Hojen till jobbet? Stadskörning och trängning...

Plew

Hungalabungala
Gick med
10 Jun 2010
Hoj
Superduke
http://www.strima.se/visa.php?f=48653af10fbf6

I år är min första säsong med mc och jag har funderat på om man skulle börja ta hojen till jobbet nu när vädret börjar bli lite bättre. Kom i samband med det över denna video (den är strikt Stockholmsspecifik och utgör bara ett diskussionsunderlag, så jag la den här istället för videoforumet). I mina ögon ser det ju smidigt och lugnt ut ända tills han kommer till Klaratunneln och Centralbron, då det börjar bli lite väl tight för min smak. Jag bor på Götgatan och jobbar vid Norrmalmstorg så det är dessvärre just den vägen jag kommer ta isåfall.

Hur gör folk, tar ni hojen till jobbet inne i stan? Går det smidigt att köra? Håller ni er till trafikreglerna hyfsat, eller kör ni överallt där ni kommer emellan? Har ni några tips, annat än att träna på krypkörningen igen? ;)

Varför skulle du inte ta hojen till jobbet? :)

I övrigt gäller väl sunt förnuft för min del.
Jag måste inte vara först i varje korsning vid rödljuset.

Bor (Vasastan) och jobbar(Karlaplan) inne i stan, men jag brukar inte ta hojen till jobbet annat än om jag ska göra ngt med hojen, typ göra ett ärende utanför stan på lunchen, eller onsdagskörning eller Rörken efter jobbet.

Jag tycker mest att jag trashar ner hojen genom att jobbpendla inne i stan: kallstart, tomgångsåka, kopplingsslir, gasa, bromsa osv. Plus riskerna. Sedan är det ett jäkla bök att ta hojen så kort sträcka. Låsa upp garage och hoj, på med hojkläder, skydd och helmut, sedan samma trassel igen väl framme på jobbet. Vill ha roliga stunder på hojen, inte en massa pliktresor i det stillastående leasingsbilsgyttret.

Men vore jag 20, körkåt och hade en risigare hoj skulle jag säkert kört till jobbet.
Nu tycker jag att promenera eller cykla är skönast.

1. Man måste inte köra om.
2. Man får sätta ner foten.

jag pendlar varje dag mellan gärdet och fridhemsplan när det är säsong, vägrar missa en chans att köra hoj! =) Och så blir man ju så dutti på att krypköra!
Trafikreglerna blir man ju lite liberal inför, jag menar vad ska polisen göra om du knixar mellan köerna? Sätta på blåljuset och sitta kvar i sin plats i bilkön? Alternativt lämna bilen och springa ikapp dig?

Du kommer tycka det är så smidigt att hojpendla den sträckan, och med tiden blir du skickligare på att zickzacka. Ha en härlig säsong!

Jag tycker mest att jag trashar ner hojen genom att jobbpendla inne i stan: kallstart, tomgångsåka, kopplingsslir, gasa, bromsa osv. Plus riskerna. Sedan är det ett jäkla bök att ta hojen så kort sträcka. Låsa upp garage och hoj, på med hojkläder, skydd och helmut, sedan samma trassel igen väl framme på jobbet. Vill ha roliga stunder på hojen, inte en massa pliktresor i det stillastående leasingsbilsgyttret.

jag pendlar varje dag mellan gärdet och fridhemsplan när det är säsong, vägrar missa en chans att köra hoj! =) Och så blir man ju så dutti på att krypköra!
Du kommer tycka det är så smidigt att hojpendla den sträckan, och med tiden blir du skickligare på att zickzacka. Ha en härlig säsong!

Jörgen tar ju upp nåt väldigt relevant där, nämligen att det är ett jäkla bök, framför allt med utrustningen. Eventuell körkåthet får jag ju utlopp för under helgerna och jag har ingen lust att få samma tråkiga nyttosyn på hojåkning som bilkörning.

Anna har ju rätt i att själva körningen går fort och är smidig. Struntar man i ATGATT (i likhet med scooteråkarna) är det inte så bökigt att komma iväg heller, men då går man ju också miste om möjligheten att dra en repa efter jobbet. Sen vet jag inte om jag har lust att utan utrustning pressa mig mellan skitiga bilar som saknar koll på omgivningen.

Det är som Bertrand Russell skrev: konflikten mellan klokhet och lidelse återkommer genom hela mänsklighetens historia. Blir väl bussen till jobbet och dubbla sträckan på helgerna :yoparty

Jörgen tar ju upp nåt väldigt relevant där, nämligen att det är ett jäkla bök, framför allt med utrustningen. Eventuell körkåthet får jag ju utlopp för under helgerna och jag har ingen lust att få samma tråkiga nyttosyn på hojåkning som bilkörning.

Anna har ju rätt i att själva körningen går fort och är smidig. Struntar man i ATGATT (i likhet med scooteråkarna) är det inte så bökigt att komma iväg heller, men då går man ju också miste om möjligheten att dra en repa efter jobbet. Sen vet jag inte om jag har lust att utan utrustning pressa mig mellan skitiga bilar som saknar koll på omgivningen.

Det är som Bertrand Russell skrev: konflikten mellan klokhet och lidelse återkommer genom hela mänsklighetens historia. Blir väl bussen till jobbet och dubbla sträckan på helgerna :yoparty

Man behöver ju inte vara preussiskt konsekvent heller, kan ju tex vara mysigt att, som jag, tex ta jobbet till hojen de dagar man har ngt roligt att se fram emot efter jobbet. Tex rätt mysigt att ha hojen på jobbet en fin onsdag eftersom de är stora hojåkarkvällen i Sthlm. Då kan man sittat var på knottoret och ta en stilla kaffe medan dårararna korkar igen hela stan med sina leasingaudis vid 16-17. Sen drar man igång sothoran vid 18-brisen och rullar ut på lediga gator, sedan ut planlöst i sommarkvällen, kanske lite roslagen. Vid gottröramacken träffar man sedan några hojåkare man känner, slår följe en bit, sedan kanske förbi Brostugan, sen färjan över till slagsta och Rosenhill där man träffar fler hojdårar. Sen kanske tittat förbi skogis, tyresö och avslutning på Sveadonken, sedan hem.

• Gilla
Reaktioner: SGM
Du har max 3,5km till jobbet, antagligen går det fortare att gå än att dra på sig ställ, låsa upp hoj, ta sig fram i trafiken, låsa fast hoj och byta om. Eller så cyklar du på 10 min... För mig går det fortare att cykla direkt till jobbet än att bara gå till garaget och få ut hojen, så kul är det inte att köra hoj i 5 min så att det är värt tiden runt om!

Man behöver ju inte vara preussiskt konsekvent heller, kan ju tex vara mysigt att, som jag, tex ta jobbet till hojen de dagar man har ngt roligt att se fram emot efter jobbet. Tex rätt mysigt att ha hojen på jobbet en fin onsdag eftersom de är stora hojåkarkvällen i Sthlm. Då kan man sitta kvar på knottoret och ta en stilla kaffe medan dårararna korkar igen hela stan med sina leasingaudis vid 16-17. Sen drar man igång sothoran vid 18-brisen och rullar ut på lediga gator, sedan ut planlöst i sommarkvällen, kanske lite roslagen. Vid gottröramacken träffar man sedan några hojåkare man känner, slår följe en bit, sedan kanske förbi Brostugan, sen färjan över till slagsta och Rosenhill där man träffar fler hojdårar. Sen kanske tittat förbi skogis, tyresö och avslutning på Sveadonken, sedan hem.

Du har max 3,5km till jobbet, antagligen går det fortare att gå än att dra på sig ställ, låsa upp hoj, ta sig fram i trafiken, låsa fast hoj och byta om. Eller så cyklar du på 10 min... För mig går det fortare att cykla direkt till jobbet än att bara gå till garaget och få ut hojen, så kul är det inte att köra hoj i 5 min så att det är värt tiden runt om!

Samma här. Skönt med gratismotion dessutom

Last edited:
Skall du köra som en bil(ist) så är det smidigare att åka kollektivt. Kör du som en hoj "skall" köra så är det både trevligt och smidigt.

Körning i rusningstrafik leder ganska snabbt till att man lär sig hantera hojen bättre också.

Sen vad det gäller filmen så är det ingen fara någonstans under hela färden. Det går lugnt och smidigt till hela tiden.
:)

Man behöver ju inte vara preussiskt konsekvent heller, kan ju tex vara mysigt att, som jag, tex ta jobbet till hojen de dagar man har ngt roligt att se fram emot efter jobbet. Tex rätt mysigt att ha hojen på jobbet en fin onsdag eftersom de är stora hojåkarkvällen i Sthlm. Då kan man sittat var på knottoret och ta en stilla kaffe medan dårararna korkar igen hela stan med sina leasingaudis vid 16-17. Sen drar man igång sothoran vid 18-brisen och rullar ut på lediga gator, sedan ut planlöst i sommarkvällen, kanske lite roslagen. Vid gottröramacken träffar man sedan några hojåkare man känner, slår följe en bit, sedan kanske förbi Brostugan, sen färjan över till slagsta och Rosenhill där man träffar fler hojdårar. Sen kanske tittat förbi skogis, tyresö och avslutning på Sveadonken, sedan hem.
OT dåra, men järnspikars sicket härligt inlägg så prunkande av sommar och livslust så man smäller av, gjorde mig vansinnigt sugen på att flytta till lilla Moskva och bara ordna för mig på pricken sådär.

För att svara på topic så håller jag också med, man behöver ju inte pendla var dag, så gör inte heller jag, utan då andan faller på. Så värst farligt är det inte att krypa genom köer och krångligt behöver det inte bli om man är sugen.

/perris

Trafikreglerna blir man ju lite liberal inför, jag menar vad ska polisen göra om du knixar mellan köerna? Sätta på blåljuset och sitta kvar i sin plats i bilkön? Alternativt lämna bilen och springa ikapp dig?

Att sätta ner foten är extra viktigt nu när det inte finns några mjuka snövallar som kan ta emot en :tuttar

Att pendla till jobbet på hoj är som att käka chips doppade i brunsås. Inget vidare helt enkelt. Det ska vara en njutning att sitta på cykeln, inget som utarmar intresset och nöter på hojen. Lättare att ta plåtburken isf.

Precis som Jörgen så händer det så klart att den tas med i undantagsfall, men det är isf för att åka på onsdagskörning eller avnjuta någon ny väg efter jobbet.

On topic.. akta dej för bilisterna som tycker att du tränger dej. Slår upp en dörr, blockar dej etc. Finns ganska gott om dom.

Att pendla till jobbet på hoj är som att käka chips doppade i brunsås. Inget vidare helt enkelt. Det ska vara en njutning att sitta på cykeln, inget som utarmar intresset och nöter på hojen. Lättare att ta plåtburken isf.

Men vad ni är gamla och trötta då! :arsele
jag flinar fortfarande varje gång jag startar lilla underverket. Jag kan bara inte låta bli att köra den. Det ska till ett hällregn av bibliska proportioner för att jag ska ta bussen istället. :yoparty

Var ju gott om plats. Tycker Essingeleden är betydligt tightare och värre att köra med vilt filbytande bilister. Om man som jag måste igenom Stockholm från söder till norr så är hoj ypperligt på sommaren. Man blir en jäkel på att krypköra och ha örnkoll på trafiken :D

Glöm inte cykelpolisen bara :tungan

Att sätta ner foten är extra viktigt nu när det inte finns några mjuka snövallar som kan ta emot en :tuttar

Hahahaha... UNDERBART! :tummenupp

Men vad ni är gamla och trötta då! :arsele
jag flinar fortfarande varje gång jag startar lilla underverket. Jag kan bara inte låta bli att köra den. Det ska till ett hällregn av bibliska proportioner för att jag ska ta bussen istället. :yoparty

Håller med Anna, det skall mycket till för att inte ta hojen.
Men samtidigt håller jag med Jörgen i att man skall ta tillvara på njutningen av att köra hoj och inte göra det till en vardagssyssla.

Så gör som du känner för men se till att behålla njutningen. :tummenupp

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...