Honda CBR 1000/600 RR-Tråden

  • Thread starter Thread starter MC Doktorn
  • Start date Start date
... Hallå!


En fråga...

Gasar fullt på ettan, sedan tvåan och trean... men när det är dax för fyran så går den inte att få i?

Vad kan detta bero på??? modell 600rr -03.


Tacksam för svar.
 
... Hallå!


En fråga...

Gasar fullt på ettan, sedan tvåan och trean... men när det är dax för fyran så går den inte att få i?

Vad kan detta bero på??? modell 600rr -03.


Tacksam för svar.

Hej! Äre nåt knas med lådan så har jag en ny oanvänd till salu typ en tusing eller nåt sånt billigt. Inge snodda grejer bara avskruvade när hojen var ny, Peter Lindén ville ha HRC:s växellåda så då vart originalgrejerna oanvända. 070 3384317:)
 
... Hallå!


En fråga...

Gasar fullt på ettan, sedan tvåan och trean... men när det är dax för fyran så går den inte att få i?

Vad kan detta bero på??? modell 600rr -03.


Tacksam för svar.

Kan du utveckla detta lite. Alltså jag undrar om det är så jämt? (kall, varm). Hur långt har den gått? går 1-3 i lätt osv. Lite lättare att kanske kunna förstå problemet.


Jag har en fråga själv. Kör orginal drev nu (42 tagg antar jag) på min CBR1000RR. Känner inte ett jag behöver 280 på mätaren och tänkte göra den lite rappare istället. Vad är nästa steg på drev (alltså större bakdrev). Vill inte göra den till en stunt hoj men ett lite större bakdrev hade inte skadat. Kan man beställa hem ett sådant?
 
Kan du utveckla detta lite. Alltså jag undrar om det är så jämt? (kall, varm). Hur långt har den gått? går 1-3 i lätt osv. Lite lättare att kanske kunna förstå problemet.


Jag har en fråga själv. Kör orginal drev nu (42 tagg antar jag) på min CBR1000RR. Känner inte ett jag behöver 280 på mätaren och tänkte göra den lite rappare istället. Vad är nästa steg på drev (alltså större bakdrev). Vill inte göra den till en stunt hoj men ett lite större bakdrev hade inte skadat. Kan man beställa hem ett sådant?

40 tagg=orginal på 04-05, 42 tagg kom 06.
 
Kan du utveckla detta lite. Alltså jag undrar om det är så jämt? (kall, varm). Hur långt har den gått? går 1-3 i lätt osv. Lite lättare att kanske kunna förstå problemet.


Jag har en fråga själv. Kör orginal drev nu (42 tagg antar jag) på min CBR1000RR. Känner inte ett jag behöver 280 på mätaren och tänkte göra den lite rappare istället. Vad är nästa steg på drev (alltså större bakdrev). Vill inte göra den till en stunt hoj men ett lite större bakdrev hade inte skadat. Kan man beställa hem ett sådant?

Själv kör jag med 15/44 ska va 16/42 tror jag original. Så med andra ord byt framdrevet till 15 kugg så slipper du nog problem med kedjan. Ett fram har jag för mej brukar motsvara 3 bak. Billigare trimning får du nog leta efter om man inte gillar att köra 300km/h.:)
 
15/44 låter väl rimligt. ville dock inte byta framdrevet då kedjan kanske får en onormal böjning. Men detta kanske är nödvändigt, drivpaketet är inte bytt sen nyköp. Visserligen har hojjen inte gått mer än 1200mil med regelbunden smörjning.

Kan man få tag på detta online? de flesta jag kollat med har bara "orginal" alltså 16/42.
 
15/44 låter väl rimligt. ville dock inte byta framdrevet då kedjan kanske får en onormal böjning. Men detta kanske är nödvändigt, drivpaketet är inte bytt sen nyköp. Visserligen har hojjen inte gått mer än 1200mil med regelbunden smörjning.

Kan man få tag på detta online? de flesta jag kollat med har bara "orginal" alltså 16/42.

Jag köpte en drevsats (520) då fick jag 5 bakdrev och 2 fram drev. Kolla säljesannonserna eller hör med nån som tävlar. Annars har jag en ny värstingskedja (800kr) DID 520 erv x-ring. Kan ha några nya bakdrev ska kolla stl. och nåt begat framdrev.:D
 
Har en liten fråga..hur tar man bort sadeln på nya firebladen...
Man skall visst ta bort sidokåporna (precis under sadeln) först men jag har inte
vågat mig på att använda våld ännu...en kompis gjorde det på sin
och där sprack sidokåpan....Har läst manual men där blir man inte
klokare....
 
Jahopp, kan inte bestämma mig för vilken drevning jag ska köra med så kan nån tipsa om hur många kugg ja ska ha fram o bak?

jag har 15/45. Hastighetsmätarn visar åt h-e fel och man ligger runt 7000 varv i 120km/h. Men den blir rapp och fin!
 
Hej! Äre nåt knas med lådan så har jag en ny oanvänd till salu typ en tusing eller nåt sånt billigt. Inge snodda grejer bara avskruvade när hojen var ny, Peter Lindén ville ha HRC:s växellåda så då vart originalgrejerna oanvända. 070 3384317:)


Kan kanske vara intressant... Oavsett om det är lådan som börjar bli dålig... Jag återkommer...




Kan du utveckla detta lite. Alltså jag undrar om det är så jämt? (kall, varm). Hur långt har den gått? går 1-3 i lätt osv. Lite lättare att kanske kunna förstå problemet.


Kan väl inte säga att det är så jämt. Men djävligt ofta... De gånger jag gasar på så är den alltid varm. Alla andra växlar går bra som jag upplever det.

Släpper gasen, trycker in kopplingen och ska till att växla men växelspaken känns helt stum (och nej, jag är inte redan uppe och gasar på sexan... :) )


Förövrigt så undrar jag om det finns någon i Sthlm-området med en 600rr helst -03 med justerbara fotpinnar på hojen som jag skulle kunna provsitta :arsele . När jag kör så känns det som att jag skulle sitta skönare med fotpinnarna ett snäpp längre bak... Vågar inte köpa innan jag provat...

Dessutom inte råd att köpa nu innan Isle of man...
 
Rejsåka till gatåka

Tjenare, har gått och skaffat mig en cbr 600 av årmodell 05 som enbart varit tävlingskörd så nu till mitt delikata problem..

Fick med alla orginalkåpor men endel delar och skruvar och div andra pryttlar fattas. Finns det någon vänligt själ i området kring uddevalla som har en cbr 600 05-06 som kan komma och visa upp den alt att jag kommer och kikar så jag kan få klarhet i vart alla kåpfästen sitter och hur dom ser ut?? självklart står jag för soppakostnad. Men är jag på bra humör bjuder jag även på :krama och :pannkyss hehe (jag bor nära sjukhuset i Uddevalla men hojen står lite längre norrut på E6)

tex. är det orginal bakram men finns inget lås och som jag har försått det så måste detta finnas för att fästa bakkåpan och bönpallen i?

Även toppkåpan har jag problem med och där är jag ej säker på ifall det är orginal fäste, alltså det som hastightesmätre och dyl sitter i. Måste bryta lite i sidleds för att toppkåpans hål skall hamna rätt.. har även funderat på om det skall vara distanser mellan fäste och toppkåpa..?

Har tyvärr inga bilder nu men kan ordnas.

Hoppas de inte vart alltför svårtolkad text, tar gladeligen emot bannor och skall genast snäppa upp mig om så är fallet :tungan

// Jonas
 
Last edited:
Hur åt helvete fel?

Orginal e 16/42 eller e ja helt ute o cyklar?

Utväxlingen på 15/45 är 3,000 (45/15) och på 16/42 är den 2,625 (42/16). Rimligtvis borde det bli 3/2,625=~1,14.

Med andra ord kan du räkna din nuvarande hastighet ggr 1,14 om jag inte är helt ute och seglar? Rätta mig om jag har fel.

Med andra ord visar min 137 när din visar 120. Fler servicar om du inte orkar slänga i speedohealer och har tänkt följa boken :tungan
 
Utväxlingen på 15/45 är 3,000 (45/15) och på 16/42 är den 2,625 (42/16). Rimligtvis borde det bli 3/2,625=~1,14.

Med andra ord kan du räkna din nuvarande hastighet ggr 1,14 om jag inte är helt ute och seglar? Rätta mig om jag har fel.

Med andra ord visar min 137 när din visar 120. Fler servicar om du inte orkar slänga i speedohealer och har tänkt följa boken :tungan

Se där, matte.. jag klarade nätt o jämt matte A i skolan :D
Vilka fler alternativ funkar tro..

Blev smått deprimerad förut för övrigt, kom ut te hojen o skulle dra en repa o drog igång den o tyckte direkt nåt lät fel i motorn, körde runt lite o sen när ja va påväg in på gatan för att ställa in bettan igen kändes de som nåt va kajko i motorn.
Sist ja tyckte nåt va fel så tyckte verkstan att de inte va nåt men de visa sig att en ventilfjäder gått av :näsblod
Så frågan e va de e denna gången nu när garantin tydligen gick ut för en månad sen :huvet :gnissla
 
Se där, matte.. jag klarade nätt o jämt matte A i skolan :D
Vilka fler alternativ funkar tro..

Var det därför du blev väktare? :pannkyss :D

Förlåt mig men jag kunde inte låta bli att leka med fördomarna...

Vilken utväxling som passar bäst beror ju helt på hur du kör. Kör du mycket i stan är ju absolut 15/45 att föredra. Men kör du mycket på kurviga vägar är risken att det blir en jäkla massa petande har jag märkt. Hinner knappt gasa innan det är dags att växla känns det som. Fast det beror säkert på att hojen är så brutalt snabb :tuttar.

Men visst blir han rätt trevlig med den där drevningen... Fast det hade säkert fungerat med 15/42 kan jag tänka mig. Redan där lär du märka skillnad.

Nu köpte jag min färdigdrevad men jag har haft allvarliga funderingar på att slänga på original. När man ligger och fiskör i 100-120 på 6an ligger han på 6-7000 varv. Rätt jobbigt för öronen efter ett tag.
 
Var det därför du blev väktare? :pannkyss :D

Förlåt mig men jag kunde inte låta bli att leka med fördomarna...

Vilken utväxling som passar bäst beror ju helt på hur du kör. Kör du mycket i stan är ju absolut 15/45 att föredra. Men kör du mycket på kurviga vägar är risken att det blir en jäkla massa petande har jag märkt. Hinner knappt gasa innan det är dags att växla känns det som. Fast det beror säkert på att hojen är så brutalt snabb :tuttar.

Men visst blir han rätt trevlig med den där drevningen... Fast det hade säkert fungerat med 15/42 kan jag tänka mig. Redan där lär du märka skillnad.

Nu köpte jag min färdigdrevad men jag har haft allvarliga funderingar på att slänga på original. När man ligger och fiskör i 100-120 på 6an ligger han på 6-7000 varv. Rätt jobbigt för öronen efter ett tag.

Jag e me i ingenjörssamfundet :tummenupp
Faktiskt varit drifttekniker så däääsååå...:D Inte alltid varit en värdelös väktare :tungan

Hmm, kanske ska lotta mellan orginal o ett ner i fram...
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top