Honda SP1-tråden

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Krockburk är alltid krockburk även om den "bara" är lagd i 20 kmh och då betingar den ett lägre värde än ej lagda hojar, fast det speglar sig kanske delvis redan i priset på den.. Men då vet jag, tack :tummenupp
 

TreoKwak

Köra fort rakt fram är lätt & trist
Gick med
27 Aug 2004
Ort
Alnö, Sundsvall
Hoj
Honda VTR SP1´00 & BMW F800GS-13
Krockburk är alltid krockburk även om den "bara" är lagd i 20 kmh och då betingar den ett lägre värde än ej lagda hojar, fast det speglar sig kanske delvis redan i priset på den.. Men då vet jag, tack :tummenupp

Jag tror det kan vara svårt att hitta en 13 år gammal sporthoj som aldrig varit omkull. Min har små skavanker här o där men den är så pass fin att köra så det väger upp reporna med råge. :Bugar
 

Mookachacka

Medlem
Gick med
20 Jan 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
RC51
Sitter och spanar lite Sp1 på blocket och dyker på en med Repsol-kåpor. Får genast för mig att den aldrig gjordes med sådana och att det är kinakåpor som är monterade och då ringer min varningsklocka för krockad och lagad hoj. Vad tror ni, är detta fallet eller är jag bara nojjig och/eller har fel om kåporna?

Den billigaste SP1:an just nu är den i Stockholm med omlackade originalkåpor, skulle nog hellre valt den än en med kina-kåpor.
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Jag tror det kan vara svårt att hitta en 13 år gammal sporthoj som aldrig varit omkull. Min har små skavanker här o där men den är så pass fin att köra så det väger upp reporna med råge. :Bugar

Jo men har man fortfarande orginalkåporna och de inte är toktrasiga så kan man iaf hoppas att den inte blivit ordentligt bombad. Med utbytta kåpor blir det svårare, men de börjar ligga rätt bra till i pris nu oavsett kinakåpor eller inte.. Hmm
 

TreoKwak

Köra fort rakt fram är lätt & trist
Gick med
27 Aug 2004
Ort
Alnö, Sundsvall
Hoj
Honda VTR SP1´00 & BMW F800GS-13
Håller på att läsa heeela tråden. Lärorikt. Har läst fram till 2009 nu..:3freak


Edit: Körde 47 mil på drygt 5 timmar igår. Inga problem att köra en bit på en spetta :)
 
Last edited:

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SP1 Special Edition
Har lite original delar liggandes hemma om nån behöver!!!
Avgas, luftburk med mera...
Har även mallar till original dekalerna, så man kan göra egna dekaler (stora svart vingen på sidan).

Har även nya micron mellanrör modell grövre samt lite reservdelar till micron burkar

Med vänlig hälsning Fredrik
 

TreoKwak

Köra fort rakt fram är lätt & trist
Gick med
27 Aug 2004
Ort
Alnö, Sundsvall
Hoj
Honda VTR SP1´00 & BMW F800GS-13
Verkligen. Hela hojen utstrålar och förmedlar 100% Premium :Bugar

Nu är de också billigare än någonsin på blocket..antar att gemene man räds åldern samt att det är så billigt att köpa nya hojar på avbetalning..
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Verkligen. Hela hojen utstrålar och förmedlar 100% Premium :Bugar

Nu är de också billigare än någonsin på blocket..antar att gemene man räds åldern samt att det är så billigt att köpa nya hojar på avbetalning..

Tycket det är snålt med vettiga ex, jämfört med tidigare i år eller förra säsongen. Letar fortfarande efter en sansad trafik/halvförsäkring, så de fina objekten får gärna dröja ett tag :rolleyes:
 

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Electric City
Hoj
HRC baby.
Dags för 4800 service. Tänkte byta hjullagren. Någon som
Har koll på översättningstabeller från oem till t.ex skf lager?
 

TreoKwak

Köra fort rakt fram är lätt & trist
Gick med
27 Aug 2004
Ort
Alnö, Sundsvall
Hoj
Honda VTR SP1´00 & BMW F800GS-13
Letar fortfarande efter en sansad trafik/halvförsäkring,

Jag har fyllt gubbe så jag betalar 4600 helförs helår. Förra året kostade den 12000..men var å andra sidan avställningsbar så det är en balansgång beroende på hur mkt man tror sig köra. Chansade på en varm lång höst i år.

Men krasst verkar det som nyckeln till att försäkra en sporthoj är att fylla 40 :tungan
 

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Ort
STHLM
Hoj
HRC Duchunter
Centralbron och Söderledstunneln. Röd/Svart SP-1 med Remus-rör. Förare i grå/svart skinnställ med röd Hondajacka över och Rossi replika-hjälm. Jag lade mig bakom med bilen, vevade ned rutorna och lät barnen njuta av tonerna som ekade i tunneln! Tack för det :)
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Välvårdad röd SP1 vid vägkanten strax utanför Sigtuna, mot Skokloster. Någon här? Jäklar vad fräsch den såg ut.
 

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Ort
STHLM
Hoj
HRC Duchunter
I lördags fick jag äntligen tummen ur och fick ihop henne efter nästan två års stillastående. Det blev lite tuffare än jag trott med två barnfödslar inom 12 månader... :näsblod

Vilken maskin! Jag hade helt glömt vilken kvalitetskänsla Honda byggt in i cyklarna och leendet blev bara bredare och bredare ju längre jag körde. En kort tur på 5 mil i skydd av mörkret (körförbud :gnissla) och jag behöver inga lyckopiller på lång tid framöver :)

Bifogar en kass bild från mobilen.

bild.jpg
 

TreoKwak

Köra fort rakt fram är lätt & trist
Gick med
27 Aug 2004
Ort
Alnö, Sundsvall
Hoj
Honda VTR SP1´00 & BMW F800GS-13
Har läst tråden från början till slut och förstår att det inte bara var en motorcykel jag köpte förra sommaren utan ett rejält projekt att hålla ordning på. Det är inget fel på min SP1:a, det är bara ägaren som är lite okunnig. Som det verkar finns det inte en enda Spetta som är orörd, min inget undantag. Allt jag läst här om PCIII osv gör mig lite förvirrad. Var hittar jag denna burk på hojen om jag har en monterad? Jag har ngt slags eftermarknads-slip on, men det finns ingen referens på dem som anger fabrikat eller material. De är inte helt fula enligt mig, ljudet är högt men inte jobbigt, mest ett dovt åskmuller. Man ser rakt igenom dem och de är lätta. Skulle ju vara bra att ta reda på vad som kan vara gjort på min hoj, men var börja..

Bakdelen är tyvärr ganska fult ombyggd (med såg?). Miniblinkers ditsatta med ngt slags effektmotstånd under kutsen. Blinkers fram är ju också eftermarknad men ser ju ganska bra ut tycker jag.



IMG_3100.jpg

Edit: Jag har bytt bromsgreppet nu. Böjde det alldeles själv när jag försökte smyga iväg med skivbromslåset i, hemma på på uppfarten utan publik som tur var...:huvet
 
Last edited:

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Ort
STHLM
Hoj
HRC Duchunter
Några enkla svar...hoppas jag.
- PC3 hittar du troligen i "bagaget" och ser ut så här
- Dina burkar var en svårare nöt. Jag rekommenderar att söka på youtube och ebay på "RC51 exhaust" för att se om du hittar något liknande.
- Jag har, efter mycket om och men, hittat ett relä som är plug n play med originalet. Det har funnits flera varianter, men detta är det första som skall passa på originalposition med samma fastsättningsmetod. Så vill du bli av med fula motstånd som garanterat börjar krångla kan jag rekommendera att byta relä.
- Undertail: Det finns hur mycket som helst. Bara att välja hur du vill att det skall se ut. Fördelen med SPn är att akterkastellet är mer eller mindre plant under, så det är inte jätteknepigt att tillverka en egen om man vill.

Sist, men inte minst; Välkommen i gänget! Nu är du fast för evigt och kommer aldrig kunna byta modell. :tummenupp
 

TreoKwak

Köra fort rakt fram är lätt & trist
Gick med
27 Aug 2004
Ort
Alnö, Sundsvall
Hoj
Honda VTR SP1´00 & BMW F800GS-13
Tackar för svar frezon :tummenupp
Ska hem och leta efter en Power commander. Såvitt jag kan bedöma går hojen som den ska med det öppnare systemet så något borde vara gjort på den.
 

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Ort
STHLM
Hoj
HRC Duchunter
Helsystem? Med slip-on får man sällan problem. Däremot tycker jag personligen att alla hojar förtjänar att ställas in i bänk. Otrolig skillnad på de flesta, även om man inte vinner effekt. På en SP försvinner ryckigheten i gassvar helt och motorn blir siljesmjuk och helt linjär. Glöm inte plocka bort PAIR-systemet innan bänk ingen bara. Annars blir lambdavärdet helfel och det blir omöjligt att mappa rätt.

Lycka till!
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Top