Honda CBR900RR Fireblade-tråden.

Öppnade upp luftburken i vintras enligt beskrivning tidigare i tråden på min blade 97 och igårkväll / natt fick jag tummen ur och bytte huvudmunstycken till 135 och shimsade upp nålarna. Var klar ca 00:00 och tog en provtur 01:30 Helt otroligt vilken skillnad :yoparty blev en helt annan hoj. Visst hade jag läst att det skulle göra stor skillnad men det är ju nästan löjligt hur mycket bättre den går, otroligt varvillig, över 6000 så bara drar den. Upp på slangen på 2 med gas:). Är hemma efter en tur ner till Bike ca 40 mil och är lyrisk. Om det finns någon i detta land som kör gammelblade och inte moddat luftburken och bytt munstycken så är mitt tips att göra detta bums !


Nu har du gett mig griller i huvet....
 
Ja mig med...vill också att min ska gå sååå bra!!!

Det är bara att sätta igång!!!!
Jag kan intyga att KGA inte överdriver. Det är min gamla hoj och jag fick äran att prova pärlan på väg hem från Bike och satan vad jag ångrade att jag inte fick händerna ur röven och bytte munstycken.

(KGA säg till när jag får byta tillbaka till 97:an! saknar den lite)

Rock On/ Per
 
Kan även rekommendera stomgrips för bättre feeling.:tummenupp

Det har jag lurat på att investera i... jobbigt som fan ibland när knäna glider mot tanken. Har du nått tips om vart man kan köpa? Hitta ett par på bikestyle-racing.se som ser helt okej ut, men vill gärna se om det finns fler modeller.
 
Blev du av med den eländiga svackan mellan 5-7000varv? Tog du bort hela mellanväggen i burken, eller tog du bort så som drbike beskriver?
Öppnade upp luftburken i vintras enligt beskrivning tidigare i tråden på min blade 97 och igårkväll / natt fick jag tummen ur och bytte huvudmunstycken till 135 och shimsade upp nålarna. Var klar ca 00:00 och tog en provtur 01:30 Helt otroligt vilken skillnad :yoparty blev en helt annan hoj. Visst hade jag läst att det skulle göra stor skillnad men det är ju nästan löjligt hur mycket bättre den går, otroligt varvillig, över 6000 så bara drar den. Upp på slangen på 2 med gas:). Är hemma efter en tur ner till Bike ca 40 mil och är lyrisk. Om det finns någon i detta land som kör gammelblade och inte moddat luftburken och bytt munstycken så är mitt tips att göra detta bums !
 
Blev du av med den eländiga svackan mellan 5-7000varv? Tog du bort hela mellanväggen i burken, eller tog du bort så som drbike beskriver?
Tog bort som Dr bike beskriver, ska man ta bort hela så får man plasta om burken. Vad jag inte skrev är att det inte är orginalfilter utan touringbutikens sportluftfilter märke DNA ( typ K&N ) och svackan försvann. Jag ska även byta lågfartsmunstycken till 45 ( 40 är orginal ) men dom var restade så dom får jag först nästa vecka.
 
Jahopp.. avverkat tur nr. 2 på hojen nu å testade körställningen ni tipsa om å de va betydligt bekvämare :) Bara lite stel i nacken :P

MEN, när vi va påväg hem å hade kanske 2 mil kvar så kolla ja hastighetsmätaren innan fartkamerorna.. Då fladdrade den upp och ner från 70-20 hela tiden ?? Stannade på en ficka å kollade lite å då stängde ja ner den.. Efter de så startade den inte upp igen utan starthjälp..

Är det så att mätaren fladdrar när batteriet blir tomt ?

Och varför blev batteriet tomt ? Körde me helljus på hela tiden men tycker inte de skulle påverka, alltså så laddar generatorn för dåligt ? Eller kanske inte alls ? Nåt tips å komma med hur ja kollar upp e ?

Mvh Magnus
 
Tog bort som Dr bike beskriver, ska man ta bort hela så får man plasta om burken. Vad jag inte skrev är att det inte är orginalfilter utan touringbutikens sportluftfilter märke DNA ( typ K&N ) och svackan försvann. Jag ska även byta lågfartsmunstycken till 45 ( 40 är orginal ) men dom var restade så dom får jag först nästa vecka.



Har du portat toppen åxå eller bara moddat luftburken???
Har du ändrat något på blandskruvarna (luft/soppa)???
:confused:

Annars skall nog jag åså modda min burk å skaffa sportfilter.
 
Är det någon här som har provat att ta bort hela mellanväggen och plastat? Man tycker ju att det skulle bli ännu bättre om man tar bort hela väggen? Efter ha läst alla positiva erfarenheter av Dr bikes modifikationer, så måste man ju bara prova:)
 
Jahopp.. avverkat tur nr. 2 på hojen nu å testade körställningen ni tipsa om å de va betydligt bekvämare :) Bara lite stel i nacken :P

MEN, när vi va påväg hem å hade kanske 2 mil kvar så kolla ja hastighetsmätaren innan fartkamerorna.. Då fladdrade den upp och ner från 70-20 hela tiden ?? Stannade på en ficka å kollade lite å då stängde ja ner den.. Efter de så startade den inte upp igen utan starthjälp..

Är det så att mätaren fladdrar när batteriet blir tomt ?

Och varför blev batteriet tomt ? Körde me helljus på hela tiden men tycker inte de skulle påverka, alltså så laddar generatorn för dåligt ? Eller kanske inte alls ? Nåt tips å komma med hur ja kollar upp e ?

Mvh Magnus

Fick det fenomenet som du beskriver förra sommaren...hade problem med att den startade ibland, och ibland inte. På sista turen så fick jag stänga av lyset för att det överhuvud taget skulle gå att köra (bluddrade om lyset var på), till skut gav sig hastighetsmätaren...och 80 meter från garaget stannade den :)

Då var det likriktaren som var paj.
 
Har nu kört mina första 20 mil på bläjden och gillar den skarpt hitills.
Går ju som ett skållat ollon :yoparty helt omöjligt att köra 90 med :tungan
Denna hoj kommer med största sannorlikhet att kosta mig körkortet.
Väntar fortfarande på kåpskruvsatsen från bikersneed, dom verkar ha en oerhörd leveranstid. (upp till 20 arbdar)http://www.pixbox.se/pic_show_id20154266.html
 
Tydligen inte...Är det någon som provat om det funkar på bana?
Är det någon här som har provat att ta bort hela mellanväggen och plastat? Man tycker ju att det skulle bli ännu bättre om man tar bort hela väggen? Efter ha läst alla positiva erfarenheter av Dr bikes modifikationer, så måste man ju bara prova:)
 
Det har jag lurat på att investera i... jobbigt som fan ibland när knäna glider mot tanken. Har du nått tips om vart man kan köpa? Hitta ett par på bikestyle-racing.se som ser helt okej ut, men vill gärna se om det finns fler modeller.


Jag gjorde det krångligt för mig och köpte ett par universal som jag sedan tejpade mot tanken och ritade på.Sax och 10 min sen var det klart.
Om du hittar modellspecifikt så köp det så blir det skitenkelt.Mina köpte jag på Nöff Nöff i Stockholm, men kolla Touringbutiken om dom har.....:tummenupp
 
Öppnade upp luftburken i vintras enligt beskrivning tidigare i tråden på min blade 97 och igårkväll / natt fick jag tummen ur och bytte huvudmunstycken till 135 och shimsade upp nålarna. Var klar ca 00:00 och tog en provtur 01:30 Helt otroligt vilken skillnad :yoparty blev en helt annan hoj. Visst hade jag läst att det skulle göra stor skillnad men det är ju nästan löjligt hur mycket bättre den går, otroligt varvillig, över 6000 så bara drar den. Upp på slangen på 2 med gas:). Är hemma efter en tur ner till Bike ca 40 mil och är lyrisk. Om det finns någon i detta land som kör gammelblade och inte moddat luftburken och bytt munstycken så är mitt tips att göra detta bums !

Lånar ditt inlägg lite.
Tack ska ni ha alla som PM:at och bekräftat att modden funkar för er oxå :tummenupp
Det ÄR verkligen skillnad, och är en bra inledning på de olika trimstegen man kan vidtaga för att få en snärtigare hoj!

Vill man så kan man få hjälp med flera bra knep och steg utav mig, jag har fn 143 riktiga hästar (inte dynojetljug).
Och inte i motorn, utan på min bakslang. (motsvarar ca 157,5-158 på veven)
Detta med originalkammar mina herrar och damer!
Sug på det.


Old blades never die! - They just go faster!!! :yoparty
 
Fick det fenomenet som du beskriver förra sommaren...hade problem med att den startade ibland, och ibland inte. På sista turen så fick jag stänga av lyset för att det överhuvud taget skulle gå att köra (bluddrade om lyset var på), till skut gav sig hastighetsmätaren...och 80 meter från garaget stannade den :)

Då var det likriktaren som var paj.


Okay, låter inte helt olikt mitt problem nej..

Har vart ute å mätt strömmen som hojen drar med enast tändningen på och sen slått på motorn. När ja har helljuset på så ligger den å drar 5 A minus hela tiden = Drar fort ur batteriet. Har ja endast halvljus så laddar den faktiskt 1 A.. (med motorn igång alltså)

Mätte me ca. 4000 i varv och med voltmätare påkopplad med och spänningen sjunker med 1 volt när man slår igång helljuset.


Är det Likriktaren eller spolen ? Eller kanske bara ett laddrelä lr liknande ? :confused:


Mvh Magnus
 
Precis inhandlat mig en CBR900rr -96a och känns som att jag vill göra en egen lite service innan hojkörningen riktigt drar igång, tidigare ägare hade inte stor koll på när den sist servades ordentligt.

Så vad bör man byta? Olja, oljefilter, luftfilter? Tändstift kanske när man ändå är igång? Samt lite prisuppgifter vore kanon så man vet att man inte blir helt blåst när man går in och frågar efter delarna.

Tips och ideer och gärna lite info om vad för olja o filter och dyl jag bör använda. Första hojen så inte alltför stor koll på detta. Är mer insatt i bilar, men det ska väl ändras nu? :)
 
Allt handlar ju om hur händig du är och om du kan med motorcykeln.

Det man kan göra då man ändå håller på är att byta samtliga vätskor (broms, kylar, olja + filter). Byt tändstift och rengör/byt luftfiltret. Då du ändå har tagit av tanken så kan du väl tömma ur bensinen och byta den. Rengöra munstyckena (högfart och lågfart) och kolla förgasaren (kolla insugsgummina då du du ändå är där).

Nu blev det mycket...men om du bara vill göra det basic så byt tändstiften, olja+filter.

Oljefilter är billiga, precis som bil. Oljorna är som alla andra också, fråga bara efter den oljan som din mc skall ha. D.v.s köp delarna på en honda verkstad så får du rätt.

Eller köp allt online på t ex http://www.mc-online.se/shop/ där du knappar in din modell så får du upp det du behöver.

Hade en -98 blade innan och då var jag på samma nivå som du. Bara att skruva isär någon gång så kan du allt om hojjen. Den är med andra ord lättskruvad enligt mig. PMa om det är något.

Lycka till!
 
Har inga problem med motorer i allmänhet men känner mig ändå ganska ny inom just MC delen så ;) Jo är ju som du säger lika bra att byta ut det mesta när man ändå håller på. Då vet man ju att allt är fräscht.
Blir en tripp till närmaste MChandlare på måndag för inhandling av serviceprylar.


Läst lite överallt att just CBR'ens bränsle är ställt aningen snålt, något man bör bry sig om då hojen är orginal?
 
Tjena!

Krashade min cbr 900 lite smått igår då en bilistjävel körde mitt i vägen o vägverkets underbara rullgrus fanns som underlag. Hojen är helt repig på vänster sida, framför allt motorkåpan. Så nu under min sjukskrivningstid vill man ju pilla lite med hojen så man har något att göra.

Frågan lyder: Vart kan man få tag i nya dekaler till hojen. Är en svart/gul 96:a


Kan tala om att hojen går utmärkt att lägga sig ner med i 70 km/h. Tur man hade skinnställ :) Bröt bara ett finger och skrapade upp ett.

Nåväl, tack på förhand / C
 
Hjälp mig.
Jag bytte mitt smutsiga orginalfilter idag mot ett nytt orginalfilter.
Efter det så startade den och gick pissigt.Efter en tur på 100 m dör den typ soppatorsk.Jag har satt på kranen jag lovar.
Försöker frenetiskt att starta den med dåligt resultat.Ibland tänder den till när man chokar den men dör direkt.Kan det blivit nåt krångel med bensintillförseln när jag plockade bort tanken???
Cykeln är orginalställd utom ett Yoshibolt-on.Jag ska åka till Gotland på torsdag så nu är goda råd dyra......
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top