Hojval: CBR1000RR/S1000RR/1098S/F41000RR?

Vad tror ni om en Triumph 675? Ev. en 675R? Satt väldigt skönt på den, nästan lika bra som på en S1000RR - hö hö :(

En 675/675R/CBR600/CBR1000/Gixxer/R6/R1/S1000RR eller vad som spelar faktiskt ingen roll alls. Alla är markant snabbare än de flesta bilar du kört och känslan att köra en sporthoj är grym, om man gillar det.

Har du pengar och försäkrar den rätt så köp den du vill ha, det är en leksak, ett nöjesfordon och sällan ett bruksfordon så låt hjärta och din egna budget begränsa vad du köper.

Det du kan räkna med är att du kommer förmodligen få någon skada på den (som många sagt), det kan vara att du kör omkull och det kan vara att du tappar den i garaget eller att någon annan puttar omkull den.
Den kommer att tappa i värde oavsett hur kort tid du har den.
Och till sist, folk kommer alltid tycka till om ditt val. ;)
 
Det finns många bra och tänkvärda svar i den här tråden.
Sen andra argument som jag inte riktigt köper, att en 600:a är mindre dödlig än en litermaskin...

Jag gick från en måttlig Ducati 900SS från '96 till 1098. Inte för att jag hade växt ur 900:an och kunde smiska skiten ur den... osv, osv.
Det var en något spontan testtur av en 1098S som avgjorde saken åt mig, och ett snabbt överslag över det ekonomiska på tillbakavägen från turen. Det blev galet. Åkte hem utan reservdelar och servicetid till 900:an, bara med ett köpekontrakt och ett flin.
Skulle jag struntat i att köpa min drömhoj för att det var för mycket hoj för mig? Eller hur...

Det här blir sjätte säsongen. För varje år har det gått lite kvickare runt banan. 1098:an är fin för landsvägen också, vridet gör att du knappt behöver växla. Bromsarna riktigt fina med bra känsla. Ljudet är underbart och motorbromsen, något man inte får på de mindre maskinerna.

Köp den hoj du verkligen vill ha, och som du klarar ekonomiskt utan att må illa. Livet kan bjuda på oväntade turer och då kanske det aldrig blir något av drömhojen. Då har du iallafall haft den en gång..
Gav det rådet till en vän som hade svårt att bestämma sig. Det blev en Hayabusa för hans del, sålde den nu efter sex år och köpte en stor custom. Nu är han två upplevelser rikare istället.

Oavsett vad det blir för hoj, ta dig ut på bandagar så fort du kan. Då kommer du snabbt lära dig hojen.
Får du smak för bankörning, kanske det också minskar tjusningen med att - bränna satan, bomba - på landsvägen. Det ökar din förväntade livslängd.

För att slippa onödiga kostnader och olyckor, stressa inte och behåll hyfsad fokus åtminstånde.
Få till en rutin eller nåt innan du ska åka. Då slipper du rulla iväg med skivlåset i, tappa hojen eller att en ev packning blir dåligt surrad, bara för att dina tankar är någon annanstans.

Hoppas det var till någon hjälp.
 
Noveau, bara att reflektera över Ditt hojval efter att ha läst om avigsidorna är stort och det vore en förlust om Du inte tog kortet, provade och eventuellt därefter fattade ett eget beslut om att fortsätta köra - eller ej.

Av egen erfarenhet vet jag att synen på hoj kan förändras när man väl står där med kortet i sin hand. Jag tog kortet i övermogen ålder 2005 och trodde att jag skulle gilla mysiga lukta-på-blommorna turer varvat med måttliga doser spontan gasglädje. En kurs på en gocartbana och en provtur på en 675:a ställde kursen och ambitionerna i en helt annan riktning... Men det var då och det var jag.

En tanke Du kanske ska fundera på är att Din drömhoj och Ditt drömsegment är en specialiserad modell som förvisso har ett fagert yttre men sanningen att säga bäst kommer till sin rätt på bana - eller om Du så vill i rent löjeväckande farter på ett fåtal av våra bättre landsvägar. Handen på hjärtat är det nog inte många dussin förare i landet som verkligen kan plocka det yttersta ur en modern literhoj direkt från butiken - och nej, jag är inte en av dom. I laglig fart på landsväg funkar dom hjälpligt, om än långt ifrån bra. I stan är den en pina.

Dessutom är driftkostnaderna höga (försäkring), andrahandsvärdet tveksamt och det är, som någon skrev, ingen höjdare att lägga sin ögonsten. För det ska Du räkna med. Inte för att Du är sämre än någon annan utan helt enkelt för att de flesta av oss gör eller har gjort det.

Det finns alltså bättre hojar - inte tråkigare - men bättre för nästan alla ändamål och äventyr som en nybliven kortinnehavare kan tänkas vilja njuta av, innan man specialiserar sig. En motard, en så kallad standardhoj, en Duke eller min egen favorit Str3R är absolut något att njuta av medan Du testar de olika aspekterna av hojåka! De har alls inget att göra med de trötta körskolemoppar de flesta av oss börjar vår bana med, det finns vrid, justeringsmöjligheter och effekt tillräckligt för att hänga med rätt långt upp i bandagshierarkin.

Ekonomiskt sett förlorar Du knappast på att ta kortet, åka ut och prova några alternativ av de hojar som nämnts. Köp en som funkar och som Du tycker om för de egenskaper Du som förare gillar. Kör hojen något år, med betydligt vettigare ekonomi och bredare användningsområde. Dessutom bygger en mindre och mer lätthanterlig hoj oftast självförtroende som förare betydligt snabbare. Prova även bana. När Du sedan byter nästa gång så vet Du betydligt mer om vad Du vill ha, även som förare.

Eller så köper Du Din drömhoj direkt. Det kanske är rätt för Dig, annars blir Du vare sig den förste eller den siste som byter in en SH mot en mer allroundbetonad maskin om Du nu skulle upptäcka att det blev fel. Det är däremot dyrt, inte lika kul och risken är alltid att man lägger åkningen på hyllan...

Mina 2p, ge inte upp och lycka till med Dina val:)

Jag håller med Roffe...

VET man inte (vilket man inte gör utan erfarenhet) så är det bättre att testa nåt i mitten, som inte kostar så förbannat om man valde fel.

Jag räknade att SuperDuken kostade ca 100:-/mil första året inkl. allt. Då är den betydligt billigare än en 1198. :fakta

Det är dyrt med ny hoj. Jag tycker personligen att det kan vara värt den extra pengen för att VETA vad hojen varit med om, känslan av att ingen annan kört just min hoj osv.. Men om man inte VET att det är den hoj man vill ha, så är det som att spela på lotto, spela inte för mer än du kan förlora.


Gällande 675an så är min (liksom Roffes) personliga åsikt att det är en underbar hoj. Ofta faller folk som är lite kortare för den, liksom lite längre förare oftare fastnar på S1000RR (oftare, inte alltid).

Mina råd har emellertid ingenting med effekt att göra. Är man självmedveten nog att backa ur helt efter att ha läst minneslunden så sitter som sagt farten i högerhanden. I det perspektivet är 675an ÄNNU mer extrem och ÄNNU sämre på alla de saker "vi" listat som negativa med sporthoj.

Jag älskar 600, men jag åker bara bana. Man kan bomba hårdare, det känns som att man trots sin värdelöshet (mig) tro att man pressar hojen och det är en jävla känsla att växla upp med fullt nedlägg och 15k rpm ut på rakan i 150 pinnar.. På en literhoj blir jag bara rädd och kulorna kryper upp i bröstet.

På gata däremot är effektöverskott ett mindre problem, däremot är det en sjuhelvetes premie att betala för nåt man inte utnyttjar. 0-100 är nog de flesta mindre hojar snabbare pga vikten, alla i tråden nämnda hojar går ändå bara på bakhjulet upp till 100.

Vad du som noob förmodligen däremot skulle uppskatta är den lätthanterlighet en lättare hoj erbjuder, och den bättre kontroll en lite upprätt hoj med lite bredare styre ger.

Glöm du trafikskolans trötta gamla hästar som sagt. SuperDuke och Ducce Streetfifer t.ex har rejält skön "attack" i körställningen, utan att vara extrema. De har också (känslomässigt) mer motor i normala register än alla ovan nämnda sporthojar, dels pga stora Twinnar, dels pga annan utväxling. Chassie, fjädring och bromsar är i absolut toppklass och för ovanlighetens skull kan man åka rejält fort med originalgrejerna utan att ´lägga 30´ på öhlinare och andra bromspumpar för att få spelet att gå ihop.

Så lägg fördomarna om "nakenhojar" åt sidan och testa någon av dessa bestar, they will rock your world! :fakta

Därmed inte sagt att du blir kär, kanske ÄR sporthoj det du vill ha för att bli nöjd. Men testa. :)

Jag önskar börja med att be om ursäkt för avsaknad av svar. Jag har läst era två inlägg ett par gånger var, reflekterat och läst igen. Jag tror att jag med tämligen så stor sannolikhet vågar säga att jag, faktiskt, har landat i ett beslut som jag inte bara är ytterst nöjd med, utan som jag känner mig trygg och glad med också.

Tack för era oerhört inspirerande och eftertänksamma inlägg. Detta var precis vad jag behövde läsa. Jag har landat i att jag kommer att fullfölja min ambition att införskaffa ett MC-kort och börja köra håj. Den friheten, glädjen, upplevelsen och gemenskapen vill jag ta del av och uppleva, detta ska bli riktigt roligt - så ett stort tack!

Så fort jag har införskaffat mitt kort så kommer jag, som ni skriver och rådger, att testa ett par olika cyklar som jag är intresserad av, för att känna efter och fundera igenom. Dock om jag skall vara helt uppriktig, efter att läst igenom era inlägg ett par gånger och reflekterat, så tror jag starkt på förhand att Duken 990, 2010, kommer passa mig alldeles så ypperligt som första hoj. Med den får jag lite av det bästa från två världar samtidigt som jag får samtliga de fördelar som ni tar upp i era inlägg, så, ett riktigt stort tack till er!

En rolig "anekdot" är att den absolut första hojen som jag blev helt kär i, innan BMWn, CBRn, RC8, Ducatin osv, var faktiskt just en KTM SuperDuke 990 :crash
 
...Jag har landat i att jag kommer att fullfölja min ambition att införskaffa ett MC-kort och börja köra håj. Den friheten, glädjen, upplevelsen och gemenskapen vill jag ta del av och uppleva, detta ska bli riktigt roligt - så ett stort tack!

Så fort jag har införskaffat mitt kort så kommer jag, som ni skriver och rådger, att testa ett par olika cyklar som jag är intresserad av, för att känna efter och fundera igenom...

En rolig "anekdot" är att den absolut första hojen som jag blev helt kär i, innan BMWn, CBRn, RC8, Ducatin osv, var faktiskt just en KTM SuperDuke 990 :crash
Heja! Då vill jag önska Dig lycka till med kortet och provkörningarna. Och det blir oerhört intressant att se vilken hoj Du till slut väljer - för värderingarna ändras lite när när man väl är spekulant på riktigt, alltså på ett fordon som ska användas! Ett öppet sinne är en garant för ett lyckat val, det gäller nog inte bara hojköp...;)

Om än det i slutändan blir en Hertig, Trajja, S1000 eller Guldvinge - vore det roligt om Du skrev en rad i tråden och berättade! Lycka till nu med kortet:tummenupp
 
...

Tack för era oerhört inspirerande och eftertänksamma inlägg. Detta var precis vad jag behövde läsa. Jag har landat i att jag kommer att fullfölja min ambition att införskaffa ett MC-kort och börja köra håj. Den friheten, glädjen, upplevelsen och gemenskapen vill jag ta del av och uppleva, detta ska bli riktigt roligt - så ett stort tack!

Så fort jag har införskaffat mitt kort så kommer jag, som ni skriver och rådger, att testa ett par olika cyklar som jag är intresserad av, för att känna efter och fundera igenom. Dock om jag skall vara helt uppriktig, efter att läst igenom era inlägg ett par gånger och reflekterat, så tror jag starkt på förhand att Duken 990, 2010, kommer passa mig alldeles så ypperligt som första hoj. Med den får jag lite av det bästa från två världar samtidigt som jag får samtliga de fördelar som ni tar upp i era inlägg, så, ett riktigt stort tack till er!

En rolig "anekdot" är att den absolut första hojen som jag blev helt kär i, innan BMWn, CBRn, RC8, Ducatin osv, var faktiskt just en KTM SuperDuke 990 :crash

Det där känns som ett mycket moget och sunt beslut! Du gör helt rätt. Det enda som kan hända om du tar lappen innan du köper en hoj är att du missar några månader som ägare, men du vinner möjligheten att faktiskt provköra olika modeller innan du lägger ut pengar på din nya leksak. Och det kan ju inte vara fel, eller? :tummenupp
 
Det finns många bra och tänkvärda svar i den här tråden.
Sen andra argument som jag inte riktigt köper, att en 600:a är mindre dödlig än en litermaskin...

Jag gick från en måttlig Ducati 900SS från '96 till 1098. Inte för att jag hade växt ur 900:an och kunde smiska skiten ur den... osv, osv.
Det var en något spontan testtur av en 1098S som avgjorde saken åt mig, och ett snabbt överslag över det ekonomiska på tillbakavägen från turen. Det blev galet. Åkte hem utan reservdelar och servicetid till 900:an, bara med ett köpekontrakt och ett flin.
Skulle jag struntat i att köpa min drömhoj för att det var för mycket hoj för mig? Eller hur...

Det här blir sjätte säsongen. För varje år har det gått lite kvickare runt banan. 1098:an är fin för landsvägen också, vridet gör att du knappt behöver växla. Bromsarna riktigt fina med bra känsla. Ljudet är underbart och motorbromsen, något man inte får på de mindre maskinerna.

Köp den hoj du verkligen vill ha, och som du klarar ekonomiskt utan att må illa. Livet kan bjuda på oväntade turer och då kanske det aldrig blir något av drömhojen. Då har du iallafall haft den en gång..
Gav det rådet till en vän som hade svårt att bestämma sig. Det blev en Hayabusa för hans del, sålde den nu efter sex år och köpte en stor custom. Nu är han två upplevelser rikare istället.

Oavsett vad det blir för hoj, ta dig ut på bandagar så fort du kan. Då kommer du snabbt lära dig hojen.
Får du smak för bankörning, kanske det också minskar tjusningen med att - bränna satan, bomba - på landsvägen. Det ökar din förväntade livslängd.

För att slippa onödiga kostnader och olyckor, stressa inte och behåll hyfsad fokus åtminstånde.
Få till en rutin eller nåt innan du ska åka. Då slipper du rulla iväg med skivlåset i, tappa hojen eller att en ev packning blir dåligt surrad, bara för att dina tankar är någon annanstans.

Hoppas det var till någon hjälp.

Tack för ditt inlägg, det satte onekligen lite perspektiv på resterande inlägg här i tråden. Jag är benägen att hålla med, samtidigt som jag fortfarande är ung, 28 i sommar, och har tiden framför mig. Rent ekonomiskt så är jag tacksam nog och kan säga att det inte spelar någon roll för mig, alls. Dock rent säkerhetsmässigt, med allt vad det innebär, så resonerade jag om beträffande S1000RR.

Jag håller med det du skriver men samtidigt känner jag att jag inte vill gå miste om någonting, utan ta det från början, sakta och säkert, utan att vara livrädd varje gång jag kliver på. Och som många skriver, det finns bara två typer av förare, de som har lagt cykeln och de som kommer lägga den - känns lite onödigt att lägga älsklingen, BMWn, det första jag gör :crash

Jag resonerar att jag tar det från början, lär mig grundligt och tar kurser, precis som du skriver, och kör så mycket bana jag hinner, orkar och kan. Jag hoppas att jag kan, efter 2-3 säsonger, hoppa över till S1000RR. Jag har inte bråttom så det får ta den tid det tar helt enkelt :)

Tack igen för ditt inlägg!

Heja! Då vill jag önska Dig lycka till med kortet och provkörningarna. Och det blir oerhört intressant att se vilken hoj Du till slut väljer - för värderingarna ändras lite när när man väl är spekulant på riktigt, alltså på ett fordon som ska användas! Ett öppet sinne är en garant för ett lyckat val, det gäller nog inte bara hojköp...;)

Om än det i slutändan blir en Hertig, Trajja, S1000 eller Guldvinge - vore det roligt om Du skrev en rad i tråden och berättade! Lycka till nu med kortet:tummenupp

Absolut, och tack för ditt inlägg! Återkommer så fort jag har införskaffat mig en hoj med en schysst bild som inte kommer vara Södermalms-pretto - alls :D

Det där känns som ett mycket moget och sunt beslut! Du gör helt rätt. Det enda som kan hända om du tar lappen innan du köper en hoj är att du missar några månader som ägare, men du vinner möjligheten att faktiskt provköra olika modeller innan du lägger ut pengar på din nya leksak. Och det kan ju inte vara fel, eller? :tummenupp

Tack! Hope for the best :). Jag kom fram till att jag faktiskt inte har bråttom - alls, således får det ta den tid det gör. Samtidigt vill jag lära mig från början och grunden, och inte vara skitskraj varje gång jag ska ut och köra - det ska ju vara en sann kärlek varje gång man sitter på cykeln!

Förhoppningsvis hinner jag klart tills brytning på april/maj, och då har ju säsongen bara börjat så då får man köra ett par cyklar och känna efter, även om det viskas om att den ack så busiga Hertigen 990 ligger alldeles så ypperligt till - det bästa från två världar kan aldrig vara fel! :tummenupp
 
Hej alla,

Som utlovat så skriver jag en rad här nu efter att jag har köpt min första cykel.

Det blev en KTM Super Duke 990. Årsmodellen är 09, den är uttagen 11 i okt, 1 ägare och den har 300 mil på mätaren. Sitter ett Yoshi-blås på den och jag har även beställt ett Motohooligan-kit från staterna.

Stort tack till alla som tog sig tiden att skriva ner tips, råd och förslag i tråden - tack! Vi ses i sommar!

1.jpg
2.jpg
 
Last edited:
Hej alla,

Som utlovat så skriver jag en rad här nu efter att jag har köpt min första cykel.

Det blev en KTM Super Duke 990. Årsmodellen är 09, den är uttagen 11 i okt, 1 ägare och den har 300 mil på mätaren. Sitter ett Yoshi-blås på den och jag har även beställt ett Motohooligan-kit från staterna.

Stort tack till alla som tog sig tiden att skriva ner tips, råd och förslag i tråden - tack! Vi ses i sommar!

View attachment 379499
View attachment 379500

Grattis till en jättefin hoj! 990 är riktigt busig, blir lite avundsjuk :) Grattis och ta det lugnt i början så kommer du ha roligt riktigt länge.

Mvh /Try
 
...Det blev en KTM Super Duke 990. Årsmodellen är 09, den är uttagen 11 i okt, 1 ägare och den har 300 mil på mätaren...
Grattis! Bra tänkt. Bara liiite pretto, så blank och tjusig som den är på bilderna:) Lycka till! :tummenupp
 
Grattis! Du har valt en trevlig ingång i ditt nya intresse!

Det enda med 990 är att det behövs tränas ordentligt på gaskontroll, men det finns inget goare än när man från låga varv "känner" det svarta strecket ritas på asfalten bakom en och det onda huliganskrattet ekar i hjälmen.:crash

Edit: Glömde skriva att denna tråd gjorde mig glad och vill tacka för ett par väldigt bra inlägg som förmedlade mycket bra erfarenhet. Känn er träffade.
 
Last edited:
Grattis! Den är riktigt fin! :)

Ha så kul när du lär känna den. Fortsätt att lyssna på dem som (över-)levt längre än du så kommer ni att ha många roliga timmar tillsammans. :tummenupp
 
Grattis och lycka till!
Ta allt i din takt så undviker du onödiga misstag.
Tveka inte att prova bankörning.
Får du dessutom förmånen att bli instruerad av en instruktör som maestro roffe_s, ska du se att du och din Duke blir vänner snabbare än du trodde möjligt.
 
Grattis till en jättefin hoj! 990 är riktigt busig, blir lite avundsjuk :) Grattis och ta det lugnt i början så kommer du ha roligt riktigt länge.

Mvh /Try

Tack! Ja, efter att ha läst en hel del och lite till så var denna bäst lämpad för mig att börja på - utan att behöva kompromissa på busfaktorn :brynad Tack igen och var försiktig!

Grattis! Bra tänkt. Bara liiite pretto, så blank och tjusig som den är på bilderna:) Lycka till! :tummenupp

Tackar! Men pretto?! :D Passar mig perfa, haha! Ska nog allt skita ned den inom en snart framtid :banana

Grattis! Du har valt en trevlig ingång i ditt nya intresse!

Det enda med 990 är att det behövs tränas ordentligt på gaskontroll, men det finns inget goare än när man från låga varv "känner" det svarta strecket ritas på asfalten bakom en och det onda huliganskrattet ekar i hjälmen.:crash

Edit: Glömde skriva att denna tråd gjorde mig glad och vill tacka för ett par väldigt bra inlägg som förmedlade mycket bra erfarenhet. Känn er träffade.

Det känns som ett bra val, tack! Jag var verkligen osäker i början, därav tråden, och som du skriver så finns det mycket kloka och erfarna personer på forumet som jag är glad över att de har valt att dela med sig av tips, råd och erfarenheter. Nu gäller det att vara försiktig och utvecklas i takt med hojjen, sakta, tillsammans :D Kanske, bara kanske, kan man lägga lite lakrits i slutet på sommaren :yoparty

Grattis! Den är riktigt fin! :)

Ha så kul när du lär känna den. Fortsätt att lyssna på dem som (över-)levt längre än du så kommer ni att ha många roliga timmar tillsammans. :tummenupp

Stort tack! Jag är precis av samma åsikt, det känns riktigt bra att det finns personer på forumet med gedigen erfarenhet som är villiga att dela med sig, bara man vågar fråga :)

Grattis och lycka till!
Ta allt i din takt så undviker du onödiga misstag.
Tveka inte att prova bankörning.
Får du dessutom förmånen att bli instruerad av en instruktör som maestro roffe_s, ska du se att du och din Duke blir vänner snabbare än du trodde möjligt.

Väldans tack! Ja, här kommer det att gå sakta framåt och med så mycket försiktighet som jag förmår, tanken är att lära mig i min takt och utvecklas till en bra förare tillsammans med hojjen. Det kommer, beroende på när jag får kortet, bli en hel del bana i sommar - desto mindre utlandssemester - men inte är jag ledsen för det :yoparty

Instruerar Maestro och roffe_s för SMC? Kan man kanske boka dem eller bokar man bandagar och hoppas på att man får dem? :confused: Kanske säkrast att dra iväg ett mejl till dem, tack för tipset!

Schysst hoj - Och 120 Hk kommer att räcka långt

Tack! Det tror jag absolut, och när Huligan-kittet kommer på så blir det ännu bättre blås och ljud, räcker mer än jag förmår att använda inom en bra tid framöver.
 
Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top