Hojresor 2022

M.

Medlem
Gick med
5 Nov 2010
Ort
Lund
Hoj
BNW S1000XR
Först nattfärjan från Malmö till Travemünde sedan motorväg till Rotterdam
Efter en natt i Rotterdam, färjan vidare till Hull och en vecka med besök på olika pubar och bryggerier i England sedan färjan från Plymouth till Saint-Malo i Frankrike därifrån atlantkusten upp genom Normandie med besök på Mont-Saint-Michel och olika museer och platser från andra världskriget. Efter det genom Belgien med besök på flera bryggerier och vidare via Luxemburg och Moseldalen sedan hem.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Först nattfärjan från Malmö till Travemünde sedan motorväg till Rotterdam
Efter en natt i Rotterdam, färjan vidare till Hull och en vecka med besök på olika pubar och bryggerier i England sedan färjan från Plymouth till Saint-Malo i Frankrike därifrån atlantkusten upp genom Normandie med besök på Mont-Saint-Michel och olika museer och platser från andra världskriget. Efter det genom Belgien med besök på flera bryggerier och vidare via Luxemburg och Moseldalen sedan hem.

Bra resa! Körde för snart 15 år sedan längs vattnet från La Rochelle till Le Havre och besökte varenda litet museum och minnesmärke från kriget. Det tog sina dagar… men lätt värt. Flera år senare tog jag första världskrigets platser längre norrut, minst lika bra.
Lorient, Brest, Bayeux, Caen… det finns enormt med sevärdheter och läser man på själv innan blir det mångdubbelt bättre!
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Efter 2 års pandemi-uppehåll blir det en tältvecka i Norge med 15-20 andra fantastiska galningar.
Längtar efter härliga vägar, värmd burkmat, blöta tält, snarkande grannar och "min hoj är bättre än din hoj"-käbbel vid kvällsbordet! :kär
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Bra resa! Körde för snart 15 år sedan längs vattnet från La Rochelle till Le Havre och besökte varenda litet museum och minnesmärke från kriget. Det tog sina dagar… men lätt värt. Flera år senare tog jag första världskrigets platser längre norrut, minst lika bra.
Lorient, Brest, Bayeux, Caen… det finns enormt med sevärdheter och läser man på själv innan blir det mångdubbelt bättre!
Jag åkte förbi där 2019. Kusten från Danmark till Laredo i Spanien. Bodde i Bayeux i tre dagar. Ett hotell vid det stora torget. Sedan ner till Omaha beach. Lite andravärldskriget-nörd när jag var barn. En speciell känsla att stå nere vid stränderna och landstigningsplatserna. Jag stannade till vid Dunkerque också. Hotell i Dieppe, fota i Le Havre.
Tv-serien Das Boot gick på tv hemma när jag åkte, april -19. Skryt: jag har träffat regissören till spelfilmen Das Boot, Wolfgang Petersen. Borde ha varit 1981. Tyskarna hade ubåtsbaser i La Rochelle som du säkert kollade in. Sju meter tjocka tak av betong. Bombsäkert.
 

Bifogat

  • image.jpeg
    image.jpeg
    990 KB · Visningar: 15
  • image.jpeg
    image.jpeg
    2.1 MB · Visningar: 15
  • image.jpeg
    image.jpeg
    1.4 MB · Visningar: 15

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Sov en natt i Paimpol, litet hotell precis nere vid hamnen. Lång dag därefter med bunkrar, muséer, kyrkogårdar, stränder osv och avslut i Avranches. Invänta resesällskap, valde ett enkelt jazzfik med beg uddamöbler, Louis Armstrong i högtalarna osv där en god smörgås och en öl kostade 4€. En lång färgad kvinna i klänning serverade.

Efter detta, promenad och sondering av nattläger. Resesällskap (farsgubben) är inte tältmänniska så det var en inomhussovartur. Satte mig på ett enkelt konditori och frågade ägaren var man kunde sova två personer. -Jag har ett rum häruppe, sa han. Två personer kan sova, finns toa men ingen dusch. 35€, frukost här nere ingår.

Merci, monsieur, jag tar det!

Man gick in på bakgården, nyckeln till grinden bakom en sten. In genom en dörr, uppför en smal trapp. Litet rum, enkelt men rent. Vi somnade fort men vaknade av visst spring i trappen en gång i timmen samt dämpade ljud från våningen ovanför… den lokala bordellen var således lokaliserad.

Nämnde vid frukosten - croissant, kaffe, yoghurt - att det under natten var lite livat ”un peu de bruit”; innehavaren flinade lite under lugg och sa ungefär att det är ju inte alla som kan arbeta dagtid.

Liten tysk kyrkogård ”memorial” alldeles ute vid kusten. Vårdas av tyska staten. 11.000 tyska soldater låg här, tillsammans med ungefär 3.500 franska barn (med tyska fäder) som dukat under av svält och vanvård 1945-1946 när deras mödrar fick sina huvuden rakade och misshandlades, ibland till döds. Ingen misskund visades ens mot de oskyldigaste.
En schweizisk Mercedes utanför, en man i 70-årsåldern med sin fru står över en registerbok över där begravna. Han gråter hejdlöst med fingret på en rad i boken. Hans far? Vem vet.

Omaha beach. Bunker där 24 tyska soldater uthärdade 48 timmars stenhård beskjutning och bl.a. i stort sett utplånade en kanadensisk bataljon som försökte storma kullen. Många bilder och beskrivningar och när man står där själv fattar man ju mer av bilden. Ingen walk in the park direkt. Utah var annat…

Väldigt bra krigsmuseum i Bayeux förresten, missa inte det. Langustrar på stadshotellet i Brest gick heller inte av för hackor.

Ett bra land att resa i om man undviker Marseille och motorvägarna. Loiredalen och Dijonområdet däremot, om man ni skulle ledsna på kusten.

Vive la France!
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Om vive la France är ungefär den franska man kan, hur bra klarar man sig då? Min bild är att folk som pratar franska, och tyska för den delen, är måttligt intresserade av att prata på något annat språk än modersmålet. Hur är det i museer tex, finns det texter på engelska?
När jag var i Normandie (invasionskusten) så fanns på en del museer broschyrer på Svenska.
Största problemet i Frankrike är att man uppfattas som Tysk.
Inte såå populärt hos vissa Fransoser
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Om vive la France är ungefär den franska man kan, hur bra klarar man sig då? Min bild är att folk som pratar franska, och tyska för den delen, är måttligt intresserade av att prata på något annat språk än modersmålet. Hur är det i museer tex, finns det texter på engelska?
Var i Frankrike på företagsresa när jag var runt 20. Blev extremt förvånad fransoserna man träffade på krogarna i samma ålder aldrig med väldigt få undantag kunde engelska. Knappt dom förstod ”hello” ?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Knappt dom förstod ”hello” ?
Âllo? Ivfsh har de haft en emlig arme i de två världskrigen. Å andra sidan hjälpte de jänkarna att komma loss från Storbritannien - vilket jänkarna ofta glömmer när de dissar French Fries av diverse olika anledningar.
svart-basker.jpeg
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
När jag var i Normandie (invasionskusten) så fanns på en del museer broschyrer på Svenska.
Största problemet i Frankrike är att man uppfattas som Tysk.
Inte såå populärt hos vissa Fransoser
Ja, det är ju fullt förståeligt att dom har en lätt avog inställning till sina östra grannar. Jag var i Belgien för en massa år sen, och folk var generellt sett väldigt trevliga, tills dom insåg att jag inte pratade franska, då blev 95% otrevliga :va Är det bar överkropp, vikingahjälm i plast med inbyggd gulblå krullig peruk och en svensk flagga över axlarna som gäller för att inte betraktas som galen hos grodknaprarna? :va
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
När jag var i Bayeux, eller redan i Dunkerque, märkte jag att jag behövde spänna kedjan oftare och oftare. Jag hade räknat fel på hur långt den gått. Letade upp en Yamaha-verkstad I Nantes. Skickades runt tills jag hittade någon som förstod engelska och tecken språk. De hade inte drivpaket på lager. Jag kunde nöja mig med att bara byta kedja. Killarna på verkstaden skulle ha lunch så jag fick vänta en dryg timme. Sedan förklarade jag igen att jag ville att de skulle byta kedjan. De rullade upp hojen på liften och började smörja kedjan! De hade inte förstått alls. De trodda att den utländska hojen med full packning väntat en timme för att få kedjan smord. De hade ingen kedja till TDMen. Tillbaka till den han som nästan kunde engelska. Fick tips om en annan firma, en konkurrent. De kan ha kedja. 600 meter längre ner på gatan.
Den killen kunde lite mer engelska. Hade inget hemma men deras andra butik/verkstad i Bordeaux 30 mil bort kanske hade. Jag frågade om han kunde ringa dit och kolla. Det gjorde han och de hade hemma. Jag frågade om han trodde att de kunde byta kedja åt mig. Han ringde upp igen och bokade en tid och jag fick försäkra att jag skulle dyka upp. Fick en lapp med adress och en tid. Jag tackade för hjälpen.

Jag åkte dit samma dag och pratade med verkstadschefen som pratade hygglig engelska. Ville tala om att jag var i stan typ och kolla att allt var ok. Hade en tid 17.00 dagen efter så lång tråkig väntan i stan.
Sen var det dags, mecken kom ut och hämtade hojen. Pratade ingen engelska. Kollade på tills jag blev utkörd.
Han plockade av bakhjulet. Behövs ju inte för att byta kedja. Sedan kåpan över framdrevet. Bra men missförstod vi alla tre? De hade komplett drivpaket med DID-kedja och JT-drev i originalutväxling. Så mycket bättre. Sedan började mecken och chefen att prata om bakdäcket. Bra mönster men det hade separerat pga lågt lufttryck. De ville byta. Jag ville inte köra punka. Upp på lagret för att leta 160-däck. Inte den vanligaste bredden. Chefen tyckte att jag kunde ta ett HD-däck eftersom jag hade så tung packning. Min packning vägde mindre än de tjejer jag dejtar. Fair. Hittade ett bra däck. Det enda de hade.
Mer väntan. Sedan var det klart. Vi måste ha snackat i ett par timmar. Så han kunde engelska ganska bra. Trevlig snubbe. Sen skulle det betalas. Alla pengar jag har och vänster arm? Nä 350 euro. Billigt.
Edit: 325,60 Euro

image.jpeg
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag har rest runt i Frankrike några gånger även med barn&blomma som inte på den tiden kunde den minsta franska - sedan har bägge barnen valt det vackra språket i skolan.

Men det går för det mesta ganska bra med engelska, fransmän är generellt ganska känsliga för folk som kommer och bara KRÄVER att få prata engelska och se då förstår man ingenting… men om man FÖRSÖKER på aldrig så dålig skolfranska eller rentav app-översättare så är de oftast väldigt tillmötesgående. Man kan tex skicka 8-10 åringar att handla utan större problem. De kommer hem med rätt varor och berättar om den snälla kassörskan som smälte redan vid det första framstapplade ”bonjour madame ” och hjälpte till så att allt blev rätt.

Med det sagt så är det väl en bra idé att köra några youtubekurser innan man drar, så att man i vart fall kan framställa sig som intresserad.

Men Frankrike var åtminstone för tio år sedan världens största turistland så det är klart att de är ganska vana vid turister som inte kan franska. Men så länge du inte är från USA eller Kina ligger du på plus. ”Pardon, Je suis suedois” är en bra öppningsfras!

Speciellt med Frankrike är att fransmän är stolta över sitt land som de med viss rätt betraktar som en stormakt, moraliskt föredöme och ledande nation inom många områden. Om man inte fattat det påminner de en gärna. Respekt är viktigt.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Min gamla skolfranska från 7an och halva 8an kom tillbaka. "-Hej jag heter Björn och jag är 13 år."
En användbar fras sa dom i skolan. :)

I Spanien sa en kvinna att spanjorerna inte gärna pratar engelska. De kan lite sedan skolan men de är ofta generade pga annan satsmelodi. Eftersom de sällan eller aldrig behöver prata engelska så glömmer de mycket.
Genant och ovant när svenskar ska fråga på franska och melodin går upp i slutet av meningen. Minns det från skolan.

Det var värre i Frankrike på 80-talet. Vägrade förstå engelska och blev snabbt otrevliga. Nu åker jag gärna tillbaka.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det var värre i Frankrike på 80-talet. Vägrade förstå engelska och blev snabbt otrevliga. Nu åker jag gärna tillbaka.
Dessa kulturgrodor! Citat: "Sedan 1996 måste 40 procent av den musik som spelas i fransk radio vara franskspråkig. Musikbranschen har dock påpekat att vissa radiostationer låter tio titlar utgöra mer än tre fjärdedelar av den kvoten. Därför har kulturutskottet i parlamentet föreslagit en ny regel som säger att de tio mest spelade titlarna endast får motsvara högst 50 procent av det fransksspråkiga utbudet på varje station."
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Fan nu blev jag ju sugen att dra till Frankrike istället. Eller också?
 

skolvagen32

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2018
Ort
BD, Luleå med omnejd...
Hoj
KTM och Triumph
Fan nu blev jag ju sugen att dra till Frankrike istället. Eller också?
Samma här, ska ha sonen och frugan med mig. Sonen har hyggligt färskt a2 kort så vi får väl se...(vi hann till Norge en sväng ifjol sommar i alla fall)

Annars lockar Polen-Tyskland-ev Luxemburg och Belgien på väg hemåt...tar tidig och lång semester :cool:

Så klart minst en Norgesväng, troligen Alta-Nordkapp-Tromsö denna gång.
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top