Honda CBR954R eller Suzuki Hayabusa??

  • Thread starter Thread starter Marsipulami
  • Start date Start date
Köp hayan...å när du lessnat e de bara å trycksätta alltihop me ett fräscht Marklund-kit...sen orkar du med en sommar till på samma hoj... :tummenupp
 
Silwer skrev:
nej, nu får du läsa lite, de uppger 152hk eller nåt sånt på 954an, den är mer i nivå med en R1a än en hayabusa.
Den har helt enkelt inte en sportmössa att hänga på en busa i högre farter.
Det är ju dessutom som du sa 2 skillda typer av sporthojar, vad tänker du använda din nya hoj till?

Så fort du rätt ut det så kan du ju lätt välja vilken som passar bäst.

Ja, jag vet, jag är för dåligt påläst gällande HK, men det var tyvärr en information som jag fick hos en handlare och det verkar som jag gick på den. Jag menar....de ska väl ändå säga som det är och inte förvränga sanningen.

Jag vet inte vilken jag vill ha, jag vill helst ha båda. Först och främst gillar jag Haybusan, jag tycker den är snygg och ser grym ut, typiskt min stil. Jag vill kunna åka långt och smidigt även med passagerare och kunna köra lite kringelkrok vägarna också i lugn fart. Så i detta läget passar Hayabusan bäst. Men sen när jag börjar tänka om så vill jag kunna leka också, alltså köra på bakhjulet, köra mer agressivt på kringelkrokvägarna, köra på bana och lite sånt, och då passar 954RR bäst här. Så det står fortfarande och väger vilken hoj jag ska ha.

Hittade en Haybusa till rätt pris i Umeå, men fan, jag vet inte hur jag ska få hem hojen. Ystad - Umeå är en bra sträcka som sagt. :confused:
 
Marsipulami skrev:
Hittade en Haybusa till rätt pris i Umeå, men fan, jag vet inte hur jag ska få hem hojen. Ystad - Umeå är en bra sträcka som sagt. :confused:

Öhh köra hem den kanske? Ta den dag då solen står högt och brumma hela långa vägen hem. Busan gör sig som bäst kanske på denna sträcka. Men passa dej lite, uppe i norr kan det vara kallt ochlite små halt.
 
Har du provkört någon av dessa två som är intresserad av?
Tror nog du märker rätt snabbt vad du vill efter provkörningen.

Försöka få fram för resp. nackdelar teoretiskt utan att provköra är ju omöjligt, så åk och provkör med dig istället, så får vi höra utslaget sen :tummenupp
 
Marsipulami skrev:
Ja, jag vet, jag är för dåligt påläst gällande HK, men det var tyvärr en information som jag fick hos en handlare och det verkar som jag gick på den. Jag menar....de ska väl ändå säga som det är och inte förvränga sanningen.

Jag vet inte vilken jag vill ha, jag vill helst ha båda. Först och främst gillar jag Haybusan, jag tycker den är snygg och ser grym ut, typiskt min stil. Jag vill kunna åka långt och smidigt även med passagerare och kunna köra lite kringelkrok vägarna också i lugn fart. Så i detta läget passar Hayabusan bäst. Men sen när jag börjar tänka om så vill jag kunna leka också, alltså köra på bakhjulet, köra mer agressivt på kringelkrokvägarna, köra på bana och lite sånt, och då passar 954RR bäst här. Så det står fortfarande och väger vilken hoj jag ska ha.

Hittade en Haybusa till rätt pris i Umeå, men fan, jag vet inte hur jag ska få hem hojen. Ystad - Umeå är en bra sträcka som sagt. :confused:

Jag känner igen mig lite i det där, åkte zzr1100 i 6år före min R1a, den är ju lite som en hayabusa i stilen.
Men nu ville jag som sagt ha nåt smidigare, men det vete fan om jag inte saknar det där med att faktiskt åka lite bekvämt och ha bra kåpa o grejor, jag tänkte köpa en zx12r, men det digra serviceschemat avskräckte, man det hade kanske varit rätt hoj åt mig ändå.
 
Marsipulami skrev:
Hittade en Haybusa till rätt pris i Umeå, men fan, jag vet inte hur jag ska få hem hojen. Ystad - Umeå är en bra sträcka som sagt. :confused:
Jag har en fin -01 som är tillsalu. Jag orkar inte skriva allt som är fixat och servat både nyligen och förr.
Ring om du är intresserad, närmre till sthlm.
Jag ordnar finans på Nordea med fin ränta.
Telenr finns nedan.
försöker bifoga bild.
 

Bifogat

  • Polerad-Busa.jpg
    Polerad-Busa.jpg
    73.4 KB · Visningar: 123
  • Polerad-Busa-2.jpg
    Polerad-Busa-2.jpg
    66 KB · Visningar: 126
Testa båda och köp den du föredrar! Är väl rätt enkelt? :) Inga större fel vad jag känner till på någon av dem.

954:an är dock den nästa snyggaste hoj någonsin gjord (Och busan är inte den som slår den)... :)
 
Marsipulami skrev:
Hittade en Haybusa till rätt pris i Umeå, men fan, jag vet inte hur jag ska få hem hojen. Ystad - Umeå är en bra sträcka som sagt. :confused:

Det är bra väder här i helgen! ;)
 
Deadmetal skrev:
Har du provkört någon av dessa två som är intresserad av?
Tror nog du märker rätt snabbt vad du vill efter provkörningen.

Försöka få fram för resp. nackdelar teoretiskt utan att provköra är ju omöjligt, så åk och provkör med dig istället, så får vi höra utslaget sen :tummenupp

Japp, jag har provkört dessa båda.

Busan: Härlig att köra långt med, bra att även ha passagerare på bönepallen, går grymt bra och är ett jäkla vrid i motorn vilket ger en härlig känsla. Lite mer negativt på kringelkrok vägarna, känns för stor även om den är smidig.

954an: Härlig hoj men känns nästan för lätt (-03an). Går grymt bra i kringelkrokvägarna och man kan ta en skarp kurva i rätt hög fart. Får väl medge att den går bra på rak väg också men den är inte lika bekväm som busan och går inte att jämnföra vid längre turer. Men den går förvånansvärt snabbt ändå (299 enligt den digitala mätaren och det kändes som mer).

Känner mig dödum när jag inte kan bestämma mig :3freak Men jag misstänker att det blir den hoj där jag kan få bäst erbjudande, bäst pris...
 
Silwer skrev:
Jag känner igen mig lite i det där, åkte zzr1100 i 6år före min R1a, den är ju lite som en hayabusa i stilen.
Men nu ville jag som sagt ha nåt smidigare, men det vete fan om jag inte saknar det där med att faktiskt åka lite bekvämt och ha bra kåpa o grejor, jag tänkte köpa en zx12r, men det digra serviceschemat avskräckte, man det hade kanske varit rätt hoj åt mig ändå.

Förstår vad du menar. Har ju en Blackbird som är relativt stor och ska jag byta till en 954RR så blir det stor skillnad. Kanske är kul till att börja med, det vet jag, men tänk om jag ångrar mig sen, då står man där?
 
Någon som har någon hemsida där jag kan se information på båda hojarna, hur fort de går, hur många HK där är och gärna något reportage?
 
Marsipulami skrev:
Någon som har någon hemsida där jag kan se information på båda hojarna, hur fort de går, hur många HK där är och gärna något reportage?

BIKE hade ett reportage/test förra året (kommer inte ihåg vilket nummer) med R1:an, Bladen, Gixxern & ZX9:an där Bladen faktiskt vann testet som bästa allroundhoj.

I ett tidigare nummer var det ett test på bana, då var den inte helt oäven heller.

Kan verka partisk, men då jag kört alla hojarna, så föll valet på Hondan.
Passade mig bäst helt enkelt.

Du väljer :D
 
Marsipulami skrev:
Någon som har någon hemsida där jag kan se information på båda hojarna, hur fort de går, hur många HK där är och gärna något reportage?

Det får du nog söka upp.
Men en busa väger en 40-50 kg mer än 954an, det är 180 vs 152 hk och en enorm skillnad i vridmoment till busans fördel, hondan är ju ansett som snäll och lite bror duktig, även om just 954an är den som kommit närmast konkurenterna.
Busan går som sagt över 300+ hondan kroknar nog en 20 knyck före det.

Tyvärr har jag inet kört dem, och jag tror att det är en nödvändighet med Hondan eftersom du inte vet hur en modern kompakt sporthoj käns.

Hoppas jag slipper skäll för att jag svarar utan att själv ägt eller kört hojarna:lol
 
Marsipulami skrev:
Förstår vad du menar. Har ju en Blackbird som är relativt stor och ska jag byta till en 954RR så blir det stor skillnad. Kanske är kul till att börja med, det vet jag, men tänk om jag ångrar mig sen, då står man där?

Jo skilnaden är stor tycker jag mellan min gammla 1100 och R1an, mycket är en vanesak, men det kän som att sitta på en pluttehoj på nåt sätt, visserligen får man en jäkla känsla av kontroll när man kan se varje hörn hur lätt som helst så att säga.
En supersporthoj är inte en bar ersättare om man vil ha en sporttourer.
Vi får se efter denna säsongen om jag iaf skaffar en större hoj, jag är ju inte racerförare i vilket fall.
 
Hmmm busan är långt ifrån klumpig måste ja säga även om jag nu har "sporta till min" något hehe

Men kolla försäkringen så får du en glad överraskning m,in kostar nu helföräkring helår 10 200:-
klart överkomligt

Peter
 
andersson turbo skrev:
Hmmm busan är långt ifrån klumpig måste ja säga även om jag nu har "sporta till min" något hehe

Men kolla försäkringen så får du en glad överraskning m,in kostar nu helföräkring helår 10 200:-
klart överkomligt

Peter
Du har ju rätt, allt beror på vad man jämför med, jämfört med de kompakta hojarna i litersklassen är den klumpigare.
Det duger nog dock för de alra flesta även på en kurvig väg, börjar man köra så fort att man har nytta av en smidigare hoj för att kuna köra ännu fortare så kör man troligen redan aldeles för fort för sit eget bästa:lol
 
Hmm,,,ha ha

Ja undra vilken du ska ta,,?
Hondan har ju alltid blivit prisad som en kanon "allround" hoj.

Smaken e ju som baken,Ja har åkt gixxer 750 r o R1 innan ja valde busen.
Ja kände att ja ville lugna mig lite i hojåkandet,inte bara åka på slangen utan ha en hoj med lite utstålning,en typ "glidare". Utseendet på busen är ju spec,många tycker den e ful som styrk.
Den e ju lite spec på d viset att den inte e så vanlig heller. Den tilltalar mig att den e sk "värst".
Motorn ÄR som du vet gjord av guld,hur fin som helst,särskillt om man är två på hojen.

Hondan är ju sportigare,kortare hjulbas o mer kompakt körställning. Om ja skulle köpa mig en sportigare hoj så skulle den vackra hondan stå i mitt garage,5 års garanti mm. Snygg och toppenbra hoj.

Ja har åkt på bana med min,folk skrattar tills dom ser hur den går, d e ju ok o bli kallad "bussen" om man kör ifrån en sucka 1000 :tummenupp
Ja avrättade min första buse med en frahjulspunka o köpte direkt en ny, klar om en månad då ska du få se på hoj,,,


www.hayabusa.nu

Mvh Henrik
 
HAYABUSAHENKE skrev:
Ja undra vilken du ska ta,,?
Hondan har ju alltid blivit prisad som en kanon "allround" hoj.

Smaken e ju som baken,Ja har åkt gixxer 750 r o R1 innan ja valde busen.
Ja kände att ja ville lugna mig lite i hojåkandet,inte bara åka på slangen utan ha en hoj med lite utstålning,en typ "glidare". Utseendet på busen är ju spec,många tycker den e ful som styrk.
Den e ju lite spec på d viset att den inte e så vanlig heller. Den tilltalar mig att den e sk "värst".
Motorn ÄR som du vet gjord av guld,hur fin som helst,särskillt om man är två på hojen.

Hondan är ju sportigare,kortare hjulbas o mer kompakt körställning. Om ja skulle köpa mig en sportigare hoj så skulle den vackra hondan stå i mitt garage,5 års garanti mm. Snygg och toppenbra hoj.

Ja har åkt på bana med min,folk skrattar tills dom ser hur den går, d e ju ok o bli kallad "bussen" om man kör ifrån en sucka 1000 :tummenupp
Ja avrättade min första buse med en frahjulspunka o köpte direkt en ny, klar om en månad då ska du få se på hoj,,,


www.hayabusa.nu

Mvh Henrik



Lägg upp bild på V8 busa motorn här
det är ju porr man blir ju kåt haha
 
Tog mig friheten å posta den själv hoppas de inte gör nåt att ja knyckte bilden
 

Bifogat

  • busav.jpg
    busav.jpg
    31.4 KB · Visningar: 57
Tänk er denna å 1000 hästar turbo i en funnybike hahahaahhahaha ö



Den borde gå i eller?
 

Bifogat

  • Recovered_JPEG_275.jpg
    Recovered_JPEG_275.jpg
    14.4 KB · Visningar: 60
Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Back
Top