänkpappret står det att den ger 110 hk på hjulet, är jag helt ute och cyklar om jag tycker de låter lite?
Vet ju iof att man får räkna med effektbortfall på 25% eller vad de är.

Låter lite klent men som någon sa innan, det skiljer sig mellan olika bänkar. Jag bänkade min igår på Stockholms MC-varuhus och hade 124,3 på bakhjulet. Och då kör jag "bara" med Akra helsystem i titan. Ingen PC3 eller KN-filter således.
 
Ni som haft era SP hojar lite längre än mig, är man tvungen att ta bort luftbox,filter och hela kittet för att komma åt det fram tändstiftet?

Tycker de borde finnas ett lättare sätt?
 
Hej, jag håller på att letar efter en fin sp1:a att köpa
och undrar med vilken intervall ventilerna ska justeras.
har tummen mitt i handen vad det gäller sådant.
skulle helst försöka undvika att slanta upp för en sådan service redan under första säsongen som är sp1 ägare =)
 
Last edited:
Hej, jag håller på att letar efter en fin sp1:a att köpa
och undrar med vilken intervall ventilerna ska justeras.
har tummen mitt i handen vad det gäller sådant.
skulle helst försöka undvika att slanta upp för en sådan service redan under första säsongen som är sp1 ägare =)

Ventilspel kollas vid 2400 mil. Serviceintervallerna är 600 mil.

Lycka till med hojköpet :tummenupp
 
Ventilspel kollas vid 2400 mil. Serviceintervallerna är 600 mil.

Lycka till med hojköpet :tummenupp


Bara för att vara övertydlig; serviceintervallet är 600 mil på "vanlig" service och 2400mil för ventilerna.

Av de vanliga servicarna brukar varannan vara lite mer omfattande (dyrare) medans de övriga oftast bara är olja och filter.

Det är heller inte helt ovanligt att en det inte görs någon justering av ventilerna (alltså blir det billigare) trots att man kört 2400 mil sen förra gången. Detta för att det helt enkelt inte behövs (om man kört snällt tex) Hojen är ju designat för att kunna utnyttjas "fullt ut" under 2400mil.

Är du spekulant på en hoj som just ska eller har varit inne på ventilservice kan det vara smart att kolla upp mer exakt vad som gjordes sist. Blev det ingen justering på förra tillfället kan du nog räkna med det till nästa gång.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top