Honda CB750 - caferacer

Mina 5 öre:
Sittdelen är alldeles för tjock. Det skall vara en helt plan sittyta som bygger typ max 3cm i höjd.
Och så skall det vara en vassare övergång mellan tank och sittyta.
Det är ju ingen cross där du skall glida upp på tanken.

Sedan att lägga det som tar mest plats där det finns minst plats och tvärt om är ju lite knepigt.
Samtidigt vore det grym coolt med tanklocket mitt på cutsen. :tummenupp

Oavsett om du skall ha fram eller baktank så tycker jag att du inte skall köra flip-up skal,
utan i stället ha genomgående tanklock. (Eller snarare kortkort rör och sedan lock på det.)
Typ så här:
View attachment 349046
Infällda tanklock av flygtyp är heeelt ute i min bok! :fakta

Dock om du kör flipdummy så är det bara att låta kabeln från mätaren gå framåt
och mynna vid gångjärnet för dummyn. Då flexar den med fint och snällt.

Inte värre än att ha den på styret, det är ju också lixom ledat. :D

Jag använde samma mätare på Diversionen jag ställde iordning. Utmärkt bra!

Snabbt jobbat med pluggen! :yoparty

/e

fan det är inte lätt det här..
sadel och "ryggstödet" ska spacklas och slipas massa så ja tanken är att det ska bli skarpare linjer där.
Tanken med flip-up är ju helt enkelt för att jag inte är speciellt duktig på att mecka eller bygga och det är på detta sätt jag i mitt huvet kan få ihop det. Lär mig i princip allting jag gör eftersom jag gör det. det känns lättare med en tank under kåpan.

Linjerna mellan tank och sadel gillar jag ju :) men jag förstår vad du menar.

Föresten så ljuger ajfån-kameran lite, jag har mycket kvar att slipa på pluggen, massa små märken här och där som behöver spacklas/slipas
 
fan det är inte lätt det här..
Linjerna mellan tank och sadel gillar jag ju :) men jag förstår vad du menar.

Asså, missförstå mig rätt nu eller hur man nu säger, det är bara en massa åsikter! :D
Det är du som bestämmer. Vill jag ha plattare får jag bygga en egen. :tummenupp

Tanken med flip-up är ju helt enkelt för att jag inte är speciellt duktig på att mecka eller bygga och det är på detta sätt jag i mitt huvet kan få ihop det. Lär mig i princip allting jag gör eftersom jag gör det. det känns lättare med en tank under kåpan.
Fast jag tycker att det blir mer komplicerat med flip-up. :va

Karossen måste göras styvare i och med att den bara fästs i fram och bak.
Du kommer ju att hänga ut åt sidan med din fulla kroppsvikt när du knäskrapar! :yoparty
Då gäller det att karossen inte flexar eller trillar av. :crash

Samtidigt måste du ju ändå göra en tank med ditto lock att sätta innanför.

Lika lätt/svårt att gör innertanken med kort fyllningsrör
upp genom ett hål du sågar genom dummyn.
Hålet göres med fördel typ 5-10mm för stort och sedan sätter
man en lagom bred krom/gummi/kolfiberbricka över glipan.
Då behöver man inte ha någon tokprecision i montaget och
du kan ha fler fästpunkter för karossen.

Eller tänker jag fel någonstans? :va

/e
 
Asså, missförstå mig rätt nu eller hur man nu säger, det är bara en massa åsikter!
Det är du som bestäm

Bara bra att få lite kritik! Är ju lätt att man snöar in sig när man fått en idé.
Det du sa om vridstyvheten är något jag absolut måste börja tänka på! En snabb tanke är ju att gjuta tanken (läste på båtforum att det kunde gå med någon speciell epoxy/fiber) direkt av kutsen så att dom ligger dikt an mot varandra, tankens fästpunkter kommer ju då stötta karossen.

fast nu kanske jag krånglar till det mer än jag behöver, klockan börjar ju bli mycket ...

Tanklock av äldre stil på kutsen vore ju faktiskt stenhårt, men då blir det nog inget runt lyse på kutsen, tror inte det passar sig. Eller kanske.

Ja det tål att funderas på..
 
Nu har jag fått tag på ett par egna husa-fälgar.

Provmonterade bakhjulet lite och tror jag kan använda orginal oket om jag kapar bort en lite plupp som tar emot skruvarna som fäster skivan.

Men staget som också är orginal tar emot däcket, antingen kan jag ju sätta små distanser på bromsskive skruvarna så att den kommer ut lite. Då måste jag ju också distansiera ut hela oket lika mycket. Just nu råkar oket lira perfekt i bredd med skivan.

Skivan måste också ha större diameter.

Eller så modifierar jag staget?

vad är bäst, andra förslag?
 

Bifogat

  • bild (16).jpg
    bild (16).jpg
    167.7 KB · Visningar: 438
  • bild (17).jpg
    bild (17).jpg
    130.8 KB · Visningar: 360
  • bild (171.jpg
    bild (171.jpg
    135.4 KB · Visningar: 434
Kan du inte göra en fin bananform på staget så funkar allt fint (får väl räta fästet till bromsen sen ) .
Snygga fälgar föresten. :tummenupp
 
Kan du inte göra en fin bananform på staget så funkar allt fint (får väl räta fästet till bromsen sen ) .
Snygga fälgar föresten. :tummenupp

Ja! Men hur kan hållfastheten tänkas bli? Nu använder jag inte bakbromsen i annat fall än innan besiktningen men det är ju en skitdålig ursäkt för att tumma på det
 
borde inte vika ihop sig iallafall dock så kan den nog flexa lite som ett styre bara du har mjuka böjar ? att det är ju inte mycket böj så den mesta kraften kommer vara i "rätt" riktning. Är du orolig så kan svetsa på nåt litet plattjärn längst med på utsidan.
 
På nyare hojar brukar det finnas stag för oket direkt mot svingen. om man vrider oket längre framåt så att den hamnar nära svingen borde det gå att få ihop något fäste utan allt för mycket jobb.
Vad är det för sving du har använt på alla bilder där det är eker fälgar? är det den du skall ha permanent sen?
 
På nyare hojar brukar det finnas stag för oket direkt mot svingen. om man vrider oket längre framåt så att den hamnar nära svingen borde det gå att få ihop något fäste utan allt för mycket jobb.
Vad är det för sving du har använt på alla bilder där det är eker fälgar? är det den du skall ha permanent sen?

Värt att prova det me!
Den gråa är den jag ska ha, kommer från en xj900 och har ju fäste för monodämpare.
 
Jaha, så nu ska det hända grejer här!
Snygga fälgar.
Det ska bli skoj att se resultat. Varför övergav du iden du hade från början, med sadel/cuts?
Den du slipar på nu blir säkert kanon, men man undrar ju om man har nån skruv lös när man ger sig på såna här projekt, utan allt för mycket erfarenhet, verktyg eller kunskap :)
Keep up the good work!!
 
Jaha, så nu ska det hända grejer här!
Snygga fälgar.
Det ska bli skoj att se resultat. Varför övergav du iden du hade från början, med sadel/cuts?
Den du slipar på nu blir säkert kanon, men man undrar ju om man har nån skruv lös när man ger sig på såna här projekt, utan allt för mycket erfarenhet, verktyg eller kunskap :)
Keep up the good work!!

Jag tycker helt enkelt den vart ful och tog mig vatten över huvudet istället :P

Jag har en fråga, det börjar vankas gjutning. Är det någon som vet om man kan använda Formolja som man använder när man gjuter betong och inte vill att den ska fastna i formen som släppmedel, eller kommer det pajja min plugg?
 
så nu har jag inte tid att slipa mer dags att gjuta! på lördag..
 

Bifogat

  • Photo 2012-02-16 20 44 33.jpg
    Photo 2012-02-16 20 44 33.jpg
    237.9 KB · Visningar: 548
liite fetare?

Tjing
Tog mig friheten och moddade lite i din bild, bara en tanke.

CB750.jpg Photo%202012-02-16%2020%2044%2033.jpg
 
Är pluggen i ren frigolit?
Den smälter av styrenen i polyesterplast, går bra med epoxi dock.
Alternativt målar du pluggen med vattenbaserad färg för att 'isolera'.

Jag skulle dock rekommendera epoxi, mycket trevligare att jobba med.
(om man gör rätt. Inget slabbande på huden! Gäller iofs också polyester)
Polyester stinker medan epoxi är nästan luktfritt,
men väldigt allergent så åter igen, inget på händerna! :fakta

Läs HÄR om epoxi!

En vanlig metod vad gäller plugg och form är att man först gör en avgjutning av pluggen och sedan
använder den för att gjuta den slutliga delen som då blir en exakt kopia av pluggen.

Läs mer HÄR om plugg-form-gjutning!

De säljer för övrigt både epoxi, glas och kolfiber till mycket bra priser! :tummenupp
Billigare än Biltema och riktiga grejer!
www.epotex.se

/E
 
Tjing
Tog mig friheten och moddade lite i din bild, bara en tanke.

View attachment 354219 View attachment 354220

Snyggt! Men jag måste få denna gjuten så att jag kan börja fila på fästpunkterna för att kunna lacka ram.. osv osv. Blir inget gjort innan detta. Men Det går ju fortfarande att göra en ny :)

Är pluggen i ren frigolit?
Den smälter av styrenen i polyesterplast, går bra med epoxi dock.
Alternativt målar du pluggen med vattenbaserad färg för att 'isolera'.

Jag skulle dock rekommendera epoxi, mycket trevligare att jobba med.
(om man gör rätt. Inget slabbande på huden! Gäller iofs också polyester)
Polyester stinker medan epoxi är nästan luktfritt,
men väldigt allergent så åter igen, inget på händerna! :fakta

Läs HÄR om epoxi!

En vanlig metod vad gäller plugg och form är att man först gör en avgjutning av pluggen och sedan
använder den för att gjuta den slutliga delen som då blir en exakt kopia av pluggen.

Läs mer HÄR om plugg-form-gjutning!

De säljer för övrigt både epoxi, glas och kolfiber till mycket bra priser! :tummenupp
Billigare än Biltema och riktiga grejer!
www.epotex.se

/E

Hela pluggen är ju täckt med med spackel och vit färg så det ska nog gå, testade även lite epoxi på frigoliten innan jag började och det smälte ej.
Men vad är bäst flätad glasfiber duk eller vanlig väv?
 
Du skall ha Twill (kypert) väv!
Medeltät och drapérbar, dvs lätt att forma över buktiga ytor. :tummenupp
(Själv har jag inte använt något annat.)

Läs mer HÄR!

/e
 
Jag har faktiskt fått lite gjort i helgen!
Jag har kapat bort massa onödiga fästen och slipat ned.
Jag (nej en kompis) har lagat svingen och svetsat övre dämparfästet
och så har jag blästrat lite, jävligt fint när man får hänga i en riktig verkstad!
 

Bifogat

  • Photo 2012-02-24 18 07 00.jpg
    Photo 2012-02-24 18 07 00.jpg
    241.3 KB · Visningar: 287
  • Photo 2012-02-24 19 20 17.jpg
    Photo 2012-02-24 19 20 17.jpg
    239.3 KB · Visningar: 325
  • Photo 2012-02-25 12 12 45.jpg
    Photo 2012-02-25 12 12 45.jpg
    239.5 KB · Visningar: 283
  • Photo 2012-02-25 12 12 54.jpg
    Photo 2012-02-25 12 12 54.jpg
    236.9 KB · Visningar: 274
Gott åh se att det händer lite :tummenupp
Hur går det med plasten?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top