Hojresor och Corona....?

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Så... vilka tror att ett system för digitalt vaccinationspass kommer finns på plats och allmänt tillgängligt i Sverige innan sommaren är slut?
Dvs. innan slutet på augusti.

Jag tror det kan dra ut på tiden. EU har ju inte ännu beslutat om någon gemensam standard.
Vissa länder som Grekland är redan långt framme med en egen variant.
Estland, Ungern och Polen utvecklar en baserad på blockkedjor.
Jag tror Sverige kommer strula till det och att det krockar med någon lag och därmed blir fördröjt. Typ. vi får inte dela med oss av medicinsk data till tredje land eller nått.
Jag själv spekulerar inte. Det finns det tretton på dussinet av som gör. Men bidrar med Jackes senaste låt i ämnet och rekommenderar starkt att kolla in hans övriga och fyndiga låtar under förra året. Även "Putins lyxpalats" bör avnjutas som har med lite andra saker att göra. Mycket nöje önskas ?

 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
digitalt vaccinationspass
Det BORDE vara något i stil med:

Code:
select *
from who.dbo.covid19vaccination
where country = 'se' and ssn = '600229-7775" and vaccinationDate between dateadd(month, -12, getdate()) and getdate()

För att lista förekommande covid19 vaccinationer de senaste 12 månaderna.

...fast då saknas ju USA och de övriga som inte är med i WHO, ännu.

Så URBOTA fånigt att låta varje land göra sitt eget hitte-på-system.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag tror Sverige kommer strula till det och att det krockar med någon lag och blir fördröjt. Typ. vi får inte dela med oss av medicinsk data till tredje land eller nått.
Det är väl i så fall det enda vi inte får dela med oss ? Personlig info ?
 

Jonte H

MEDLEM
Gick med
22 Mar 2019
Ort
Hbg
Hoj
VFR800X 2017
Så... vilka tror att ett system för digitalt vaccinationspass kommer finns på plats och allmänt tillgängligt i Sverige innan sommaren är slut?
Dvs. innan slutet på augusti.

Jag tror det kan dra ut på tiden. EU har ju inte ännu beslutat om någon gemensam standard.
Vissa länder som Grekland är redan långt framme med en egen variant.
Estland, Ungern och Polen utvecklar en baserad på blockkedjor.
Jag tror Sverige kommer strula till det och att det krockar med någon lag och därmed blir fördröjt. Typ. vi får inte dela med oss av medicinsk data till tredje land eller nått.
Ja man kan ju undra hur det blir med "vaccinationspass".? Man läser ju då och då om lite olika idéer om det. Jag hoppas INTE på något sådant. Som andersbrink säger att varje land gör sitt eget hitte-på-system kommer bara göra allt ännu krångligare. Och vi som redan varit covid19-smittade och har anti-kroppar ? Vi blir ju inte vaccinerade i första taget. Då måste vi kanske ha anti-kropps-pass ? :3freak -Nä, vi behöver inte mer krångel än det redan är.. Jag vill kunna köra motorcykel utan gränser .. :hojsmilie
 

Jonte H

MEDLEM
Gick med
22 Mar 2019
Ort
Hbg
Hoj
VFR800X 2017
-Jaha, hur går tankarna om den stundande semestern ? Hoppas ni på att komma utomlands eller har ni redan börjat planera en fin sverige-runt-runda ? Camping eller hotell ? :D
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Drömmen om Norge består. Men ruttningen sker i Sverige.
 

Jonte H

MEDLEM
Gick med
22 Mar 2019
Ort
Hbg
Hoj
VFR800X 2017
Jo mina tankar går väl också lite utanför gränserna, men det blir nog en tur norrut detta året. Kanske hälsa på svärföräldrarna några dagar i Luleå och bli bortskämd med mat och dryck :tungan Tältar helst, men om vädret blir kass tar jag in på hotell.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Har lagt min semester sent i år. Augusti, men även om man mot all förmodan skulle lyckas få båda vaccineringarna tills dess så tror jag ändå inte vaccinationspassen är på plats och funger då ännu.
De har ju inte ens kommit på vad de skall heta. Det duger inte med vaccinationspass uppenbarligen...
Så inom landet är väl det man får sikta på.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Har lagt min semester sent i år. Augusti
Försöker få till 4v tj.ledigt efter den normala 5v semestern. Halva juni till halva augusti. Krokiga asfaltsvägar i min närhet jag ännu inte hunnit med trots ca 1200 mil per år de senaste 5 åren. Många mil på samma vägar på väg till nya. Alltid den roligaste och inte en kortaste. Tydligen finns det 12965 mil asfaltsvägar i sverige. Många thai-vagnar och fik att besöka. Favoriter är Kina i Östhammar och Thai i Älmsta och Ockelbo.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har lagt min semester sent i år. Augusti, men även om man mot all förmodan skulle lyckas få båda vaccineringarna tills dess så tror jag ändå inte vaccinationspassen är på plats och funger då ännu.
De har ju inte ens kommit på vad de skall heta. Det duger inte med vaccinationspass uppenbarligen...
Så inom landet är väl det man får sikta på.
Nej tydligen är det inga problem få och ha Covid-19 efter vaccination.
Till Norge gäller just nu för Norskor Covid -19 intyg max 24 timmar gammalt följt av 5 dagars karantän.
Den Norska jag känner klarar det genom att föräldrarna har en Studiolägenhet i Huset där hon kan vara under de 5 dagarna. Maten och annat ställs utanför ytterdörren. Ingen kontakt med någon under 5 dagar.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Har lagt min semester sent i år. Augusti, men även om man mot all förmodan skulle lyckas få båda vaccineringarna tills dess så tror jag ändå inte vaccinationspassen är på plats och funger då ännu.
De har ju inte ens kommit på vad de skall heta. Det duger inte med vaccinationspass uppenbarligen...
Så inom landet är väl det man får sikta på.
Ha ja den brittiska mutanten sprätte loss skiten fett igen men aug kanske juli kan Sverige vara helöppet.

Däremot lär det nog vara lite si o så med resandet...

Det är inte vaxningsgrad som avgör restriktioner utan sjukvårdslast.

I Sverige har vi en immunitet nu som grund för vaxningen så vårat ras kan bli brutalt snabbt.

Har vi ingen smitta så lär Norge och Danmark öppna dörrarna
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Har vi ingen smitta så lär Norge och Danmark öppna dörrarna
För det funkade ju så där jättebra förra året (se några sidor bakåt i denna tråd) :crash
Typ när Skåne hade mycket mindre smittotal än Köpenhamnsregionen men bara danskar fick korsa gränsen, medans svenskarna stoppades.
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Sommar 2021 blir endast turer i Sverige för min del. Funderar på att testa åka med nya SportHojen o minimalt med packning lite längre turer med övernattning runt i södra Sverige. Typ liten ryggsäck med kallingar, tandborste o kreditkort. Men blir såklart även med korvlådehojen också men troligtvis norrut med sambo o utan sambo. Hoppas bara på bra väder i sommar så löser sig resten, utrikes får vänta till 2022 tror jag. Sverige är så fantastiskt på sommaren ( när det inte spöregnar ).
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Ooh, jag hade fel. De har lyckas döpa vaccinationspasset.
Det skall heta "Gröna beviset".
Det kommer alla andra länder att förstå... För alla andra länder har ju Ö i sitt alfabet och kan svenska.
Istället för att döpa det till Vaccinations pass som liknar alla andra länders Vaccinations passport.

 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Drömresan till Himalaya inställd......men då vet man i alla fall.
Men det blir nog till att prova Tornedalen på moped, för att testa hur det känns, "less is more"....kanske?
Kanske en liknande upplevelse ändå, som Indien hade blivit.
Man förstår knappt vad dom säger, men gästvänliga och så bjuds man på dricka som dom tillverkat själva.
Passar på att besöka lite släkt, och bo i stugor på vägen längs finska gränsen.
Och just det, sambon hakar på, så det blev en moped till i samlingen.
Sedan blir det säkerligen en kortare sväng med "gubbgänget", i Norge och Finland om det funkar, annars hittar vi på något i norra halvan av Sverige.
Semester i Juli och en vecka i augusti.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
"Nu mutantion sprider sig , 6 gånger mer smittsam än brittiskan och 4 gånger högre dödlighet på yngre"

"Vaccin har endast 15% effektivetet"


"Flera länder i Europa samt Usa paniklåser gränser , flygförbud"

"Smittan drabbar boskap , 1000 kor napalmbombades av föygvapnet"




Lär stå så på löpsedlarna när restriktionerna lyfts 1 juli
o alla ska ut o gotta sig o dricka öl o talla på tuttar med
kreditkortet med obegränsad kredit :fakta
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
"Nu mutantion sprider sig , 6 gånger mer smittsam än brittiskan och 4 gånger högre dödlighet på yngre"

"Vaccin har endast 15% effektivetet"


"Flera länder i Europa samt Usa paniklåser gränser , flygförbud"

"Smittan drabbar boskap , 1000 kor napalmbombades av föygvapnet"




Lär stå så på löpsedlarna när restriktionerna lyfts 1 juli
o alla ska ut o gotta sig o dricka öl o talla på tuttar med
kreditkortet med obegränsad kredit :fakta
Varför tallar man på tuttar med kreditkort? Är det tuttar med kreditkort eller duttar man med kanten på kortet på tutten o ser vad som händer?
Så många frågor!
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Brudarna kommer vara så tokiga detta år om det lossas upp så män kommer kunna åka iväg med bara hojen o tandborsten

Dom kommer stå för allt , du lämnar lyan med hojen och bor i en lyxvilla med kexet som hon köpt när jobbet börjar

De är så jävla mycket brudar som är lyckliga singlar o trålar på dansgolv , dom har inte fått falukorv på länge
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top