Hojresor 2022

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
En weekend på Rivieran? Du har väl i runda slängar 250 mil enkel innan du står på fransk mark? :(
290 mil enkel till Paris om jag kör Bältbroarna... Har kört ganska många gånger med bil men aldrig med hoj ännu. Och Paris är väl kanske inte ett mål heller. Loiredalen däremot, Mosel- eller kusterna. Eller Andorra osv kanske.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Färjan Nynäshamn-Gdansk avgår kl 18 och man är framme kl 12.
Man slipper en tråkig transportsträcka genom Sverige men får en annan genom Polen.
Jag tog den vägen hem senast. Även från Gdansk avgår färjan kl 18.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
290 mil enkel till Paris om jag kör Bältbroarna... Har kört ganska många gånger med bil men aldrig med hoj ännu. Och Paris är väl kanske inte ett mål heller. Loiredalen däremot, Mosel- eller kusterna. Eller Andorra osv kanske.
Fortfarande en jävla bit att köra, det går ju ett bakdäck bara på transportsträckorna, och ska man så långt så kanske man inte har tid och ork till alla dom där fantastiska små krokvägarna heller.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Färjan Nynäshamn-Gdansk avgår kl 18 och man är framme kl 12.
Man slipper en tråkig transportsträcka genom Sverige men får en annan genom Polen.
Jag tog den vägen hem senast. Även från Gdansk avgår färjan kl 18.
Det är lite irriterande att Google maps inkluderar färjan i sträckan, visst, det är en bit man färdas, men inte som man kör.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Färjan Nynäshamn-Gdansk avgår kl 18 och man är framme kl 12.
Man slipper en tråkig transportsträcka genom Sverige men får en annan genom Polen.
Jag tog den vägen hem senast. Även från Gdansk avgår färjan kl 18.
Jo den har jag åkt men då är det en natt på färja istället för tält i Skåne... man är inte framme tidigare och Polen undviker jag gärna när det gäller trafik i största allmänhet särskilt om målet är Frankrike. Trelleborg-Rostock hellre i så fall men om nu Frankrike är målet tycker jag att Hamburg-Düsseldorf-Liége är bättre (och man behöver inte ta A1). Frankurt-Metz är också ganska snabb om jag minns rätt.

Jag räknar med 800 mil på ett bakdäck så det är bara att räkna bakåt... :lol
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
En weekend på Rivieran? Du har väl i runda slängar 250 mil enkel innan du står på fransk mark? :(
Jag tycker att Kårböle låter lika intressant, via Insjön/Sågmyra/Bjursås/Furudal/Voxna/Los. :cool:
...som då även inkluderar ett besök hos:
1644836013812.png
Deras tyska "Färilaskinka" gjord på innanlår är en delikatess. Bättre än galanta damer, mais oui!
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag tycker att Kårböle låter lika intressant, via Insjön/Sågmyra/Bjursås/Furudal/Voxna/Los. :cool:
...som då även inkluderar ett besök hos:
View attachment 468875
Deras tyska "Färilaskinka" gjord på innanlår är en delikatess. Bättre än galanta damer, mais oui!
Fála säger tomingarna själva. Och deras Forbondekorv är banne mig något av det godaste av människa producerat. Och en hel del gris förstås.

Behöver inte turista i kommunen, har bott där i ganska många år.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Behöver inte turista i kommunen, har bott där i ganska många år.
Rätt intressant att besöka Stabäck-branden år efter år och se hur naturen återhämtar sig. Roliga vägar gör det inte tråkigare. Kårböle har ju också något liknande att spana in. Hur man har slitit och byggt brandgator som Google Maps inte lyckats pussla ihop riktigt rätt. Så lättroad är jag. Frankrike, pfft!
1644836965120.png
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag är sugen på en sväng genom Estland, över St. Petersburg och hem via Finland men det är en lång och äventyrlig resa med en sovjetisk hoj som är över 60 år gammal så det kommer nog inte bli av under 2022.
 

mzkjelle660

Sporthojsnörd
Gick med
10 Dec 2019
Ort
Falun
Hoj
08 Yamaha Wr250R, 04 Bmw f650 Dakar , HL500
Bräcke med Sveriges godaste glass och övernattning på Camp Viking och dricka Belgisk öl på Bistro Bla-Bla. Runda Storsjön och en natt på Åsarna sporthotell. Flatruet, Tännäs, Idre på hemvägen.


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Jag är sugen på en sväng genom Estland, över St. Petersburg och hem via Finland men det är en lång och äventyrlig resa med en sovjetisk hoj som är över 60 år gammal så det kommer nog inte bli av under 2022.
Den turen har vi tänkt göra i år. Så fint köra i Estland och "slaget vid Narva" icke att förglömma ?
FB_IMG_1644837565576.jpg
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Och deras Forbondekorv är banne mig något av det godaste av människa producerat.
Alltid forbondekorv på julbordet. Alltid! Kanske lite före och efter också.
En bit korv med en klick rödbetssallad är smaklökarnas bäste vän. Eller med lite kokt rödkål, eller på en macka, eller bara som den är.

Har en liten rackare kvar som jag vill/inte vill öppna, problemet är att om den öppnas så tar den slut. Tydligen kan man inte båda ha kakan(eller korven) och äta den samtidigt.
1644837614520.png

Förlåt för OffT men den där korven är som sagt "...banne mig något av det godaste av människa producerat.".
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Jo den har jag åkt men då är det en natt på färja istället för tält i Skåne... man är inte framme tidigare och Polen undviker jag gärna när det gäller trafik i största allmänhet särskilt om målet är Frankrike. Trelleborg-Rostock hellre i så fall men om nu Frankrike är målet tycker jag att Hamburg-Düsseldorf-Liége är bättre (och man behöver inte ta A1). Frankurt-Metz är också ganska snabb om jag minns rätt.

Jag räknar med 800 mil på ett bakdäck så det är bara att räkna bakåt... :lol
Jag var i Berlin och valde mellan Polen eller en längre väg och andra färjor. Så det fick bli Gdansk. Så nu har jag bockat av Polen på egen hoj.
Byig sidvind 60 mil, lätt regn. Två snabba tankstopp utan lunch, utan kaffe och utan pisspaus. Hade bara Gdansk inställt på gpsen och visste att jag bör vara där två timmar innan avgång. Lite stressigt för jag ville absolut inte tillbringa en natt i Gdansk. På första skylten stod det Sweden tror jag och sedan stod det Nynäshamn fram till färjan.

I Nynäshamn var det varmt, soligt och vindstilla och ca fem mil hem.

image.jpeg
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag är sugen på en sväng genom Estland, över St. Petersburg och hem via Finland men det är en lång och äventyrlig resa med en sovjetisk hoj som är över 60 år gammal så det kommer nog inte bli av under 2022.
Vi körde en lite enklare variant för att par år sedan.
Färjade från Sthlm till Tallinn och körde upp mot Ryska gränsen, Narva.
Sedan ner igen - Lettland - Litauen, för att ta färjan tillbaka till Sthml från Riga.
Vi var tidsbegränsade, så det blev bara en vecka, men väldigt trevligt, och fantastiskt fina B&B boenden på vägen.
Kanske ett alternativ?

Tenere_havet.JPG
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Alltid forbondekorv på julbordet. Alltid! Kanske lite före och efter också.
En bit korv med en klick rödbetssallad är smaklökarnas bäste vän. Eller med lite kokt rödkål, eller på en macka, eller bara som den är.

Har en liten rackare kvar som jag vill/inte vill öppna, problemet är att om den öppnas så tar den slut. Tydligen kan man inte båda ha kakan(eller korven) och äta den samtidigt.
View attachment 468878

Förlåt för OffT men den där korven är som sagt "...banne mig något av det godaste av människa producerat.".
Jag har en i frysen som egentligen skulle på julbordet. Tar fram den idag.

Har en gammal kompis i Fála som brukar skicka en bunt kôrv till mig när saknaden blir för stor.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vi körde en lite enklare variant för att par år sedan.
Färjade från Sthlm till Tallinn och körde upp mot Ryska gränsen, Narva.
Sedan ner igen - Lettland - Litauen, för att ta färjan tillbaka till Sthml från Riga.
Vi var tidsbegränsade, så det blev bara en vecka, men väldigt trevligt, och fantastiskt fina B&B boenden på vägen.
Kanske ett alternativ?

View attachment 468881
Pärnu är ännu trevligare tycker jag. Bra idé att cruisa runt i Baltikum en vecka, annars passerar man ju fort om man kör som i Norrland.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Jag tycker att Kårböle låter lika intressant, via Insjön/Sågmyra/Bjursås/Furudal/Voxna/Los. :cool:
...som då även inkluderar ett besök hos:
View attachment 468875
Deras tyska "Färilaskinka" gjord på innanlår är en delikatess. Bättre än galanta damer, mais oui!

Jag gillar Österfärnebo. Även Västerfärnebo fast jag handlade bara en påse kanelgifflar där.

Åkte på en turné genom alla *fors jag kunde få med på en tvådagars. Hällefors, Lesjöfors, Hagfors, Bengtsfors, Degerfors, Storfors, Munkfors. Tror jag kollade in Forshaga den gången också. Men Kramfors står kvar på min bucketlist.

Tog omvägen genom Dalsland en gång för att kolla på Säffle och Åmål när jag skulle till Kungsbacka-Smögen. Åkte lite väl långt mot Halden som ligger i Norge. "Man får se mer när man åker fel." Man kan se en full camping, man kan se solen gå ner över Hedekas och man kan se att alla små avtagsvägar har en vägbom. Nästan alla. Skönt med ett tält man slår upp på 30 sek.

En annan tripp via Vimmerby, Mariannelund och Lönneberga. Vem har snabbaste bilen i Lönneberga?!
I Hultsfred morsar bilisterna på en vid macken. Högerregeln gäller inte. Kommer det en okänd motorcykel in i byn så väntar man oavsett. Gilla. :)

Västerfärnebo :)

image.jpeg
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Jag gillar Österfärnebo. Även Västerfärnebo fast jag handlade bara en påse kanelgifflar där.

Åkte på en turné genom alla *fors jag kunde få med på en tvådagars. Hällefors, Lesjöfors, Hagfors, Bengtsfors, Degerfors, Storfors, Munkfors. Tror jag kollade in Forshaga den gången också. Men Kramfors står kvar på min bucketlist.

Tog omvägen genom Dalsland en gång för att kolla på Säffle och Åmål när jag skulle till Kungsbacka-Smögen. Åkte lite väl långt mot Halden som ligger i Norge. "Man får se mer när man åker fel." Man kan se en full camping, man kan se solen gå ner över Hedekas och man kan se att alla små avtagsvägar har en vägbom. Nästan alla. Skönt med ett tält man slår upp på 30 sek.

En annan tripp via Vimmerby, Mariannelund och Lönneberga. Vem har snabbaste bilen i Lönneberga?!
I Hultsfred morsar bilisterna på en vid macken. Högerregeln gäller inte. Kommer det en okänd motorcykel in i byn så väntar man oavsett. Gilla. :)

Västerfärnebo :)

View attachment 468886
Österfärnebo har fina vägar runt omkring. Vi brukar gör en tripp i dom trakterna och då tar vi Hovnäsfärjan över Dalälven. Enda kvarvarande färjan över "älva" och ett unikum till "skeppare" som kör den ? Senast var vi 44 hojar och det fick köras några turer då färjan inte är stor precis.FB_IMG_1644845006187.jpg
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top