Hjälp skall min 8åring gå om 1:an eller börja 2:an?

silverpilen740

Kör inte sporthoj för skoj skull /200+
Gick med
4 May 2004
Hoj
GSXR-1000 K6
Har en liten fråga ovan, det är så att min dotter bott med sin mamma då hon gått i förstaklass. Jag har haft henne var 3dje vecka (en helg) och inte riktigt hängt med i det här med skola och hur det egentligen går. I vilket fall som helst så har mamma hamnat på sjukhus nu och det är jag som skall ta över hela ansvaret över dottern. Detta kom ganska plötsligt, och den fråga som man nu kan ställa sig är om hon skall gå om 1:an eller om hon skall börja i 2an nu? Det är ju framför allt det här med läsningen som jag anser inte riktigt är vad den borde vara. Finns det ingen som helst möjlighet att testa hennes kunskaper på nått vettigt sätt? Börjar bli bråttom nu att ansöka om en ny skola (hon har bott 14mil bort innan).

Finns det någon som känner till någon lärare som har hand om förstaklass elever? Bor i kungälv 1.5mil norr om GBG :huvet

gå in på kommunens hemsida leta upp skolan sså brukar det finnas kontakt uppgifter till lärare ring och pratamed ett par av dom, skit i att dom har semester dom borde hjälpa till ändå. Eller prata med hennes gammla lärare?

Personligen tror jag det inte är någon vits med att gå om 1:an tror special undervisning är vettigare isånnafall :)

Last edited:
Hmm låter vättigt, försökte få tag i några, men det går nog inte på en söndag =) så jag maila dem så får vi se vad som händer. :D

Låt henne börja tvåan och hjälp henne själv med läsningen efter skolan.
Ettan lär man sig ändå ingenting i, det är ju bara lek och sång.

Låta henne gå om nåt där hon ändå inte direkt lär sig nåt så hon får bli mobbad hela livet sen för hon är ett år äldre eller låta henne köra på som vanligt.. ja-a det är frågan...

Det är säkert inget problem för din dotter att börja 2an även om hon inte läser så bra. Min lågstadielärare hade krismöten med min mamma för att jag var ett "problembarn" jag var urkass på att läsa och skriva och satt mest och tillverkade små vapen av pennor och diverse annat. Problemet var dock inte obegåvning utan ointresse. Hur kul var det att läsa om en korkad röd katt som skulle ta sig från den södraste spetsen i sverige till den nordligaste? Ta reda på vad din dotter är intresserad av och köp böcker om detta till henne så ska du se att hon lär sig läsa, bry dig inte om ifall böckerna egentligen är avsedda för äldre barn för när viljan finns så lär man sig allt.

Jag är av samma åsikt, låt henne börja tvåan, hjälp henne hemma att komma i kapp, läsning är det många i nian som fortfarande har problem med...

Det är bättre för henne att inte behöva sticka ut (med att ha gått om ett år) och få gå med jämnålders, tipsa läraren i den nya skolan om att hon inte är så duktig på att läsa men att hon inte ska särbehandlas på skolan, annat än att inte pressas till att läsa, säg att ni jobbar på saken hemma.

Lycka till, jag tror att ni kommer att få en skit-tajt relation av att reda upp det här.

Jag tycker att du ska låta henne gå tvåan!

8 årig dotter, du är 26! Tidigt att få barn när man är 18 :näsblod

Hmm det här låter ju lovande =)
Är ockås inne på 2:an, men för att även övertala mamman som är kärnan till idén med att börja i 1:an igen så vore det finnt att ha gjort något test av nått slag kan ju vara annat som är missat också, inte bara läsningen.

18år med barn, japp det stämmer, det var inte riktigt planerat om man säger så =)

Svenskaskolan är till stor del ett dagis.. Mkt sång och lek 1-2:an, i 3:an börjar man lära sig engelska. 4-5:an ett 3:e språk sen flyter det bara på, matten blir inte svårare, svenskan blir lättare och lättare (när man slipper dem där jäkla ordklasserna som jag fortf inte kan).

Alltså: Bara för att hon har lite problem med läsningen är det inte skäl nog att låta henne gå om 1:an. Börja köp tidningar (Kalle Anka, Min häst eller liknande). Läs dem med henne.

När jag skulle börja 3:an köpte min mormor "Vi 5" av Enid Blyton 4:mån senare hade jag läst "alla" hennes böcker och var stammis på biblioteket. :va

Innan dess hade jag inte vart spec intresserad av läsning. Det blev inte bättre av att vi flyttade från Radhus - Villa = ingen kabeltv -> Skogstv istället. Iom att det aldrig gick ngt på TV fick man ägna sig åt läsning av Romaner istället.

= Hiva ut digitalboxen och datorn. Ge henne tidningar och så småningom böcker. Det FINNS roliga barn/ungdomsböcker som är spännande.. :D

Skulle låta henne fortsätta i 2:an oxå.
Läs med henne om det är det hon har svårt med ! :)
Det finns massor av bra barnböcker med STORA bokstäver ! :)
Läs ett stycke 2-3 gånger...via upprepningen så lär de sig känna igen orden ! Den metoden har båda mina tjejer haft i skolan..........kommer inte ihåg vad den heter....Bornholmsmetoden kanske.......verkar fungera mkt bra ! :)
Och som sagts, prata med lärarna så ni får ett bra samarbete från början och att din dotter inte pekas ut ! :)

Varmt "lycka till" !!

3089958 Skulle låta henne fortsätta i 2:an oxå.
Läs med henne om det är det hon har svårt med ! :)
Det finns massor av bra barnböcker med STORA bokstäver ! :)
Läs ett stycke 2-3 gånger...via upprepningen så lär de sig känna igen orden ! Den metoden har båda mina tjejer haft i skolan..........kommer inte ihåg vad den heter....Bornholmsmetoden kanske.......verkar fungera mkt bra ! :)
Och som sagts, prata med lärarna så ni får ett bra samarbete från början och att din dotter inte pekas ut ! :)

Varmt "lycka till" !!
Är det så illa så din dotter inte ens förstår vad bokstäver är så vore det kanske en bra idé att tänka över att gå om 1:an. Men klarar hon av att tyda ord sisådär så kan du låta henne gå tvåan fast ge henne extra hjälp. Jag vet att min lillasyster hade svårt med läsningen och det tog ett tag innan det lossnade och nu är hon lika odräglig som vilken annan tonåring som helst.

Håller med övriga i tråden, att inte vara jättebra på att läsa och skriva i ettan kan inte vara nå'n big deal. För att behöva gå om en klass måste det väl vara mer som inte funkar än bara läsandet och skrivandet.

Ta med din dotter till biblioteket och låt henne välja ut ett gäng böcker som du läser för din dotter. När ni hittat några som är riktigt bra kommer du säkert åka på att läsa samma bok om och om igen. Efter ett tag kommer hon hänga med och börja läsa för sig själv när du läser högt ur texten (förutsatt att hon kan se boksidorna naturligtvis).

Att läsa (och skriva) har mycket med intresse och lust att göra. Läste ganska obehindrat när jag var fem, tack vare att min morsa och mormor lånade mycket böcker på biblioteket. En annan bidragande orsak var förmodligen "Fem myror är fler än fyra elefanter" (finns på DVD). Serietidningar är inte heller att förakta.

Hmm låter ju fint det här =) Skall se vad lärarna säger osv.. återkommer med information.

Hon kan ju typ läs lättare ord ... kan tex läsa följande mening Jag kan lätt lära mig läsa ordet mjölk. men den meningen skulle ta en stund för det blir liksom JJJJ AAAAAA GGGG hmm Jag KKKKAAAAAANNNN hmm kan jag kan hmm LLLLÄÄÄTTT hmm lätt osv...

Men som sagt med lite träning släpper det nog =) jag skall se vad jag kan göra för att få upp viljan. Säger jag, nu skall vi läsa blir svaret "sluta pappa" osv. =)

Har inte läst alla svar i tråden, därför säger jag säkert som nån redan svarat:
Du bör nog rådgöra med lärare och en skolkurator.
Vad din dotters ev. släp i läskunnighet osv kan bero på går ju inte att sitta och gissa.
Det kan ju vara alltfrån ointresse till ren obegåvning och mittdäremellan omognad, vilket isf skulle motivera att gå om.
Ett synnerligen tufft beslut.
särskilt som barnet redan skaffat sig vänner osv samt rotat sig.
Nu ska ju emellertid din dotter byta skola om jag förstått det hela rätt?
Då är det ju isf ett gyllene tillfälle OM och UTIFALL man vill ta detta beslut.
(men i längden troligen ärligast och rättvisast för barnet)

Vet bara EN mamma när jag var liten som var tuff nog att ta detta beslut.
Hon var dessutom barnpedagog och förskollärare, vilket kan tyckas gör det hela ÄNNU svårare att acceptera att ens barn inte riktigt når upp till vad man anser vara nån slags miniminivå för att gå vidare.

Jag har själv jobbat med betygssättnigar och bedömningar av alltifrån rena kunskaper och till just mänskliga/personliga egenskaper. (på stora barn)
Det ÄR inte lätt!

Jag tycker at DU är en mycket modig man, och att du öppnar dig här ser jag som en oerörd styrka. Bra gjort!
Men som sagt: sug tag i skolkuratorn och en lärare. Begär att ni träffas alla fyra. Kanhända att de gör någon upprepad variant av skolmognadstest.

Lycka till - din dotter har en bra pappa!

Last edited:
3089944 Svenskaskolan är till stor del ett dagis.. Mkt sång och lek 1-2:an, i 3:an börjar man lära sig engelska. 4-5:an ett 3:e språk sen flyter det bara på, matten blir inte svårare, svenskan blir lättare och lättare (när man slipper dem där jäkla ordklasserna som jag fortf inte kan).

Alltså: Bara för att hon har lite problem med läsningen är det inte skäl nog att låta henne gå om 1:an. Börja köp tidningar (Kalle Anka, Min häst eller liknande). Läs dem med henne.

När jag skulle börja 3:an köpte min mormor "Vi 5" av Enid Blyton 4:mån senare hade jag läst "alla" hennes böcker och var stammis på biblioteket. :va

Innan dess hade jag inte vart spec intresserad av läsning. Det blev inte bättre av att vi flyttade från Radhus - Villa = ingen kabeltv -> Skogstv istället. Iom att det aldrig gick ngt på TV fick man ägna sig åt läsning av Romaner istället.

= Hiva ut digitalboxen och datorn. Ge henne tidningar och så småningom böcker. Det FINNS roliga barn/ungdomsböcker som är spännande.. :D
Inte för att va sån men 3:e språk är i 6:an ordklasser ältas även i i svenska a på gymnasiet.

Håller med dr.bike och bärgren vifta inte bara bort det se till att hon lär sig läsa och skriva ordentligt. Ingen sa till mig när jag va liten, se på min stavning nu och jag har ändå godkänt med råge i svenska A

en annan sak o tänka på, en kompis till mig, ansågs vara rent obegåvad i den åldern oxå..

han fick gå om en klass, sen kom sanningen fram, han hade synfel.

SÅ SE TILL O KOLLA SYNEN :) :tummenupp

annars, ingen anledning att låta henen gå om..

Som dom flesta andra här tror jag inte heller din dotter är obegåvad på nåt sätt. Det gäller bara att hon ska knäcka "läskoden". Det kommer om man inte pressar för mycket. Min lilla grabb har fått problem i skolan tack vare obegåvade lärare som är mer intresserade av att barn ska skriva snyggt än att dom kan stava. Han läser böcker som Eragon, faktaböcker o s v men har lite svårt att få till snygga bokstäver. Vi lät honom muntligt stava ut ord och han kunde utan problem stava till bl.a nationalencyklopedin. Nu vägrar han att skriva eftersom han känner att han ändå inte klarar det.
Så låt din dotter utvecklas i sin takt och hjälp henne med motivationen bara. Hon kan ju redan läsa, sen att det inte går fort, vad spelar det för roll??? Hon ska tycka att det är kul att läsa och känna själv att det går bättre och bättre, så låt henne slippa högläsningen som ofta gör att det "knyter sig". Läser du själv lika bra högt som när du läser för dig själv? Svenska skolan har inte mycket logik vad gäller individens utveckling, det är läroplanen som följs och då ska minsann alla barn vara exakt likadana...*suck*
Lycka till med din lilla tjej, hon är en lika unik pärla som alla andra barn!

intressant läsning. Pratade med rektorn på skolan idag och vi bokade typ ett möte med någon Pedagog eller nått liknande så det kommer nog lösa sig.

Pratade även med mamman idag, hon sa något lite lustigt när jag tog upp det hela. Låt henne börja i 2:an då de har samma läroplan hos dig som den när hon gick i 1.an tidigare. Däremot mena hon på att de har högre krav i stockholm =) kan bara inte tänka mig detta?:va :tummenupp

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra