G-man
FÖR tillfället ej B-NNAD
@G-man För spekulationens skull, and for the fun of it, den enda hojjen som ligger under 1000cc som kom upp för mig som ett alternativ var Triumphs 675R - vad tycker du?
Ska vi snacka om hastigheter som gör att man får behålla körkortet så kommer en kåpförsedd sporthoj ALDRIG att vara en roligare/bekvämare/fiffigare maskin än andra alternativ som erbjuds.

Du bor tydligen i Stockholms innerstad om jag förstått rätt. Du kommer därför antagligen att köra en hel del stadstrafik med den motorcykel du väljer. Sporthojar är antagligen det sämsta alternativet som existerar för stadstrafik. Möjligen att en knuckelhead med 2 meters framgaffel är värre... men det är tveksamt.
Tänker du köra mycket på bana så är en racemaskin av naturliga skäl att föredra, men då kan du som rookie antaglien få minst lika kul på en lättare maskin. Om du som total rookie tänker köra mest (stads?)gata med en DucatiBeamerSuperRRRHondaRC så kommer du dock krafigt begränsa din möjlighet till att verkligen njuta av MC-turen. O ska du inte ens köra bana så finns det ju egentligen inget skäl alls att välja en sån där maskin.
Jag har ingen personlig erfarenhet av att köra en enda av de maskiner du nämnt i tråden men jag vet ändå att för att körställningen på dessa maskiner ska tillåta turer på över timmen så krävs det för de allra flesta förare hastigheter en bra bit över 100-sträcket. Körställningen är så pass extrem (om man jämför med andra alternativ) att avsaknaden av "upplyftande" fartvind blir ansträngande för de flesta förare. Benvinklarna blir inte kul i längden. Lastförmåga = 0. osv. osv.
Jag har under många år haft 2 hojar ute i garaget. En gammal FZ 750 från 1985 och en Thunderace från 2000. Jämfört med de maskiner du nämnt i tråden så är båda dessa mskiner självklart bojsänken men det är ändock en stor prestandaskillnad dem emellan. Tekniskt och prestandamässigt är Thundern vida överlägsen på alla punkter. Men FZ-an är likt förbannat den roligare hojen i farter under 80-90 km/h. Varför? Jo, körställningen! Den är tack vara sin körställning helt enkelt mer lätthanterlig/roligare.
Det går dessutom väldigt mycket fortare när jag åker i 200 km/h på FZ-an jämfört med 200 på Thundern.

Det finns många 20 år gamla hojar som i rätta händer och i lägre farter kör cirklar runt de racers du nämnt i denna tråd. Vilka hojar tror du bjuder på mest körglädje under sådana omständigheter?
Jag tror att du som rookie boendes i Stockholms innerstad kommer ha väsentligt mycket roligare på t.ex. en motard än på en race-båge. (Eller varför inte en hypermotard?) Jag har inte själv ägt en sådan då jag som norrlänning valde grusalternativet som rookie men jag vet att dylika hojar är MYCKET lättare att lära sig köra på, de kräver inte alls lika höga hastigheter för att vara jätteroliga och en lättare marksyning (som säkert minst 90% av alla nybörjare lyckas med de första 5 åren) kostar endast en bråkdel i jämförelse med vad det kostar att kasta en literklubba i extremklassen i backen.
Visst. Du kommer säkert uppleva det som att snoppen är minst en decimeter längre om du sitter på en racemaskin av grov kaliber men tyvärr så måste jag meddela att det är bara önsketänkande. (Jag talar utifrån egen erfarenhet.) Dessutom kan sägas att jag genom emipirisk studie på övningsbanor kunnat konstatera att förare på de extremaste maskinerna ofta är de sämsta förarna. De har liksom prioriterat lite fel där i början av sina MC-karriärer...
Vill du läsa mer angående detta ämne så kan jag rekommendera tråden:
Övertalning R1+nybörjare
Sen kan även jag rekommendera några timmars läsning i Minneslunden. Faktum är ju trots allt att det omskrivs många där som en gång i tiden resonerade precis som du tycks göra... "-Jag måste ha det värsta..."
Efter att man hängt här på forumet i några år så har man tyvärr märkt att alldeles för många forummedlemmar åkt den vägen.