Honda CBR 1000/600 RR-Tråden

  • Thread starter Thread starter MC Doktorn
  • Start date Start date
Fråga !

imorn hade jag tänkt byta motor/kopplingskåpa till min 600 rr.
flytande packning skall användas,men hur länge skall det sitta/torka på innan jag kan bruka hojen ?

Brukar stå på tuben med packningen, är väl oftast silicone av nåt slag, så en 24h iaf...
 
Brukar stå på tuben med packningen, är väl oftast silicone av nåt slag, så en 24h iaf...

det var min första tanke också, men det står tyvärr inget på tuben, då är det ändå av märket honda..

ajja, riva och fixa idag, tuta och köra i morgon:tummenupp
 
Jag håller på att montera mina nya kraschkåpor och känner ett plötsligt behov av att köpa en ny luftkanal a la http://www.oppracing.com/show_product/31631-pro-series-race-airducts-pair-honda-cbr1000rr-2008-2010/ eller http://tenkateracingproducts.com/detail.php?id=48 men jag hittar ingen svensk webshop med några produkter.

Jag vill helst ha grejorna omgående, dvs så jag hinner montera innan lördag eftermiddag då avfärd mot gelleråsen sker...
prata med polidom peter han har till bra pris
annars har greven oxå
 
prata med polidom peter han har till bra pris
annars har greven oxå

Ok, tack! Peter måste missat det på sin hemsida - det är honom jag köpte kåporna av.

Jag gjorde en "flapper mod" på hojen ikväll så nu är luftkanalerna tätade med silvertejp och slangar och skit borta i alla fall så det gick att montera kåpan utan massor med skräp som skramla runt i onödan.

Hur monterar jag lutningssensorn? tejpa fast den inne i kåpan? Kan man trixa fast den på kåpstaget? Behövs den? Jag har ju inte traction control och ABS trodde jag inte tittade på lutningen? Vad fyller den för syfte på min hoj?!

Jag gjorde bort mig ordentligt dessutom - en skruv trillade ner i avgasröret. Inte så farligt men sen gick magnethelvetet sönder inne i avgasröret. Nu sitter alltså en magnet fast och skramlar inne i avgassystemet :huvet
 
Ok, tack! Peter måste missat det på sin hemsida - det är honom jag köpte kåporna av.

Jag gjorde en "flapper mod" på hojen ikväll så nu är luftkanalerna tätade med silvertejp och slangar och skit borta i alla fall så det gick att montera kåpan utan massor med skräp som skramla runt i onödan.

Hur monterar jag lutningssensorn? tejpa fast den inne i kåpan? Kan man trixa fast den på kåpstaget? Behövs den? Jag har ju inte traction control och ABS trodde jag inte tittade på lutningen? Vad fyller den för syfte på min hoj?!

Jag gjorde bort mig ordentligt dessutom - en skruv trillade ner i avgasröret. Inte så farligt men sen gick magnethelvetet sönder inne i avgasröret. Nu sitter alltså en magnet fast och skramlar inne i avgassystemet :huvet

Antar att den har samma funktion som på en -04. dvs den dödar spänningsmatningen(samma som röda knappen vid höger tumme) vid vinklar över ca 60 grader. En säkerhetsgrej alltså.
 
Antar att den har samma funktion som på en -04. dvs den dödar spänningsmatningen(samma som röda knappen vid höger tumme) vid vinklar över ca 60 grader. En säkerhetsgrej alltså.

Den stryper väl ändå soppan?? Så den inte pumpar ut soppa när man välter osv..
Min, iofs 03 då men ändå, får igång tändning och sådant men där stannar det eftersom soppatanken inte snurrar igång när tippsensorn inte är kopplad..
Detta vet jag eftersom Puckfan ;) som lackade min hoj råkade glömma att klicka i snabbkopplingen för tippsensorn..
Så hojen trodde att den var upponer.. :död *asg*
 
Ja, iaf på 1000n så bryter dödarknappen matningsspänningen, till soppapumpen, samma sak som tippsensorn altså. =)
 
Ja, iaf på 1000n så bryter dödarknappen matningsspänningen, till soppapumpen, samma sak som tippsensorn altså. =)

Ok...
Tänkte mer på att när dödarknappen är nertryckt på min så händer det mindre på hojen än när tippsensorn är från... el va fan hur ska jag förklara...
kändes som om att dödarknappen dödar mer än en tippsensor som inte är inkopplad...
*flummig*
 
Någon som har koll på följande för en CBR1000RR -07?

Slagländ:
Cylinderdiameter:
Slagvolym:
Chassi material:

Eller var man kan hitta dessa uppgifter?
 
Ok...
Tänkte mer på att när dödarknappen är nertryckt på min så händer det mindre på hojen än när tippsensorn är från... el va fan hur ska jag förklara...
kändes som om att dödarknappen dödar mer än en tippsensor som inte är inkopplad...
*flummig*

Möjligt att det är annorlunda på 600an, på 1000 dödar den bara soppapumpen iaf, jag talar av egen erfarenhet, tom motorn går runt av startknappen fast dödarna är intryckt, väldigt missledande om man råkat trycka in den och glömt det. =)
 
CBR 1000 rr -07

Håller på att montera slip-on (Acra) på orig. krökarna samt pc3, köpte även en O2 eliminator. Frågan är ju, tjänar man nåt på att koppla ur lambdan på krökarna, eller äre samma flås i spisen om den är ikopplad?:va
 
Håller på att montera slip-on (Acra) på orig. krökarna samt pc3, köpte även en O2 eliminator. Frågan är ju, tjänar man nåt på att koppla ur lambdan på krökarna, eller äre samma flås i spisen om den är ikopplad?:va

Iden med eliminatorn är att lambdan inte ska kunna påverka bränslemängden, för då stämmer inte mappningen från PC3an längre.

Dessutom tror jag inte nåt mappningsföretag mappar utan en sån i, lär vara minst sagt problematiskt i det området lambdan påverkar bränslemängden.
 
Nu vet jag att man inte ska jämföra resultat från olika bänkar, men lite skoj är det att kika på min bänkning och swedies på hans nya BMW.
Ung lika bestyckade, endast helsystem (min har ju iofs utbytt ram-air, men det ska ju inte spela så stor roll vid stillastående)

Enligt dessa bänkningar är hojarna rätt lika upp till runt 12k, efter det ger BMWn ca 15hk till upp till varvstoppet, som är något högre än på hondan, men vridet är ju i stort sett tidentiskt. (och min har tom lite mer på topp :banana)
Intressant att se att den har en svacka runt 4k också (om än kanske inte så markant som hondans)
 

Bifogat

  • cb1000rr.jpg
    cb1000rr.jpg
    221.5 KB · Visningar: 61
  • s1000rr.jpg
    s1000rr.jpg
    77.5 KB · Visningar: 59
Last edited:
Nu vet jag att man inte ska jämföra resultat från olika bänkar, men lite skoj är det att kika på min bänkning och swedies på hans nya BMW.
Ung lika bestyckade, endast helsystem (min har ju iofs utbytt ram-air, men det ska ju inte spela så stor roll vid stillastående)

Enligt dessa bänkningar är hojarna rätt lika upp till runt 12k, efter det ger BMWn ca 15hk till upp till varvstoppet, som är något högre än på hondan, men vridet är ju i stort sett tidentiskt. (och min har tom lite mer på topp :banana)
Intressant att se att den har en svacka runt 4k också (om än kanske inte så markant som hondans)

Honda är starkast i mellanregistret:

bild.jpg
 
Låter som startreläet har gett upp eller att startmotorn låst sig på nåt sätt.
Du är säker på att nya batteriet var ordentligt laddat?
prova med startkablar från bil/batteri annars.
 
Ja, klumpen precis bakom batteriet. (under sadeln, skruva skruva.)
knacka lite kan du prova med, men startmotorkopplingen sitter under kopplingskåpan långst fram, knacka där isåfall.
Men jag skulle gissa på dåligt laddat batteri eller startrelä.
Ett test är ju att koppla plus direkt på startmotorn plusanslutning och se om den snurrar då (ha ingen växel i på hojen bara bara)

edit: glömde ju bilden
 

Bifogat

  • honda.jpg
    honda.jpg
    133.3 KB · Visningar: 58
Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top