Jag håller med Roffe...
VET man inte (vilket man inte gör utan erfarenhet) så är det bättre att testa nåt i mitten, som inte kostar så förbannat om man valde fel.
Jag räknade att SuperDuken kostade ca 100:-/mil första året inkl. allt. Då är den betydligt billigare än en 1198.
Det är dyrt med ny hoj. Jag tycker personligen att det kan vara värt den extra pengen för att VETA vad hojen varit med om, känslan av att ingen annan kört just min hoj osv.. Men om man inte VET att det är den hoj man vill ha, så är det som att spela på lotto, spela inte för mer än du kan förlora.
Gällande 675an så är min (liksom Roffes) personliga åsikt att det är en underbar hoj. Ofta faller folk som är lite kortare för den, liksom lite längre förare oftare fastnar på S1000RR (oftare, inte alltid).
Mina råd har emellertid ingenting med effekt att göra. Är man självmedveten nog att backa ur helt efter att ha läst minneslunden så sitter som sagt farten i högerhanden. I det perspektivet är 675an ÄNNU mer extrem och ÄNNU sämre på alla de saker "vi" listat som negativa med sporthoj.
Jag älskar 600, men jag åker bara bana. Man kan bomba hårdare, det känns som att man trots sin värdelöshet (mig) tro att man pressar hojen och det är en jävla känsla att växla upp med fullt nedlägg och 15k rpm ut på rakan i 150 pinnar.. På en literhoj blir jag bara rädd och kulorna kryper upp i bröstet.
På gata däremot är effektöverskott ett mindre problem, däremot är det en sjuhelvetes premie att betala för nåt man inte utnyttjar. 0-100 är nog de flesta mindre hojar snabbare pga vikten, alla i tråden nämnda hojar går ändå bara på bakhjulet upp till 100.
Vad du som noob förmodligen däremot skulle uppskatta är den lätthanterlighet en lättare hoj erbjuder, och den bättre kontroll en lite upprätt hoj med lite bredare styre ger.
Glöm du trafikskolans trötta gamla hästar som sagt. SuperDuke och Ducce Streetfifer t.ex har rejält skön "attack" i körställningen, utan att vara extrema. De har också (känslomässigt) mer motor i normala register än alla ovan nämnda sporthojar, dels pga stora Twinnar, dels pga annan utväxling. Chassie, fjädring och bromsar är i absolut toppklass och för ovanlighetens skull kan man åka rejält fort med originalgrejerna utan att ´lägga 30´ på öhlinare och andra bromspumpar för att få spelet att gå ihop.
Så lägg fördomarna om "nakenhojar" åt sidan och testa någon av dessa bestar, they will rock your world!
Därmed inte sagt att du blir kär, kanske ÄR sporthoj det du vill ha för att bli nöjd. Men testa.