Honda CBR 1000/600 RR-Tråden

  • Thread starter Thread starter MC Doktorn
  • Start date Start date
Ännu en bild på pärlan, här ser man ganska tydligt den rensade bakdelen, den får 2006-års ZX-10R att se ut som en flodhäst :D
 

Bifogat

  • CBRprofil.jpg
    CBRprofil.jpg
    101.7 KB · Visningar: 985
Hur gör man

God morgon

Jag är väl ingen mäster mek precis :kocko men hur gör jag för att plocka bort bak kåpan. Några som vet hur man gör. :Bugar

Hojen är en CBR 600RR 03:a
 
mike_bike skrev:
God morgon

Jag är väl ingen mäster mek precis :kocko men hur gör jag för att plocka bort bak kåpan. Några som vet hur man gör. :Bugar

Hojen är en CBR 600RR 03:a


Haha hade exakt samma problem , plast är ju elastiskt så jag lyfte den rakt upp genom töja lite på sidorna medan jag lyfte :3freak

Har en Manual som beskriver det så , kan ju lägga in en bild senare :tummenupp
 
Exakt, så gjorde jag me.
Det går att böja rätt mycket, men var försiktig så du inte repar den.

När man har larm o pc3 i kutsen blir det dock jevligt trångt och mycket sladdar, då är det ett helvete å få tillbaka skiten rätt.

/N

2ono skrev:
Haha hade exakt samma problem , plast är ju elastiskt så jag lyfte den rakt upp genom töja lite på sidorna medan jag lyfte :3freak
 
Last edited:
2ono skrev:
Haha hade exakt samma problem , plast är ju elastiskt så jag lyfte den rakt upp genom töja lite på sidorna medan jag lyfte :3freak

Har en Manual som beskriver det så , kan ju lägga in en bild senare :tummenupp

JA TACK lägg in en bild. Men är det bara 2st skruvar exkl dynan som ska lossas. :confused:
 
Inskickat av Neutral.De där lederna kommer att överleva alla leder du jobbar med till vardags. Såg först nu att det var Valtermoto som gjort den andra och blev förvånad, de brukar ju hålla hög klass på det jag sett. Jag antar dock att den är mycket billigare och då kan det ju vara ok.
Ja det är sjukt att man jobbar med trauma och kör hoj, men faktum är att en mänsklig led har en fantastisk hållbarhet.

Vissa påstår att Valtermoto grejerna är lite veka men det är bra att ha ett välkänt märke om olyckan skulle vara framma :)

Inskickat av isse. Förresten, nån nämnde öppnare luftfilter.
Förresten, nån nämnde öppnare luftfilter.
Funderade på om man kanske ska fixa det till nästa sässong.

Kommer ju kräva att man mappar om pc3´an, så det ska ju ge en hyffsad vinst om det ska va värt det. Då menar jag inte toppeffekt utan hela registret.
Vem kan det där med mappning? imponerande siffror med 114 bhp , men som sagt förbättringen bör ju ske i hela regisrtret.
Ska göra samma sak och återkommer :tummenupp
 
Det var inte på toppen man märkte mest skillnad (från 108,5 till 113,5). Hela registret vart bättre.
Vore kul om fler som bänkat sina kan lägga upp dina bänk-resultat så man har nåt o jämföra med.
Det är lite guppigt, men det har alla 600´a grafer jag set varit.

edit: som du ser är min mappad & bänkad på MC-Varuhuset, har dock ingen koll på vilka som är bäst, så därför vore det perfa om fler la upp sina bänkresultat.

/N


2ono skrev:
Vem kan det där med mappning? imponerande siffror med 114 bhp , men som sagt förbättringen bör ju ske i hela regisrtret.
Ska göra samma sak och återkommer :tummenupp
 

Bifogat

  • mapp liten.jpg
    mapp liten.jpg
    91.3 KB · Visningar: 519
Last edited:
Har tyvärr inga bilder på min och har inte möjlighet att ta några heller just nu..

Ni får lita på mig då jag säger att den är jävligt snygg! :rolleyes:

Det är iaf en helsvart (2005) 1000RR

Å moddningana är:

Sato helsystem
PC3
rensad röv
miniblink fram och bak.

~157 hästar och ~97 NM på slangen. (Kommer inte ihåg de exakta uppgifterna)
 
jag ansluter mig väl...

sitter själv på en CBR600RR -04 med 108 uppmätta bakhjulshästar original innan jag spräckte motorblocket och samtidigt bytte till en tenkate-morot som ska slunga ut 138 bakhjulshästar enligt säkra källor. har inte bänkat nya motorn än men jag toppar 280 på mätaren jämfört med 245 innan.
det jag har gjort för att styla den är att slagit av lite backspeglar, blinkers, satt dit lite nya bultband, satte på en GPR dämpare (tillhörande honda XR) samt lite extra lull-lull.
bild på skönheten kommer här:
 

Bifogat

  • hajjpajp.jpg
    hajjpajp.jpg
    93.6 KB · Visningar: 746
Hur lyckades du spräcka motorblocket....pga vurpa eller massiv motormissbrukning :)
I vilket fall så är det ju riktigt nice med tenkate motor, lär du väl va ensam om på gatan!

däremot var det uselt med 245 på mätaren, jag har legat i 270 och då fanns det mer o ge, dock är det ju mätarfart...

/N

Ingel skrev:
jag ansluter mig väl...

sitter själv på en CBR600RR -04 med 108 uppmätta bakhjulshästar original innan jag spräckte motorblocket och samtidigt bytte till en tenkate-morot som ska slunga ut 138 bakhjulshästar enligt säkra källor. har inte bänkat nya motorn än men jag toppar 280 på mätaren jämfört med 245 innan.
det jag har gjort för att styla den är att slagit av lite backspeglar, blinkers, satt dit lite nya bultband, satte på en GPR dämpare (tillhörande honda XR) samt lite extra lull-lull.
bild på skönheten kommer här:
 
däremot var det uselt med 245 på mätaren, jag har legat i 270 och då fanns det mer o ge, dock är det ju mätarfart...

/N[/QUOTE]


ja 245 på mätaren är verkligen uselt!! har legat lite under 270 men fanns mer men vägen började ta slut!...
 
satan, är jag så fet, jag låg för fan i nerförsbacke och pressade max :va

med tenkaten ville den bara öka utan problem efter 280 men jag har hart att varvtalsstopp är dåligt för högkompade motorer.

motorblocket hamna i slagsmål med asfalten och förlorade. nu har jag köpt kraschpuckar.
 
2ono skrev:
Haha hade exakt samma problem , plast är ju elastiskt så jag lyfte den rakt upp genom töja lite på sidorna medan jag lyfte :3freak

Har en Manual som beskriver det så , kan ju lägga in en bild senare :tummenupp

Kunde inte kopiera fr adobe reader. Har hela service manualen på CD så om du vill så fixar jag en Copy. PM:a vid intresse

Bilden inge vidare men visar att du drar bakåt uppåt :)
 

Bifogat

  • cbr bak.JPG
    cbr bak.JPG
    59.4 KB · Visningar: 363
  • cbr bb.JPG
    cbr bb.JPG
    59.8 KB · Visningar: 345
Last edited:
Tjenare!

Kör en 600rr -03:a. Så grymt go hoj! Har fixat lite med den nu i höst. bilder kommer snart! Har bytt till en kolfiberframskärm och nya skruvar till koporna till guleloxerade från tastynuts.com samt styrändar och "cbr" handtag. Får väl se vad som blir näst. Du som hade fixat ten kate till din: bytte du hela motorn eller vad gjorde du med den?

Om jag skaffar helsystem till hojen måste jag då mappa om den för att få den att gå bättre? Jag menar om man nu vill ha lite extra effekt och byter till en PC3:a och ett helsystem så kommer man ju upp i ganska mycket pengar och med bänkkörning å allt. Eller? Vad kostade det för er?
 
Mont o mappning av PC3 kostar ca 2500:-
Däremot kostar själva pc´n ca 4500:- när jag kollade sist, om du har möjlighet är det bra mycket billigare i usa.
Om du köper helsystem är det en bra idé med pc3 annars ger det inte så mkt o den går snålt, då är det nog smartare med bara slipon.

/N

arnoldsson skrev:
Tjenare!

Kör en 600rr -03:a. Så grymt go hoj! Har fixat lite med den nu i höst. bilder kommer snart! Har bytt till en kolfiberframskärm och nya skruvar till koporna till guleloxerade från tastynuts.com samt styrändar och "cbr" handtag. Får väl se vad som blir näst. Du som hade fixat ten kate till din: bytte du hela motorn eller vad gjorde du med den?

Om jag skaffar helsystem till hojen måste jag då mappa om den för att få den att gå bättre? Jag menar om man nu vill ha lite extra effekt och byter till en PC3:a och ett helsystem så kommer man ju upp i ganska mycket pengar och med bänkkörning å allt. Eller? Vad kostade det för er?
 
arnoldsson skrev:
Om jag skaffar helsystem till hojen måste jag då mappa om den för att få den att gå bättre? Jag menar om man nu vill ha lite extra effekt och byter till en PC3:a och ett helsystem så kommer man ju upp i ganska mycket pengar och med bänkkörning å allt. Eller? Vad kostade det för er?

Generellt så kan man säga att ett helsystem sällan är värt pengarna, du måste mappa med PC annars så kommer du förmodligen att tappa effekt utom möjligen på just toppvarv, mellanregistret på en 600 brukar bli klenare eftersom helsystemet gör att det hela går lite åt magerhållet. Med en PC så återställer du bränsle/luftblandningen över hela registret så att du åtminstone får tillbaka det du hade och kanske lite mer i förekommande fall, men det är knappt märkbart. Ett helsystem kanske kostar 10-15 bananer, sen 4000 spänn för en PC. Sen tar det tid att mappa den i bänk eftersom man kör på flera olika gasspjällsöppningar (10%, 20%, 40%, 60% osv) på var 250:e varv. På min CBR tog det nästan 4h innan allt var klart.
Om du för dom pengarna får 5-7 hästar på bakhjulet (från 10k rpm och uppåt)plus en massa ljud som gör att du inte kan åka på flera av dom svenska banorna, fortfarande tycker att det är värt det så är det upp till dej. Du kan säkert hitta ett beggat system och en beggad PC för betydligt mindre pengar men frågan är fortfarande om det är värt det.
Om det är ljud du vill ha, köp ett slip-on, du kanske vinnner 2-3 hästar på det, plus att du sparar en massa tid, pengar och krångel när du skall byta hoj/köra bana, om du vill ha pulver köp en 1000 istället, mycket enklare plus att det verkligen ger effekt...
 
isse skrev:
Det var inte på toppen man märkte mest skillnad (från 108,5 till 113,5). Hela registret vart bättre.
Vore kul om fler som bänkat sina kan lägga upp dina bänk-resultat så man har nåt o jämföra med.
Det är lite guppigt, men det har alla 600´a grafer jag set varit.

edit: som du ser är min mappad & bänkad på MC-Varuhuset, har dock ingen koll på vilka som är bäst, så därför vore det perfa om fler la upp sina bänkresultat.

/N

ser inte den där grafen konstig ut, tänkte på före å efter? :va
 
arnoldsson skrev:
Du som hade fixat ten kate till din: bytte du hela motorn eller vad gjorde du med den?

Jepp, helt ny motor (ok begagnad, men ny för mig)

apropå det så har jag snart fixat till den gamla om nån saknar en originalmotor. lite repig här och där och nånstans runt 2400 mil. bara att skicka PM.
 
Niklasinorr Citat:
Generellt så kan man säga att ett helsystem sällan är värt pengarna. Ett helsystem kanske kostar 10-15 bananer, sen 4000 spänn för en PC. Sen tar det tid att mappa den i bänk.
Om du för dom pengarna får 5-7 hästar på bakhjulet (från 10k rpm och uppåt), om du vill ha pulver köp en 1000 istället, mycket enklare plus att det verkligen ger effekt...

Klokt resonemang , kanske det är bättre att investera i bra fjädringskomponenter gör nog mer på varvtidererna. :) i varje fall på svenska banor.

Ingel jag ansluter mig väl...
sitter själv på en CBR600RR -04 med 108 uppmätta bakhjulshästar original innan jag spräckte motorblocket och samtidigt bytte till en tenkate-morot som ska slunga ut 138 bakhjulshästar enligt säkra källor.

Klart imponerande Ronald Ten kate kan det här med att optimera hondas CBR modeller.
Men hur är hållbarheten i en 600 på 138 bhp? hur mycket varvar den ? är den helt död under 8K
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top