Hojresor 2022

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Ort
Kalmar
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Jaha, vad tänker ni med 2022?

Själv har jag en tur på Gelleråsen i tidiga Juni vilket innebär ca 40 mil enkel resa, rundar väl Vättern och gör en liten solo-grej av det där.
Kan bli en sväng till Norge också för en annan långhelg om någon kompis vill haka.
Säkerligen ett par heldagar kring Östergötland / Blekinge...

Årets stora äventyr får ni gärna hjälpa till med, diskuterat med tjejen som också varit sugen på att se lite mer av Polen. Hade velat se Kraków i iallafall 2 dagar men dit är 6h+ tråkig motorvägskörning :tungan. Därifrån är man såpass nära Tatra-bergen att det vore synd att missa det. Sen genom Slovakien kanske? Vad finns här man inte får missa? En bit av Österrike och Tyskland innan hemgång igen kanske?? Tips mottages! Räknar med ~ en vecka. Tänkte inte bara köra utan kultur: a och sightsee: a lite.

Ny hoj för säsongen också så blir skoj att se hur den är på längre turer.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Blir ett otal turer med min grupp i vanlig ordning. Hamnade på runt 3K mil förra året så blir en del åka av. Förutom dom "vanliga" dagsturerna vi alltid gör runt Mälardalen så är Narva, Åland, Gotland, Kaliningrad, Dalarna, Sörmland/Östergötland på G där vi åker med övernattningar och upplevelser i bygderna?

FB_IMG_1644228541221.jpg
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Det verkar bli väldigt blandat för min del.
Touring med lågt kubiktal är planerad, TW200 till Finland och Norge, samt moped i Tornedalen alternativt Lofoten.
En "gubbsväng" brukar det alltid bli, med en vecka där det inte är så noga vart vi åker.
Enda händelsen som är bokad i tid och rum är Himalaya i slutet av augusti.
Verkar bli en bra säsong :)
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Spanar också på bergen mellan Polen och Slovakien (Karpaterna, Tatra). Har varit där och nosat tidigare och kommer man till rätt ställen så är det kalasbra körning. Och billigt att bo/äta/dricka. Men det är en ospännande transportsträcka innan man är framme. Så inget är beslutat.

Sedan blir det troligen en sväng eller två in i Norge. Det är ju nära för oss på Västkusten. Är himla sugen på Lofoten igen, men dit är det långt så det får bli ett annat år. Södra Norge får duga! :)

Och så är jag inne på att besöka Römö Motor Festival igen, beach racing i sydvästra Danmark. Det var en härlig upplevelse när jag var där 2021. Googla!

EDIT: Har en kompis som vill köra dit i sin A-Ford från 1931. Men jag är lite mer inne på hoj. Köerna ut till ön är helt orimliga, och med hoj så kör man ju förbi kön.... (y) Man vill inte stå där med en kokande A-Ford i sommarvärmen.
 
Last edited:

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Norge såklart i slutet på maj och början på juni. Så långt upp det går att komma i Sverige i augusti. Ett antal grusbushelger. Och gärna en sväng Estland och in i Ryssland, om det låter sig göras.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Till o från gymet, några turer till tjejen, glida runt i stan, åka till jobbet.
Synd o lägga mil på en så fin hoj :hihi
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Ett dröse mer eller mindre nytillkomna barnbarn lär förhindra de större äventyren i år.
Det blir lite bandagar och någon sväng närområdet.
Är sugen på en B&B-runda till Värmland-Dalarna men vet inte om det blir av.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Det blir 3-timmarsturer runt hemmet med hjälp av Calimoto. Brukar ge skallen välbehövlig rensning.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Vi ska till Nordkapp via Finland och Sen bo fem nätter på Lofoten, sen glida kusten ner och avsluta med Vestlandet. Enligt plan blir det 13 nätter, tält och hytte. Längtar.
13 nätter låter som minimum. Beroende på varifrån du startar, så klart.

2017 körde jag Göteborg-Stockholm-Norrlandskusten-Kiruna-Lofoten-Kystriksvejen(17)-Röros-Göteborg. Det tog 13 dagar. 513 mil, 39,4 mil/dag i snitt.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Jaha, vad tänker ni med 2022?

Själv har jag en tur på Gelleråsen i tidiga Juni vilket innebär ca 40 mil enkel resa, rundar väl Vättern och gör en liten solo-grej av det där.
Kan bli en sväng till Norge också för en annan långhelg om någon kompis vill haka.
Säkerligen ett par heldagar kring Östergötland / Blekinge...

Årets stora äventyr får ni gärna hjälpa till med, diskuterat med tjejen som också varit sugen på att se lite mer av Polen. Hade velat se Kraków i iallafall 2 dagar men dit är 6h+ tråkig motorvägskörning :tungan. Därifrån är man såpass nära Tatra-bergen att det vore synd att missa det. Sen genom Slovakien kanske? Vad finns här man inte får missa? En bit av Österrike och Tyskland innan hemgång igen kanske?? Tips mottages! Räknar med ~ en vecka. Tänkte inte bara köra utan kultur: a och sightsee: a lite.

Ny hoj för säsongen också så blir skoj att se hur den är på längre turer.
Tror du behöver 10-12 dgr för din resa till Polen. Om du vill
ha tjejen kvar:hjarta
 

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Tokhult
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Österlen runt och kanske Nordkap. Små dagsturer i Mälardalen såklart.
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Hoppas kunna genomföra planen för 2020 som sket sig. Kielfärjan och sedan autobahn till Moseldalen. Småvägar genom Schwardzwald och Alsace. Vidare söderut via franska alper till Rivieran. Kustvägar mot Spanien och början på Pyrenèerna, (Caseta dels Alemanys). Småvägar genom Pyrenèerna till Picos de Europa. Räknar med 3-4 veckor.

 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Nordkap skriver en del att ni ska åka men är det några festliga vägar uppåt?
Kollade Itchy Boots Season 5 ( tror jag ) och tycke mest det var raka granskogsvägar uppåt i landet, hon åkte till Nordkap. Men kanske bara hennes val. Jag är dåligt insatt i norra Sverige men tänkte jag kanske ska våga mig uppåt i myggriket till sommaren. När jag säger Norra Sverige menar jag typ från Ö-vik och uppåt, aldrig varit längre norrut.
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Hinner inte med så mycket när man har en liten knodd på snart 9 månader men ett par helger blir det ändå där man helt kommer iväg själv. Vildmarksvägen och litet Tet blir det utöver helgerna. Sen brukar jag försöka serva hojen i tex götlaborg så man får en extra lång tur. I år blir det bakvägar dit med camping vid mysigt ställe och sedan bakvägar upp till Dalarna och tjejens föräldrar där hon är medans jag är borta. Helt enkelt får man med en hel del roligt åkande ändå :)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Förutom de vanliga turerna i närområdet med tält så blir det först guida en vecka grustur och i juli drar vi några stycken med färjan till Island med egna hojar och tält för två veckors äventyr dit näsan pekar.
Tänker nog avstrypa en av F800-orna också för att köra lite mer spåttåj, kanske prova en storbanekörning?
 

Jonas_Västerås

Sporthojsnörd
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Västerås
Hoj
Honda 1000 CBF 2008- Suzuki 650 V-strom 2008
Norge sista helgen i maj en tur på 3-dagar. Har lagt en vecka ledigt v24 siktar på alperna. Färjan Trelleborg-Rostock kör sen till Livigno. Tre veckor semester i juli, siktar på kustvägen väg 17 I Norge. Även ledig v34 siktar på en fiskeresa med hojen, lutar åt havsöringsfiske i Saltdalselva.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top