Honda CBR 1000/600 RR-Tråden

  • Thread starter Thread starter MC Doktorn
  • Start date Start date
Sniper.Hondan är snyggare rakt av inget snack om det.Men nu när man kört gixxernoch kommit över omställningen från 600,an kan jag låva aldrig mer en 600,a.
Nu pratar jag om gat åkning ,power rockar

Power är för mig inte bara rakt fram uta när det svänger och skall bromsas,
min kör kompetens är nog trots allt den största begränsningen inte effekten. :)

Sandstream.Då har man lärt sig något nytt i dag

Så är det :tummenupp

radek.(Varför brukar diskussioner runt en 600-klass hoj alltid leda till diskussioner 1000 vs 600? Don't 1000vs600 this tråd!)

Diskussionen är ju subjektiv men jag "bytte ner mig"från 1000-->600 med resonemanget att det är mer förlåtande och lättare att lära sig köra på bana.
En 600 är i många fall ett bättre val som instegs-hoj och du har sällan nytta av all effekt i varje fall för mig :) .
 
2ono skrev:
Power är för mig inte bara rakt fram uta när det svänger och skall bromsas,
min kör kompetens är nog trots allt den största begränsningen inte effekten. :)



Så är det :tummenupp



Diskussionen är ju subjektiv men jag "bytte ner mig"från 1000-->600 med resonemanget att det är mer förlåtande och lättare att lära sig köra på bana.
En 600 är i många fall ett bättre val som instegs-hoj och du har sällan nytta av all effekt i varje fall för mig :) .

2ono: Begränsning? Vad är det som är svårt med att vrida full rulle? Känslan av axxet är oslagbar..
 
Sep skrev:
2ono: Begränsning? Vad är det som är svårt med att vrida full rulle? Känslan av axxet är oslagbar..

Inga problem vem som helst klarar det eller hur?

Sen kan man diskutera vad som är roligt och effektivt , för just mig erbjuder 600 den bästa komb av effekt och hanterbarhet på en bana för en glad amatör.

Tråden ska ju inte handla om vilken klass som är bäst, utan generellt
om Hondas RR modeller. :)
 
Niklasinorr.... det va d snyggaste hoj jag sett....
 
Slänger väl in en på min med, som jag förövrigt är mkt nöjd...kommer att köra den i bänken i vinter med powercommander och system...mest för att få lite mer tryck i mellanregistret...
 

Bifogat

  • DSC00364liten2.JPG
    DSC00364liten2.JPG
    127.1 KB · Visningar: 909
  • DSC00358mindre.JPG
    DSC00358mindre.JPG
    84.7 KB · Visningar: 930
750-R skrev:
. JO en annan sak nån som hittat ett racingtanklock (brytit upp mitt,glömde nyckeln) till bra pris till en cbr 600 RR -03 (tror att det passar från de äldre modellerna åxå.
Hoj på er. :Bugar

Bra pris vet ja inte men lätt och en fröjd för ögat

http://www.carpimoto.com/channel/Lang_EN/Chan_12/Brand_3/Bike_708.htm

Funderar på att pröva dessa online då dom har ett bra sortiment och bra sökfunktioner.
Återkommer om hur det funkar när jag har beställt.
 

Bifogat

  • fuel cap.jpg
    fuel cap.jpg
    32 KB · Visningar: 380
XeNo skrev:
Niklasinorr.... det va d snyggaste hoj jag sett....

Vet jag väl...:)

Jag har tyvärr ingen bild på bakdelen, den är helt rensad inklusive den del av värmeskyddet som sticker ut under lyset. Nummerplåten sitter i ett fäste direkt på avgasröret så den ser man inte annat än rakt bakifrån, mycket rent och snyggt :tummenupp
 
2ono skrev:
Bra pris vet ja inte men lätt och en fröjd för ögat

http://www.carpimoto.com/channel/Lang_EN/Chan_12/Brand_3/Bike_708.htm

Funderar på att pröva dessa online då dom har ett bra sortiment och bra sökfunktioner.
Återkommer om hur det funkar när jag har beställt.

Kollade bara som hastigast och sidan jag kollat på var dyrare www.redracingparts.com så hittar jag inge annat så beställer jag nog därifrån. (tack för hjälpen). Sett lite inlägg på tråden och konstaterar att några tycker att 600:an är lite trött och mycke växlande i jämförelse med 1000cc. Kan bara tala av egen erfarenhet hade en 160hk (sm-vinnare) GSX-R-750-98:a förut och kör snabbare nu med min RR 600:a -03 nu på bana. Gatåkning eju inte så kul :7peta :hihi närå retas lite bara det har ju sin charm åxå men det äju faan så farligt med alla helmongon å räcken på vägen. :tummenupp
 
750-R skrev:
. Sett lite inlägg på tråden och konstaterar att några tycker att 600:an är lite trött och mycke växlande i jämförelse med 1000cc. Kan bara tala av egen erfarenhet hade en 160hk (sm-vinnare) GSX-R-750-98:a förut och kör snabbare nu med min RR 600:a -03 nu på bana. Gatåkning eju inte så kul :7peta :hihi närå retas lite bara det har ju sin charm åxå men det äju faan så farligt med alla helmongon å räcken på vägen. :tummenupp

Haha växla är kul när grejerna är gjorda för det.
Men de e en vanesak va man än har för bike, har ägt allt möjligt fr 2T, stånka ,v twin V4 ,rad 4 och tyckt alla är Ok för sitt ändamål.

Gatåkandet har sin charm men håller med dig inget som slår aktiv banåkande. :tummenupp

btw e de en Reg SS600 du har??
 
radek skrev:
600rr ei fejtast :tummenupp

Jag gillade inte min framfjäder men den skruva någon på så nu är den helt ok för en lättviktare som mig.
Växla är bra för själen förresten!


(Varför brukar diskussioner runt en 600-klass hoj alltid leda till diskussioner 1000 vs 600? Don't 1000vs600 this tråd!)
Jag håller med,att diskutionen kom upp är med anledning av att vi har bytt hojar med varandra :7peta
 
Niklasinorr skrev:
Jag byter hoj ofta men min CBR1000 har jag haft nu i två säsonger vilket säger en del om hur nöjd jag är med den :)

Det enda jag gjort första året är att justera fjädringen men där finns det begränsningar, framförallt fram så är den för mjuk så lite hårdare fjäder borde stoppas i. Jag har höjt oljenivån fram med 10ml på varje sida vilket gjorde att bromsstudsandet försvann. Bak är ganska bra, lite åt det mjuka hållet men inte lika störande som fram. Motormässigt är det bara ett Arrow helsystem i titan, beggat från Grevens Mc-delar. Hela systemet väger mindre än originalljuddämparen och låter fantastiskt. Katalysatorn och den idiotiska avgasventilen försvann också i samma veva så det var ju positivt. Uppskattningsvis så blev det hela ca 8kg lättare och det man märker mest på vikten är att den tunga ljuddämparen som sitter högt placerad original gör att hojen kändes tung att kastas fram och tillbaka i chikaner. Hojen känns mycket lättare nu. Effektmässigt så gav systemet ca 13hk på bakhjulet (148-161kusar). PowerCommandern gav ingenting på topp men effektkurvan efter justering ser ut som på en elmotor, ett salsgolv i 45 graders vinkel, grymt fin på bana :tummenupp. Två kugg större bakdrev gör en del för accet också och hela hojen går som f-n på ren svenska. Jag kör nästan uteslutande bana med den och där är den som gjuten.
Annars så tycker jag personligen att en hoj som gör 160 knutar på ettan inte har så mycket i trafiken att göra...faktiskt...[/QUOTE

-------------------------------------------------------------------
Måste bara få komentera din hoj

Ni får ursäkta språket, men jävlar vad snygg din hoj är :tummenupp

Fasen nästan nyggare än min vtr (ironi)

Hade jag pengarna skulle jag gå o köpa en i morgon :tummenupp

tolf
 
Last edited:
Neutral skrev:
Här är en bild på ett kit till Hondan:

r%5Crz_PE065D_Z.jpg


De flesta kan man vända på själv precis som du säger.

Bra grej men tycker länkaget verkar lite overdoing ska försöka med ett par sådan här http://www.carpimoto.com/Images/Products/Detail/v/valterCBR6RRPE1R_D.jpg
:tummenupp
 
Någon som har koll på hur mkt hk det ger med ett Yoshimura helsystem på en cbr 954 rr 02. Allt annat är orginal. Det satt nämligen på när jag köpte min hoj. Vad kan man göra som nästa steg i uppgradering?

//Johan som vill lära sig mera om sin hoj....
 
Citat:
Inskickat av Neutral
Här är en bild på ett kit till Hondan:



De flesta kan man vända på själv precis som du säger.



Bra grej men tycker länkaget verkar lite overdoing ska försöka med ett par sådan här http://www.carpimoto.com/Images/Pro...BR6RRPE1R_D.jpg


vad gör ett sådant kitt??

vänder växellägen lr?? ettan upp resten ner typ?

//Limpan
 
Sukalimpan skrev:
Citat:
Inskickat av Neutral
Här är en bild på ett kit till Hondan:



De flesta kan man vända på själv precis som du säger.



Bra grej men tycker länkaget verkar lite overdoing ska försöka med ett par sådan här http://www.carpimoto.com/Images/Pro...BR6RRPE1R_D.jpg


vad gör ett sådant kitt??

vänder växellägen lr?? ettan upp resten ner typ?

//Limpan

Typ ja :tummenupp en smaksak egentligen men det kan va kul att ha alternativet eftersom orginal inte tillåter det.
En annan fördel med fasta fotpinnar är ju att vid en vurpa viker dom sig inte som orginal och skyddar kanske ramen något samt att man kan placera dom längre bak och högre om dom nu är justerbara.
 
Last edited:
Neutral skrev:
Tycker det ser lite billigt ut jämfört med det andra som var utsökt framställt, ser dessutom ut som att stången kommer att ta mot stöveln. Det andra hade ju också justerbar position på fotpinnarna.

Justerbarheten är en klar fördel men många lagrings punkter är en nackdel.
Valtermoto grejerna verkar dock hålla en hög standard på sina grejer och ser allt annat än billiga ut.
Vet att en del har använt det till sina CBR och är nöjda.

Att det tar i stövlarna tänkte jag också på men frågan om det blir konflikt.

Ska tänka på saken :)
 
2ono skrev:
Justerbarheten är en klar fördel men många lagrings punkter är en nackdel.
Valtermoto grejerna verkar dock hålla en hög standard på sina grejer och ser allt annat än billiga ut.
De där lederna kommer att överleva alla leder du jobbar med till vardags. :hihi Såg först nu att det var Valtermoto som gjort den andra och blev förvånad, de brukar ju hålla hög klass på det jag sett. Jag antar dock att den är mycket billigare och då kan det ju vara ok. :tummenupp
 
Bra initsiativ till tråd!

Har själv en 600RR sedan förra sommaren, och är väldigt nöjd.
Var iof min första hoj, men har sedan dess provkört en del annat.
Har hunnit med o fixa en del, bland annat städa upp röven, så för er som ville ha exempel på det lägger jag in en bild på min.

Moddningar:
Yoshi Helsystem.
PC3-usb (114hk, 65nm).
Mini blink fram och integrerade bak.
DB kåpglas
Öhlins styrdämpare.
Krashpuckar.
Spyball larm.

Ang fjädringen så har den funkat bra för mig (74kg), men jag har ställt den mkt hårdare fram (både förspänning, komp & retur).
Bak är den ett par klick hårdare än standard på komp & retur.
Kör allt från stadskörning till bana, och håller med om att det blir en del växlande, men eftersom jag inte kört så mkt 1000 är det normalt för mig.

En negativt sak är passagerarställningen, min flickvän får ganska snabbt ont i knän av den obekväma benvinkeln.
Men så är det ju ingen touringhoj heller :)

/N
 

Bifogat

  • IMGP0196.jpg
    IMGP0196.jpg
    124.9 KB · Visningar: 756
  • IMGP0208.JPG
    IMGP0208.JPG
    139 KB · Visningar: 1,324
Last edited:
Förresten, nån nämnde öppnare luftfilter.
Funderade på om man kanske ska fixa det till nästa sässong.

Kommer ju kräva att man mappar om pc3´an, så det ska ju ge en hyffsad vinst om det ska va värt det. Då menar jag inte toppeffekt utan hela registret.

/N
 
Last edited:
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top