Hojresor och Corona....?

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Alltså, missförstå mig rätt. Jag gillar att köra i Sverige och speciellt mindre vägar där man får utforska lite. Och visst är det fint med gröna ängar och mörka skogar samt allt det där andra men..... Norge är vackrare på mc.
Som exempel så första gången jag var uppe på Kebnekaise (jag gick sista biten :tungan) så var jag helt betagen över vyerna. Helt underbara och så otroligt vackert.
Året efter så gjorde jag om det, det var bara det att jag åkte till Nordkap först. Det var ett STORT misstag. För varnenda kurva däruppe var som trakterna vid Kebnekaise.
När jag väl kom till Sverige var jag mättad på vyerna och Sverige var lite lätt blasé. Sverige var inte så mycket att se jämfört med nordNorge.
Ber om ursäkt om du tog det som kritik, det var mer hur vi reser, inte tala om för någon annan hur det ska vara. Om vi ska till Norge tar vi inte närmsta utan trevligaste vägen. Men om andra gör andra val så får man göra det. Vi trivs i Sverige så vi måste inte snabbt härifrån för något "bättre" och "vackrare" utanför landet. :)
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
I nyhetsflödet idag:

"Norge kommer fortsätta med gränskontrollerna mot Sverige, skriver den norska regeringen i ett pressmeddelande.
- Eftersom infektionsnivån i Norge och i Europa är hög har regeringen beslutat att fortsätta kontrollen vid de inre gränserna som infördes i mars 2020. Vi bedömer kontinuerligt behovet av denna kontroll, säger justitie– och beredskapsminister Monica Mæland."
 

Jonte H

MEDLEM
Gick med
22 Mar 2019
Ort
Hbg
Hoj
VFR800X 2017
Det pratas ju ganska ofta om slingerbulten som den ultimata upplevelsen, men om man befinner sig lite längre västerut finns det en väg som heter Brudfjällsvägen som är ganska omtyckt av diverse knuttar och annat löst folk. Om man kör söderut kommer man till Håverud. Fin Kanal och sluss. Ett tips till er som inte varit där tidigare :)

 
Last edited:

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
I nyhetsflödet idag:

"Norge kommer fortsätta med gränskontrollerna mot Sverige, skriver den norska regeringen i ett pressmeddelande.
- Eftersom infektionsnivån i Norge och i Europa är hög har regeringen beslutat att fortsätta kontrollen vid de inre gränserna som infördes i mars 2020. Vi bedömer kontinuerligt behovet av denna kontroll, säger justitie– och beredskapsminister Monica Mæland."
Är ju två månader kvar till den stora semesterperiodens start så lär ha hänt mycket innan dess...
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Det pratas ju ganska ofta om slingerbulten som den ultimata upplevelsen, men om man befinner sig lite längre västerut finns det en väg som heter Brudfjällsvägen som är ganska omtyckt av diverse knuttar och annat löst folk. Om man kör söderut kommer man till Håverud. Fin Kanal och sluss. Ett tips till er som inte varit där tidigare :)

Trevligt tips, ska kollas upp ? Tror mig dock veta att Rumsättravägen räknas som Sveriges kurvigaste väg.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Brudfjällsvägen skall ni låta bli. Precis som förra året har dom huggt mängder med skog så vägen är totalt nedkörd lämplig hastighet ca 40-50km, jag bor någon mil därifrån.

Därimot sågbrovägen den är fin o du kommer ut i långed ändå.
Ta 166 från Mellerud mot rostock kör förbi rostock infart upp för den långa backen på 166 strax efter toppen på backen tar du höger in på sågbrovägen.

Den är speciellt renoverad för hojåkning.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Annars är en mycket trevlig väg nössemarksvägen från ED ner till sund-jarnleden med linfärja sedan vidare ned till Bengtsfors, 365 kurvor bara till färjan sedan typ 600 till Bengtsfors. Ny renoverad väg till färjan från ED.

Från Bengtsfors kan man ta vägen till årgäng med något 1000 tal kurvor till bra väg inga bekymmer i 90+ km
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Håller med om Brudfjällsvägen, den är väldigt speciell. Värd en omväg. Trist att läsa att den blivit sönderkörd...

Vilken som sedan är kurvigast i landet är svårt att mäta objektivt. Jag har kört både Slingerbulten och Bruksfjällsvägen och de är rätt olika. Ganska korta men svänger myyycket.

Sedan talar en del om Kalvstigen Delsbo-Järvsö. Den missade jag tyvärr när jag var i de krokarna för några år sedan. Klantigt av mig! Rumsätravägen hade jag inte koll på. Skall testas vid tillfälle! (y)

Som moddlaren skriver får man inte heller missa Ed-Nössemark. Det är en omväg för nästan alla, men det är en omväg som är värd att ta. Nära 3 mil med nästan bara kurvor. Mums! Och är man väl i Nössemark svänger det fint vidare västerut mot Halden.

Fast det ligger ju i Norge och där är vi inte välkomna, ännu. Jag var nästan i Norge i somras. En fot inne kan man säga. :)
 

Bifogat

  • IMG_7475.jpeg
    IMG_7475.jpeg
    1.7 MB · Visningar: 15

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Jag saknar Norge. 2019 var jag i Norge 2 gånger med motorcykel. Första svängen dit var halvt oplanerad. Jag tror det är många år kvar till man får se det landet igen.
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Brudfjällsvägen skall ni låta bli. Precis som förra året har dom huggt mängder med skog så vägen är totalt nedkörd lämplig hastighet ca 40-50km, jag bor någon mil därifrån.

Därimot sågbrovägen den är fin o du kommer ut i långed ändå.
Ta 166 från Mellerud mot rostock kör förbi rostock infart upp för den långa backen på 166 strax efter toppen på backen tar du höger in på sågbrovägen.

Den är speciellt renoverad för hojåkning.

Annars är en mycket trevlig väg nössemarksvägen från ED ner till sund-jarnleden med linfärja sedan vidare ned till Bengtsfors, 365 kurvor bara till färjan sedan typ 600 till Bengtsfors. Ny renoverad väg till färjan från ED.

Från Bengtsfors kan man ta vägen till årgäng med något 1000 tal kurvor till bra väg inga bekymmer i 90+ km

Tack för tipsen. Jag och en kompis var i dom trakterna förra året (körde då Brudfjällsvägen) och hade tänkt att köra den i år också. Ska i stället kolla upp vägarna som du nämde.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Last edited:

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Annars är en mycket trevlig väg nössemarksvägen från ED ner till sund-jarnleden med linfärja sedan vidare ned till Bengtsfors, 365 kurvor bara till färjan sedan typ 600 till Bengtsfors. Ny renoverad väg till färjan från ED.

Från Bengtsfors kan man ta vägen till årgäng med något 1000 tal kurvor till bra väg inga bekymmer i 90+ km
Körde vägen ED-Bengtsfors förra året och det var då ingen höjdare:(
Avråder den vägen om den inte är lagad nu.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Svenskar inte välkomna.
Citat:
Myndigheterna uppger att EU-resenärer från länder med färre än 500 fall per 100 000 invånare är välkomna att göra alla typer av resor till Portugal, för övriga länder gäller tidigare restriktionerna om att "resorna ska vara nödvändiga".
slut Citat
 

Jonte H

MEDLEM
Gick med
22 Mar 2019
Ort
Hbg
Hoj
VFR800X 2017
Brudfjällsvägen skall ni låta bli. Precis som förra året har dom huggt mängder med skog så vägen är totalt nedkörd lämplig hastighet ca 40-50km, jag bor någon mil därifrån.

Därimot sågbrovägen den är fin o du kommer ut i långed ändå.
Ta 166 från Mellerud mot rostock kör förbi rostock infart upp för den långa backen på 166 strax efter toppen på backen tar du höger in på sågbrovägen.

Den är speciellt renoverad för hojåkning.
Trist att läsa om brudfjällsvägen. Nu var det ett par år sen jag körde den , men sicken tur att Dalsland har många andra fina vägar att utforska. Någon trevlig camping som kan rekommenderas för ett par nätter på genomresa norrut ? :)
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Körde vägen ED-Bengtsfors förra året och det var då ingen höjdare:(
Avråder den vägen om den inte är lagad nu.
Vägen från ED till färjan är ju nybelagd.
Men från färjan till Bengtsfors är ju asfalten äldre och har några tjälskott.

Men från färjan till Bengtsfors upphävs definitivt dom få skadorna av mängden sjöar o tjärn med rent sagolika platser att stanna för fotografering, fikakorg, fiske, kanske bad eller ligga.
Trist att läsa om brudfjällsvägen. Nu var det ett par år sen jag körde den , men sicken tur att Dalsland har många andra fina vägar att utforska. Någon trevlig camping som kan rekommenderas för ett par nätter på genomresa norrut ? :)
Beror ju på vilken väg o hur långt norrut du skall o var du kommer från.
Trist att läsa om brudfjällsvägen. Nu var det ett par år sen jag körde den , men sicken tur att Dalsland har många andra fina vägar att utforska. Någon trevlig camping som kan rekommenderas för ett par nätter på genomresa norrut ? :)
Beror på vart du kommer från.

Men att ta väg 172 från Uddevalla upp till väg 61 man landar på 61,n mellan Arvika o charlottenberg några mil från eda glasbruk. Vetefasen hur många tusen kurvor o hundratals sjöar o stränder det är, men goggla 172 det finns mängder av resensioner som anser att dom 30 ich milen är Sveriges vackraste. Kampingar o matställen finns längs hela vägen.

61 vidare norr ut genom värmländska skogen upp till norska gränsen, om den är öppen tar man turen vidare till kongsvinger och E16 tillbaka några mil till Torsby.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Nu verkar man ha kommit överens om Coronapass eller Grönt Certifikat/Bevis/Intyg eller vad Sverige nu skulle kalla det.

"EU:s medlemsländer och EU-parlamentet har nått en överenskommelse om digitala covid-19-certifikat. Det innebär att det kan bli möjligt att resa inom EU-länderna från 1 juli."

Sen tror jag personligen att vissa länder kommer att fördröja det hela genom att komplicera proceduren eller att flagga specifika länder som extra farliga trotts Coronapasset.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top