Honda CBR 1000/600 RR-Tråden

  • Thread starter Thread starter MC Doktorn
  • Start date Start date
Tog du bort motorn till avgasspjället när du bytte system?
I så fall så är det det som är felet.


Slet loss vajrarna från motorn och tog av + polen 10 minuter och nu har den slocknat :yoparty

Bifoar bild på åket..

Krashkåpor och boss slipon..
 

Bifogat

  • IMGP0492.JPG
    IMGP0492.JPG
    151.3 KB · Visningar: 112
  • IMGP0491.JPG
    IMGP0491.JPG
    138 KB · Visningar: 108
Ska vi säga två dagar då, så är väl inte det heller ett problem. Inte heller tre eller fyra om man gör det under en vecka då man ändå far bort eller har mycket jobb. Vad jag främst menade är att jag hellre får det gjort snarast möjligt än väntar till hösten - speciellt då jag bor så nära och man kan planera servicen gemensamt med verkstaden och kan dyka in med hojen i det närmaste när som helst. Det ska ju inte vara så att man blir utan hoj hela sommaren för den skull...


Är rätt mkt jobb bara att ta bort motorn ur ramen. Sen så ska dom riva motorn på det.
Sen så har dom semester, dvs inte fullt manskap. Lägg där till med att dom har en hel hög andra hojar som ska in på service osv.
Hinner dom klart det där jobbet på en vecka så får man nog vara nöjd.

Men en vecka kan man nog vara utan hoj. :)
 
Ska vi säga två dagar då, så är väl inte det heller ett problem. Inte heller tre eller fyra om man gör det under en vecka då man ändå far bort eller har mycket jobb. Vad jag främst menade är att jag hellre får det gjort snarast möjligt än väntar till hösten - speciellt då jag bor så nära och man kan planera servicen gemensamt med verkstaden och kan dyka in med hojen i det närmaste när som helst. Det ska ju inte vara så att man blir utan hoj hela sommaren för den skull...

Lugn å fin, ja menade inte att förolämpa dig:D
Snarare upplysa:tummenupp
 
Hejsan !

Någon som möjligen har ett lazer slip-on på sin 04-05 1000RR samt en PC3 som har mappat hojen ? eller vet vart man kan hitta en passande mapp för SWEDEN....

Skicka i så fall ett PM så blir jag tok glad :-)

hade massa mappar men dessa råkade jag radera när jag rensade datorn.

P.S jag ser att det varit mycket snack om 2008:ans Olje drickande. köpte en 08 i våras
som precis kom från service där dom bytte koppling, slanghållare, kolvringar osv. med andra ord alla kända åtgärder.

Dock verkar det vara lite tryck på dessa åtgärder då iallafall min service verkar gått riktigt fort... både kamkedjesträckaren och oljekylaren satt löst på motorn, oljekylaren kunde jag dra för hand..... Dock fick jag detta åtgärdat från en lokal aukt. honda mek. Så allt är lungt, men kolla gärna lite extra på motorns högra sida fram o bak, visst flera som upplevt detta efter vad jag hört........ vill inte nämna firmans namn i denna tråd då jag inte har någon uppfattning om vilken % som felat :-)
 
Hejsan !

Någon som möjligen har ett lazer slip-on på sin 04-05 1000RR samt en PC3 som har mappat hojen ? eller vet vart man kan hitta en passande mapp för SWEDEN....

Skicka i så fall ett PM så blir jag tok glad :-)

hade massa mappar men dessa råkade jag radera när jag rensade datorn.

P.S jag ser att det varit mycket snack om 2008:ans Olje drickande. köpte en 08 i våras
som precis kom från service där dom bytte koppling, slanghållare, kolvringar osv. med andra ord alla kända åtgärder.

Dock verkar det vara lite tryck på dessa åtgärder då iallafall min service verkar gått riktigt fort... både kamkedjesträckaren och oljekylaren satt löst på motorn, oljekylaren kunde jag dra för hand..... Dock fick jag detta åtgärdat från en lokal aukt. honda mek. Så allt är lungt, men kolla gärna lite extra på motorns högra sida fram o bak, visst flera som upplevt detta efter vad jag hört........ vill inte nämna firmans namn i denna tråd då jag inte har någon uppfattning om vilken % som felat :-)

Hur märker jag om kamkjedjesträckaren och oljekylaren e lösa? Var o hur ska jag känna?
 
Lugn å fin, ja menade inte att förolämpa dig:D
Snarare upplysa:tummenupp

Jag hoppas väl bara på att informationen man får från verkstaden kan överensstämma något så när. Men jag får väl försäkra mig om situationen så jag inte blir lurad på hojen resten av sommaren. =P Varningar och upplysningar är inte dumma.
 
Var på Gelleråsen måndag och tisdag och körde, gick riktigt bra, klarade migg mål att komma under 1.25, vara nere på 1.23.
Men sedan så försvann framdäcket i vänster i esset, så då fick jag mig en åktur. Nu sitter jag med minst ett brutet revben och sträckning i rygg och nacke. Ska kika någon dag exakt hur mycket det blev på hojen men det såg ut som det mest bara var plast.
 

Bifogat

  • IMG_4230.JPG
    IMG_4230.JPG
    221.3 KB · Visningar: 140
  • IMG_4239.JPG
    IMG_4239.JPG
    223.3 KB · Visningar: 116
Var på Gelleråsen måndag och tisdag och körde, gick riktigt bra, klarade migg mål att komma under 1.25, vara nere på 1.23.
Men sedan så försvann framdäcket i vänster i esset, så då fick jag mig en åktur. Nu sitter jag med minst ett brutet revben och sträckning i rygg och nacke. Ska kika någon dag exakt hur mycket det blev på hojen men det såg ut som det mest bara var plast.

Aj aj... orginalplast är dyrt (jag vet). :gnissla
 
Aj aj... orginalplast är dyrt (jag vet). :gnissla

Det mesta var redan repad orginalplast som jag köpte för 1.000:-
Orginal ligger i garaget. Det enda som inte var orginal i plastväg var toppkåpan och lyktkåpan.
Men tanken är ju att jag ska bygga räser ändå så om det är litet repigt gör inget för min del :tummenupp
 
Vart kan jag hitta prislista på delar till hojen, jag kommer behöva köpa en ny airduckt och nytt kåpstag. Eller ja, i stort sätt allt inanför lyktkåpan... Någon som har koll på det?
 
Vart kan jag hitta prislista på delar till hojen, jag kommer behöva köpa en ny airduckt och nytt kåpstag. Eller ja, i stort sätt allt inanför lyktkåpan... Någon som har koll på det?

Hos en Honda ÅF/Verkstad lär du kunna få uppgifterna.
Om de finns tillgängligt på nätet vet jag tyvärr inte.

Lycka till :)
 
Var på Gelleråsen måndag och tisdag och körde, gick riktigt bra, klarade migg mål att komma under 1.25, vara nere på 1.23.
Men sedan så försvann framdäcket i vänster i esset, så då fick jag mig en åktur. Nu sitter jag med minst ett brutet revben och sträckning i rygg och nacke. Ska kika någon dag exakt hur mycket det blev på hojen men det såg ut som det mest bara var plast.

Stäng av laptimern och hitta rytmen, vurpar man med dessa mediokra varvtider gör man något fundamentalt fel
 
Stäng av laptimern och hitta rytmen, vurpar man med dessa mediokra varvtider gör man något fundamentalt fel

Ja, det var det säkert, fast jag har ingen laptimer och i detta fallet var det ingen som tog tid heller utan jag var bara ute och åkte. Men säkerligen jag som gjorde något tok, trött, varmt, ätit för 1h sedan. Kanske tappade koncentrationen och gjorde något heltokigt. Men som jag upplevde det så försvann bara framhjulet utan att jag rörde broms, jag låg ner utan att äns knäskrapa. Säkerligen var det piloten som gjorde fel, men jag vet inte vad jag gjorde fel.
Hade varit kul att veta det så att jag kan låta bli nästa gång :tummenupp
 
Var på Gelleråsen måndag och tisdag och körde, gick riktigt bra, klarade migg mål att komma under 1.25, vara nere på 1.23.
Men sedan så försvann framdäcket i vänster i esset, så då fick jag mig en åktur. Nu sitter jag med minst ett brutet revben och sträckning i rygg och nacke. Ska kika någon dag exakt hur mycket det blev på hojen men det såg ut som det mest bara var plast.

Av bilderna att dömma verkar det som du kör på gatdäck eller sporthojsgatdäck. I sådant fall är det inte omöjligt att det bidragit till framhjulsläppet värmen.
 
1,23 kör inte superbike på 1,10? eller ?
Är då 1,23 så mediokert eller är det bara åsikten av en person?
Jag vet inte det är därför jag frågar....

Allt är relativt och för en som aldrig åkt på bana som hinkas är 1.23 helt ok .

Syftade bara till att pressa tider på den nivån är inte lönt och slutar ofta med en krasch.
Bättre att stänga av laptimern och tänka på hur man vill köra.
Ganska snabbt sjunker tiderna från den nivån första året, vilket var min erfarenhet.

En del har talang för det och kommer ganska snabbt under 1.10 andra som jag kraschar om vi försöker och hamnar kanske runt 1.13- 1.14 vilket även var min erfarenhet.

För att få upp farten måste man köra mjukt och ta med sig fart in i kurvorna och vara mjuk på gas ur kurvan.
 
Allt är relativt och för en som aldrig åkt på bana som hinkas är 1.23 helt ok .

Syftade bara till att pressa tider på den nivån är inte lönt och slutar ofta med en krasch.
Bättre att stänga av laptimern och tänka på hur man vill köra.
Ganska snabbt sjunker tiderna från den nivån första året, vilket var min erfarenhet.

En del har talang för det och kommer ganska snabbt under 1.10 andra som jag kraschar om vi försöker och hamnar kanske runt 1.13- 1.14 vilket även var min erfarenhet.

För att få upp farten måste man köra mjukt och ta med sig fart in i kurvorna och vara mjuk på gas ur kurvan.



Lite OT om man skulle försöka klassa in tider på gelleråsen för tex en SMC bandag för snabb, medel och lugn mellan vilka tider är den almänna uppfattningen att man bör ligga mellan för att passa i resp grupp ?


EDIT "sporthojskurs" menade jag
 
Last edited:
Lite OT om man skulle försöka klassa in tider på gelleråsen för tex en SMC bandag för snabb, medel och lugn mellan vilka tider är den almänna uppfattningen att man bör ligga mellan för att passa i resp grupp ?

Min uppfattning kanske inte är allmänn men om jag får gissa snabb under 1.20, Medel mellan 1.20-1.30 och lugn över 1.30.

Vet att man delade in licens åkarna i snabb resp långsam runt 1,13..
 
Har precis upptäckt att -09 har svarta plastkåpor utanpå motorkåporna. E nu sugen på att försöka få på ett par sådan på min -08. Någon som har koll på om dessa går att få på dessa på 08 utan större ombyggnationer? Har tidigare tänkt lacka motorkåporna men har en känsla av att detta kan sänka andrahandsvärdet :död...
 
Har precis upptäckt att -09 har svarta plastkåpor utanpå motorkåporna. E nu sugen på att försöka få på ett par sådan på min -08. Någon som har koll på om dessa går att få på dessa på 08 utan större ombyggnationer? Har tidigare tänkt lacka motorkåporna men har en känsla av att detta kan sänka andrahandsvärdet :död...

Jag har -09ans motor på min, men det är inte svarta plastkåpor det är svartlackerad metall ist för den guld/bronze lacken som är på -08an.

Inget svårt att byta alls. Töm ut oljan och skruva loss allt på kopplingssidan och generatorsidan. Byt packningarna med förstås. Ska dras åt med momentnyckel med de moment som beskrivs i verkstadshandboken. Vet inte hur viktigt det är dock. Kanske nån som är van att mecka kan svara på.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top