Honda CBR900RR Fireblade-tråden.

Tjäna! Åker runt på en blade-98,,, plockade av kåporna å monterade på ett fighterlyse för några dagar sedan och efter detta så går hojen käääst. Den går bra på 1an och 2ans växel men sedan när man drar ur den på 3an och vidare upp 4,5,6 så går den som om den ska få bensinstopp,, bluddrar lixom,,,. Kan det vara så att när man plockar bort kåporna så får den för mycket luft och går dåligt...? Det e roligare när man kan använda 4,5,6ans växlar också :rolleyes: Någon som vet? (Det smäller en hel del när jag släpper på gasen oxo...)
 
Last edited:
Jag har hört av en mek just det ni säger att dom går snålt, speciellt om man säter på ett bullerrör.
nån som har priser på större nålar och munstycken??
Vart köper man billigast??
 
Hör med din närmaste honda handlare, dom hjälper dig!
Men jag tycker ändå att det är konstigt med tanke på detta effektkrig som råder mellan alla tillverkare? Är den så snålt ställd orginal så kommer ju ingen att vilja köpa den efter att dom har läst testen i nyaste bike....
Oftast jämför man vikt/effekt mellan olika modeller och vem vill då köpa en hoj för över 100000:- som går dåligt efter 5000rpm?



Jag har hört av en mek just det ni säger att dom går snålt, speciellt om man säter på ett bullerrör.
nån som har priser på större nålar och munstycken??
Vart köper man billigast??
 
Då det är dags att byta drivpaket tänkte jag dreva om min gamla slitvarg lite.

Nu har väl det här avhandlats både en och tre gånger, men men.

Är 1 ned fram och 3 upp bak för häftigt? Skall man nöja sig med att endast ändra fram?

Är inte ute efter att köra optimalt på bana utan mera på jakt efter accelerationen, och lite lättare bakhjulsres.
Har planer på att låta Hondadoktorn fixa till lite mera pulver i vinter också.
 
Då det är dags att byta drivpaket tänkte jag dreva om min gamla slitvarg lite.

Nu har väl det här avhandlats både en och tre gånger, men men.

Är 1 ned fram och 3 upp bak för häftigt? Skall man nöja sig med att endast ändra fram?

Är inte ute efter att köra optimalt på bana utan mera på jakt efter accelerationen, och lite lättare bakhjulsres.
Har planer på att låta Hondadoktorn fixa till lite mera pulver i vinter också.

Jag har beställt ett 15 drev i fram (1 ner) som jag tänkte sätta på till helgen,det ska visst göra stor skillnad.Återkommer efter provturen.:yoparty
 
Jag har beställt ett 15 drev i fram (1 ner) som jag tänkte sätta på till helgen,det ska visst göra stor skillnad.Återkommer efter provturen.:yoparty

ett tips,, byt inte bara framdrevet, det är inte inslitet med kedjan och bakdrevet,, de va så min kedja gick av i 120km/h, tur va var det rak väg.

tänk på det innan du gör det,, bätre att dreva när du ska byta hela drivpaketet.

mvh
 
Tjaba. Höstrusket och vintern närmar sig här uppe i norr. Tänkte passa på att plocka ner min motor och gå igenom den i när dessa kalla mörka vinterkvällar kommer. Tänkte bara höra då med alla ni guru's här inne vad jag skall kolla upp och vad som behövs kollas extra noga. Svårighetsgrad på att plocka ner motorn? Har inte tummen mitt i handen, har skruvat en del i mina dagar + att jag har verkstadshandboken där beskrivningar o bilder till de flesta moment finns. Har dock ingen aning om hur långt motorn gått, han jag köpte den av sa kring 3500 mil, men den har haft 10 ägare innan mig så jag tvivlar på att den gått så lite, men man vet ju aldrig. Var till lokala meken här i Umeå som tog en provtur för att lyssna på motorljud och känna hur den gick, och han försäkrade mig om att den hördes och kändes vara i bra skick. Så alla ni som haft isär denna 900 motor, fyll på med tips och förslag på vad jag kan dryga ut tiden i vinter med att åtgärda! :tummenupp Tackar på förhand,, // Thomas
 
ett tips,, byt inte bara framdrevet, det är inte inslitet med kedjan och bakdrevet,, de va så min kedja gick av i 120km/h, tur va var det rak väg.

tänk på det innan du gör det,, bätre att dreva när du ska byta hela drivpaketet.

mvh


Men drivpaketet är ju fräscht!
:confused: :confused: :confused:
Jag har polare som bytt i(fel) läge och klarat sig.:confused:
 
Men drivpaketet är ju fräscht!
:confused: :confused: :confused:
Jag har polare som bytt i(fel) läge och klarat sig.:confused:

hm konstigt,, jag kanske hade en jävla otur då. jag hade iallafall bytat allt ändå, man vet aldrig.

men byter ett drev så spårar dom inte samma i kedjan som det gamla. därför blir det fel i kuggarna för kedjan.
 
Jag har beställt ett 15 drev i fram (1 ner) som jag tänkte sätta på till helgen,det ska visst göra stor skillnad.Återkommer efter provturen.:yoparty

Drevade min 1 fram 3 bak och det gav väl ganska bra skillnad, helt klart värt det att köpa bakdrev samtidigt.

Sen som ngn sa ska du byta hela paketet inte bara ett drev eller bara kedja etc.
Kostar inte så hutlöst mkt och är inte värt chansningen men men bara mina 2cent.

Tjäna! Åker runt på en blade-98,,, plockade av kåporna å monterade på ett fighterlyse för några dagar sedan och efter detta så går hojen käääst. Den går bra på 1an och 2ans växel men sedan när man drar ur den på 3an och vidare upp 4,5,6 så går den som om den ska få bensinstopp,, bluddrar lixom,,,. Kan det vara så att när man plockar bort kåporna så får den för mycket luft och går dåligt...? Det e roligare när man kan använda 4,5,6ans växlar också :rolleyes: Någon som vet? (Det smäller en hel del när jag släpper på gasen oxo...)

Brukar oftast vara på hojar med Ram-Air du får den effekten, fajtade min förra sommaren och den går bra och utan problem. Årsmodell på hojen ifråga?

Då det är dags att byta drivpaket tänkte jag dreva om min gamla slitvarg lite.

Nu har väl det här avhandlats både en och tre gånger, men men.

Är 1 ned fram och 3 upp bak för häftigt? Skall man nöja sig med att endast ändra fram?

Är inte ute efter att köra optimalt på bana utan mera på jakt efter accelerationen, och lite lättare bakhjulsres.
Har planer på att låta Hondadoktorn fixa till lite mera pulver i vinter också.

Det vart som sagt alldeles lagomt tycker jag alla fall.
1fram 3bak gör förövrigt att min Hynda -97 ligger på exakt samma varv som min kompis års.m -98 som har 2fram 3bak :) bara lite kuriosa.
 
Last edited:
Tjena!

HJÄLP!!!

Nyligen köpt 93a med lite över 5000 på mätaren som är i halvskapligt skick (om jag är lite snäll), ett problem som irriterar:

Om jag drar på några sekunder å sen slår av (med lite motorbroms som resultat) och sen slår på igen börjar hojen, ja jag vet inte hur jag ska beskriva det; kanske "kvävas" eller "hosta"...
Resultatet blir hur som helst att det under ett ögonblick blir MER motorbroms då jag slår på igen än när jag precis innan slagit av, och det är faktiskt en ganska markant fartsänkning under en sekund sådär, inte bara att den tvekar när man tänkt sig dra på igen utan en riktig och markant motorbroms, faktiskt ganska läskigt om man skulle ligga i en kurva...

Några ideer om vad det skulle kunna vara?
 
Tjena!

HJÄLP!!!

Nyligen köpt 93a med lite över 5000 på mätaren som är i halvskapligt skick (om jag är lite snäll), ett problem som irriterar:

Om jag drar på några sekunder å sen slår av (med lite motorbroms som resultat) och sen slår på igen börjar hojen, ja jag vet inte hur jag ska beskriva det; kanske "kvävas" eller "hosta"...
Resultatet blir hur som helst att det under ett ögonblick blir MER motorbroms då jag slår på igen än när jag precis innan slagit av, och det är faktiskt en ganska markant fartsänkning under en sekund sådär, inte bara att den tvekar när man tänkt sig dra på igen utan en riktig och markant motorbroms, faktiskt ganska läskigt om man skulle ligga i en kurva...

Några ideer om vad det skulle kunna vara?

Låter lite som att bränslepumpen inte hänger med riktigt. Fick byta min vid ung samma miltal.

Det är relativt lätt att kolla blecken på pumpen. Bara skruva av "hatten" på pumpen (sitter med en skruv) och kolla om kontaktblecken ärjat alt är ned/snedslita.

Det finns dock grabbar här i tråden som kan tamigfan allt om cbr 900 och kanske är av annan åsikt.

Det vart som sagt alldeles lagomt tycker jag alla fall.
1fram 3bak gör förövrigt att min Hynda -97 ligger på exakt samma varv som min kompis års.m -98 som har 2fram 3bak :) bara lite kuriosa.

Alright:tummenupp Då är det bara att slå till då!
 
Last edited:
Ett till i högen av frågetecken:

Passar kylare från andra årsmodeller på SC33 -98? Skulle behöva ny till våren, men de som finns på evilbay är mest till SC44... :gnissla

Någon?
 
Har sneglat lite på CBR954RR. Vad är det för skillnader på -02an och -03an? Och finns den grymma färgsättningen vit/mörkblå/svart bara på -02an?


Tjena ! Jag har en 954-02:a med färgsättningen som är gryym !! Håller med dig, jag är toknöjd med min !! Tror tyvärr bara att den gjordes 02....

Jag har jämfört den med polarens 03:a och jag kan inte hitta några skillnader alls egentligen mellan 02 och 03. Sedan får kanske de som är experter kommentera om de vet några skillnader men kosmetiskt är de identiska !!

/Niklas
 
Är det någon här som vet hur man kollar upp vilken årsmodell det är på CDI boxen? Jag har hört med honda handlare och angivit den data som finns skrivet på den med vit text, men dom står bara som fågelholkar och gapar.
Den har beteckning: MASG EC
971U
8422.

Jag trodde först att den var snålt bestyckad orginal, men det var den inte, det blev ingen skillnad. Det enda som finns kvar och kolla är nu CDI boxen och den är nog så dyr att köpa ny bara för att prova.... Det kan ju vara monterat en ostrypt box från en äldre fireblade som inte lirar ihop med min 98a? Eller så kan ju själva boxen vara skadad?

Jag vore mycket tacksam om någon id's hjälpa mig!!

Mvh Niclas
 
Är det någon här som vet hur man kollar upp vilken årsmodell det är på CDI boxen? Jag har hört med honda handlare och angivit den data som finns skrivet på den med vit text, men dom står bara som fågelholkar och gapar.
Den har beteckning: MASG EC
971U
8422.

Jag trodde först att den var snålt bestyckad orginal, men det var den inte, det blev ingen skillnad. Det enda som finns kvar och kolla är nu CDI boxen och den är nog så dyr att köpa ny bara för att prova.... Det kan ju vara monterat en ostrypt box från en äldre fireblade som inte lirar ihop med min 98a? Eller så kan ju själva boxen vara skadad?

Jag vore mycket tacksam om någon id's hjälpa mig

Mvh Niclas

Jag tror du kan hitta lite info och box till salu på www.samsmotor.se
Kollade runt där för att se om min hade någon bergränsning.

Edit: Blev inte klokare där, men när jag tänker efter så står det längre bak i tråden hur ostrypt/strypt betecknas.
 
Last edited:
Jag börjar misstänka att jag har problem med laddningen på bettan...nytt batteri som drar slut ganska omgående.

Hur fan kollar man vad som är fel? förrutom generatörn vad kan det vara?
Nån som haft problem med laddningen på sin?
 
Jag börjar misstänka att jag har problem med laddningen på bettan...nytt batteri som drar slut ganska omgående.

Hur fan kollar man vad som är fel? förrutom generatörn vad kan det vara?
Nån som haft problem med laddningen på sin?

kan va så lätt att laddnings relät e kasst.
 
Jag börjar misstänka att jag har problem med laddningen på bettan...nytt batteri som drar slut ganska omgående.

Hur fan kollar man vad som är fel? förrutom generatörn vad kan det vara?
Nån som haft problem med laddningen på sin?

Om du sitter på hojen så har du en jordpunkt på höger sida fram under kåporna, den glappade på min vilket gav exakt samma effekt som du nu har, kolla så den är hel före du gör ngt, har för övrig ett laddrelä som jag kan sälja om det nu är det som är paj.
 

Bifogat

  • pil.JPG
    pil.JPG
    133.8 KB · Visningar: 134
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top