Hojen till jobbet? Stadskörning och trängning...

De följer efter dig på vägrenen och slår på blåljusen efter korsningen.. Det kostade mig 800 pix förra sommaren... :huvet

Men det var iofs en mc-polis. Farbror Haffa som sitter och äter munkar i sin V70 har nog större problem att haka på..

Körde du på vägrenen så är det inte så konstigt, där har du inte att göra.
Mellan filerna är gråzon på om det är olagligt eller ej.

Körde du på vägrenen så är det inte så konstigt, där har du inte att göra.
Mellan filerna är gråzon på om det är olagligt eller ej.

Ptja, det var ett gränsfall. Jag gled i sakta mak förbi en stillastående kö i södra länken på väg upp mot Gullmarsplan. På vissa ställen korsade jag nog iofs linjen för att hålla avstånd till bilarna. Detta gillades inte av farbror blå.... Men det är bara att stå sitt kast och hosta upp stålarna.

Pendlar dagligen när det inte är vinter till Kungsholmen via Nynäsvägen. Har kört förbi poliser som stoppat bilar i bussfilen och poliser som tecknat åt bilister att lämna bussfilen, men mig som hojåkare har de aldrig brytt sig om. Endera dagen åker man ju säkert dit, men det är det värt. Klart säkrare att köra i bussfilen kontra kryssa mellan bilarna.

Den enda som jag har hört åka dit för att ha kört i bussfilen med hoj
är killen som körde på bakhjulet i väggrenen... dvs jag tror att så länge
man inte far och buskör så är man rätt safe.

Hoppas att det är ok att jag hoppar in i tråden med en fråga.

Jag kommer söderifrån, söder om söder kan man säga.. Järna närmare bestämt och jobbar på Kungsholmen. Efter ett par års hojuppehåll har jag nu äntligen börjat köra igen och har för avsikt ta monstret till jobbet istället för bilen de dagar det funkar.

Än så länge har jag bara kört en gång och valde då att köra i bussfilen istället för att knixa mig fram mellan köerna. Jag är ju lite ringrostig och har aldrig gillat att köra mellan köer som inte står stilla utan drar lite växelvist i olika tempo.

Nån som har nån koll på vad polisen brukar tycka om att man snor lite plats i bussfilen (jag vet att man inte får köra där).

Jag frågade några vanliga trafikpoliser om detta förra sommaren.
de sa då
"Det är olagligt ja, så har man haft en dålig dag o frugan inte släpte till kvällen innan då kan du få böter.
MEN
eftersom det är säkrare för alla inblandade, bilister o hojåkare, att se genom fingrarna med hoj i bussfilen så släpper vi det."

Körde hela förra sesongen i bussfil vissa sträckor till från jobbet... förbi polisen i bussfilen otaliga gånger utan att de slog på de blå saftblandarna

Ptja, det var ett gränsfall. Jag gled i sakta mak förbi en stillastående kö i södra länken på väg upp mot Gullmarsplan. På vissa ställen korsade jag nog iofs linjen för att hålla avstånd till bilarna. Detta gillades inte av farbror blå.... Men det är bara att stå sitt kast och hosta upp stålarna.

Hört att de (poliserna) ser det som stor skillnad att köra bussfilen och att köra i väggrenen... för i väggrenen finns det en massa skit så risken för punktering är ganska överhängnande och därmed bötfäller de gärna då.

Kör själv gärna i bussfiler eller mellan filer men jag kör aldrig i väggrenen då jag hört om inte bara en punka där.

Tack för era svar. Att det är olagligt och att man kan få böter vet jag ju, tänkte mest hur många som faktiskt råkat ut för det och det verkar ju inte vara så många om man går på detta iofs ganska knappa underlag.

Det är i mina ögon ganska stor skillnad på vägren och bussfil. Vägrenen är överhuvudtaget inte dimensionerad eller avsedd för körning. Bussfilen däremot är det ju tänkt att det ska gå trafik i. Vägrenen kan som sagt vara belamrad med både det ena om det andra, inte bara material som kan ge punktering utan även större saker som skrotbilar och sånt.

Köra mellan filerna mellan två stillastående bilrader fram till ett rödljus tycker jag känns helt ok men att ta mig fram mellan två köer som rör sig ryckigt och där folk byter fil hej vilt är jag inte bekväm med, än i allafall, i höst kanske jag har ändrat mig.

Tack igen, eftersom jag oftast åker hemifrån vid 6 på morgonen brukar jag klara mig undan köer men då och då är det ju stopp ändå och som sagt, köa med hoj vill man ju inte göra!

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph