Honda CBR 1000/600 RR-Tråden

  • Thread starter Thread starter MC Doktorn
  • Start date Start date
Jag har sålt hojen och ska köpa en fireblade med ABS - dock är dom helt slut i sverige och 2010'an kunde jag inte beställa förrens i september... populär model mao!

Handlaren sa att den antagligen har antispin 2010.
 
gnällig motorbroms

Ala hojar gnäller väl mer eller mindre vid motorbromsning men jag tycker att min bara blir värre o värre... Ett gnälligt ljud som låter högre ju högre varvtal jag motorbromsar på. Hade den inne för 100 milaservicen för en månad sen och jag bad dem kolla men de saq att det var helt normalt -vissa låter mer än andra. Jag tycker dock att det blir värre o värre (eler så har jag fått hojhypokondri) och det stör faktiskt upplevelesen en hel del. Någon annan som har liknande problem? tips?
 
Ala hojar gnäller väl mer eller mindre vid motorbromsning men jag tycker att min bara blir värre o värre... Ett gnälligt ljud som låter högre ju högre varvtal jag motorbromsar på. Hade den inne för 100 milaservicen för en månad sen och jag bad dem kolla men de saq att det var helt normalt -vissa låter mer än andra. Jag tycker dock att det blir värre o värre (eler så har jag fått hojhypokondri) och det stör faktiskt upplevelesen en hel del. Någon annan som har liknande problem? tips?

Låter som det var för mig. Min hade oxå ett högt ljud vid motorbroms. Jag skulle kalla det mer visslande/vinande än gnälligt men kanske är det samma. Jag skulle in på 1200milaservice när jag nämnde det för butiken och dom ringde samma dag och sa att jag skulle få en ny motor. Enligt butiken vet inte ens dom vad det är för fel utan Honda vill ha tillbaka dom motorerna och skickar en ny utan att säga varför. Jag blev glad åt en ny motor iaf :banana.
 
Är rätt mkt jobb bara att ta bort motorn ur ramen. Sen så ska dom riva motorn på det.
Sen så har dom semester, dvs inte fullt manskap. Lägg där till med att dom har en hel hög andra hojar som ska in på service osv.
Hinner dom klart det där jobbet på en vecka så får man nog vara nöjd.

Men en vecka kan man nog vara utan hoj. :)

Ser det som att det är dags att uppdatera er andra om hur garantijobbet gått.
Motorn på min CBR1000RR -08 drog som sagt riktigt mycket olja och kolvringar skulle bytas. Passade på att lämna in den i samband med att vi skulle bort på en dryg veckas semesterresa. Väl hemma kunde man konstatera att de inte var färdiga på verkstaden. För att korta ner historien lite - man har rivit motorn fem gånger vid det här laget och senaste nytt är att man fått missljud vid ca 3k rpm, varpå man funnit en spricka i en kolv. Idag har den varit inne i tre veckor, man har tagit in en extra mek som egentligen var på semester - enbart för att en person ska kunna ta hand om min hoj. Ny kolv skulle väl bli beställd idag, men någonstans börjar jag tycka att ny motor snart bör bli aktuellt.

I all misär så är jag ändå mycket tacksam att man utan vidare diskussioner lånat ut hoj till mig under väntetiden - det är ju trots allt bra väder.

Dagens poll: borde man sätta press på Honda att leverera ny motor? Hur skulle ni andra resonera?

- Ny cylinder, ny kolv m.m. är beställt från Honda nu fick jag precis veta. Håller nu tummarna för snabb leverans...
 
Last edited:
Någon som har nå bra tipps på hur man ska ställa in original stöt dämpningen på en cbr600rr 06a för att åka bana?
 
Ala hojar gnäller väl mer eller mindre vid motorbromsning men jag tycker att min bara blir värre o värre... Ett gnälligt ljud som låter högre ju högre varvtal jag motorbromsar på. Hade den inne för 100 milaservicen för en månad sen och jag bad dem kolla men de saq att det var helt normalt -vissa låter mer än andra. Jag tycker dock att det blir värre o värre (eler så har jag fått hojhypokondri) och det stör faktiskt upplevelesen en hel del. Någon annan som har liknande problem? tips?

Låter som det var för mig. Min hade oxå ett högt ljud vid motorbroms. Jag skulle kalla det mer visslande/vinande än gnälligt men kanske är det samma. Jag skulle in på 1200milaservice när jag nämnde det för butiken och dom ringde samma dag och sa att jag skulle få en ny motor. Enligt butiken vet inte ens dom vad det är för fel utan Honda vill ha tillbaka dom motorerna och skickar en ny utan att säga varför. Jag blev glad åt en ny motor iaf :banana.
Gnäll eller vinande är inget jag hört talas om, min låter då helt ok.

Ser det som att det är dags att uppdatera er andra om hur garantijobbet gått.
Motorn på min CBR1000RR -08 drog som sagt riktigt mycket olja och kolvringar skulle bytas. Passade på att lämna in den i samband med att vi skulle bort på en dryg veckas semesterresa. Väl hemma kunde man konstatera att de inte var färdiga på verkstaden. För att korta ner historien lite - man har rivit motorn fem gånger vid det här laget och senaste nytt är att man fått missljud vid ca 3k rpm, varpå man funnit en spricka i en kolv. Idag har den varit inne i tre veckor, man har tagit in en extra mek som egentligen var på semester - enbart för att en person ska kunna ta hand om min hoj. Ny kolv skulle väl bli beställd idag, men någonstans börjar jag tycka att ny motor snart bör bli aktuellt.

I all misär så är jag ändå mycket tacksam att man utan vidare diskussioner lånat ut hoj till mig under väntetiden - det är ju trots allt bra väder.

Dagens poll: borde man sätta press på Honda att leverera ny motor? Hur skulle ni andra resonera?

- Ny cylinder, ny kolv m.m. är beställt från Honda nu fick jag precis veta. Håller nu tummarna för snabb leverans...
Rivit motorn FEM ggr!? Låter väldigt mycket:va


Jag tänkte åka till MC-Hörnan i Södertälje imorgon och köpa deras demohoj... tror ni jag gör bort mig då? Några tips innan jag kastar pengarna i sjön?

http://www.blocket.se/stockholm/Honda_CBR1000RR_Fireblade_Repsol_ABS_21185179.htm?ca=11&w=1
Bar å köp:)
 
Gnäll eller vinande är inget jag hört talas om, min låter då helt ok.


Rivit motorn FEM ggr!? Låter väldigt mycket:va



Bar å köp:)

Tell me 'bout it... Update idag igen... Kolvar och cylindrar beställda. Kommer preliminärt på tisdag till veckan. Beräknas vara klar onsdag gissar jag då. Hoppas på att få behålla lånehoj under väntetiden bara, vilket inte är så säkert med tanke på att det är så pass lång tid. Då lär det bli hyrbil eller taxi eftersom frun "tar hand om" bilen... =(

Ingen har dock svarat på min egentliga fråga - hur skulle ni hantera ärendet? Kräva ny motor av Honda, eller är det bara jag som inbillar mig att det sker onödigt slitage då man river och bygger ihop motorerna ett flertal gånger samt att man funnit sprickor i kolvarna (kan väl innebära metallflis som skuttat runt och skadat än mer, eller)?
 
Lite kinaplast...
 

Bifogat

  • sh1.jpg
    sh1.jpg
    247.4 KB · Visningar: 125
  • DSC00600.jpg
    DSC00600.jpg
    241.7 KB · Visningar: 117
ser ju bra ut. Hur va passformen? :yoparty

passformen på det medföljande kåpglaset och smådetaljerna på ram air rör och under lyset fram var väl sisådär men i övrigt var det väl hyfsat... lite sprödare/hårdare plast än original dock...
 

Japp! Då var jag också med en CBR 1000 RR då! Nästa sommar blir det smc kurser och bandagar - i år blir det nog mest lite finåka och posera i Vaxholm :)

Jag köpte ett par valter moto kraschpuckar - hittade inget hål att skruva fast dom i vid en snabb titt och ingen bild/instruktion medföljde... blir det till att göra schweizerost av kåporna i jakt på rätt punkt eller finns det något bra tips?

EDIT: Jag hittade info/tips med laserpass längre bak i tråden...
 
Last edited:
Ser bra ut!
Var köpte du?
Var det även skydd för tanken, eller har du lackat om den?
Pris?

Handlade via ebay men minns inte vad säljaren hette.

Pröjsade 6300kr inkl frakt, tull och tankkåpa.

Tur att honda gjorde en hel kåpa över tanken och inte bara framdelen i plast.:tummenupp
 
Hörrni, jag fick hem min airduct idag och ska ut i garaget sedan och montera den. Men jag ser på den att det inte alls var som jag trodde att man fäste lyktorna i den. Vad behöver jag för del för det? Sitter dom i kåpstaget eller hur är det?
 
Vad jävla sur jag blir! Jag köpte ju ett kåpstag i aluminium eftersom det var bra om man vurpade, har man tur kan man böja tillbaka det, och det skulle inte vara några problem att köra mot orginal med lyktor och allt därtill. Nu visar det sig dock att det visst är problem, det finns för helvete inget jävla fäste att sätta lyktan i! Ååååh, jag skulle kunna börja gråta nu.
Nu lägger jag mig i soffan och vältrar mig i avsky. Har jag tur kanske jag hinner köra lite mer hoj i år innan snön kommer :(.
 
När jag tog den högra kåpans nedre bakre skruv så ran det ut en hel del vatten... ska man dränera efter tvätt på något vis? eller har min treåring med trädgårdsslangen gjort något imponerande?! Jag kör i blindo just nu, handlaren hade slarvat bort manualen så jag gissar och googlar mig fram...
 
Jag beställde precis en fiffig produkt:

http://www.satoracing.com/08cbr1000rrstreethooks.htm

Verkar toppen för att säkra hojen vid transport till och från bana och gör den lite snyggare!

Jag shoppade från http://www.superbiketoystore.com/ så det lär ta ett tag innan dom letat sig hem till Sverige.

För övrigt tog det mig cirka 5 timmar att få på 1 kraschpuck! men det vart perfekt i alla fall... körde med laser och snöre från taket för att pricka rätt... i natt blir det andra sidan!
 

Bifogat

  • 1 - Finding the engine bolt.jpg
    1 - Finding the engine bolt.jpg
    101 KB · Visningar: 67
  • 2 - Laser targeting system.jpg
    2 - Laser targeting system.jpg
    234.4 KB · Visningar: 61
  • 3 - Removing engine bolt after drilling.jpg
    3 - Removing engine bolt after drilling.jpg
    177.5 KB · Visningar: 65
  • 4 - Jobb done.jpg
    4 - Jobb done.jpg
    174 KB · Visningar: 62
Låter som det var för mig. Min hade oxå ett högt ljud vid motorbroms. Jag skulle kalla det mer visslande/vinande än gnälligt men kanske är det samma. Jag skulle in på 1200milaservice när jag nämnde det för butiken och dom ringde samma dag och sa att jag skulle få en ny motor. Enligt butiken vet inte ens dom vad det är för fel utan Honda vill ha tillbaka dom motorerna och skickar en ny utan att säga varför. Jag blev glad åt en ny motor iaf :banana.

Jo visslande är kanske en bättre beskrivning... Var förbi Honda City igår och nu höll de helt klart med om att något var fel men kunde "garantera" att motorn inte skulle braka pga av det. De sa något helt oförståeligt om kopplingen. Hursomhelst kom vi överrens om att jag skulle köra säsongen ut för att de sedan skulle ställa den på bänken för att få ett ljudprov att skicka till Honda som sedan skulle få avgra min motors framtid. Visst, ny motor vore nice men min har bara rullat 270 mil så skulle hellre slippa allt meck... :huvet

BTW, hur dåliga är egentligen däcken som sitter på när man köper ny? Vart tvungen att byta nu, efter bara 270 mil... :confused:
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top