Honda CBR900RR Fireblade-tråden.

Hello!

Var och provkörde en 96:a idag och klurade på en sak med kopplingen. När motorn var kall och kopplingen var ute så skramlade det rätt ordentligt på tomgång, men bara på riktigt lågt varv (runt 1000). Med intryckt koppling försvann dock ljudet... Med varm motor var ljudet aldrig där. Koppling och låda och hela motorn kändes och lät fint när man körde den...
Nån som vet vad det kan vara? Är van att en hojmotor låter men det kändes lite skumt när det försvann när man tryckte in kopplingen...

Sen en fråga till, den har gått alldeles precis under 4000 mil och jag har fått för mig att det är nån stor service där vid 4000? Är säkert fel men hur ser det ut med rekommenderade intervaller och vad kan tyckas bör göras? Oljan ska vara ganska ny...

Tackar så länge!
 
Last edited:
Hello!

Var och provkörde en 96:a idag och klurade på en sak med kopplingen. När motorn var kall och kopplingen var ute så skramlade det rätt ordentligt på tomgång, men bara på riktigt lågt varv (runt 1000). Med intryckt koppling försvann dock ljudet... Med varm motor var ljudet aldrig där. Koppling och låda och hela motorn kändes och lät fint när man körde den...
Nån som vet vad det kan vara? Är van att en hojmotor låter men det kändes lite skumt när det försvann när man tryckte in kopplingen...

Sen en fråga till, den har gått alldeles precis under 4000 mil och jag har fått för mig att det är nån stor service där vid 4000? Är säkert fel men hur ser det ut med rekommenderade intervaller och vad kan tyckas bör göras? Oljan ska vara ganska ny...

Tackar så länge!

Absolut inget att oroa sig för.
Detta är ett typiskt korglager som är något lite slitet. (lagom inkört)
Det blir inte med säkerhet bättre av att byta. Ett skönhetsfel som du kan bortse från.
Eller som mina befäl hade sagt om man frågat: "Det bara ÄR så!" :)

Visst, låter det som en stenkross är det ju inte bra, men min magkänsla (och erfarenhet) säger mig att folk äverlag är väl hypokondriska :D
Vaffan det är en motor! Den lever!

Vill du ha en referens så lyssna på en torrkoppling!
 
Absolut inget att oroa sig för.
Detta är ett typiskt korglager som är något lite slitet. (lagom inkört)
Det blir inte med säkerhet bättre av att byta. Ett skönhetsfel som du kan bortse från. Visst, låter det som en stenkross är det ju inte bra, men min magkänsla (och erfarenhet) säger mig att folk äverlag är väl hypokondriska :D
Vaffan det är en motor! Den lever!

Vill du ha en referens så lyssna på en torrkoppling!

Varför låter den inte när motorn blir varm? Nyfiken....
Lät rätt högt tyckte jag, tryckte in kopplingen för det lät inte hälsosamt men jag litar på dig :tummenupp
Men med andra ord så är det bara att dämpa ljudet med kopplingen om det inte skulle sluta om man böt lagret? Som är djävulskap att byta eller rätt lätt?

Tackar väldigt för svaret!! :Bugar
 
Eller ställa upp tomgångsvarvet till 1200-1500. Varför ha motorn på 1000 rpm, Blade'n är möjligen en traktor men inte en bil :rolleyes:

Ja har haft den lösningen lite i bakhuvudet också....... :)
Tyckte den kändes lite låg, runt 1500 tyckte jag ljudet var väck.
Då är det en godkänd lösning :tummenupp
 
Varför låter den inte när motorn blir varm? Nyfiken....
Lät rätt högt tyckte jag, tryckte in kopplingen för det lät inte hälsosamt men jag litar på dig :tummenupp
Men med andra ord så är det bara att dämpa ljudet med kopplingen om det inte skulle sluta om man böt lagret? Som är djävulskap att byta eller rätt lätt?

Tackar väldigt för svaret!! :Bugar

Varför... ja varför. Varför! Varför!!!
:)

Det är som tidvattnet.
Det bara ÄR så!

Skämt åsido. Lagerspelet är större kallt, och dessutom kommer inte mycket oletryck ut i det lagret när oljan är tjock och kall (jepp det är trycksmort) vilket då medför att lagret går lite svältfött ett tag. Så värm upp med försiktig körning.
 
Tjena!

Min blade -98 har börjat att strula lite. Den svarar inte på gas, eller den svarar men lite sent.
Märker av det som mest om ja myser fram i 50 på 3:an, 4:an o vrider på rullen då låter de som den inte får soppa i ca 1,5 sekund innan den börjar dra igen.
Märker även av de ibland när ja ska slanga på 1:an, får inte tilräckligt med kraft för att resa på sig när ja duttat koplingen.

Kan de va nåt munstycke i fuggarna som har satt igen sig?

Har ganska nyligen plockat av kåporna, bygger streetfighter men märkte inget i början men nu har jag gömt undan en massa kablar i utrymmet framför snablarna till luftburken, kan de ha något med det att göra? Problemet kom inte exakt efter jag hade gömt undan kablarna där.

Vore tacksam för tips innan jag börjar plocka ner fuggar osv.

Mvh Scinner
 
Varför... ja varför. Varför! Varför!!!
:)

Det är som tidvattnet.
Det bara ÄR så!

Ja se nu blev det inte bättre än att jag gick och köpte den :D
Pang tjong, styrstång bara! Ska bli extra skoj att jobba i helgen nu...
Men men, äntligen en gammelblade! :)
 
Någon som har några tips på snygga blinkers till min Blade från 93. Min ena är knäckt och det retar mig nåt så in i helvete.

Kravet jag har är att de ska vara mindre än orginal och godkända för besiktning då jag varken
har lust eller kunskap att byta varje gång. Har de väl kommit på hojen så får det sitta där.

Får gärna vara kolfiber eller kolfiberlook på dem.

Så kom igen och tipsa mig om sidor som har snygga blinkers (eller i alla fall ett bra utbud)
 
Någon som har några tips på snygga blinkers till min Blade från 93. Min ena är knäckt och det retar mig nåt så in i helvete.

Kravet jag har är att de ska vara mindre än orginal och godkända för besiktning då jag varken
har lust eller kunskap att byta varje gång. Har de väl kommit på hojen så får det sitta där.

Får gärna vara kolfiber eller kolfiberlook på dem.

Så kom igen och tipsa mig om sidor som har snygga blinkers (eller i alla fall ett bra utbud)

Kolla på www.touring.se dom har en hel del till rätt pris.
 
Är det svårt att byta tändningslås på en Blade 94:a?
Den som jag har kollat på har som sagt ett förflutet som stöldförsök och då bröt dom upp hela skiten.

Vad kostar ett sådant nytt förresten ?

Mvh // Jonas Stenberg
 
Nu har jag monterat ett BMC luftfilter och bestyckat om enligt Dr bikes rekommendationer.
Ersatte #120 mot #140 i huvudmunstycke, nålar upp 1 st M3bricka (redan hissade 1 st M3) samt drog ut piloterna ett halvt varv.
Skillnaden är helt sinnessjuk !!!!
Varvar ut helt på 6:an :tummenupp
Och ja den gör lätt powerwheelies på 2:an, bara släppa en kort stund och sedan ge fullt :yoparty
Kul som fan men tror att körkortet sitter löst i sommar :tungan
 
Hypokondrisk?

Skulle behöva lite hjälp med ett missljud jag hörde igår. Det kommer vid låga varv o låga växlar, ettan o tvåan mellan 2 o 3000 varv. Märkte det när jag kommit in mot rondell, korsningar. Ljudet följer varvet upp till ca 3000 sen försvinner det. Aldrig hört det förr så man blev lite orolig. Läste igenom en del trådar igår om om vevlager och ramlager, det stillade inte direkt en orolig själ..

Har kollat oljan och jag kan inte hitta ngt skimmrande. Rörde även runt med skruvmejsel med magnet för att försöka hitta ev spån, inget där heller. Kedja och drev är i bra skick.

Något mer man kan kolla utan att riva halva motorn eller är det bara att köra som vanligt:va
 
Skulle behöva lite hjälp med ett missljud jag hörde igår. Det kommer vid låga varv o låga växlar, ettan o tvåan mellan 2 o 3000 varv. Märkte det när jag kommit in mot rondell, korsningar. Ljudet följer varvet upp till ca 3000 sen försvinner det. Aldrig hört det förr så man blev lite orolig. Läste igenom en del trådar igår om om vevlager och ramlager, det stillade inte direkt en orolig själ..

Har kollat oljan och jag kan inte hitta ngt skimmrande. Rörde även runt med skruvmejsel med magnet för att försöka hitta ev spån, inget där heller. Kedja och drev är i bra skick.

Något mer man kan kolla utan att riva halva motorn eller är det bara att köra som vanligt:va
Vad är det för ljud du hör då?
 
Någon som har några tips på snygga blinkers till min Blade från 93. Min ena är knäckt och det retar mig nåt så in i helvete.

Kravet jag har är att de ska vara mindre än orginal och godkända för besiktning då jag varken
har lust eller kunskap att byta varje gång. Har de väl kommit på hojen så får det sitta där.

Får gärna vara kolfiber eller kolfiberlook på dem.

Så kom igen och tipsa mig om sidor som har snygga blinkers (eller i alla fall ett bra utbud)[/QUO

www.s-racing.se
dom har en del godis.
Kolla bara att det du köper är E-märkt så klarar dom en besiktning...:tummenupp
 
Vad är det för ljud du hör då?

Fy farao - vad ni än gör, träna inte inför vätternrundan. Helt färdig! Men åter till väsentligheter:tummenupp

Skulle nästan vilja beskriva det som ett "tungt" skrapande, som att något tog i någonstans. Lite svårt att beskriva men det var inget klonkande eller tickande. Letade först vid kedja o drev men har inte hittat något som sitter löst.
 
Fy farao - vad ni än gör, träna inte inför vätternrundan. Helt färdig! Men åter till väsentligheter:tummenupp

Skulle nästan vilja beskriva det som ett "tungt" skrapande, som att något tog i någonstans. Lite svårt att beskriva men det var inget klonkande eller tickande. Letade först vid kedja o drev men har inte hittat något som sitter löst.
Sätter fem spänn på kamkedjan, testa om det är samma med 3an och 4ans växel om du kör lugnt under 3000rpm.

Försvinner det om du kopplar så är det kopplingskorgen.
 
Sätter fem spänn på kamkedjan, testa om det är samma med 3an och 4ans växel om du kör lugnt under 3000rpm.

Försvinner det om du kopplar så är det kopplingskorgen.

Ok, ska kolla! Dock blir det inte på ca 2v då jobbet har skickat mig utomlands. Skriver igen när jag testat.

Tack så mycket för hjälpen!! Verkligen uppskattat:tummenupp
 
stor el fel..

jag har nu drabats av ett ell eller flera el fel.. och eftersom jag är ganska kass
på el själv så kanske nån av er kan hjälpa mig.

de är så att jag haft i sär och byggt ny bakram påmin cbr 900 -92 , och nu när jag satt ihop den och skulle provstarta så är den död:mad: :huvet

soppa pumpen går ej och jag tror inte jag får nån gnista.. men allt annat funkar..:confused:

inga säkringar i säkrings boxen har pajjat


till lägas kanske ska att jag punktade bakramen när den satt på hojjen, hadde kopplat bort alla relän(som jag httade), cdi, batteri m.m

nån som har nån teori om vad de kan vara???

tusen tack på förhand
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top