Hojar i Titan?

Cliff Barnes

Sporthojsnörd
Gick med
3 Feb 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Moto Guzzi 1000SP
Gått och grunnat på en sak länge :va
Varför byggs inte sporthojar med titanram/sving om det nu är så starkt och lätt ? eller kommer det om 5 år typ
 
jolio skrev:
Gått och grunnat på en sak länge :va
Varför byggs inte sporthojar med titanram/sving om det nu är så starkt och lätt ? eller kommer det om 5 år typ


Titan är en dyr metall. Den anväds redan framgångsrikt som legering med aluminium. Så skulle titan dyka upp i ramen på en sporthoj så skulle det nog vara en legering med aluminium.
 
Titan är väl inte så jäkla lätt? Bara jäkligt starkt så man kan använda lite av det..
 
Det jobbiga med titan är dessutom att det inte är enkelt/billigt att bearbeta. Det tar (om jag inte minns fel) upp syre när man värmer det, och blir sprött som bara den. Inte alls bra egenskaper för t ex en sving...
 
Håller inte (spricker) sen måste ram sving kunna flexa lite för att svälga
krafterna.
 
Legeringar har dessutom blivit sjukt dyrt när man köper stål/whatever senaste åren.

Sen finns det ju en mängd olika typer av titan med. Nu vet jag inte vilka krav som ställs på hojaramar men jag antar att de inte är speciellt höga.

Någon med insyn i ämnet?
 
Ja vill man ha lite kotrolerad flex så är inte titan sa bra det är lite för vrid styvt
 
SegDeg skrev:
Ja vill man ha lite kotrolerad flex så är inte titan sa bra det är lite för vrid styvt

Humm, morsan hade titanglasögon för några år sen, eller ja, bågarna var av titan iaf :rolleyes: Dom kunde man böja å bända till oigenkännlighet, och när man släppte taget så återtog dom sin ursprungliga form, och vägde ingenting!
Cykelramar av titan sägs vara mjukare än aluramar, som gärna blir hårda och spröda, och spricker sönder med tiden. :fakta
 
Byggdes inte u-båten Kursk i 9 cm Titan?
 
Finns redan en firma på Nya Zeeland som tillverkar en alternativ offroadcykel med titanram.
Väldigt special, ser mer ut som en downhillcykel som man monterat en monkeybikemotor på.
Vägde omkring 47kg har jag för mig.
 
En dröm i titan :) :) :)

Så här skriver Casoli Moto: Titanium frame weighs just 11.3 kilos compared with the 26 kilo standard frame weight.
$19138.00
Att kunna spara nästan 15kg på ett rambyte vore inte så dumt :tummenupp. Det är bara ett litet problem, $19138.00 :tungan
 

Bifogat

  • Titanium Frame.jpg
    Titanium Frame.jpg
    30.3 KB · Visningar: 82
Roger_SWE skrev:
En dröm i titan :) :) :)

Så här skriver Casoli Moto: Titanium frame weighs just 11.3 kilos compared with the 26 kilo standard frame weight.
$19138.00
Att kunna spara nästan 15kg på ett rambyte vore inte så dumt :tummenupp. Det är bara ett litet problem, $19138.00 :tungan

Det var ju det jag misstänkte, måste finnas nån som gör titanramar.
I den knivskarpa konkuransen idag borde ju tex YAMAHA
kunna ge ut en R1 Spec edition som väger säj 20 kilo mindre för
50000 mer skulle säkert sälja enhel del i alla fall, och den tillverkare
som är först skulle vinna alla tidningstester det året :D
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top