Hoj och Diabetesfrågor..

Roeters

Gammelfazern rullar än
Gick med
19 Jun 2009
Hoj
1988, Yamaha FZR 1000 - 1999, Yamaha Dragstar 1100
Har fått lite förändrade behandlingformer gällande min diabetes just nu och ska ha med mig lite fler saker på hojen nu som sprutor, testkit och lite annat... Någon annan som har diabetes som har tips på något bra hårt etui som man kan gömma i kutsen så man slipper ha prylarna inbakade i stället.

Man brukar få med ett hårt etui, eller så kan du be att få det på sjukhuset.
Jag har själv diabetes och har alltid med mig sprutan, men jag har bara sprutan, inget etui, den har dock blivit ganska sliten med åren :tungan
När det är bankörning tar jag allt sådant i en ryggsäck jag kan lägga ifrån mig slipper man ha sådant i vägen.

Jag brukar göra som Hinkas, dvs bara själva insulinpennan. Mätare har jag med om jag kör med ryggsäck. Annars är det väl bara att lägga prylarna i en plastpåse eller liknande som du förvarar i kutsen, de är inte speciellt känsliga; har haft med mina grejer lite överallt utan problem.

Jag brukar göra som Hinkas, dvs bara själva insulinpennan. Mätare har jag med om jag kör med ryggsäck. Annars är det väl bara att lägga prylarna i en plastpåse eller liknande som du förvarar i kutsen, de är inte speciellt känsliga; har haft med mina grejer lite överallt utan problem.

Precis, pennan tål mer än man tror, min sambo brukar sitta på den när jag har den i fickan, jag vet inte hur många gånger den åkt i betonggolvet... Den har som sagt varit med om mycket genom åren, tips är dock att ha en reserv hemma... När jag tänker efter så har jag nog inte det... Dags att ringa sjukan och få ett recept ;)

Jag har också fått med ett hårt etui att lägga sprutan i. Men jag har bara sprutan med mig om jag ska åka längre sträckor där jag måste stanna och äta. Annars är ett bra förslag att linda in den i en påse med lite bomull runt den och stoppa under kutsen

En polare till mig lägger sprutan i ett plaströr (som egentligen är avsedd för en tandborste) som i sin tur passar perfekt i ett litet utrymme i kutsen. Jag tror det mesta funkar så länge du försöker packa det hyfsat vattentätt.

Köp en magväska el va det heter, en sådan man hade på 80 talet. Slipper du ryggsäck och risk att det i kutsen vibrerar bort och försvinner.

Tackar mjukast för tipsen :) Pep iväg till sjukan nu i eftermiddags och frågade om de hade lite olika lösningar hårda som mjuka, fick med mig ett hårt etui med plats för sprutan och tre nålar, 2 mjuka väskor med plats för lite av varje i lite som en neccesär.
Lite nytt för mig det här med sprutor har ju bara tuggat tabletter hittills.

Ska se att det blir hur bra som hellst det där, och om du är på banan och kör: Hällre hög än låg.

Ryggsäck är min lösning, kör alltid med oavsett hoj eller till fots.

jobbat på Roche Diagnostics en kort tid å pyssla en del med mjukvara till insulin pumpar. är de inte bättre å köra en pumpistället för sprutor?

Jodå, den diskussionen har jag haft idag med både läkaren och dia-sköterskan... De sade samma sak bättre för högt än lågt om du ska sätta dig på hoj och köra. Men egentligen självklara saker för mig har haft det i 10 - 12 år nu men det verkar som om ett par av tabletterna man käkat har slutat fungera därav förändring men det här ska nog gå bra det med...

Min ligger oftast löst i innerficka på jacka eller i ryggsäck, men tror att jag har 5 olika etuin eller mjuka väskor med plats för nålar, två sprutor, extra insulin mm..
Det finns ganska mycket, men insulinet är känsligt mot värme, så jag funderar på ett nytt etui som stänger ute värmen, vet ett det finns att köpa för utlandsresor tex..

jobbat på Roche Diagnostics en kort tid å pyssla en del med mjukvara till insulin pumpar. är de inte bättre å köra en pumpistället för sprutor?

Jo, kört med pump i 2 år nu. Kommer aldrig byta tillbaka till spruta nu när jag vants vid den. Dock är den fortfarande manuell och inte automatiskt som alla tror. Men du slipper ta med dig 2 sprutor och nålar hela tiden. Bara o plocka av sig pumpen när man kör bana så slipper den gå sönder om man nu kraschar. Har även kraschat med den på, den höll.

Har snackat mycket med min dia-sköterska angående det, men jag gillar inte riktigt tanken på en sådan faktiskt, vet inte varför.

Har snackat mycket med min dia-sköterska angående det, men jag gillar inte riktigt tanken på en sådan faktiskt, vet inte varför.

Haha, samma här. Sa nej i 2 år innan jag testade, byter aldrig tillbaka. Testa, bara och gå tillbaka till spruta om det känns fel. Kostar inget.

Köp en magväska el va det heter, en sådan man hade på 80 talet. Slipper du ryggsäck och risk att det i kutsen vibrerar bort och försvinner.

:D ...ja magväska är ju fördjävla fult, men sjuuukt praktiskt när man kör helställ som inte rymmer mer än...ja, sig själv :gnissla

Rygga blir för stort & otympligt, särskilt med racepuck på stället. Jag kör vanlig liten svart magväska och den rymmer penna, mätare, plånka, mobil, snus, nycklar...and then some.

Perfekt :fakta

Kanske får testa pump då... Har ju bara hört gott om dom så jag vet inte vad det är som gör att jag inte vill ha en sådan :P
Sedan tänkte jag på en sak, kanske man ska skaffa sådan där dogtag, utifall man skulle så sig medvetslös så dom vet att man har diabetes.

På tal om insulinpumpar.. jag jobbar med utveckling av militär hårdvara/mjukvara, och inte ens där lyckas man tillräckligt nära i 100% av fallen för att jag ska trivas med att ha en pump ansluten till mitt system..

Kanske får testa pump då... Har ju bara hört gott om dom så jag vet inte vad det är som gör att jag inte vill ha en sådan :P
Sedan tänkte jag på en sak, kanske man ska skaffa sådan där dogtag, utifall man skulle så sig medvetslös så dom vet att man har diabetes.

Det var ingen dum idé, det ska jag nog också ta och fixa en... Så när man vaknar har man munnen full med banan :D Vart kan man hitta en sådan månne...

*/ ?>
Nyheter
KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Back