Hoj VS Bil

Matte72

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Husqvarna WR250
Hallå!
jag har diskuterat med en polare som påstår att en BTCC räser har snabbare varvtider än en moto GP hoj, vilket jag påstår är bullshit.:kocko
Är det någon som vet var man kan hitta jämförande varvtider så jag kan klappa igen hans stora trut.:D

Matte72 skrev:
Hallå!
jag har diskuterat med en polare som påstår att en BTCC räser har snabbare varvtider än en moto GP hoj, vilket jag påstår är bullshit.:kocko
Är det någon som vet var man kan hitta jämförande varvtider så jag kan klappa igen hans stora trut.:D

Va din kompis tvungen att välja just en BTCC-räser :rolleyes:

Matte72 skrev:
Hallå!

var i falkenbärg och kollade på STCC och motogp i sommras tror jag det var... skiljde typ en sekund till mc:ns fördel...

BTCC bilarna PISSAR på allt vad motorcyklar heter. MC har inte en chans i kurvorna så det är nog kompisen som har rätt. MC gör däremot slarvsylta av de flesta standardbilarna men ute på bana så har motorcyklarna inte mycket att sätta emot. Andledningen är bilarnas Downforce och att deras kontaktyta med asfalten är större.

SvartR1a skrev:
BTCC bilarna PISSAR på allt vad motorcyklar heter. MC har inte en chans i kurvorna så det är nog kompisen som har rätt. MC gör däremot slarvsylta av de flesta standardbilarna men ute på bana så har motorcyklarna inte mycket att sätta emot. Andledningen är bilarnas Downforce och att deras kontaktyta med asfalten är större.

Kan till viss del hålla med dig att down force har en stor betydelse, men i denna jämförelse så har du en djävulsk skillnad i vikt effekt förhållande.
Jag vill se siffror där man svart på vitt ser att BTCC bilarna verkligen är snabbare.

i senaste Bike (tror det var senaste) så ställer dom bil mot mc på Nurburgring

Mv Agusta F4 1000 VS Lamborghini Gallardo

Agusta = 301 km/h 166hk 220kg
Gallardo = 309 km/h 500hk 1613kg

hojen 2.13,55
10 sek SNABBARE än Gallardo

men som sagt, det gäller ju BTCC nu

sedan beror det på vem som e bakom styret på hojen...
samma sak bilen

Matte72 skrev:
Hallå!

Det är skillnad på lopp o lopp.. ta IOM, där tror jag inte många bilar tar det!

Formelbilar är betydligt snabbare men jag kan nog lova att MotoGP går fortare än BTCC!

1 eller 2 år sen, kommer inte ihåg vilken tidning, Allt om mc eller Bike tror jag, där jämförde dom det årets vinnare av STCC mot vinnaren av RR, tror det var 600, det testet gick inte till vår fördel...
Ledsen att jag är oklar över tidning och när, men innehållet vet jag.. :va

Don Quixote skrev:
Det där stämmer inte. När man kör BTCC-lopp kör man inte hela slingan utan utelämnar den sista delen ner till Melbourne loop!
Är du säker? Tycker också det låter märkligt att btcc har lägre tider men ser ingen skillnad på banbeskrivningarna...

det beror väl på var man kör, men den största fördelen med MC överhuvudtaget är väl förhållandet kul/prestanda per krona. jag kanske har fel men i min värld kostar en bil med samma prestande som en hoj 10ggr mer, generellt

Förförra året var SS600-hojarna snabbare på alla banor än STCC-bilarna vad jag vet. BTCC mot Moto GP är som att tävla med luftballong mot Concorde.

SvartR1a skrev:
Andledningen är bilarnas Downforce och att deras kontaktyta med asfalten är större.

Kanske även är så att en bil som väger 4ggr mer också behöver mer kontaktyta ? Bara en tanke...

Don Quixote skrev:
Det där stämmer inte. När man kör BTCC-lopp kör man inte hela slingan utan utelämnar den sista delen ner till Melbourne loop!

Precis, tror det skiljer upp mot 30% på själva körsträckan eller något.
Läste om det för länge sedan.

Det var ju någon som lagt upp ett filmklipp på ett test mellan en Husky Supermotard och en porchecup-bil. Skiljde väldigt väldigt lite till huskyns fördel. Och det var på en kort krokig bana.

Hur man än gör så blir aldrig något test giltligt, för antingen är det fel motståndare eller så är det fel bana... Alltid vinklat.

Vad som jag tror alla kan hålla med om däremot är att det är svårare att ratta hojjen mot en bra tid än vad det är att ratta bilen till det :)

Olika banor ger olika resultat. Racerbilar snabba när det svänger, hojar snabba i accet ur kurvorna.

Back