250 racer är det mest underhållskrävsande som finns men är man relativt van meck med lite känsla för feeling så är det klart görligt.
Det kommer att kosta alla pengar du har men på amatörnivå är det marginellt dyrare (om ens alls) än att åka SS600.
Det går att köra 250 racer även om man inte har särskilt stor erfarenhet men jag skulle rekomendera att du åtminstone har kört en del bana innan så att du inte kommer att ha jätteproblem med att hantera det direkta chassiet och en motor med tämligen smalt effektregister.
Har mycket svårt att se att man skulle porta B åkare från klassen möjligen kommer man att bli hårdare med att man skall klara en kvalgräns för att få starta racet.
Reservdelspriser är rätt humana på det man byter ofta bäst är det att beställa förbrukningsprylar i klump med lite framförhållning så man kan vänta på att få dem från japan utan UPS Overnight.
Besök
http://www.tsrworldwide.com/ för att få en hum om prisläget på prylar.
Hur pass orginal är cykeln du skall köpa?
En del allmänna råd:
*Åk med relativt snäll tändinställning och snäll kompression samt bestycka aningen fett. Du kommer inte att få ut max effekt men du slipper problem med spikningar och nyp det viktiga i början är att du lär känna cykeln och lär dig utnytja chassiet.
* När du är ny på cykeln ställ om möjligt alla chassiparametrar i standardläget och börja skruva därifrån. Det är väldans lätt att skruva bort sig framförallt om man utgår från en annan förares preferenser istället för orginal.
* Byt alla delar enl Hondas serviceschema + 100% i tid
* Kör på 3-4% inbandning av en bra olja ex Motul 800, använd gärna racesoppa även om det är dyrare då man undviker massor av problem genom att hålla en konstant bensinkvalite
* Var väldigt metodisk och nogrann i ditt meckande ingen stress, allt skall vara rent vid återmontering och se till att allt är välsmort och löper lätt, gashäng efter rakan pga att gaswiren ligger fel är klart trist.
* Våga fråga när det är något som du inte förstår de flesta medtävlare är inte så farliga som de ser ut
* Är du inte duktig på att bestycka efter känsla så skaffa en väderstation och
www.tracktimer.com (gör det i vilket fall) för bestyckningsuträkningar så är du åtminstone inte helt fel ute
* Det finns bara ett sätt att bli bättre. BANTID, kör så mycket din plånbok tillåter.