Hoj VS Bil

SvartR1a skrev:
Tyvärr har du fel,


Och det baserad du på vad??
Med tanke på att Veidec-hojarna kör jämt och ibland tom lite fortare än STCC-bilarna och en Motogp-hoj detroniserar en 600 så tvekar jag på att en BTCC-bil hakar på en Gp-hoj.
 
Eftersom det är väldit dåligt med fakta på den här sidan så lägger jag till lite. Dessa tider är från Snetterton i england där dom kör både BTCC och British Superbike på samma bansträckning.

Tider för superbike 2004:

Final Qualifying times:
1: Michael Rutter (Honda) 1:05.713, 2: Dean Thomas (Ducati) +0.053, 3: Sean Emmett (Ducati) +0.196, 4: JOHN REYNOLDS (RIZLA SUZUKI) +0.196, 5: Ryuichi Kiyonari (Honda) +0.385, 6: Scott Smart (Kawasaki) +0.437, 7: Steve Plater (Yamaha) +0.694, 8: YUKIO KAGAYAMA (RIZLA SUZUKI) +0.736, 9: Glen Richards (Kawasaki) +0.779, 10: James Haydon (Ducati) +1.234.

Och för BTCC 2004:

POS NO CL DRIVER NAT CAR TIME LAPS GAP MPH
1 2 James THOMPSON GBR Vauxhall Astra Coupe 1:11.588 10 98.16
2 1 Yvan MULLER FRA Vauxhall Astra Coupe 1:11.924 8 0.336 97.70


Tiderna är i stort sett samma varje år så det handlar inte om att det har varit kass väder när bilarna har kört. Kan vi lugna ner debatten lite nu? ;)
 
Poacher skrev:
hejdlöst en sån okunskap det finns, banor har raksträckor, vad är det som har bäst acceleration där tror ni?

En väldigt liten kurvbana har säkert en btcc bil fördel, men på en öppnare bana har den absolut inget att hämta mot en motogp hoj, ingenting.
Den står i princip stilla när hojen accar mot en överlägsen toppfart.
Det här har diskuterats förr, och alltid kommer tjafset om att bilar har mer gummi i backen, ja det har de men de lutar UTÅT i kurvan, rita lite kraftpilar, hojen lutar inåt i kurvan.
Och kom nu inte dragandes med F1 en hoj kan inte ha downforce på det sättet så det är helt ointressant.
En motogp hoj må vara en väldigt extrem motorcykel, men den har massor mer gemensamt med våra hojar än en F1 bil har med en vanlig bil.
Man kan nästan säga att enda anledningen att kalla F1 för bil är att den har 4a hjul, den är ett väldigt optimalt fordon.

kraft eller accelerationspilar?

acc-vektorerna gör att grejerna ska utåt i kurvan. hur kommer gummiytan in i diskussionen?
 
Don Quixote skrev:
Tider för superbike 2004: (massa siffror)
Och för BTCC 2004: (massa siffror)
Läser jag fel eller är det kvalificeringstider för Superbike och snittider för BTCC? isf är det lite orättvist jämfört. Det skiljer väl ändock ett par sek. på en kvaltid och varvtid?!
 
morlock skrev:
Läser jag fel eller är det kvalificeringstider för Superbike och snittider för BTCC? isf är det lite orättvist jämfört. Det skiljer väl ändock ett par sek. på en kvaltid och varvtid?!

Men kanske inte 6 sekunder... :rolleyes:
 
morlock skrev:
Läser jag fel eller är det kvalificeringstider för Superbike och snittider för BTCC? isf är det lite orättvist jämfört. Det skiljer väl ändock ett par sek. på en kvaltid och varvtid?!

Kvaltider för båda. Rejstider för bilar låg på 1.12 - 1.13 och för hojar nån sekund sämre än kval. Så 6 sekunder skillde det på den banan!
 
Chefen Alabama skrev:


Chefen Alabama har ju inte läst sin läxa... Testa att läsa ngt ordentligt innan man försöker bevisa ngt med siffror... snabbast varv bil 1:13 706 med snitthastighet 153,85 km/h..
Snabbast varv mc 1:26 720 med snitthastighet 163Km/h.. = DE KÖR EN LÄNGRE SLINGA... precis som "don qxioute" sagt tidigare..
MotoGP hojar är garanterat snabbare än BTCC.... :tummenupp

Edit: Har inte läst hela tråden, sorry om jag bli tjatig nu...
 
Tror vi blev utslagna på KO.Jag har då alltid fått höra att BTCC bilar ska vara ruggit mycket åka med och att tävlingsbilar kör ifrån allt vad motorcyklar heter speciellt på kurviga banor. Men man lär sig något nytt var dag jag känner mig helt klart överbevisad :rolleyes:
 
SvartR1a skrev:
Tror vi blev utslagna på KO.Jag har då alltid fått höra att BTCC bilar ska vara ruggit mycket åka med och att tävlingsbilar kör ifrån allt vad motorcyklar heter speciellt på kurviga banor. Men man lär sig något nytt var dag jag känner mig helt klart överbevisad :rolleyes:

All heder åt dig som erkänner att du trott fel och accepterar annat! :tummenupp

Ni ser? Alla Norrlänningar är inte som V-Gurra! :D
 
mr_Pink skrev:
1 eller 2 år sen, kommer inte ihåg vilken tidning, Allt om mc eller Bike tror jag, där jämförde dom det årets vinnare av STCC mot vinnaren av RR, tror det var 600, det testet gick inte till vår fördel...
Ledsen att jag är oklar över tidning och när, men innehållet vet jag.. :va

jag känner också igen detdära.
jag minns dock inte hur det gick..

dom har ju gjort någe liknande mot någon corvette en gång i tiden också..
slutede väl somvanligt... bilen fick stryk.. :hihi

en standard bil (oavsett märke) har inte en suck mot en standard mc.... däremot en rejält trimmad och rejsinganpassad bil har nog mer att säga emot med... men om btcc är snabbare än gp... det vet jag inte... föresten så ändras väl bansträckningen vid de olika tävslingstilfällena.. så det är nog svårt att jämföra tider då banan kanske inte är samma
 
Jag har inte läst hela tråden men...

Det beror på vilken bana det är, om det är en snabba bana med långa rakor och få svängar så vinner gp hojen lätt, men om det är en söligar bana och mycket svängar vinner btcc bilen lätt så det beror helt på det.
 
Bollox skrev:
All heder åt dig som erkänner att du trott fel och accepterar annat! :tummenupp

Ni ser? Alla Norrlänningar är inte som V-Gurra! :D

Är gurra en norrlänning? :confused:
 
mr_Pink skrev:
1 eller 2 år sen, kommer inte ihåg vilken tidning, Allt om mc eller Bike tror jag, där jämförde dom det årets vinnare av STCC mot vinnaren av RR, tror det var 600, det testet gick inte till vår fördel...
Ledsen att jag är oklar över tidning och när, men innehållet vet jag.. :va

BIke. Men dom satte hojföraren i bilen och tvärtom. :3freak
 
Bollox skrev:
Han påstår att han är snabbast i Norrland så jag antar det. :confused:

ha ha lyckligtvis är jag bara norrlänning i ett år till. Men skulle vara kul att veta var han bor. Det finns ju samhall här i Luleå men jag lever än så länge i förnekelse. Har planer på att flytta till västkusten till nästa sommar
 
Nu var det ju inte F1 det gällde men jag minns när Biaggi fick testa Ferrarin på någon bana som det även kördes GP500 på (detta var före 4T 990cc) Han körde bara någon sekund långsammare än Ferraris testförare och var bra mycket snabbare än han var med sin hoj. Han förklarade det med att han bromsade på en tredjedel av hojsträckan med bilen. Efter långrakan så bromsade hojen vid 300 metersmärket och bilen vid 100 meter, bilden kunde alltså acca ytterligare 200 meter innan bromsen lades på...och en F1:a är överlägsen en hoj i höga farter (i alla farter faktiskt)...vilket innebär att det går ganska fort...

...och jag säjer bara fy f-n för att sitta i bilen när man bromsar från 340 till kanske 100 knutar på bara 100 meter...vi snackar glosögon här...

:3freak

Btw, i en engelsk test (Performance Bikes) för ett par år sen så rökte en VM600 en BTCC bil på bana...
 
Back
Top