Honda Hornet 900

Är en allroundbike jag är ute efter, hade en sporthoj förut men fick diskbråck i nacken förra året och lider lite av det fortfarande.

Jag har också ett diskbråck i nacken och är också förpassad till den upprätta körställningen. Har också bara tidigare haft sporthojar.
Men Horneten är ett mycket bra substitut. Största skillnaden mot sporthoj är att man har kul fast det i snitt går 100 km/h långsammare. :)
 
min hoj blev skrot efter en allvarlig olycka i måndags så snart har jag förmodligen ett par blåa art-slipons och en pc3+k&n-filter till salu. :/ Själv blir jag nog hojlös året ut. :(

Hur är det med dig, inget allvarligt hoppas jag..
Ska du sälja prylar är jag intresserad av framlyktan samt pc3+filter.

/Masw1
 
Det viktigare e ju att du e ok

jo visst är det så, men ändå. lite less på all otur.

Till rätt pris så är jag intresserad av PC3 + KN Filtret...

Tråkigt med din hoj dock, klarade du dig själv utan allvarliga skador?

får se om jag ens får ta dessa grejer från hojen för försäkringsbolaget. men ja, jag hojtar när eller ifall de blir till salu.

nej, jag fick frakturer på nyckelben, skulderblad, revben, punkterad vänsterlunga, diverse jack och skärsår på benen och en rejält mörbultad handled och hand. sjukskriven i 8 veckor minst. sommaren och resan jag hade planerat är som bortblåst.

Hur är det med dig, inget allvarligt hoppas jag..
Ska du sälja prylar är jag intresserad av framlyktan samt pc3+filter.

/Masw1

kolla ovan om hur det är med mig....

vet inte hur pass hel framlycktan är, den sitter ju fram och det mesta där är mos. tror dessutom bara jag får plocka av godiset då hojen ska skrotas och jag bara får ersättning för en 'orginalhoj'.
 
Last edited:
Problem(?)
Min temp-mätare tar tid på sig att klättra, och kommer aldrig mycket längre än strax över C-märket. Normalt eller fel nånstans...? Nån som har det likadant? Känner iaf att den borde lägga sig i mitten vid normal körning...
 
Problem(?)
Min temp-mätare tar tid på sig att klättra, och kommer aldrig mycket längre än strax över C-märket. Normalt eller fel nånstans...? Nån som har det likadant? Känner iaf att den borde lägga sig i mitten vid normal körning...


Min visar åxå lågt (mellan mitten och noll), men kommer dit "normalfort"
 
Problem(?)
Min temp-mätare tar tid på sig att klättra, och kommer aldrig mycket längre än strax över C-märket. Normalt eller fel nånstans...? Nån som har det likadant? Känner iaf att den borde lägga sig i mitten vid normal körning...

Enligt manualen skall den ligga i det lilla "hacket" eller strax över. Det vill säga väldigt lågt.


När den kommer upp för högt drar fläkten igång och hjälper till att kyla.

Hur långt id tar den på sig att klättra? Vid stillastående tomgång eller körning?


/Jocce
 
Körde från Stockholm och mätaren nådde sin högsta punkt ungefär vid Jönåker, och var då strax över C:et...
Har kört den ett par gånger till nu, och nu klättrar den nog normalt, men lägger sig ändå väldigt lågt. Ska kolla upp det "lilla hacket", kanske är allt som det ska då...:)
 
Går den upp i temp långsamt, så är termostaten trasig. Dvs, den är fullt öppen hela tiden, då tar det tid, och när det är kallare ute, så går den förmodligen inte upp i temp alls. Kostar inte många kronor, och brukar inte vara jobbig att byta.
 
Kan bara avråda alla Hornet 900-ägare att testa nya CB1000RA.
Om ni nu inte tänkt att byta hoj förstås. Fasiken vilken fin maskin!
 
Ok...de va ganska enkelt att kolla eller?
Behöver man nåt speciellt mer än ett bladmått?

Ganska lätt jo men man behöver nog ha servicemanualen med sej om man inte gjort de förr, eller iallafall jag behövde. Jo du behöver ett verktyg att spänna kamkedjan med, gjorde mitt av en plåtbit. Måtten på verktyget å allt annat man behöver veta finns i service manualen. Tyckte jag såg något inlägg med en länk till manualen tidigare i tråden om du inte har den.
 
men den känns inte tung då? för den är ju rätt mkt tyngre än 900'an.

Nej faktiskt inte. Klart mycket smidigare och kompaktare chassi än 900:an, och en motor som kändes mycket mer allert och rejsig.
Växellådan var också riktigt smidig. Tycker min 900:a känns lite "klonkig" ibland.
 
Nej faktiskt inte. Klart mycket smidigare och kompaktare chassi än 900:an, och en motor som kändes mycket mer allert och rejsig.
Växellådan var också riktigt smidig. Tycker min 900:a känns lite "klonkig" ibland.

jo klonkig kunde jag tycka min var lite granna ja. hmm aja, får väl prova den då! inte för att jag tror att jag har råd med den än iaf.
 
Inte jag heller, men det är kul att testa, och drömma lite om nästkommande hoj. Om ett år eller två, så har den ju kommit ner lagom i pris.

precis det jag tänkte. men då har även superduken kommit ner i pris och den är jag nästan mest sugen på. iaf som lekhoj, får se vad för behov man har nästkommande år! :)
 
har inte fått höra något om jag får behålla mitt "godis" på min kvaddade hornet men jag fick iaf med mig hem mitt svarta bagstertankskydd samt tillhörande blåa bagster tankväska som jag lika gärna kan sälja. har bara använts till en resa. nypris på detta ligger väl på ca. 2700kr. är någon intresserad så PM'a mig.
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top