Jag vill bara säg att det är mycket bättre att köpa för mycket hoj och kanske aldrig lära sig behärska den fullt ut än att köpa för lite hoj och tröttna på den efter en vecka.
Enda negativa jag kan komma på är en smaskig försäkring.
Oavsett vad du köper..................smiska bana med den också. Dagens R-hojar har det som gårdagens hojar saknade - Bra hejdare och stabila chassin
PS: Tycker att du ska titta på nya R1:an - Fullständigt underbart uppträdande och den låter så fett nice på höga varv att man ryser. Den är inte den snabbaste i testerna och har heller inte lika mycket effekt som de starkaste och heller inte de bästa bromsarna, men....................vilket ljud, och så äckligt lätthanterlig---------(Jo - jag är partisk)
Ring och kolla med Folksam, Länsförsäkringar och de andra också.... tycker det är ett överpris du fått.
T.ex. så för mig vill IF ha 38k per år för en "förmånlig" märkesförsäkring (med 25k i självrisk) medans Folksam tar 21k/år för samma försäkring fast med 6k i självrisk.
Kanske lite sent omsider, men efter att ha provat samtliga på Din lista förutom MV på bana skulle mitt personliga val i dag bli:
1 - Kawasaki ZX-10. Helt enkelt på grund av sittställningen, det chassit är byggt efter mina mått. ABS och TC är hygienfaktorer som hojen uppfyller.
2 - S1000RR. S1000RR är en fantastiskt fin maskin, med sämsta originalfjädringen i gänget om Du överväger en hoj före 2012. Har inte provat den nyare, skulle fokusera på den nya fjädringen inför ett ev köp. Men - för mig är Kawasakins sittställningen det som avgör.
3 - CBR1000RR. CBR:en har en fantastisk motor och fint chassi, avsaknaden av TC placerar den trea
4 - MV. Använder hojen för mycket på bana och för slit och släng för att ens överväga detta som mitt enda val.
5 - Ducati. Är ingen vän av twin och körställningen. Ögongodis av stora mått, och den fantastiska Ducce-klubben kunde möjligtvis göra mig till ägare av en sådan.
Men - Du ratar många andra vettiga maskiner redan i Ditt första urval, jag stökar inte till det genom att nämna de som Du redan valt bort. Förutom den gröne japanen då.
Sensmoral - Alla hojar på marknaden är upp över öronen mer maskin än vad Du kommer att behöva och kunna nyttja än på många år. Därför kan Du lugnt välja den som passar just Dina preferenser bäst, vare sig det är driftkostnader, köregenskaper, utseende, grupptillhörighet/status etc. Du kan helt enkelt inte hitta en så dålig hoj bland dessa. Som nybörjare ska Du i alla fall se till att ha så många hjälpmedel som möjligt, ABS är ett måste, TC närapå.
Lycka till med ditt val![]()
Tack till alla posts ovan!
@Roffe - Precis vad jag kom fram till, och jag heller helt och hållet med - inga konstigheter. BMWn faller mig dock i smaken och tillsammans med ABS, TC samt "rain mode" kan den utan tvekan vara någonting för mig. Kawan satt jag inte bra på alls, tillika finner jag den sonika hiddeous, hehe. Men som du skriver, jag kommer inte märka någon skillnad på dessa hojjar på flertalet år, tillika behöver jag alla hjälpmedel jag kan behöva - BMWn känns ypperlig för mig. Tack igen för ditt tänkvärda inlägg!
Nu till det tråkiga, jag har ringt runt och kikat försäkring på BMWn. Premissen (av någon anledning, varför vet jag ej) är att hojjen skall vara påställd året om, garage, helställ samt att jag är enda brukaren:
Folksam - 5300 per månad, självrisk 6000 / alt. 4961 per månad, självrisk 12000.
Länsförsäkringar - Kunde icke erbjuda mig en försäkring.
Dina försäkringar - Kunde bara erbjuda trafikförsäkring.
If - 3682 per månad, självrisk 12000.
Svedea - Kunde bara erbjuda trafikförsäkring.
Bilsport MC - Kunde bara erbjuda trafikförsäkring.
Trygghansa - 4242 per månad, självrisk på 6000.
Efter följande siffror kan jag konstatera, som tidigare befarat, att det kommer att kosta mig - inga konstigheter, det är det värt. Vad jag har landat i är att jag med stor sannolikhet kommer att köra på Trygghansa och därtill - istället för ställd året om - köra på möjligheten till avställning så sparar man en himla massa tusenlappar på de dyraste försäkringarna, och kommer landa markant under 4242/m tillika ev. mindre självrisk som jag har förstått det.
Vad har ni för inputs? Har ni ev. några tips samt råd?