Hoj VS Bil

OLJEKYLD GSXR skrev:
Förförra året var SS600-hojarna snabbare på alla banor än STCC-bilarna vad jag vet. BTCC mot Moto GP är som att tävla med luftballong mot Concorde.
nu ska vi väl kanske inte överdriva

Hur är det som, en bil kan bromsa betydligt senare in i en kurva än en MC och kan hålla en högre hastighet i kurvan. men MCn har högre hastighet ut ur kurvorna och vinner på rakorna? Så på en "kurvlös" bana vinner i regel en MC och en bil vinner i regel på en kurvig bana? ....

är jag helt ute och cyklar eller?

:va

OLJEKYLD GSXR skrev:
Förförra året var SS600-hojarna snabbare på alla banor än STCC-bilarna vad jag vet. BTCC mot Moto GP är som att tävla med luftballong mot Concorde.

Har du några siffror så man kan få se att SS600 var snabbare än STCC?

Gälleråsen förra året - Bästa varvtid: Jan ”Flash” Nilsson 1.10,323.

Det är vad jag har som personbästa på Åsen. Toppen i SS600 körde 1.07 blankt! En ganska gigantiskt skillnad. Och det är på en bana som svänger hela tiden!

Spelar det någon roll? Båda grejerna lär ju ändå självklart vara asballa att åka/köra/titta på.

Bike hade repotage i förra nr mella lamborgini och mv-augusta
på GP-slingan Nurnbergring. Det är vad jag förstått inte den rakaste banan heller.
Bilen har högre hastighet i kurvorna.. Men tappar otroligt mycket efter på rakorna...
kolla i bike så ser ni hastigheterna på givna punkter för varje fordon.

motoGP är ju det snabbaste i mc väg på bana.. Dvs motorcyklarnas formel 1.
Det är som jag ser det dessa två man bör jmf i denna klass... DVS topp off the line... Och reultatet där är inte oväntat att F1-bilen vinner.
Vad är då jmf med BTCC? veidec hojjarna kanske.... eller superbike...
Vet inte riktigt vad man skall jmf med för att få ungefär samma "klass"

Spelar väll inte så stor roll tycker jag...
Vanlig sportgatbil har inte en chans mot en hoj vare sig på krokig väg eller raktfram....

Lamborginin 0-200 ca 13 sek MV-augustan 0-200 ca 8 sek

Högst personlig reflektering under denna trötta timma...

SvartR1a skrev:
BTCC bilarna PISSAR på allt vad motorcyklar heter. MC har inte en chans i kurvorna så det är nog kompisen som har rätt. MC gör däremot slarvsylta av de flesta standardbilarna men ute på bana så har motorcyklarna inte mycket att sätta emot. Andledningen är bilarnas Downforce och att deras kontaktyta med asfalten är större.

Innan du uttalar dig så kaxigt så se till att ha lite kött på benen. :7peta

En motogp-hoj tokförnedrar en BTCC-bil. :mattias

jag är ganska säker på att en moto GP hoj hade kört 8:or runt bilen, för att en lamborghini Gallardo ska ha samma vikt effekt förhållande som en Mv Agusta så skulle den ha 970hk. Enligt Bike, dvs väldigt seriösa upg :rolleyes: , så slaktar den italienska 2 hjulingen superbilen utan några som helst problem.
Därför låter det troligt att en moto GP hoj, med markant bättre vikt/effekt förhållande än en Mv slår en bil som har ett vikt/effekt förhållande jämförbart med Lambon.
Men det är en massa faktorer som spelar in så som bana och förare, men den diskussionen får ngn annan ta.

Motogp=expriment hojjar!
F1=expriment bilar
btcc/stcc=standardbilar som är plastutrustade och vässade motorer!

Så på en kurvig engelsk rr bana mellan en miljonkronors porse och en yamaha R1
så vinner porschen! (testat av engelskt tv program, men fortf väldigt lika)
Men mellan en BTCC bil som är slöare änn en dyr Porsche
och mot en motogp hoj som är det snabbaste du kan hitta på två hjul
runt en bana så är det juh bara att räkna ut hur mycket motogp hojjen
kommer vinna med!

Dock så spöar f1't bilen allt annat på bana! :Bugar

walpen skrev:
jag är ganska säker på att en moto GP hoj hade kört 8:or runt bilen, för att en lamborghini Gallardo ska ha samma vikt effekt förhållande som en Mv Agusta så skulle den ha 970hk.
Om hojjen skulle ha lika bra grepp i backen skulle den ha 4 hjul också :7peta

ReDan skrev:
Mm, det mest pålitliga testet i historien :D Den där brittiska snubben klarade nog inte av att se en hoj vinna...

Aja, tittar vi på pris/prestanda så har vi ändå en klar vinnare :tummenupp

mr_Pink skrev:
1 eller 2 år sen, kommer inte ihåg vilken tidning, Allt om mc eller Bike tror jag, där jämförde dom det årets vinnare av STCC mot vinnaren av RR, tror det var 600, det testet gick inte till vår fördel...
Ledsen att jag är oklar över tidning och när, men innehållet vet jag.. :va

Bike, är jag ganska säker på att det var. Trodde inte det skulle bli så stor skillnad i nya testet med lambon o MV'n. Men det måste ju bero massor på typ av bana och vilka fordon man väljer. Men i det förra bike-testet pratade de just om att fyra däck biter bättre än två i kurvor, och det var samma sak med kurvhastigheterna i senaste testet men nu drog hojen ifrån när det gick rakt fram. Ta en kurvigare bana så...

Moto GP mot F1 vore intressant att se. Gissar att F1 regerar då?

Don Quixote skrev:
Gälleråsen förra året - Bästa varvtid: Jan ”Flash” Nilsson 1.10,323.

Det är vad jag har som personbästa på Åsen. Toppen i SS600 körde 1.07 blankt! En ganska gigantiskt skillnad. Och det är på en bana som svänger hela tiden!
det måste ha varit på blött

hur många delar tror du är standard? :confused:

ReDan skrev:
Motogp=expriment hojjar!
F1=expriment bilar

Men mellan en BTCC bil som är slöare änn en dyr Porsche
och mot en motogp hoj som är det snabbaste du kan hitta på två hjul
runt en bana så är det juh bara att räkna ut hur mycket motogp hojjen
kommer vinna med!

Dock så spöar f1't bilen allt annat på bana! :Bugar

Nu tror jag minsan ReDan är ute på bärplockning.
En BTCC-bil har ingenting gemensamt med en standardbil.
Dessa bilar har en väldigt hög teknisk standard.
Och jag kan lova att en BTCC-bil kör skjortan av vilken standard-Porsche som helst. Observera dock att det står standard.
Porschen precis som Lambon är en ball bil med gott om effekt och feta hjul.
Men att börja jämföra dem med racebilar blir ingen glad av.
Det främsta användningsområdet för de bilarna är att se snabba ut utanför Café Opera när Bratsen hoppar in och ut...

Back