Honda CB750 - caferacer

Snyggt! Tror det kan bli riktigt fränt.
En sak att ha i åtanke om du vill ha en "snygg" stilren design är att följa hojens befintliga linjer. Gjorde ett tappert paintförsök att illustrera detta:

Mjo är med, försökt få raka linjer längst fram mot styrhuvudet och sen mjuka linjer bakåt.

Någon som har lite tips att tänka på för att inte sabba formen efter första gjutningen? Tanken är att gjuta iaf 2 stycken.
 
Mjo är med, försökt få raka linjer längst fram mot styrhuvudet och sen mjuka linjer bakåt.

Någon som har lite tips att tänka på för att inte sabba formen efter första gjutningen? Tanken är att gjuta iaf 2 stycken.

pluggen gör du så fin yta som möjligt..du får lackera den och slipa precis som du vill slutprodukten ska vara.. när det är lackerat och fint så får du polera så bra som möjligt och sen kan du använda dig av släpp-medel som du kan köpa i båtfirmor som säljer glasfiber och annat tjafs. det ska hjälpa dig att få bort formen. Med formen klar får du sen också lackera ytan inuti och polera och använda släppmedel på samma sätt och då kan du massproducera din del :banana
 
pluggen gör du så fin yta som möjligt..du får lackera den och slipa precis som du vill slutprodukten ska vara.. när det är lackerat och fint så får du polera så bra som möjligt och sen kan du använda dig av släpp-medel som du kan köpa i båtfirmor som säljer glasfiber och annat tjafs. det ska hjälpa dig att få bort formen. Med formen klar får du sen också lackera ytan inuti och polera och använda släppmedel på samma sätt och då kan du massproducera din del :banana

Tack!
Detta verkar vara en bra guide http://www.bilforumet.no/andre_foru...boerjare-by-ajden-i-ajdensgarage-cjb-net.html
 

no problems!

gjorde samma grej med min cuts fast jag skippa första delen om att producera egen plugg. Jag kopierade helt enkelt en annan produkt men proceduren är densamma. Det är viktigt att inte ha negativa vinklar i pluggen iaf så du tänker på det. Knappt 90 graders vinklar då dessa kan skapa problem. lacka ordentligt och polera ordentligt så ska det nog gå utan problem.
laddar upp lite bilder på hur det såg ut
 

Bifogat

  • DSC01405.jpg
    DSC01405.jpg
    131 KB · Visningar: 321
  • DSC01408.JPG
    DSC01408.JPG
    236.8 KB · Visningar: 336
  • xSC01731.JPG
    xSC01731.JPG
    218.8 KB · Visningar: 329
Precis osm föregående talara nämnde så måste pluggen ha samma kvalitet som slutprodukten, formen likaså. Använd vax+släppmedel, funkar kanon. Finns att köpa på båtbutiker. Om du får komplicerade svåra formar kan du gjuta in luftningsnipplar och sedan koppla på trycklyft, det har jag gjort tidigare med gott resultat.
 
liten uppdatering

så nu börjar det roliga antar, im sliping my day away!
 

Bifogat

  • bild (8).jpg
    bild (8).jpg
    135.2 KB · Visningar: 2,039
im sliping my day away!

Snyggt! :tummenupp
Skall du integrera bakljus i cutsen?
Eller skall du hänga det under?

Tänk även redan nu på vad för slags (om något :näsblod) sitsmaterial du skall använda!
(om du nu inte redan har det.)
Neopren/klädd sits/annan samt stor & tjocklek?

Snygg sving btw!

Slip on! :hihi

/e
 
Snyggt! :tummenupp
Skall du integrera bakljus i cutsen?
Eller skall du hänga det under?

Tänk även redan nu på vad för slags (om något :näsblod) sitsmaterial du skall använda!
(om du nu inte redan har det.)
Neopren/klädd sits/annan samt stor & tjocklek?

Snygg sving btw!

Slip on! :hihi

/e


jag har ju redan ett bakljus med regplåts-hållare på men det vore ju förbannat snyggt med ett runt baklyse i kutsen.

Sadeln blir tunn som en kondom, typ liggunderlag, och klädd med fuskskin hade jag tänkt. Jag kör ju ducati och ordet "praktiskt" finns ju således inte i mitt vokabulär :)
Men det är inte skrivet i sten än, får se, utseende före komfort
 
förbannat snyggt med ett runt baklyse i kutsen.

Ok!

En annan tanke,
skall du ramen see-through eller vad det nu heter.
Utan sidokåpor heter det kanske på svenska. :rolleyes:
Om så så skulle du kanske kunna gömma elskrot och litet batteri
av modell Li-Fe-Po i cutsen. :va

/e
 
Ok!

En annan tanke,
skall du ramen see-through eller vad det nu heter.
Utan sidokåpor heter det kanske på svenska. :rolleyes:
Om så så skulle du kanske kunna gömma elskrot och litet batteri
av modell Li-Fe-Po i cutsen. :va

/e

exakt! det är därför jag vill ha lite utrymme under sadeln så jag får plats med elen, batteriet hamnar i kutsen,

Nu måste jag bara lura nån kompis att hjälpa mig lyfta ur motorn och snickra ihop en hållare till den.
Sen kan jag dra iväg till polarens verkstad för svets och lack av ram :)
 
Nu har jag fått ur motorn. ska försöka få den ren och fräsh.
ramen ska få färg och kapas lite samt svetsas
 

Bifogat

  • bild (9).jpg
    bild (9).jpg
    136.3 KB · Visningar: 425
Spännande bygge, ser bra ut! :tummenupp Ska följas!
 
jag har ju redan ett bakljus med regplåts-hållare på men det vore ju förbannat snyggt med ett runt baklyse i kutsen.

Sadeln blir tunn som en kondom, typ liggunderlag, och klädd med fuskskin hade jag tänkt. Jag kör ju ducati och ordet "praktiskt" finns ju således inte i mitt vokabulär :)
Men det är inte skrivet i sten än, får se, utseende före komfort

en idé till bakljus hade kunnat vara det här bygget :)

http://forums.sohc4.net/index.php?topic=34836.msg494278#msg494278
 
0,99 pund kosta dom, surt att frakten var några 100% dyrare
hoppas dom inte flyger av i farten bara :)
 

Bifogat

  • bild (11).jpg
    bild (11).jpg
    122.6 KB · Visningar: 272
0,99 pund kosta dom, surt att frakten var några 100% dyrare
hoppas dom inte flyger av i farten bara :)

Är de från Kina har jag likadana. Har hållt bra, men börjar rosta på skruvskallarna dessvärre, men som sagt priset är ju nästan gratis
 
Jag hittade en dämpare som jag tänkte använda.. ooooch så slipar jag på :D

edit: fan nu fick jag min en tanke här. Jag har ju en sån här mätare 4e2bc4644fb3aeb3e58eb8a2a27355da.image.550x550.jpg
Hur skulle det bli om jag integrerade den i tanken?
Hittills har jag tänkt sätta den på kronan och sedan får man fälla upp tank-dummyn för att kunna tanka, det kommer ju inte gå/eller bli bra med sladdar till mätarhuset.
All el ink batteri skulle ju få plats under tanken men bensin då? Kutsen känns ju, nja..
 

Bifogat

  • bild (13).jpg
    bild (13).jpg
    134.4 KB · Visningar: 310
  • bild (14).jpg
    bild (14).jpg
    135.1 KB · Visningar: 356
Last edited:
Är det - "är du efterbliven eller!?!" på den?
 

Bifogat

  • bild (14).jpg
    bild (14).jpg
    142.3 KB · Visningar: 354
  • bild (14).jpg
    bild (14).jpg
    146.4 KB · Visningar: 636
Last edited:
Mina 5 öre:
Sittdelen är alldeles för tjock. Det skall vara en helt plan sittyta som bygger typ max 3cm i höjd.
Och så skall det vara en vassare övergång mellan tank och sittyta.
Det är ju ingen cross där du skall glida upp på tanken.

Sedan att lägga det som tar mest plats där det finns minst plats och tvärt om är ju lite knepigt.
Samtidigt vore det grym coolt med tanklocket mitt på cutsen. :tummenupp

Oavsett om du skall ha fram eller baktank så tycker jag att du inte skall köra flip-up skal,
utan i stället ha genomgående tanklock. (Eller snarare kortkort rör och sedan lock på det.)
Typ så här:
MichaelZappa-TVR-Tuscan-AL.jpg
Infällda tanklock av flygtyp är heeelt ute i min bok! :fakta

Dock om du kör flipdummy så är det bara att låta kabeln från mätaren gå framåt
och mynna vid gångjärnet för dummyn. Då flexar den med fint och snällt.

Inte värre än att ha den på styret, det är ju också lixom ledat. :D

Jag använde samma mätare på Diversionen jag ställde iordning. Utmärkt bra!

Snabbt jobbat med pluggen! :yoparty

/e
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top