Honda CBR 1000/600 RR-Tråden

  • Thread starter Thread starter MC Doktorn
  • Start date Start date
Låter snarare som det inte är fjädern(om den inte pajat), jag har flera hack kvar och ligger endast 6kg under dig (kör mycket hårt). Tänk på att inställningar fram också påverkar bak, kolla instruktionsboken om samtliga inställningar, även bak finns ju andra alternativ än att spänna fjädern. I många tidningar och på internet kan du läsa om idealisk inställning för olika förhållanden och vikt.

Toppen, det låter ju lovande, att shoppa öhlins för 15 tkr skulle inte frun se med blida ögon på, även om det vore kul!

Vi mätte häng fram och bak och sen justerade vi fram. Sen mätte vi lite bak, justerade ett par klick, mätte igen och försökte justera mer men efter något klick så pallade inte c-nyckeln av att vrida runt kransen mer.

Nu har jag ett häng runt 70 mm bak tror jag, fram runt 45 mm. Detta är alltså måtten från olastad fjädring till fullt lastad fjädring. I mina böcker och på internet säger dom flesta runt 30 mm bak och 30 till 60 fram...

Hojen kändes bra vid lugn körning på gata i alla fall, bankörning om en vecka så får jag kanske veta på riktigt. Eventuellt var den lite mer wheelie benägen, men det kan ju varit att jag gasade lite mer än vanligt också.

Retur och kompression har jag lämnat orörda - hoppas att dom står på standard men jag borde väl verifiera det för att vara säker.
 
Toppen, det låter ju lovande, att shoppa öhlins för 15 tkr skulle inte frun se med blida ögon på, även om det vore kul!

Vi mätte häng fram och bak och sen justerade vi fram. Sen mätte vi lite bak, justerade ett par klick, mätte igen och försökte justera mer men efter något klick så pallade inte c-nyckeln av att vrida runt kransen mer.

Nu har jag ett häng runt 70 mm bak tror jag, fram runt 45 mm. Detta är alltså måtten från olastad fjädring till fullt lastad fjädring. I mina böcker och på internet säger dom flesta runt 30 mm bak och 30 till 60 fram...

Hojen kändes bra vid lugn körning på gata i alla fall, bankörning om en vecka så får jag kanske veta på riktigt. Eventuellt var den lite mer wheelie benägen, men det kan ju varit att jag gasade lite mer än vanligt också.

Retur och kompression har jag lämnat orörda - hoppas att dom står på standard men jag borde väl verifiera det för att vara säker.

Fjädring är ju inte lätt alltså... :D Det låter ju lite mycket med 70 mm bak. Jag väger ungefär lika mycket som du och på min 04:a har jag c:a 10 mm olastat häng (från bakhjulet i luften till stående utan förare) c:a 38 mm med mig på och då har jag förspänningen på 7:e hacket av 10. Den känns lite svampig i inspirerat tempo så 1-2 hack till blir nog lagom men då är den ju nästan på max. Fram har jag ungefär som dig, runt 40 mm.

Racetech har en räknare för hårdhet
på fjädern och den rekommenderar 12,91 kg/mm för 08 med din vikt och race, den anger original till 12,0 kg/mm. Vet inte hur tillförlitlig omräknaren är men den ger väl en hint om var man ligger. Den anger samma siffror på min hoj fast den väger lite mer...

De säljer ju en hel del fjädringspryttlar med (länk) 120 dollars för en fjäder plus lite frakt t.ex är ju lite billigare än en öhlinare i alla fall.

/R
 
Hej typ...

Hej, tänkte bara säga hej... har precis bytt mopeden (trajja s3) mot en sån här japansk mc.

Så om ni kör om en 2007 repsol i Karlstad eller Värmland så finns det en chans att det är jag som kramaktigt håller i styret.
 
ute efter org. kåpor till en cbr 600 rr -03, eller rättare sagt högersidan ;) röd/svart/gråa varianten. även motorkåpan/kopplingskåpan. även ett bromshandtag vore på sin plats.
Ett helkåpset är intressant om priset är rätt..!
TIPS mottages gärna på vart jag kan få tag i dessa grejer !

pm:a eller skriv i tråden

TACK på förhand//
 
ute efter org. kåpor till en cbr 600 rr -03, eller rättare sagt högersidan ;) röd/svart/gråa varianten. även motorkåpan/kopplingskåpan. även ett bromshandtag vore på sin plats.
Ett helkåpset är intressant om priset är rätt..!
TIPS mottages gärna på vart jag kan få tag i dessa grejer !

pm:a eller skriv i tråden

TACK på förhand//

ebay.de
ebay.co.uk
ebay.com
 
CBR 1000RR 2008 Hotbodies undertail

Nån fler än jag som har problem med passformen på undertailen?
Den verkar nästan för "smal" på bredden. Drog dit skruven fram och siliconade fast den i bakkant.
Nån som gjort på annat sätt?
 
Nån fler än jag som har problem med passformen på undertailen?
Den verkar nästan för "smal" på bredden. Drog dit skruven fram och siliconade fast den i bakkant.
Nån som gjort på annat sätt?

Ser ut som du kör med hotbodies undertail i ditt garage?
Har hört endel negativ kritik om just hotbodies, dårlig passform, dårlig färg kod mot hojens originallack mm...

Jag kör själv med hotbodies men kan bara dementera, passformen var perfekt, likaså färgkoden mot originallacken!
Antar att det finns måndags exemplar av allt möjligt:rolleyes:
 
Tjena alla blades =)

Har ett lite problem med mitt tändningslås, har fått in grus/sand i det. Har blåst med lufttryck kompressor. Men det är galet trögt att vrida om nyckeln/ stoppa in nyckeln. Några som har haft liknande problem? Vad har ni gjort? spruta in lite låsolja?
 
Tjena alla blades =)

Har ett lite problem med mitt tändningslås, har fått in grus/sand i det. Har blåst med lufttryck kompressor. Men det är galet trögt att vrida om nyckeln/ stoppa in nyckeln. Några som har haft liknande problem? Vad har ni gjort? spruta in lite låsolja?

Ajaj, kan nog bli svårt att få ut. :/
Om det går är nog det bästa att montera sönder det, men är nog tveksamt om det går att göra.
Annars är mitt tips att trycka in förlängningsmunstycket till en flaska 5-56 och sen blåsa igenom masor av 5-56 och hoppas det tar med sig skit ut.
 
Ajaj, kan nog bli svårt att få ut. :/
Om det går är nog det bästa att montera sönder det, men är nog tveksamt om det går att göra.
Annars är mitt tips att trycka in förlängningsmunstycket till en flaska 5-56 och sen blåsa igenom masor av 5-56 och hoppas det tar med sig skit ut.

Jag har servicemanualen för bladen men ska testa 5-56 nästa gång jag tar mig till garaget. Om det går att montera sönder den så är det nog riktigt svårt. Säkerhet/ rattlås/ etc. :P

Berättar hur det gick med 5-56 när det e testat :)
 
Ser ut som du kör med hotbodies undertail i ditt garage?
Har hört endel negativ kritik om just hotbodies, dårlig passform, dårlig färg kod mot hojens originallack mm...

Jag kör själv med hotbodies men kan bara dementera, passformen var perfekt, likaså färgkoden mot originallacken!
Antar att det finns måndags exemplar av allt möjligt:rolleyes:

ok, den föll ner i bakdäcket ifjol så jag var tvungen att laga och lacka om den nu i vår, därav siliconet, slipade även ner den i bakkant då den inte passade alls runt bakljuset. men man kanske inte får mer för 2495 som den kostar i Sverige. Fuck
 
Snabb fråga, vart ska tippsensorn sitta fast? Den sitter tejpad på tanken nu efter vurpan ifjol, men snart kommer det ju nya kåpor så allt ska på plats.
 
Snabb fråga, vart ska tippsensorn sitta fast? Den sitter tejpad på tanken nu efter vurpan ifjol, men snart kommer det ju nya kåpor så allt ska på plats.

På min 03 sitter den typ mitt emellan framlyktorna... Bakom instrumentpanelen...
Vet inte hur den sitter på en 08...
 
På min 03 sitter den typ mitt emellan framlyktorna... Bakom instrumentpanelen...
Vet inte hur den sitter på en 08...

Låter ju logiskt, jag petar in den där om jag inte hittar något annat bra ställe att stoppa den på.

EDIT: BTW, finns det något pussel-schema för i vilken ordning alla 23 kåpdelar ska på plats? Vad jag förstås så börjar man nerifrån och bygger uppåt...
 
Framfälg till 1000-08??

Jag behöver en framfälg till en Cbr1000RR-08, passar Cbr1000RR 06-07 fälgarna rakt på? Eller måste man svarva distanser o klydda??

Någon som har en fälg till salu, pm:a eller maila mig!
 
Låter ju logiskt, jag petar in den där om jag inte hittar något annat bra ställe att stoppa den på.

EDIT: BTW, finns det något pussel-schema för i vilken ordning alla 23 kåpdelar ska på plats? Vad jag förstås så börjar man nerifrån och bygger uppåt...

Vet inte om detta hjälper men de hjälpte mig lite..
Här har du sprängskisser på nästan allt även tipsensor etc..
http://cheapcycleparts.com/model_years/1558-honda-2008-CBR600RR/assemblies/19351
 
Vilken soppa?

Vilken soppa kör ni på?
95 okt, 98 okt eller ngt annat?

Framför allt är jag intresserad av svaren som kommer ifrån er som kör CBR600rr -07 :näsblod

//T
 
Snabb fråga, vart ska tippsensorn sitta fast? Den sitter tejpad på tanken nu efter vurpan ifjol, men snart kommer det ju nya kåpor så allt ska på plats.

Den sitter skruvad i kåpstaget bakom instrumentet.

Om du laddar hem en mekbok i .pdf så finns det lite om de/mo av kåpor.
 

Bifogat

  • tipp.jpg
    tipp.jpg
    88.5 KB · Visningar: 51
Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top