Hojresor och Corona....?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Säkert låst artikeln men...

Det gröna passet, eller covidintyget, ska lanseras i EU från och med 1 juli.
Men till en början kommer svenskar endast kunna få uppgifter om vaccination i passet.
Uppgifter om tidigare positivt covidtest och nytaget test kommer inte kunna dyka upp där förrän i mitten av augusti.

Vaccinpasset eller covidintyget som E-hälsomyndigheten vill kalla det, är tänkt att underlätta resandet i Europa och på så sätt bidra till att kicka igång ekonomin efter pandemin.
På EU-kommissionens hemsida står att intyget ska innehålla information om vaccin, negativt test eller tidigare covidinfektion.
Men svenskar som vill börja resa i Europa den 1 juli kommer endast att kunna få uppgifter om vaccin i sitt covidintyg.
”I den första versionen av covidintyg ingår enbart ett bevis på att du är vaccinerad mot covid-19. E-hälsomyndigheten arbetar för att även ett bevis på negativt covid‑19‑test och ett bevis på tillfrisknande ska ingå”, skriver E-hälsomyndigheten på sin hemsida.

Mats Snäll är chef för digital utveckling på Myndigheten för digital förvaltning (DIGG) och leder projektet att få de svenska covidintygen på plats. Han säger att den digitala infrastrukturen för vaccinationsbevis är klar och att den i princip är klar för testbevisen. Men utvecklingen som vårdaktörer behöver göra för att genomföra covidtesterna är inte klart.
– Vi hade ett första möte med några vårdaktörer i fredags. Därefter behöver aktörernas lösningar bli testade och godkända i någon form för att koppla samman dem med tekniken som vi utvecklat. Lösningen innebär att de ska kunna rapportera in testresultat som ska hamna i covidbeviset, säger Mats Snäll.
Jag tror att det är ytterst osannolikt att vårdaktörerna har hunnit koppla upp sig på den digitala infrastrukturen första juli, säger Mats Snäll.
Även det så kallade ”tillfrisknadsintyget”, alltså det som visar om man tidigare har haft en covidinfektion kommer inte att kunna lanseras den 1 juli.
Enligt E-hälsomyndigheten kommer vaccinpasset att vara fullt ut fungerande först i mitten av augusti
. EU-förordningen ger länderna en frist på 6 veckor från 1 juli att färdigställa covidbevisets alla delar. Men Mats Snäll hoppas att det ska kunna gå fortare än så.
– Vår ambition är att få det här på plats så fort som möjligt.

Redan nu har nio EU-länder börjat använda i varje fall delar av covidpasset på sina medborgare, enligt EU-kommissionens hemsida. Det framgår dock inte vilka av de tre delarna i passet som faktiskt har börjat rullas ut. Mats Snäll säger att alla EU-länder har olika förutsättningar och olika digitala lösningar.
– Alla vårdsystem är väldigt nationella, säger Mats Snäll.
Han säger också att Sveriges ansvariga myndigheter inte hade kunnat göra något annorlunda för att se till att få covidintygen klara till 1 juli.
– Nej, det här har gjorts snabbare än vad man ens kunde förutsätta, säger Mats Snäll.
Ansvarig minister Anders Ygeman (S) är dock fortsatt positiv och säger att det nu är upp till vårdaktörerna att skyndsamt koppla upp sig på den digitala infrastrukturen.
– De har ju starka drivkrafter att skyndsamt göra sig redo, säger Anders Ygeman och menar att det är en attraktiv marknad att tillhandahålla test för ressugna européer.

Hade du kunnat göra något annorlunda för att hjälpa myndigheterna att bli klara snabbare?
– Jag tror faktiskt inte det. Jag har legat på och ställt exakt den frågan till dem. Vi har ju den digitala infrastrukturen färdig. De andra bitarna har dröjt på grund av utdragna förhandlingar i EU, säger Anders Ygeman.

Om du som ickevaccinerad svensk vill resa till ett EU-land från 1 juli, kommer du att få anpassa dig efter varje enskilt lands särskilda krav för icke-vaccinerade.
Eftersom att det är upp till varje enskilt land att bestämma vilka restriktioner som ska gälla vid inresa till landet, kan det hända att man som resande ändå kommer att behöva ta ett coronatest vid inresa.

Restriktioner och inreseregler för varje enskilt land går att ta del av på Utrikesdepartementets hemsida.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Kanske inte hojåka-relaterat, men Covid och resor handlar det ju om...

En lokaltidning skriver att Skåne prioriterar att få igång en viktig verksamhet...
"Nu slopas kraven på vaccinationsintyg och inresetillstånd för att åka till Bordershop i Sassnitz.
Pass och pengar är det enda som från och med i dag, fredag 11 juni, krävs för en shoppingtur."
"För den som vill åka med oss är första chansen i morgon (lördag). Eftersom max 24 timmar gäller krävs det att man åker fram och tillbaka samma dag och vi har bara dubbelturer på lördagar. Från och med i juli kommer vi att ha fler dubbelturer, berättar A.Andersson.
Den som åker med på en dubbeltur har 90 minuter på sig att shoppa."
 

Pumpkinhead

Ny medlem
Gick med
28 May 2021
Hoj
XSR 900
Vafan... Jag är fullt vaccinerad, men måste ändå sitta i karantän i flera EU-länder om jag tar hojen genom Europa?
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Vafan... Jag är fullt vaccinerad, men måste ändå sitta i karantän i flera EU-länder om jag tar hojen genom Europa?
Bara för att du är vaccinerad så är du inte ofarlig eller osårbar.
Du kan fortfarande bära på och sprida virus trots vaccin.
Du kan också fortfarande bli sjuk, riktigt rejält sjuk dessutom så med det i åtanke så är det förståeligt att det finns riskminimeringar.
Jag är också dubbelvaccinerad men håller samma försiktighetsnivå som tidigare för min och andras skull.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Lite nytt om Covidbeviset (skulle det inte heta något med grönt..?)


Covidbevisen kommer tillgängliggöras för alla vaccinerade svenskar den 1 juli och vara kostnadsfritt. De som inte blivit vaccinerade utan vill intyga genomgången sjukdom eller visa upp ett negativt covid-test kan få vänta till mitten av augusti – och det passet kan bli dyrt.

Även de som bara har tagit en dos får tillgång till beviset. Det är dock upp till varje enskilt EU-land att avgöra om full vaccinering ska vara ett krav för inresa.
EU-minister Hans Dahlgen (S) förklarar att alla medlemsländer har kommit överens om gemensamma rekommendationer som innebär att alla som har ett giltigt covidbevis ska slippa exempelvis testning vid landsgränser och karantän vid inresa.
Beviset kommer att kunna beställas digitalt via e-hälsomyndigheten som ska lansera hemsidan www.covidbevis.se. I samband med det kan man lämna samtycke till att information hämtas från det nationella vaccinationsregistret.

Hemsidan öppnar 1 juli och man loggar in med e-legitimation. Beviset kan sedan skickas antingen till en digital brevlåda, laddas ned som pdf, eller sändas i pappersform till ens folkbokföringsadress
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Ser ut som att Finland lättar på restriktionerna för fullvaccinerade och inresa.

"Finlands regering lättar på reserestriktionerna från och med måndag. Då ska fullt vaccinerade personer från resten av Norden och EU få resa in i landet igen.
Även de som kan bevisa att de varit sjuka i covid-19 under de senaste sex månaderna omfattas av lättnaderna rapporterar mediebolaget Yle.
Samtidigt kan finländarna börja resa inom EU igen, under iakttagande av försiktighet. Utanför EU gäller fortfarande reseavrådan för icke-nödvändiga resor.
Även arbetspendling från till exempel Sverige och Estland på passagerarfartyg kommer att tillåtas."

Jag skulle dock inte bli förvånad om det kommer en rättelse att detta inte gäller svenskar, typ som förra året ?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Ser ut som att Finland lättar på restriktionerna för fullvaccinerade och inresa.



Jag skulle dock inte bli förvånad om det kommer en rättelse att detta inte gäller svenskar, typ som förra året ?
De flesta svenskar som reser till Finland och inte bara super på båten med möjligtvis lite tid i land är även finsktalande...
Sedan är vi några som är undantaget som bekräftar regeln... :crash
 

Jonas_Västerås

Sporthojsnörd
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Västerås
Hoj
Honda 1000 CBF 2008- Suzuki 650 V-strom 2008
Hade tid idag 10.30 för min första spruta. Trodde att det bara var att knalla in få sprutan och sen åka hem. verkade som det var 50 pers där med tiden 10:30. Jag tröttnade och åkte hem, jag betalar gärna några tusen för sprutan, finns det privatkliniker som vaccinerar?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Hade tid idag 10.30 för min första spruta. Trodde att det bara var att knalla in få sprutan och sen åka hem. verkade som det var 50 pers där med tiden 10:30. Jag tröttnade och åkte hem, jag betalar gärna några tusen för sprutan, finns det privatkliniker som vaccinerar?
Inte mot pengar... Ännu, men när hela befolkningen är vaccinerad i slutet på detta år kanske det finns. Så det är bara vänta på det då.
Du hade alltså en tid som du inte orkade utnytja för att det var lite folk där?
:3freak
Det låter ju ganska....tja, dumt.

De var typ 30 pers när jag fick första sprutan och det tog väl max 5 min innan den satt i armen. Sen fick man förvisso vänta 15 min innan man fick åka efteråt. Men det var inte värre än att handla mat efter jobbet samtidigt som alla andra.
 

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Ort
Lindome
Hoj
Bonneville
De var typ 30 pers när jag fick första sprutan och det tog väl max 5 min innan den satt i armen. Sen fick man förvisso vänta 15 min innan man fick åka efteråt. Men det var inte värre än att handla mat efter jobbet samtidigt som alla andra.
Jag kom ca 20 minuter tidigt till min drive-in-tid i Slottskogen, Göteborg (fast jag vågade inte sitta kvar på hojen ifall jag skulle svimma och trilla av så det blev park-and-walk-in) och var på väg därifrån ungefär när jag skulle varit där.

(Ifall nån för statistik över effektivaste ställe för vaccinering, alltså.)
 

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Boka spruta i Halmstad är som att köpa pizza på Lilla Napoli i Falkenberg. Du bokar på nätet, anmäler dig sedan i kassan och din pizza/vaccin är klar 14.37 :hihi
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Hade tid idag 10.30 för min första spruta. Trodde att det bara var att knalla in få sprutan och sen åka hem. verkade som det var 50 pers där med tiden 10:30. Jag tröttnade och åkte hem, jag betalar gärna några tusen för sprutan, finns det privatkliniker som vaccinerar?
Det var nog mer än 50 pers när jag kom med SportHoj men man ställde sig inte i kön förrän max 5 minuter innan bokad tid. Sedan tog det inte 5 minuter innan jag var inne där det fanns väldans många sköterskor med sprutor som visste vad de pysslade med. Vilade 15 minuter, kollade på lite folk och några enstaka hojar som passerade, och körde sedan SportHoj hem. Fungerade precis som det stod att det skulle göra.
Lite svårt att inte vara mer än 5 minuter innan med 45 minuter att köra så jag, och många andra, höll avstånd och väntade tills min tur närmade sig...
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
"Nu kan vaccinerade hämta ut vaccinpass
För att hämta ett covidbevis kan de som har ett svenskt personnummer och e-legitimation logga in på hemsidan www.covidbevis.se och sedan hämta det till sin mobil eller dator för att kunna skriva ut eller spara det. Beviset skickas även automatiskt till ens digitala brevlåda."

"Men vaccinpassen är ingen garanti för att få komma in i andra EU-länder. Alla länder bestämmer fortfarande själva vilka krav de ställer för inresa. Som resenär måste du själv ta reda på vad som gäller i det landet du ska åka till och de länder du ska passera."



Vaccinpassen går att få här från och med 09:00:


Ehälsomyndigheten kallar det Covidbevis. Skulle det inte heta grönt bevis eller var det grönt kort?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
"Nu kan vaccinerade hämta ut vaccinpass
För att hämta ett covidbevis kan de som har ett svenskt personnummer och e-legitimation logga in på hemsidan www.covidbevis.se och sedan hämta det till sin mobil eller dator för att kunna skriva ut eller spara det. Beviset skickas även automatiskt till ens digitala brevlåda."

"Men vaccinpassen är ingen garanti för att få komma in i andra EU-länder. Alla länder bestämmer fortfarande själva vilka krav de ställer för inresa. Som resenär måste du själv ta reda på vad som gäller i det landet du ska åka till och de länder du ska passera."



Vaccinpassen går att få här från och med 09:00:


Ehälsomyndigheten kallar det Covidbevis. Skulle det inte heta grönt bevis eller var det grönt kort?
Har just nu hämtat ut vaccinationsbeviset ! Det är giltigt i mindre än 3 månader ! Valid until 2021-09-29
Va f-n ! o_O
 

Bifogat

  • 20210701-Exempel-ComebacksVaccinationsbevis.png
    20210701-Exempel-ComebacksVaccinationsbevis.png
    121.9 KB · Visningar: 12

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Har just nu hämtat ut vaccinationsbeviset ! Det är giltigt i mindre än 3 månader ! Valid until 2021-09-29
Va f-n ! o_O
Hörde det på nyheterna imorse, märkligt val. Kan tycka att med viss intelligens skulle covidpasset kunna ha giltighetstid baserat på när du fick dos nr 2 och hur länge man anser att man har skydd i sitt vaccin. Men trots allt inte svårt att ladda ner nytt. Sen undrar man ju är giltighetstiden lika lång även för dom ( väldigt gamla o sjuka ) som fick första doserna i Januari? Börjar väl snatrt blir dags för påfyllning för dessa. Nu reser väl dom inte men man undrar ju hur tänket ligger bakom 3 mån.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ja och då förnyar du det....
Jag fick mitt idag med :)
Förnyar vadå ?
Ska jag iväg på en ny vaccinationsrunda eller vad är problemet ?

Har du också sista giltighetsdatum 2021-09-29 ?
Funderar på om giltighetstiden har sammanhang med att jag fick sista sprutan 2021-05-27.

z1000sx skriver:
Men trots allt inte svårt att ladda ner nytt.

Har du tänkt på att tillgång till internet saknas i stora delar av Sverige. Hos mina vänner i Norrhavra (ca 2 mil norr Delsbo) är det att gå ut på gården för att ringa med Telia, övriga operatörer saknar helt täckning.
Och det här problemet, ingen mobiltäckning, inget fast telefonnät finns redan i Småland.
 
Last edited:

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Förnyar vadå ?
Ska jag iväg på en ny vaccinationsrunda eller vad är problemet ?

Har du också sista giltighetsdatum 2021-09-29 ?
Funderar på om giltighetstiden har sammanhang med att jag fick sista sprutan 2021-05-27.
Verkar inte finnas logik kopplad till när du blev vaxad, det verkar vara 3 mån som gäller.

Då ska du ändå va glad för att båda dina vaccindoser fanns registrerade. Hört dom som skulle plocka ut vaxpasset idag att deras sista dos fattades. Då ska man kontakta dom som har hand om detta och jag kan bara tänka mig hur många detta diffar för och hur lång handläggningstiden blir för detta. Jösses vad svårt det verkar vara.

Absolut, håller med gällande att vissa kan ha problem att ladda ner om internet saknas. Hur gör min gamla mamma utan internet, utan smartphone. Hörde att man hänvisade folk att gå in på hemsidan och ladda ner blankett och skriva ut. Mmmm, kräver som sagt internet, dator, skrivare.

Varför kunde man inte skapa ett telefonnr där man knappar in personnr så skickas den hem till bråvlådan. Myndigheter verkar sakna kreativitet, man verkar inte vara anställd för att tänka själva. Bara gör som någon bestämt.
 
Last edited:

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag tolkar det som (kanske felaktigt) att själva intyget gäller i 3 månader, sedan skall man ta ut ett nytt.
Så är det ju med många typer av intyg.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top