Hojval: CBR1000RR/S1000RR/1098S/F41000RR?

@G-man För spekulationens skull, and for the fun of it, den enda hojjen som ligger under 1000cc som kom upp för mig som ett alternativ var Triumphs 675R - vad tycker du?

Ska vi snacka om hastigheter som gör att man får behålla körkortet så kommer en kåpförsedd sporthoj ALDRIG att vara en roligare/bekvämare/fiffigare maskin än andra alternativ som erbjuds. :fakta

Du bor tydligen i Stockholms innerstad om jag förstått rätt. Du kommer därför antagligen att köra en hel del stadstrafik med den motorcykel du väljer. Sporthojar är antagligen det sämsta alternativet som existerar för stadstrafik. Möjligen att en knuckelhead med 2 meters framgaffel är värre... men det är tveksamt.

Tänker du köra mycket på bana så är en racemaskin av naturliga skäl att föredra, men då kan du som rookie antaglien få minst lika kul på en lättare maskin. Om du som total rookie tänker köra mest (stads?)gata med en DucatiBeamerSuperRRRHondaRC så kommer du dock krafigt begränsa din möjlighet till att verkligen njuta av MC-turen. O ska du inte ens köra bana så finns det ju egentligen inget skäl alls att välja en sån där maskin.

Jag har ingen personlig erfarenhet av att köra en enda av de maskiner du nämnt i tråden men jag vet ändå att för att körställningen på dessa maskiner ska tillåta turer på över timmen så krävs det för de allra flesta förare hastigheter en bra bit över 100-sträcket. Körställningen är så pass extrem (om man jämför med andra alternativ) att avsaknaden av "upplyftande" fartvind blir ansträngande för de flesta förare. Benvinklarna blir inte kul i längden. Lastförmåga = 0. osv. osv.

Jag har under många år haft 2 hojar ute i garaget. En gammal FZ 750 från 1985 och en Thunderace från 2000. Jämfört med de maskiner du nämnt i tråden så är båda dessa mskiner självklart bojsänken men det är ändock en stor prestandaskillnad dem emellan. Tekniskt och prestandamässigt är Thundern vida överlägsen på alla punkter. Men FZ-an är likt förbannat den roligare hojen i farter under 80-90 km/h. Varför? Jo, körställningen! Den är tack vara sin körställning helt enkelt mer lätthanterlig/roligare.
Det går dessutom väldigt mycket fortare när jag åker i 200 km/h på FZ-an jämfört med 200 på Thundern. :fakta Att ta en kurva i 200 km/h med FZ-an är en påtaglig adrenalinkick medan Thundern snarare inbjuder till gäspning under samma omständigheter. Att sen göra det med en sån där superduperbåge måste ju vara lika spännande som att rensa ogräs...

Det finns många 20 år gamla hojar som i rätta händer och i lägre farter kör cirklar runt de racers du nämnt i denna tråd. Vilka hojar tror du bjuder på mest körglädje under sådana omständigheter?

Jag tror att du som rookie boendes i Stockholms innerstad kommer ha väsentligt mycket roligare på t.ex. en motard än på en race-båge. (Eller varför inte en hypermotard?) Jag har inte själv ägt en sådan då jag som norrlänning valde grusalternativet som rookie men jag vet att dylika hojar är MYCKET lättare att lära sig köra på, de kräver inte alls lika höga hastigheter för att vara jätteroliga och en lättare marksyning (som säkert minst 90% av alla nybörjare lyckas med de första 5 åren) kostar endast en bråkdel i jämförelse med vad det kostar att kasta en literklubba i extremklassen i backen.

Visst. Du kommer säkert uppleva det som att snoppen är minst en decimeter längre om du sitter på en racemaskin av grov kaliber men tyvärr så måste jag meddela att det är bara önsketänkande. (Jag talar utifrån egen erfarenhet.) Dessutom kan sägas att jag genom emipirisk studie på övningsbanor kunnat konstatera att förare på de extremaste maskinerna ofta är de sämsta förarna. De har liksom prioriterat lite fel där i början av sina MC-karriärer...

Vill du läsa mer angående detta ämne så kan jag rekommendera tråden:

Övertalning R1+nybörjare

Sen kan även jag rekommendera några timmars läsning i Minneslunden. Faktum är ju trots allt att det omskrivs många där som en gång i tiden resonerade precis som du tycks göra... "-Jag måste ha det värsta..."

Efter att man hängt här på forumet i några år så har man tyvärr märkt att alldeles för många forummedlemmar åkt den vägen. :(

:krama
 
Beträffande sporthojjar, motorkraft, potential osv, så instämmer jag, självfallet. Dock sitter jag mycket väl på Bimmern, tillika kommer den med ABS, TC och olika "modes", där, som jag har förstått det, är "rain mode" en stor tillgång för en gröning som mig själv. RSV4an satt jag jag inte bra på alls, den har ingen "Sibylla-cred" (enligt mig ;)) och börjar bli lite till åren.

Hur man upplever att man sitter, och mkt annat, förändras när man utvecklas i sin egen körning.

Den hoj du IDAG tycker att du sitter bra på är förmodligen inte samma som när du fastnat i banåka-träsket och kanar runt på rookie+10% tider. Eller om du blir wheeliekung, eller...

Min optimala på en gathoj skiljer sig om jag ska åka långtur, busa i stan eller bomba kurvväg. På bana är det ytterligare några knäpp "extrem" som är det optimala för mig. Jag har en rätt aktiv körstil, flyttar mig mkt och hänger mkt, den som sitter mer rätt upponer har säkert andra preferenser.

Ergo: Snöa inte in för mkt, i början av din karriär vet du ändå inte vad du egentligen vill ha en kvart.
 
... Många sanningar. ...

Visst. Du kommer säkert uppleva det som att snoppen är minst en decimeter längre om du sitter på en racemaskin av grov kaliber men tyvärr så måste jag meddela att det är bara önsketänkande. ...

... Många sanningar. ...

Det kanske bara är jag, men jag upplevde att min snopp gjorde en hastig reträtt in i bukhålan när jag provkörde min första (och hittills enda) litersporthoj... Det fanns inte heller något manligt med sättet jag skrek på... :(
 
Det kanske bara är jag, men jag upplevde att min snopp gjorde en hastig reträtt in i bukhålan när jag provkörde min första (och hittills enda) litersporthoj... Det fanns inte heller något manligt med sättet jag skrek på... :(

Håller med. Känner mig mkt mer potent när jag piskar en 600a än när jag skriker runt på literklubba. 600 går också på bredden och med framhjulet i luften, illa nog.
 
Jag skall ge dig ett försäkringstips i gråzonen!

Ta den billigare if-försäkringen och när du sen känner att säsongen definitivt är slut så gör du ett ägarbyte till morsan, sambon eller polaren! Sen är det bara att göra om bytet antingen direkt eller till våren och teckna en avställningsförsäkring!

Vissa kan vid en försäljning vara skeptiska till fler ägare men förklarar man varför så brukar dom förstå!

Ska inte moralisera utan enkelt säga att 1000cc eller 600cc spelar absolut ingen roll utan det är ffa huvudet som kör. Min första hoj var en r6 och det gick åt helvete ändå...:crash
 
Nu blir det här ett stickspår från ursprungsfrågan om vilken motorcykel som skall väljas, men...

När jag har ringt runt och kollat försäkringar på mina två motorcyklar (inte kan man väl ha bara en!?) så har jag haft en kravlista framför mig. Saker som jag "måste" ha i villkoren. Som exempel skall jag kunna ha motorcyklarna parkerade utomhus under sommarmånaderna och förvarade på annan adress under vintermånaderna (jag bor i lägenhet utan garage), det gjorde direkt att vissa bolag föll bort, och att en del försäkringstyper hos andra bolag inte var aktuella. Jag vill ha helförsäkring på en av motorcyklarna, det sållade bort en del bolag som endast erbjöd trafikförsäkring. Sedan har jag haft en allmän lista, saker som jag tycker kan vara viktiga men inte är nödvändiga. Som till exempel att kunna ställa av motorcyklarna och ha garageförsäkring om det gör försäkringen billigare (jag kör inte motorcykel på vintern). Sedan har jag haft några faktorer som inte spelar någon som helst roll. Jag har inte som inskrivet krav att jag skall ha komplett skyddsutrustning (hjälm och ryggskydd, men inte mer), men det spelar ingen roll för jag skyddar mig alltid fullt ändå. Självrisken ökar från 6000 kr till 16000 kr om motorcykeln klotas av annan än make/maka, men det spelar ingen roll för det talar jag om för alla som undrar om de får provköra och sedan är det inte så intressant med en provtur längre.

Så mitt förslag är att du skriver ner de punkter som är viktiga för dig när det gäller försäkringsvillkoren, sedan ringer du runt och berättar dina krav, tar in kostnadsförslag, räknar på kostnaden (påställd/avställd) och självrisken, väger in känslan du får av kontakten med försäkringsbolaget (hellre betala mer till de som är trevliga än mindre till de som är otrevliga, sannolikt (men inte säkert) är de trevligare om något händer också) och sedan bestämmer du dig för ett bolag och en försäkring. Sedan gör du om det hela varje år inför förnyelsen...

Ett oändligt stort tack, det är precis vad jag skall göra imorgon. Nu har jag också ett gediget underlag och många har redan sållats - de som återstår är som tidigare nämnt If och Trygghansa. Jag återkommer så fort jag har pratat med respektive försäkringsbolag och har något att rapportera. Spekulationsmässigt tror jag att Trygghansa kommer bli billigare, men att If är bättre och erbjuder mer för en BMW.

CBR1000RR/S1000RR/1098S/F41000RR - Sicken gottepåse....Snacka om I-landsproblem..:)

Om du inte skall ha cykeln för ren bankörning och att jaga hundradelar så är det väl bara att låta hjärtat styra! Alla hojar går ju utav bara f-n så välj den som får ditt hjärta att slå lite extra!
Vad gäller utseende så tycker jag att ducatin och Mv'n är av yppersta elit! :kär

Sen kan man ju alltid diskutera vad dessa hojar har på vanlig landsväg att göra. Körställningen är ju helt åt helvete också...egentligen... å försäkringen skall man ju inte prata om... Men det hör ju liksom inte hit...
Då tar man ju död på det roliga....Kör i vind...

Tack för ett inspirerande inlägg! Jag siktar på en blandad körning - och mycket körning - och landade på BMWn denna gång. I början på tråden hade jag denna diskussion med insatta och landade i att MVn samt Duccen var mer hardcore och aggressiva för nybörjare än vad kanske BMWn är, vad det nu betyder för dessa literklubbor :crash Jag kommer inte märka någon skillnad på flera år, men att ha ABS, TC, "rain mode" och snällare varvtal är höga hygienfaktorer för mig som nybörjare.

myycket snack och till slut blir det en Viagra alt en Fazer

Tack för ett insiktsfullt samt värdefullt inlägg. Är du möjligen från Älta alt. däromkring?

Ska vi snacka om hastigheter som gör att man får behålla körkortet så kommer en kåpförsedd sporthoj ALDRIG att vara en roligare/bekvämare/fiffigare maskin än andra alternativ som erbjuds. :fakta

Du bor tydligen i Stockholms innerstad om jag förstått rätt. Du kommer därför antagligen att köra en hel del stadstrafik med den motorcykel du väljer. Sporthojar är antagligen det sämsta alternativet som existerar för stadstrafik. Möjligen att en knuckelhead med 2 meters framgaffel är värre... men det är tveksamt.

Tänker du köra mycket på bana så är en racemaskin av naturliga skäl att föredra, men då kan du som rookie antaglien få minst lika kul på en lättare maskin. Om du som total rookie tänker köra mest (stads?)gata med en DucatiBeamerSuperRRRHondaRC så kommer du dock krafigt begränsa din möjlighet till att verkligen njuta av MC-turen. O ska du inte ens köra bana så finns det ju egentligen inget skäl alls att välja en sån där maskin.

Jag har ingen personlig erfarenhet av att köra en enda av de maskiner du nämnt i tråden men jag vet ändå att för att körställningen på dessa maskiner ska tillåta turer på över timmen så krävs det för de allra flesta förare hastigheter en bra bit över 100-sträcket. Körställningen är så pass extrem (om man jämför med andra alternativ) att avsaknaden av "upplyftande" fartvind blir ansträngande för de flesta förare. Benvinklarna blir inte kul i längden. Lastförmåga = 0. osv. osv.

Jag har under många år haft 2 hojar ute i garaget. En gammal FZ 750 från 1985 och en Thunderace från 2000. Jämfört med de maskiner du nämnt i tråden så är båda dessa mskiner självklart bojsänken men det är ändock en stor prestandaskillnad dem emellan. Tekniskt och prestandamässigt är Thundern vida överlägsen på alla punkter. Men FZ-an är likt förbannat den roligare hojen i farter under 80-90 km/h. Varför? Jo, körställningen! Den är tack vara sin körställning helt enkelt mer lätthanterlig/roligare.
Det går dessutom väldigt mycket fortare när jag åker i 200 km/h på FZ-an jämfört med 200 på Thundern. :fakta Att ta en kurva i 200 km/h med FZ-an är en påtaglig adrenalinkick medan Thundern snarare inbjuder till gäspning under samma omständigheter. Att sen göra det med en sån där superduperbåge måste ju vara lika spännande som att rensa ogräs...

Det finns många 20 år gamla hojar som i rätta händer och i lägre farter kör cirklar runt de racers du nämnt i denna tråd. Vilka hojar tror du bjuder på mest körglädje under sådana omständigheter?

Jag tror att du som rookie boendes i Stockholms innerstad kommer ha väsentligt mycket roligare på t.ex. en motard än på en race-båge. (Eller varför inte en hypermotard?) Jag har inte själv ägt en sådan då jag som norrlänning valde grusalternativet som rookie men jag vet att dylika hojar är MYCKET lättare att lära sig köra på, de kräver inte alls lika höga hastigheter för att vara jätteroliga och en lättare marksyning (som säkert minst 90% av alla nybörjare lyckas med de första 5 åren) kostar endast en bråkdel i jämförelse med vad det kostar att kasta en literklubba i extremklassen i backen.

Visst. Du kommer säkert uppleva det som att snoppen är minst en decimeter längre om du sitter på en racemaskin av grov kaliber men tyvärr så måste jag meddela att det är bara önsketänkande. (Jag talar utifrån egen erfarenhet.) Dessutom kan sägas att jag genom emipirisk studie på övningsbanor kunnat konstatera att förare på de extremaste maskinerna ofta är de sämsta förarna. De har liksom prioriterat lite fel där i början av sina MC-karriärer...

Vill du läsa mer angående detta ämne så kan jag rekommendera tråden:

Övertalning R1+nybörjare

Sen kan även jag rekommendera några timmars läsning i Minneslunden. Faktum är ju trots allt att det omskrivs många där som en gång i tiden resonerade precis som du tycks göra... "-Jag måste ha det värsta..."

Efter att man hängt här på forumet i några år så har man tyvärr märkt att alldeles för många forummedlemmar åkt den vägen. :(

:krama

Ett stort tack för ditt givande inlägg. Vad kan jag säga, jag håller med dig om det mesta och allting är sant, men till syvende och sist måste jag följa mitt hjärta och det jag aspirerar efter - en literklubba. Jag har velat ha hoj så länge jag kan missa, och framförallt just en sporthoj. Nej det är varken smart, rationellt, logiskt, hälsomässigt genomtänkt, ja det kostar och är sannerligen dumt på många nivåer - men om jag tänkte så så kan jag lika gärna strunta i kortet och cykeln. Jag kan inte förklara det på något annat sätt än att jag behöver det, jag önskar mig det, jag är värd det och jag vill belöna mig själv för allt svett och slitt. That's it, that's all. Men jag köper absolut allting du skriver, rakt av.

Jag har läst mycket i Minneslunden, och kommer så att fortsätta. Tack för länken till den andra tråden, den skall ögglas ikväll noggrant!

Hur man upplever att man sitter, och mkt annat, förändras när man utvecklas i sin egen körning.

Den hoj du IDAG tycker att du sitter bra på är förmodligen inte samma som när du fastnat i banåka-träsket och kanar runt på rookie+10% tider. Eller om du blir wheeliekung, eller...

Min optimala på en gathoj skiljer sig om jag ska åka långtur, busa i stan eller bomba kurvväg. På bana är det ytterligare några knäpp "extrem" som är det optimala för mig. Jag har en rätt aktiv körstil, flyttar mig mkt och hänger mkt, den som sitter mer rätt upponer har säkert andra preferenser.

Ergo: Snöa inte in för mkt, i början av din karriär vet du ändå inte vad du egentligen vill ha en kvart.

Tack, så är det med det mesta, för mig var exakt så beträffande bil, skidor, bräda, karriär osv. Det kommer ta en lång tid innan jag finner mig själv inom hojåkningen - om någonsin - men det är inte målet utan vägen dit som är njutningen och friheten. Det som jag längtar efter.
 
Som G-man är inne på är egentligen sporthoj helt vansinnigt och både sämre och tråkigare än många andra alternativ.

Du, som alla andra noobs har snöat in på sporthoj av (insert) anledning.

Ett tips är ändå att åtmonstone provköra typ SuperDuke, Streetfighter S, Hymon, SMR990 etc innan du skriver på köpet. Är man mer än 5sek från tävlingsnivå knäcker de sporthojar på bana tom för de flesta piloter, kraften kommer på ett annat sätt vilket gör dem busigare, roligare och mer brutala på gata/i stan. Du kan kör längre än 22 minuter innan kroppen vill ha kaffe och de är sjukt mkt billigare att försäkra.

Jag skulle ALDRIG köra sporthoj på gata igen. 990SM är den busigaste hoj jag ägt, och SuperDuken tveklöst den bästa allroundhojen. Och det var MYCKET rolihare att steka R1or på bana med Dukken än på en 600-racer, och mer ok att bli stekt av (bra ursäkter kan man inte få för många av ;)).
 
Som G-man är inne på är egentligen sporthoj helt vansinnigt och både sämre och tråkigare än många andra alternativ.

Du, som alla andra noobs har snöat in på sporthoj av (insert) anledning.

Ett tips är ändå att åtmonstone provköra typ SuperDuke, Streetfighter S, Hymon, SMR990 etc innan du skriver på köpet. Är man mer än 5sek från tävlingsnivå knäcker de sporthojar på bana tom för de flesta piloter, kraften kommer på ett annat sätt vilket gör dem busigare, roligare och mer brutala på gata/i stan. Du kan kör längre än 22 minuter innan kroppen vill ha kaffe och de är sjukt mkt billigare att försäkra.

Jag skulle ALDRIG köra sporthoj på gata igen. 990SM är den busigaste hoj jag ägt, och SuperDuken tveklöst den bästa allroundhojen. Och det var MYCKET rolihare att steka R1or på bana med Dukken än på en 600-racer, och mer ok att bli stekt av (bra ursäkter kan man inte få för många av ;)).

Högst personliga åsikter men jag trivs galet bra på min blade både som banhoj och som transporthoj och vardagshoj, så att sätta dessa kriterier på TS är lite orättvist då ni inte är han.
Banhoj för mig = Instruktör med SMC och lite annat.
Transporthoj = kör hojen till och från jobbet/kunder under säsong (mars-november)
vardagshoj = onsdagsrundor och lite annat mer socialt körande.
 
Som G-man är inne på är egentligen sporthoj helt vansinnigt och både sämre och tråkigare än många andra alternativ.

Du, som alla andra noobs har snöat in på sporthoj av (insert) anledning.

Jaha, är det något karakteristiskt för enbart noobs? Tveksamt. När ska folk förstå att om man älskar sporthojar så spelar det ingen roll om man får ut 1% av effekten på gatan, det är fortfarande roligare att både äga och köra något man verkligen gillar.
 
Som G-man är inne på är egentligen sporthoj helt vansinnigt och både sämre och tråkigare än många andra alternativ.

Du, som alla andra noobs har snöat in på sporthoj av (insert) anledning.

Jaha, är det något karakteristiskt för enbart noobs? Tveksamt. När ska folk förstå att om man älskar sporthojar så spelar det ingen roll om man får ut 1% av effekten på gatan, det är fortfarande roligare att både äga och köra något man verkligen gillar.
 
Denna dag har jag spenderat åt att i timmar läsa i Minneslunden, Konsekvenstråden samt R1-nybörjarhoj-köpa, och kommer så fortsätta i ett par timmar (det var en sådan streak som gjorde att jag slutade med kortet i augusti, som tidigare nämnt). Uppriktigt talat är jag så oerhört nedstämd, osugen samt oerhört omotiverad till att fortsätta med kortet. Kanske är det den bistra sanningen att man måste genomgång en sorts "värnplikt" innan man tar sig upp till de "riktiga" cyklarna, men detta var inte det jag tänkte när jag drömde, längtade och påbörjade mitt livs äventyr - som för övrigt just nu står och stampar i ingenstans. Nej, inte alls, jag är inte bitter och ledsen.

Ponera att jag inte köper den hoj jag vill ha, av [insert] anledning som en majoritet av forums användare copy+paste-ar i olika trådar - är en 990 Duke R lämplig för mig som nybörjare? Skulle ni avråda mig ifrån den, alt. en 675R Triumph? För- samt nackdelar för respektive?

Tacksam för uppriktigt och genomgående svar. Kom gärna med egna förslag, inget äldre än 06.

EDIT: Jag ser på filmen No Prisoners 2012, tack för tipset.
 
Last edited:
Denna dag har jag spenderat åt att i timmar läsa i Minneslunden, Konsekvenstråden samt R1-nybörjarhoj-köpa, och kommer så fortsätta i ett par timmar (det var en sådan streak som gjorde att jag slutade med kortet i augusti, som tidigare nämnt). Uppriktigt talat är jag så oerhört nedstämd, osugen samt oerhört omotiverad till att fortsätta med kortet. Kanske är det den bistra sanningen att man måste genomgång en sorts "värnplikt" innan man tar sig upp till de "riktiga" cyklarna, men detta var inte det jag tänkte när jag drömde, längtade och påbörjade mitt livs äventyr - som för övrigt just nu står och stampar i ingenstans. Nej, inte alls, jag är inte bitter och ledsen.

Ponera att jag inte köper den hoj jag vill ha, av [insert] anledning som en majoritet av forums användare copy+paste-ar i olika trådar - är en 990 Duke R lämplig för mig som nybörjare? Skulle ni avråda mig ifrån den?

Tacksam för uppriktigt och genomgående svar. Kom gärna med egna förslag, inget äldre än 06.

Kom över så får du torrgasa en blade! :tummenupp

Vad jag menade med minneslunden är att få insikt i att det inte är riskfritt... Men det är fortfarande galet nice med hoj och det är nog det bästa jag någonsin gjort (tagit kortet alltså).
 
Vill du ha en S1000R så ska du köpa den, ha bara minneslunden som en tankeställare i bakhuvudet... En 675 R eller 990 Duke är knappast några slöa hojar det heller.

Att döma av dina inlägg så verkar du ha tillräckligt innanför pannbenet för att förstå riskerna med hoj, men som många innan sagt, det är inte hojen som vrider på rullen...
 
SuperDuken är definitivt ingen lämplig nybörjarhoj heller, men jag la det åt sidan för du kommer aldrig köpa en ER6a iaf ;)

Min rekommendation är också just det, en rekommendation. Provkör innan du beställer, det är allt jag råder till. Tycker du fortfarande att sporthoj är the shit och streetfighters är fula och värdelösa, köp sporthoj.

Jag säger heller inte att man inte har kul i Sthlm på sporthoj, men jag, och måååånga andra vittnar om att man har ROLIAGRE på andra typer av hojar. Dessutom till ett lägre pris (förs.).
 
Vill du ha en S1000R så ska du köpa den, ha bara minneslunden som en tankeställare i bakhuvudet... En 675 R eller 990 Duke är knappast några slöa hojar det heller.

Att döma av dina inlägg så verkar du ha tillräckligt innanför pannbenet för att förstå riskerna med hoj, men som många innan sagt, det är inte hojen som vrider på rullen...

SuperDuken är definitivt ingen lämplig nybörjarhoj heller, men jag la det åt sidan för du kommer aldrig köpa en ER6a iaf ;)

Min rekommendation är också just det, en rekommendation. Provkör innan du beställer, det är allt jag råder till. Tycker du fortfarande att sporthoj är the shit och streetfighters är fula och värdelösa, köp sporthoj.

Jag säger heller inte att man inte har kul i Sthlm på sporthoj, men jag, och måååånga andra vittnar om att man har ROLIAGRE på andra typer av hojar. Dessutom till ett lägre pris (förs.).

Vad tror ni om en Triumph 675? Ev. en 675R? Satt väldigt skönt på den, nästan lika bra som på en S1000RR - hö hö :(
 
Välj den du tycker är snyggast.....då blir du nöjd!

Hur du än väljer så kommer du ha effekt så det räcker och blir över!!!!!!
 
...Ponera att jag inte köper den hoj jag vill ha, av [insert] anledning som en majoritet av forums användare copy+paste-ar i olika trådar - är en 990 Duke R lämplig för mig som nybörjare? Skulle ni avråda mig ifrån den, alt. en 675R Triumph? För- samt nackdelar för respektive? ...
Noveau, bara att reflektera över Ditt hojval efter att ha läst om avigsidorna är stort och det vore en förlust om Du inte tog kortet, provade och eventuellt därefter fattade ett eget beslut om att fortsätta köra - eller ej.

Av egen erfarenhet vet jag att synen på hoj kan förändras när man väl står där med kortet i sin hand. Jag tog kortet i övermogen ålder 2005 och trodde att jag skulle gilla mysiga lukta-på-blommorna turer varvat med måttliga doser spontan gasglädje. En kurs på en gocartbana och en provtur på en 675:a ställde kursen och ambitionerna i en helt annan riktning... Men det var då och det var jag.

En tanke Du kanske ska fundera på är att Din drömhoj och Ditt drömsegment är en specialiserad modell som förvisso har ett fagert yttre men sanningen att säga bäst kommer till sin rätt på bana - eller om Du så vill i rent löjeväckande farter på ett fåtal av våra bättre landsvägar. Handen på hjärtat är det nog inte många dussin förare i landet som verkligen kan plocka det yttersta ur en modern literhoj direkt från butiken - och nej, jag är inte en av dom. I laglig fart på landsväg funkar dom hjälpligt, om än långt ifrån bra. I stan är den en pina.

Dessutom är driftkostnaderna höga (försäkring), andrahandsvärdet tveksamt och det är, som någon skrev, ingen höjdare att lägga sin ögonsten. För det ska Du räkna med. Inte för att Du är sämre än någon annan utan helt enkelt för att de flesta av oss gör eller har gjort det.

Det finns alltså bättre hojar - inte tråkigare - men bättre för nästan alla ändamål och äventyr som en nybliven kortinnehavare kan tänkas vilja njuta av, innan man specialiserar sig. En motard, en så kallad standardhoj, en Duke eller min egen favorit Str3R är absolut något att njuta av medan Du testar de olika aspekterna av hojåka! De har alls inget att göra med de trötta körskolemoppar de flesta av oss börjar vår bana med, det finns vrid, justeringsmöjligheter och effekt tillräckligt för att hänga med rätt långt upp i bandagshierarkin.

Ekonomiskt sett förlorar Du knappast på att ta kortet, åka ut och prova några alternativ av de hojar som nämnts. Köp en som funkar och som Du tycker om för de egenskaper Du som förare gillar. Kör hojen något år, med betydligt vettigare ekonomi och bredare användningsområde. Dessutom bygger en mindre och mer lätthanterlig hoj oftast självförtroende som förare betydligt snabbare. Prova även bana. När Du sedan byter nästa gång så vet Du betydligt mer om vad Du vill ha, även som förare.

Eller så köper Du Din drömhoj direkt. Det kanske är rätt för Dig, annars blir Du vare sig den förste eller den siste som byter in en SH mot en mer allroundbetonad maskin om Du nu skulle upptäcka att det blev fel. Det är däremot dyrt, inte lika kul och risken är alltid att man lägger åkningen på hyllan...

Mina 2p, ge inte upp och lycka till med Dina val:)
 
Last edited:
Vad tror ni om en Triumph 675? Ev. en 675R? Satt väldigt skönt på den, nästan lika bra som på en S1000RR - hö hö :(


Jag håller med Roffe...

VET man inte (vilket man inte gör utan erfarenhet) så är det bättre att testa nåt i mitten, som inte kostar så förbannat om man valde fel.

Jag räknade att SuperDuken kostade ca 100:-/mil första året inkl. allt. Då är den betydligt billigare än en 1198. :fakta

Det är dyrt med ny hoj. Jag tycker personligen att det kan vara värt den extra pengen för att VETA vad hojen varit med om, känslan av att ingen annan kört just min hoj osv.. Men om man inte VET att det är den hoj man vill ha, så är det som att spela på lotto, spela inte för mer än du kan förlora.


Gällande 675an så är min (liksom Roffes) personliga åsikt att det är en underbar hoj. Ofta faller folk som är lite kortare för den, liksom lite längre förare oftare fastnar på S1000RR (oftare, inte alltid).

Mina råd har emellertid ingenting med effekt att göra. Är man självmedveten nog att backa ur helt efter att ha läst minneslunden så sitter som sagt farten i högerhanden. I det perspektivet är 675an ÄNNU mer extrem och ÄNNU sämre på alla de saker "vi" listat som negativa med sporthoj.

Jag älskar 600, men jag åker bara bana. Man kan bomba hårdare, det känns som att man trots sin värdelöshet (mig) tro att man pressar hojen och det är en jävla känsla att växla upp med fullt nedlägg och 15k rpm ut på rakan i 150 pinnar.. På en literhoj blir jag bara rädd och kulorna kryper upp i bröstet.

På gata däremot är effektöverskott ett mindre problem, däremot är det en sjuhelvetes premie att betala för nåt man inte utnyttjar. 0-100 är nog de flesta mindre hojar snabbare pga vikten, alla i tråden nämnda hojar går ändå bara på bakhjulet upp till 100.

Vad du som noob förmodligen däremot skulle uppskatta är den lätthanterlighet en lättare hoj erbjuder, och den bättre kontroll en lite upprätt hoj med lite bredare styre ger.

Glöm du trafikskolans trötta gamla hästar som sagt. SuperDuke och Ducce Streetfifer t.ex har rejält skön "attack" i körställningen, utan att vara extrema. De har också (känslomässigt) mer motor i normala register än alla ovan nämnda sporthojar, dels pga stora Twinnar, dels pga annan utväxling. Chassie, fjädring och bromsar är i absolut toppklass och för ovanlighetens skull kan man åka rejält fort med originalgrejerna utan att ´lägga 30´ på öhlinare och andra bromspumpar för att få spelet att gå ihop.

Så lägg fördomarna om "nakenhojar" åt sidan och testa någon av dessa bestar, they will rock your world! :fakta

Därmed inte sagt att du blir kär, kanske ÄR sporthoj det du vill ha för att bli nöjd. Men testa. :)
 
ts har du kollat den här filmen i tråden http://www.sporthoj.com/forum/showt...-2012-crash-compilation&p=5723288#post5723288

??Vad tyckte du om filmen?

Tycker att du skulle skaffa en billigare hoj , för krascha det kommer man göra förr eller senare.
Lite synd att lägga hojen om du då har värstingdrömhojen, Bättre köpa drömhojen när man är mer erfaren.
Just sayin.

Säger du samma sak till en blivande pilot? Tycker att den där devisen att man kommer att krascha förr eller senare är ganska tröttsam.
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top