Honda CBR954R eller Suzuki Hayabusa??

• Thread starter Thread starter Marsipulami
  • Start date Start date

Marsipulami

Guest
Nu börjar jag så smått sålla ut hoj efter hoj och har två kvar som jag är intresserad av att köpa. En Honda CBR954R eller en Suzuki Hayabusa? Ja, jag vet att det är två olika hojar, men jag vill ha både för och nackdelar på dessa båda vilket skulle underlätta mitt val.

Bara kom med kommentarer...

Marsipulami skrev:
Nu börjar jag så smått sålla ut hoj efter hoj och har två kvar som jag är intresserad av att köpa. En Honda CBR954R eller en Suzuki Hayabusa? Ja, jag vet att det är två olika hojar, men jag vill ha både för och nackdelar på dessa båda vilket skulle underlätta mitt val.

Enkelt! Susnukskin är ju ingen Honda dvs den går bort! :arsele

Honda rules! :Bugar

Marsipulami skrev:

Höghastighetstouring/ Streetracing = Busan
Stunta, svenssonköra, kul vad du än gör = Bladen. Utan tvekan. Jag skulle inte byta min blade mot någon annan hoj... (Kanske en ducati för att de är så balla...)

Enkelt...

Hondan såklart! :tummenupp
Om jag skulle vara "tvungen" att välja en Suzuki så hade jag tagit gsx1000 eller gsx750. Hayabusan är ju riktigt ugly och klumpig. :tummenner

smaken är som baken hette det va? hayan är ju fin för längre turer också, har en kompis som har en och säger att den är underbar att åka längre på också, åsså är det ju fan det värsta man kan ha också...alltså motormässigt :) en jävla maskin, sen hondan är ju mer sporthoj som ni säger! Beror ju på vad man är ute efter, och hur man ska använda hojjen..

Hayabusa

Jag kör Hayabusa.
Det är ett misstag att tro att den inte skulle vara snabb för att det är kurvigt.
faktum är att nästa alla som kör hojen tycker den är sjukt smidig. Men dom som inte kört den tycker den är klumpig. Märkligt!
Den är väldigt lättkörd då den är otroligt vridstark och du kan köra väldigt fort i kurvorna eftersom du kan köra på hyfsat låga varv (129Nm/5000rpm bakhjul) och få jämn åkning. När sen böjen rätar ut sig, då försvinner allt i backspeglarna...
Även på banan ger den vilken cbr som helst en match. :rofl
Men dom som inte provat har svårt att tro det.
Säg bara inte att den är klumpig utan att kört.

Last edited:
Bladen, inge snack den har nog med pulver för dom flesta och gör slarvsylta av busen när det svänger.

Hightuned skrev:
Bladen, inge snack den har nog med pulver för dom flesta och gör slarvsylta av busen när det svänger.

när det svänger ja? han pratade ju allmänt, då har ju inte hondan nått å säga till om på rakorna heller?

Comi skrev:
Jag kör Hayabusa.
Det är ett misstag att tro att den inte skulle vara snabb för att det är kurvigt.
faktum är att nästa alla som kör hojen tycker den är sjukt smidig. Men dom som inte kört den tycker den är klumpig. Märkligt!
Den är väldigt lättkörd då den är otroligt vridstark och du kan köra väldigt i kurvorna eftersom du kan köra på en växel och få jämn åkning. När sen böjen rätar ut sig, då försvinner allt i backspeglarna...

Kör själva en Blackbird idag och självklart så är både den och busan lite mer klumpiga än en renodlad sporthoj, inget som vi kan komma ifrån. Däremot så är de alltid bra hojar att åka långt på och även med passagerare och de har ett grymt pulver och orkar mer...

Comi skrev:
Jag kör Hayabusa.
Den är väldigt lättkörd då den är otroligt vridstark och du kan köra väldigt i kurvorna eftersom du kan köra på en växel och få jämn åkning. När sen böjen rätar ut sig, då försvinner allt i backspeglarna...
lika smidig som en cbr?!!
du kör säkert ifrån många cbr på banan, men det som är intressant är väl om du lägger snabbare varv med busan än cbren?

Lindahl skrev:
när det svänger ja? han pratade ju allmänt, då har ju inte hondan nått å säga till om på rakorna heller?

Den nya Hondan (954 -03), är den verkligen så dålig så att den inte hänger med en Hayabusa? Är inte där typ runt 180 pollar (motorhästar då) orginal vilket det även är i Hayabusan?

Marsipulami skrev:
Den nya Hondan (954 -03), är den verkligen så dålig så att den inte hänger med en Hayabusa? Är inte där typ runt 180 pollar (motorhästar då) orginal vilket det även är i Hayabusan?

Kompisen min bytte från en cbr 1100 super blackbird till en haya och sa att det var en fruktansvärd skillnad i allt vrid och att den var mycket råare..När han jämför den med sporthojjar så, tar han alltid upp att dom känns lättare å smidigare än hayabusan även fasst den är faktiskt inte så tung å klumpig men det är väll för att han är van vikten i den...men jag kan aldrig tänka mig att en cbr hänger på den, kanske 0 - 100 lätt, hyfsat 0 - 200, men efter 200 så är den ju fortfarande en riktig killer, tror aldrig att hondan toppar, verkliga 310 - 320 heller...men som sagt, vad ska du ha hojjen till? ska du köra bana om du köper en honda?

helt klart Busen! moppetiderna har du väl lagt bakom dig, jag har inte kört 954an men den är väl lika slö som sina tidigare syskon :)

enda anledningen till moppen är väl avancerad banåkning men hur ofta kör du bana? om du nu skulle köra bana och råkar köra 0,4sec långsammare/varv så tar du igen det med råge på transporten till och från :tummenupp

men kör du bra så spöar du dom coola race puttarna även på banan, Jerker Axelsson spöa ju dom flesta R1or mm när han åkte på en Yamaha xj900 och då satt ändå kompisen på bönpallen ibak :lol :hihi :D

Marsipulami skrev:
inget hänger med busan, inget. Det är tyngdpunkten och hjulbasen. Motorn är viktigt men man har ingen nytta av 250 hkr om man inte kan gasa utan att det går på slangen.

Blackbirden är inte alls som Busan. Dom är väldigt olika. När man svänger med BB skrapar det i överallt. Busan har betydligt bättre vinklar.
Den är väldigt fin i gaffeln, niger snudd på ingenting. Du kan bromsa långt in i böjen utan att det svajar.
Visst är cbr en underbar maskin, Honda kan sin sak. Men tro inte att busan bara är snabb raktfram för att den ser stor ut. Prova.
Om du vill kan du få prova min, den är välförsäkrad.
Numret hittar du nedan.
edit/
kollade inte vart du bodde... sorry!

Last edited:
Comi skrev:
inget hänger med busan, inget. Det är tyngdpunkten och hjulbasen. Motorn är viktigt men man har ingen nytta av 250 hkr om man inte kan gasa utan att det går på slangen.

Blackbirden är inte alls som Busan. Dom är väldigt olika. När man svänger med BB skrapar det i överallt. Busan har betydligt bättre vinklar.
Den är väldigt fin i gaffeln, niger snudd på ingenting. Du kan bromsa långt in i böjen utan att det svajar.
Visst är cbr en underbar maskin, Honda kan sin sak. Men tro inte att busan bara är snabb raktfram för att den ser stor ut. Prova.
Om du vill kan du få prova min, den är välförsäkrad.
Numret hittar du nedan.
edit/
kollade inte vart du bodde... sorry!

Ystad - Stockholm är en bit om man säger så. Jag har inte vägarna förbi för tillfället iheller, i så fall skulle jag höra av mig. Tack för erbjudandet i alla fall :tummenupp

Jag är sugen på båda hojarna och det väger lite mot Haybusan. Men sen har ju Honda MC-center också ett bra erbjudande på en splitter ny 954RR och det frestar... Så med en gång väger det igen...

Last edited:
Åk å testa en hayabusa!
Du kommer inte ha några problen att välja vilken du vill ha sen.I promise!
Bike trollhättan kommer att ha en -99 en röd/svart inne snart.Mycke snart...

Nu har du blandat ihop CBR1000RR (-04) och 954an ;) CBR1000RR ligger på ~170hk, 954 på ~150 och hayabusan på ~180 ;)

Det kostar lite mer me en 1000RR!

Lindahl skrev:

Jo så tänkte jag också när jag köpte min trimmade gsx1100r och tänkte att jag skulle bli kung på motorvägen? Men tänk efter var kör man hoj någon stans? Där det svänger som mest så klart. Men om man ska ha hojen som transportmedel så är nog busen svårslagen som motorvägsätare, jag tror dock att dom flesta väger körglädjen tungt när dom köper hoj och då tar dom allra flesta heller en hoj som är smidig än än som har en vrålstark motor. Skulle själv kunna tänka mig en zx12a men då som ett kompliment och alldrig om jag bara skulle ha 1 hoj.

Marsipulami skrev:

nej, nu får du läsa lite, de uppger 152hk eller nåt sånt på 954an, den är mer i nivå med en R1a än en hayabusa.
Den har helt enkelt inte en sportmössa att hänga på en busa i högre farter.
Det är ju dessutom som du sa 2 skillda typer av sporthojar, vad tänker du använda din nya hoj till?

Så fort du rätt ut det så kan du ju lätt välja vilken som passar bäst.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien