Hojval: CBR1000RR/S1000RR/1098S/F41000RR?

Jag vill bara säg att det är mycket bättre att köpa för mycket hoj och kanske aldrig lära sig behärska den fullt ut än att köpa för lite hoj och tröttna på den efter en vecka.

Enda negativa jag kan komma på är en smaskig försäkring.

Oavsett vad du köper..................smiska bana med den också. Dagens R-hojar har det som gårdagens hojar saknade - Bra hejdare och stabila chassin




PS: Tycker att du ska titta på nya R1:an - Fullständigt underbart uppträdande och den låter så fett nice på höga varv att man ryser. Den är inte den snabbaste i testerna och har heller inte lika mycket effekt som de starkaste och heller inte de bästa bromsarna, men....................vilket ljud, och så äckligt lätthanterlig---------(Jo - jag är partisk)

Ring och kolla med Folksam, Länsförsäkringar och de andra också.... tycker det är ett överpris du fått.
T.ex. så för mig vill IF ha 38k per år för en "förmånlig" märkesförsäkring (med 25k i självrisk) medans Folksam tar 21k/år för samma försäkring fast med 6k i självrisk.

Kanske lite sent omsider, men efter att ha provat samtliga på Din lista förutom MV på bana skulle mitt personliga val i dag bli:

1 - Kawasaki ZX-10. Helt enkelt på grund av sittställningen, det chassit är byggt efter mina mått. ABS och TC är hygienfaktorer som hojen uppfyller.
2 - S1000RR. S1000RR är en fantastiskt fin maskin, med sämsta originalfjädringen i gänget om Du överväger en hoj före 2012. Har inte provat den nyare, skulle fokusera på den nya fjädringen inför ett ev köp. Men - för mig är Kawasakins sittställningen det som avgör.
3 - CBR1000RR. CBR:en har en fantastisk motor och fint chassi, avsaknaden av TC placerar den trea
4 - MV. Använder hojen för mycket på bana och för slit och släng för att ens överväga detta som mitt enda val.
5 - Ducati. Är ingen vän av twin och körställningen. Ögongodis av stora mått, och den fantastiska Ducce-klubben kunde möjligtvis göra mig till ägare av en sådan.

Men - Du ratar många andra vettiga maskiner redan i Ditt första urval, jag stökar inte till det genom att nämna de som Du redan valt bort. Förutom den gröne japanen då.

Sensmoral - Alla hojar på marknaden är upp över öronen mer maskin än vad Du kommer att behöva och kunna nyttja än på många år. Därför kan Du lugnt välja den som passar just Dina preferenser bäst, vare sig det är driftkostnader, köregenskaper, utseende, grupptillhörighet/status etc. Du kan helt enkelt inte hitta en så dålig hoj bland dessa. Som nybörjare ska Du i alla fall se till att ha så många hjälpmedel som möjligt, ABS är ett måste, TC närapå.

Lycka till med ditt val:tummenupp

Tack till alla posts ovan!

@Roffe - Precis vad jag kom fram till, och jag heller helt och hållet med - inga konstigheter. BMWn faller mig dock i smaken och tillsammans med ABS, TC samt "rain mode" kan den utan tvekan vara någonting för mig. Kawan satt jag inte bra på alls, tillika finner jag den sonika hiddeous, hehe. Men som du skriver, jag kommer inte märka någon skillnad på dessa hojjar på flertalet år, tillika behöver jag alla hjälpmedel jag kan behöva - BMWn känns ypperlig för mig. Tack igen för ditt tänkvärda inlägg!

Nu till det tråkiga, jag har ringt runt och kikat försäkring på BMWn. Premissen (av någon anledning, varför vet jag ej) är att hojjen skall vara påställd året om, garage, helställ samt att jag är enda brukaren:

Folksam - 5300 per månad, självrisk 6000 / alt. 4961 per månad, självrisk 12000.

Länsförsäkringar - Kunde icke erbjuda mig en försäkring.

Dina försäkringar - Kunde bara erbjuda trafikförsäkring.

If - 3682 per månad, självrisk 12000.

Svedea - Kunde bara erbjuda trafikförsäkring.

Bilsport MC - Kunde bara erbjuda trafikförsäkring.

Trygghansa - 4242 per månad, självrisk på 6000.

Efter följande siffror kan jag konstatera, som tidigare befarat, att det kommer att kosta mig - inga konstigheter, det är det värt. Vad jag har landat i är att jag med stor sannolikhet kommer att köra på Trygghansa och därtill - istället för ställd året om - köra på möjligheten till avställning så sparar man en himla massa tusenlappar på de dyraste försäkringarna, och kommer landa markant under 4242/m tillika ev. mindre självrisk som jag har förstått det.

Vad har ni för inputs? Har ni ev. några tips samt råd?
 
Vad har ni för inputs? Har ni ev. några tips samt råd?

Du vill verkligen ha en 1000-kubiks sporthoj nu, och inte när du är lite äldre och lite mer erfaren va...?

Om det inte skiljer något i kraven på försäkringarna så har du tjänat in skillnaden i självrisk på mindre än ett år om du tar If istället för Trygghansa. Det kan vara värt att tänka på. Du kan lägga 560 kr i en burk varje månad och bygga på ett självriskkonto. Om du inte klotar första året så har du 6720 kr att göra något kul för och du kan börja spara igen.
 
Japp, börja testa och kolla utrustning nu medans det fortfarande finns en del vinterdeals att ta del av. :tummenupp

Rock on så ses vi på vägarna / banorna framöver. :tummenupp

Stort tack! Ett kanontips som jag fick på forumet en tid tillbaka. Allt är sonderat och klart :D

Du vill verkligen ha en 1000-kubiks sporthoj nu, och inte när du är lite äldre och lite mer erfaren va...?

Om det inte skiljer något i kraven på försäkringarna så har du tjänat in skillnaden i självrisk på mindre än ett år om du tar If istället för Trygghansa. Det kan vara värt att tänka på. Du kan lägga 560 kr i en burk varje månad och bygga på ett självriskkonto. Om du inte klotar första året så har du 6720 kr att göra något kul för och du kan börja spara igen.

Sensmoralen of the story is... Inget moraliserande, tack.

Ifs märkesförsäkring bygger på att hojjen skall stå påställd året om - medan jag via Trygghansas alternativ kan jag ställa av den om jag så önskar, och således spara in ännu mer. Samtidigt, antar jag, utgår du ifrån att jag inte drar dit och således sparar in pengar, således om jag skulle, eller snarare när jag klotar, så får jag betala 12000 istället för 6000.

Jag förstår hur du tänker, men om du kan avråda mig direkt och rådge mig att ta Ifs, så kommer jag att göra det. Jag har lite svårt att spekulera i hur mycket det skulle skilja mellan respektive försäkring år 2, 3, 4 osv. Tycker du fortfarande att jag skall satsa på Ifs och hoppas att den går ned 2a året?
 
Jag förstår hur du tänker, men om du kan avråda mig direkt och rådge mig att ta Ifs, så kommer jag att göra det. Jag har lite svårt att spekulera i hur mycket det skulle skilja mellan respektive försäkring år 2, 3, 4 osv. Tycker du fortfarande att jag skall satsa på Ifs och hoppas att den går ned 2a året?

Ett gyllene råd, kolla upp försäkringspremien VARJE år när det är dags för förnyad försäkring.
Vissa bolag gör större förändringar på sina försäkringar, i år t.ex. har Länsförsäkringar ändrat hur de räknar ut premien.
 
Sensmoralen of the story is... Inget moraliserande, tack.

Ifs märkesförsäkring bygger på att hojjen skall stå påställd året om - medan jag via Trygghansas alternativ kan jag ställa av den om jag så önskar, och således spara in ännu mer. Samtidigt, antar jag, utgår du ifrån att jag inte drar dit och således sparar in pengar, således om jag skulle, eller snarare när jag klotar, så får jag betala 12000 istället för 6000.

Jag förstår hur du tänker, men om du kan avråda mig direkt och rådge mig att ta Ifs, så kommer jag att göra det. Jag har lite svårt att spekulera i hur mycket det skulle skilja mellan respektive försäkring år 2, 3, 4 osv. Tycker du fortfarande att jag skall satsa på Ifs och hoppas att den går ned 2a året?

Det där var inget moraliserande. Det var ett konstaterande maskerat som en fråga.

Skillnaderna mellan försäkringarna framgick inte så tydligt att jag förstod dem. Utifrån det du skrev vet vi ju bara månadskostnader och självrisker. Detaljer som krav på påställning/avställning, förvaring, krav på lås, begränsad utlåning, skyddsutrustning, etc vet bara du som har pratat med bolagen. Där måste du välja själv.

Jag kan inte heller avråda dig från ett bolag och/eller rekommendera ett annat bolag eftersom jag aldrig behövt utnyttja någon försäkring.

För övrigt håller jag med Carnivore: Gör en koll varje gång det är dags att förnya försäkrningen.

Välkommen i klubben! Och återigen: Håll dig borta från Minneslunden! :tummenupp
 
Att fråga andra om ett råd som det här är som att be morsan välja tjej åt en. Det går, men det blir ändå aldrig rätt.


Ingen modern sporthoj är sämre än att den utklassar dig så länge du kommer ha den i din ägo iaf. Ingen literhoj har mindre effekt än att du skiter på dig iaf.

Är Sibylla-creds viktigt, ta den snyggaste och beta av tills du är nöjd. Är körning viktigast, ta den du sitter bäst på och jämför nedåt med fjädringskomponenter etc.

Hygienfaktorer som ABS och TC kan va värda att ha med i beräkningen också för att sålla.

Personligen hade jag (oberoende av kraschkostnader :crasch) valt RSV4 Factory - snyggast, snabbast, coolast.
 
Hondan skulle jag ta om du inte har behov av att vara värst på pappret..... Själv skulle jag ta en R1:a :fakta
 
Välkommen i klubben! Och återigen: Håll dig borta från Minneslunden! :tummenupp

Säger tvärtom, in i minneslunden och läs tråd efter tråd efter tråd, det ger en hel del insikt om hur skört livet är och hur fort det kan ändras.
Gör gärna detta när du väl tagit kortet så kanske du håller igen lite med högerhanden, trots allt det som avgör hur fort du kör. :tummenupp
 
Säger tvärtom, in i minneslunden och läs tråd efter tråd efter tråd, det ger en hel del insikt om hur skört livet är och hur fort det kan ändras.
Gör gärna detta när du väl tagit kortet så kanske du håller igen lite med högerhanden, trots allt det som avgör hur fort du kör. :tummenupp

Det jag menade var att han inte skall bli en tråd i Minneslunden, självklart skall han läsa de som redan finns... :huvet

Om vi nu skall bli personliga så tycker jag som West. R1. Mmm...
 
Det jag menade var att han inte skall bli en tråd i Minneslunden, självklart skall han läsa de som redan finns... :huvet

Om vi nu skall bli personliga så tycker jag som West. R1. Mmm...

Förstod vad du menade men tänkte det var ett bra tillfälle att pusha för lite läsning i minneslunden. ;)

Och skall jag bli personlig så är det CBR1000RA som gäller... fast för TS som kört en massa beemers så misstänker jag att S1000RR är just det personliga valet. ;)
 
Jag försöker inte moralisera nu men du vet väl om att du är på väg att göra bort dig rejält om du väljer en av dessa ypperliga sporthojar som första hoj?

Just checking... vi snackar ju bara liksom fail på alla punkter...

:omtanke
 
Ett gyllene råd, kolla upp försäkringspremien VARJE år när det är dags för förnyad försäkring.
Vissa bolag gör större förändringar på sina försäkringar, i år t.ex. har Länsförsäkringar ändrat hur de räknar ut premien.

Tack för en ypperlig rekommendation - detta skall göras slaviskt!

Det där var inget moraliserande. Det var ett konstaterande maskerat som en fråga.

Skillnaderna mellan försäkringarna framgick inte så tydligt att jag förstod dem. Utifrån det du skrev vet vi ju bara månadskostnader och självrisker. Detaljer som krav på påställning/avställning, förvaring, krav på lås, begränsad utlåning, skyddsutrustning, etc vet bara du som har pratat med bolagen. Där måste du välja själv.

Jag kan inte heller avråda dig från ett bolag och/eller rekommendera ett annat bolag eftersom jag aldrig behövt utnyttja någon försäkring.

För övrigt håller jag med Carnivore: Gör en koll varje gång det är dags att förnya försäkrningen.

Välkommen i klubben! Och återigen: Håll dig borta från Minneslunden! :tummenupp

Hm, nu blev jag tyvärr ytterligare konfunderad. Vad tycker du att jag skall göra? Det du skriver är klokt, dock kan jag få ned försäkringen hos Trygghansa om jag ställer av den ett par månader - samtidigt kanske man vill ha den påställd året om, och då är If att föredra? All in all har If en hel del förmåner som kanske är att föredra, trots självrisken?

Att fråga andra om ett råd som det här är som att be morsan välja tjej åt en. Det går, men det blir ändå aldrig rätt.


Ingen modern sporthoj är sämre än att den utklassar dig så länge du kommer ha den i din ägo iaf. Ingen literhoj har mindre effekt än att du skiter på dig iaf.

Är Sibylla-creds viktigt, ta den snyggaste och beta av tills du är nöjd. Är körning viktigast, ta den du sitter bäst på och jämför nedåt med fjädringskomponenter etc.

Hygienfaktorer som ABS och TC kan va värda att ha med i beräkningen också för att sålla.

Personligen hade jag (oberoende av kraschkostnader :crasch) valt RSV4 Factory - snyggast, snabbast, coolast.

Beträffande sporthojjar, motorkraft, potential osv, så instämmer jag, självfallet. Dock sitter jag mycket väl på Bimmern, tillika kommer den med ABS, TC och olika "modes", där, som jag har förstått det, är "rain mode" en stor tillgång för en gröning som mig själv. RSV4an satt jag jag inte bra på alls, den har ingen "Sibylla-cred" (enligt mig ;)) och börjar bli lite till åren.

@Minneslunden Jag har kikat på en och annan tråd sedan jag blev medlem för ca. ett år sedan. Måste säga att tråden, som heter någonting i stil med "Konsekvenser av hojåkning", hade en stor påverkan på mig. Jag läste den 3-4 ggr har jag för mig och det resulterade i att jag avskrev mig från MC-skolan och sålde mitt nyligen inköpta gear. Jag var helt enkelt inte sugen på att skaffa hoj längre.

För ett tag sedan resonerade jag ytterligare kring mitt tidigare beslut och kom fram till att - något krasst uttryckt (vänligen, jag menar ingen respektlöshet) - man likväl kan trilla i trappan, halka i badrummet eller få en istapp i huvudet. Man kan inte leva sitt liv rädd, för man har trots allt bara ett liv, och jag måste följa mitt hjärta. Samtidigt är jag alldeles bortom tvekan att den tråden i sig har räddat mitt liv inte bara en, två och tre gånger - utan flera gånger om.

@G-man För spekulationens skull, and for the fun of it, den enda hojjen som ligger under 1000cc som kom upp för mig som ett alternativ var Triumphs 675R - vad tycker du?
 
Last edited:
Du har inte funderat på att ta körkort, lära dig köra och känna efter om det här med motorcykel är din grej innan du konstaterar att du inte kan vara lycklig med något annat än det allra värsta?

Jag struntar i vad andra lägger sina pengar på, det är inte det, jag tror bara att du skulle få ut betydligt mer av t.ex. en S1000RR efter en säsong eller två på någonting med typ halva effekten.
 
Om du inte ska ut på bana och tävla skulle jag råda dig att ta den du gillar bäst. Välj den, du kommer ändå inte kunna maxa dessa på allmän väg, förutom möjligen rakt fram :-)
 
Hm, nu blev jag tyvärr ytterligare konfunderad. Vad tycker du att jag skall göra? Det du skriver är klokt, dock kan jag få ned försäkringen hos Trygghansa om jag ställer av den ett par månader - samtidigt kanske man vill ha den påställd året om, och då är If att föredra? All in all har If en hel del förmåner som kanske är att föredra, trots självrisken?

Nu blir det här ett stickspår från ursprungsfrågan om vilken motorcykel som skall väljas, men...

När jag har ringt runt och kollat försäkringar på mina två motorcyklar (inte kan man väl ha bara en!?) så har jag haft en kravlista framför mig. Saker som jag "måste" ha i villkoren. Som exempel skall jag kunna ha motorcyklarna parkerade utomhus under sommarmånaderna och förvarade på annan adress under vintermånaderna (jag bor i lägenhet utan garage), det gjorde direkt att vissa bolag föll bort, och att en del försäkringstyper hos andra bolag inte var aktuella. Jag vill ha helförsäkring på en av motorcyklarna, det sållade bort en del bolag som endast erbjöd trafikförsäkring. Sedan har jag haft en allmän lista, saker som jag tycker kan vara viktiga men inte är nödvändiga. Som till exempel att kunna ställa av motorcyklarna och ha garageförsäkring om det gör försäkringen billigare (jag kör inte motorcykel på vintern). Sedan har jag haft några faktorer som inte spelar någon som helst roll. Jag har inte som inskrivet krav att jag skall ha komplett skyddsutrustning (hjälm och ryggskydd, men inte mer), men det spelar ingen roll för jag skyddar mig alltid fullt ändå. Självrisken ökar från 6000 kr till 16000 kr om motorcykeln klotas av annan än make/maka, men det spelar ingen roll för det talar jag om för alla som undrar om de får provköra och sedan är det inte så intressant med en provtur längre.

Så mitt förslag är att du skriver ner de punkter som är viktiga för dig när det gäller försäkringsvillkoren, sedan ringer du runt och berättar dina krav, tar in kostnadsförslag, räknar på kostnaden (påställd/avställd) och självrisken, väger in känslan du får av kontakten med försäkringsbolaget (hellre betala mer till de som är trevliga än mindre till de som är otrevliga, sannolikt (men inte säkert) är de trevligare om något händer också) och sedan bestämmer du dig för ett bolag och en försäkring. Sedan gör du om det hela varje år inför förnyelsen...
 
Du har inte funderat på att ta körkort, lära dig köra och känna efter om det här med motorcykel är din grej innan du konstaterar att du inte kan vara lycklig med något annat än det allra värsta?

Jag struntar i vad andra lägger sina pengar på, det är inte det, jag tror bara att du skulle få ut betydligt mer av t.ex. en S1000RR efter en säsong eller två på någonting med typ halva effekten.

Man lär sig varken sämre eller bättre på en halvmesyr*, däremot lär man sig bäst på något man tycker om och är rädd om.

Jag själv tänkte som du när jag själv skulle ta kort men blev rådd att skita i det, kraftbegränsningen ligger inte i motorn utan i högerhanden. Det går utmärkt att köra ihjäl sig på en 600 som en 1000 som en 1800.
Att köpa något för en säsong eller två för att då köpa det man verkligen vill ha är inte annat än slöseri med pengar tycker jag, för hojar är inte en investering rent pengamässigt.

*Halvmesyr som i något man egentligen inte vill ha men funkar som ett mellanting, har inget med cc att göra.
 
CBR1000RR/S1000RR/1098S/F41000RR - Sicken gottepåse....Snacka om I-landsproblem..:)

Om du inte skall ha cykeln för ren bankörning och att jaga hundradelar så är det väl bara att låta hjärtat styra! Alla hojar går ju utav bara f-n så välj den som får ditt hjärta att slå lite extra!
Vad gäller utseende så tycker jag att ducatin och Mv'n är av yppersta elit! :kär

Sen kan man ju alltid diskutera vad dessa hojar har på vanlig landsväg att göra. Körställningen är ju helt åt helvete också...egentligen... å försäkringen skall man ju inte prata om... Men det hör ju liksom inte hit...
Då tar man ju död på det roliga....Kör i vind...
 
myycket snack och till slut blir det en Viagra alt en Fazer
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top