Hoj VS Bil

sn skrev:
btcc/stcc=standardbilar som är plastutrustade och vässade motorer!

hur många delar tror du är standard? :confused:

STCC är standardbilar som dom slängt ur möblerna ur. :banana

Skämt åsido så är dom inte speciellt standard någonstans. Kanske vindrutan.

hejdlöst en sån okunskap det finns, banor har raksträckor, vad är det som har bäst acceleration där tror ni?

En väldigt liten kurvbana har säkert en btcc bil fördel, men på en öppnare bana har den absolut inget att hämta mot en motogp hoj, ingenting.
Den står i princip stilla när hojen accar mot en överlägsen toppfart.
Det här har diskuterats förr, och alltid kommer tjafset om att bilar har mer gummi i backen, ja det har de men de lutar UTÅT i kurvan, rita lite kraftpilar, hojen lutar inåt i kurvan.
Och kom nu inte dragandes med F1 en hoj kan inte ha downforce på det sättet så det är helt ointressant.
En motogp hoj må vara en väldigt extrem motorcykel, men den har massor mer gemensamt med våra hojar än en F1 bil har med en vanlig bil.
Man kan nästan säga att enda anledningen att kalla F1 för bil är att den har 4a hjul, den är ett väldigt optimalt fordon.

Last edited:
Gustav1 skrev:
Hur tänker du då?

Jag tror det är nåt lurt här.

Jag förstår inte ett jota jag heller. Tysken måste vara tydligare.

Snabbast i förhållande till vad? :va Man måste alltid ange en referens, något att relatera till. :mattias

Räjsar du på en annan planet i omloppsbana så kanske du rör dig i en enorm hastighet i förhållande till jorden, när du egentligen står i depån på just den planeten du befiner dig på.

SvartR1a skrev:
BTCC bilarna PISSAR på allt vad motorcyklar heter. MC har inte en chans i kurvorna så det är nog kompisen som har rätt. MC gör däremot slarvsylta av de flesta standardbilarna men ute på bana så har motorcyklarna inte mycket att sätta emot. Andledningen är bilarnas Downforce och att deras kontaktyta med asfalten är större.

Såg när dom körde en btcc mot en superbike och hojen hade inte en chans, vad hjälper övertaget i effekt/vikt när bilen håller 40-50 blås högre fart igenom böjarna? :gråta

Hightuned skrev:
Såg när dom körde en btcc mot en superbike och hojen hade inte en chans, vad hjälper övertaget i effekt/vikt när bilen håller 40-50 blås högre fart igenom böjarna? :gråta

Jo visst men tjötades det väl om motogp hojarna eller :va

det finns ett inslag från programet Fifth Gear som sändes 2004.10.11 i sverige där de jämför Fromula1 bilen från B.A.R med Honda motor (Jenson Button) en SuperBike Honda (Mikel Rutter stavning??) och en Offshore båt med Honda motor(Steve Curties) iaf i det programet så smiskar F1an hojjen så de visslar om det, men att jämföra med en sportvagns bil så är det nog mer jämnare...

EDIT: det finns tider på FiA´s hemsida där ni kan se vad för bil med vilken förare har satt vad för tid på en speicell bana sen är det bara att jämföra tiderna

Last edited:
Hightuned skrev:
Väldigt mycket om banan är öppen och inte har många tvära kurvor.

ecce skrev:
Jo visst men tjötades det väl om motogp hojarna eller :va

Jo men är värkligen motogp hojarna så mycket snabbare än en sbk, det här va ju ren utklassning och det kan väl knappast skilja mer än någon sekund på vartiderna mellan en motogp och en sbk hoj? Det var förvisso på en av dom krokigar engelska banorna så det kanske ser annorlunda ut på en banar med mer rakor där hojen kan utnuttja effektövertaget?

Aja hursomhelst så vet jag att man varvar bilen vart femte varv ungefär. 4WD med motsvarande dubbdäck som på hojjen. Allt detta på Gummark Raceway.

WOHOO, fyfan va bra det kändes, nu kan jag gå å sova gott ikväll! :banana

Hightuned skrev:
Jo men är värkligen motogp hojarna så mycket snabbare än en sbk, det här va ju ren utklassning och det kan väl knappast skilja mer än någon sekund på vartiderna mellan en motogp och en sbk hoj? Det var förvisso på en av dom krokigar engelska banorna så det kanske ser annorlunda ut på en banar med mer rakor där hojen kan utnuttja effektövertaget?

Jo men det var en bana som en sådan bil har fördel på, så är det.
MEN jag har läste en test där en rallycrossbil eller nåt liknade kördes mot en motard, det var på en kuperad svängig bana i england, motarden vann ganska lätt, testet utfördes av en biltidning och de var väldigt förvånade.

Hightuned skrev:
1. Vad var det för förare?
2. Vad var det för bana?

Sätta en SBK på en gokartbana är som att sätta en topfuel dragster på Jerez, helt fel alltså ;D Prova en motard istället å se snuskiga resultat ;)

Hursomhelst så har jag aldrig sett en bil pissa på en hoj i något vettigt test, förutom då F1 vs hoj där det helt enkelt inte går jämföra sig. Däremot har jag sett vinster från både hojjar å bilar, men alltid är det relativt tajt.

OlleR skrev:
1. Vad var det för förare?
2. Vad var det för bana?

Sätta en SBK på en gokartbana är som att sätta en topfuel dragster på Jerez, helt fel alltså ;D Prova en motard istället å se snuskiga resultat ;)

Hursomhelst så har jag aldrig sett en bil pissa på en hoj i något vettigt test, förutom då F1 vs hoj där det helt enkelt inte går jämföra sig. Däremot har jag sett vinster från både hojjar å bilar, men alltid är det relativt tajt.

Kommer inte ihåg vem som körde men båda var toppkillar i btcc/bsbk, har för mig dom körde på Brands Hatch? Annars så är det ju bara att snoka varvtider på nätet och jämföra om någon orkar?

"Sätta en SBK på en gokartbana är som att sätta en topfuel dragster på Jerez, helt fel alltså ;D Prova en motard istället å se snuskiga resultat "

Eller varför inte en moped ??... Var o kikade på Mopperace i Kalmar i somras. Det finns inte en motard som piskar de där hemtrimmade "roadracing"mopparna på Gokartbanan i Kalmar.... Moppen är i snitt 2 sek före Motarden/varv.... Trodde jag aldrig , men så är fallet !

Folkezx9r skrev:
"Sätta en SBK på en gokartbana är som att sätta en topfuel dragster på Jerez, helt fel alltså ;D Prova en motard istället å se snuskiga resultat "

Eller varför inte en moped ??... Var o kikade på Mopperace i Kalmar i somras. Det finns inte en motard som piskar de där hemtrimmade "roadracing"mopparna på Gokartbanan i Kalmar.... Moppen är i snitt 2 sek före Motarden/varv.... Trodde jag aldrig , men så är fallet !

Har alltid tyckt att motarder är moppar, men det är altså värre än så, moppen är snabbare? :D

Hightuned skrev:
Har alltid tyckt att motarder är moppar, men det är altså värre än så, moppen är snabbare? :D

Inget ont om motarder...hade själv velat ha en... :tuttar , men på gocartbana verkar de vara chanslösa mot roadracingmopparna. Samma sak där...moppen har högre hastighet i böjen. De åker med knäskrap o motarden åker på sladd.... Effekten räcker inte till att hämta upp moppens försprång när det blir rakt.....

Folkezx9r skrev:
Än en gång, vilka vare som satt på motarderna?

Nog kan det mycket väl vara så, säger inte om det, men 2 sek verkar väldigt mycket. Borde vara mer gummi i marken för motarden, fast det är ju en klar viktskillnad. Sen gissar jag att mopparna bromsar gode högt också!

Är lite dålig på namn , men det sas att 2 av förarna var i Sverigeeliten....några i Smålands eliten... o en del i Kalmareliten..:-). Jag trodde faktiskt inte det var så....Var helt övertygad om att motarderna skulle spöa skiten ur vilken moppe som helst !! Men , men...bara att acceptera o kolvjacka grannpojkens Zundapp om man vill vara värst.... :banana

MrGooFy skrev:
Innan du uttalar dig så kaxigt så se till att ha lite kött på benen. :7peta

En motogp-hoj tokförnedrar en BTCC-bil. :mattias

Tyvärr har du fel,

Last edited:
Back