Hjälp sökes från er som kör 250 racer

Edika

#99 SP 2007
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Skänninge
Hoj
Aprilia RS250
Halloj,
Jag funderar på om man skulle slå till på en Honda RS250 -98. Jag har bara haft licens sedan i fjol och är fortfarande riktigt långsam.
*Hur mycket underhåll är det egentligen och vad kostar delar? Jag har haft och skruvat med flera tvåtaktare genom åren, flera RG500 och crossar.
*Är det någon idé med en racer innan man kan köra?
*Kommer klassen att finnas kvar nästa år för B-förare?
Ytterligare synpunkter?

Alla tips och råd är välkomna!
 
Edika skrev:
Halloj,
Jag funderar på om man skulle slå till på en Honda RS250 -98. Jag har bara haft licens sedan i fjol och är fortfarande riktigt långsam.
*Hur mycket underhåll är det egentligen och vad kostar delar? Jag har haft och skruvat med flera tvåtaktare genom åren, flera RG500 och crossar.
*Är det någon idé med en racer innan man kan köra?
*Kommer klassen att finnas kvar nästa år för B-förare?
Ytterligare synpunkter?

Alla tips och råd är välkomna!

250 racer är det mest underhållskrävsande som finns men är man relativt van meck med lite känsla för feeling så är det klart görligt.

Det kommer att kosta alla pengar du har men på amatörnivå är det marginellt dyrare (om ens alls) än att åka SS600.
Det går att köra 250 racer även om man inte har särskilt stor erfarenhet men jag skulle rekomendera att du åtminstone har kört en del bana innan så att du inte kommer att ha jätteproblem med att hantera det direkta chassiet och en motor med tämligen smalt effektregister.

Har mycket svårt att se att man skulle porta B åkare från klassen möjligen kommer man att bli hårdare med att man skall klara en kvalgräns för att få starta racet.

Reservdelspriser är rätt humana på det man byter ofta bäst är det att beställa förbrukningsprylar i klump med lite framförhållning så man kan vänta på att få dem från japan utan UPS Overnight.
Besök http://www.tsrworldwide.com/ för att få en hum om prisläget på prylar.

Hur pass orginal är cykeln du skall köpa?

En del allmänna råd:

*Åk med relativt snäll tändinställning och snäll kompression samt bestycka aningen fett. Du kommer inte att få ut max effekt men du slipper problem med spikningar och nyp det viktiga i början är att du lär känna cykeln och lär dig utnytja chassiet.

Edit: Med aningen fett menas att om cykeln går bra inget bludder eller tvekan så jaga inte mer effekt genom att snåla ut utan keep it safe.

* När du är ny på cykeln ställ om möjligt alla chassiparametrar i standardläget och börja skruva därifrån. Det är väldans lätt att skruva bort sig framförallt om man utgår från en annan förares preferenser istället för orginal.

* Byt alla delar enl Hondas serviceschema max +100% i tid

EDIT: OBS gäller inte alla delar men att byta cylindrar efter 200h är aningen överilat (har inte tabellen här men vill minnas att det är något sådant halvabsurdt på cylindrarna). Använd sunt förnuft eller fråga Nordgren.

* Kör på 3-4% inbandning av en bra olja ex Motul 800, använd gärna racesoppa även om det är dyrare då man undviker massor av problem genom att hålla en konstant bensinkvalite

* Var väldigt metodisk och nogrann i ditt meckande ingen stress, allt skall vara rent vid återmontering och se till att allt är välsmort och löper lätt, gashäng efter rakan pga att gaswiren ligger fel är klart trist.

* Våga fråga när det är något som du inte förstår de flesta medtävlare är inte så farliga som de ser ut

* Är du inte duktig på att bestycka efter känsla så skaffa en väderstation och www.tracktimer.com (gör det i vilket fall) för bestyckningsuträkningar så är du åtminstone inte helt fel ute

* Det finns bara ett sätt att bli bättre. BANTID, kör så mycket din plånbok tillåter.
 
Last edited:
Tackar för den utförliga genomgången.
Jag har hittills kört 10-15 träningspass med RG:n, brukar köra runt 1.07 på Sviestad. Vad gäller hojen vet jag inte om den är standard eller kittad, måste givetvis ta reda på det. Om jag fattade rätt menar du att den ska vara så standard/snäll som möjligt i början, vilket låter klart logiskt.
Nu blev jag ju sugen på allvar!
 
Jag vill också köra 250R men tänker ta minst ett år på en Rookie 600 hoj för att få ordning på allt runt omkring som behövs för att träna och tävla. Men helt klart är det ju tvåtakt man helst vill köra. :banana
 
Edika skrev:
Tackar för den utförliga genomgången.
Jag har hittills kört 10-15 träningspass med RG:n, brukar köra runt 1.07 på Sviestad. Vad gäller hojen vet jag inte om den är standard eller kittad, måste givetvis ta reda på det. Om jag fattade rätt menar du att den ska vara så standard/snäll som möjligt i början, vilket låter klart logiskt.
Nu blev jag ju sugen på allvar!

Kör du så pass bra kommer du snabbt att lära dig att åka 250r, de långsammaste i SM 250 racer körde 1,02 på Sviestad i år vilket du borde klara av att matcha med lite träning.

Vems cykel är det du funderar på att köpa?
 
Borsiin JR skrev:
Vems cykel är det du funderar på att köpa?

Jag känner inte karln, vi har bara pratats vid på telefon. Han heter Lasse och jag tror han bor i Blekinge. Han har själv bara kört några gånger i våras efter licenskursen. Jag har för mig han sa att cykeln kom från Norge.
Som du märker har jag en del kvar att kolla upp.
 
oscar skrev:
Det rekommenderar inte jag iaf! Ska tex en kolv bytas efter 50 mil så byt den då efter 50, och inte efter 100.
Jag gissar att han inte menar plus uttryckligen utan att man ska byta allt i tid till 100% typ.
 
Edika skrev:
*Hur mycket underhåll är det egentligen och vad kostar delar? Jag har haft och skruvat med flera tvåtaktare genom åren, flera RG500 och crossar.
*Är det någon idé med en racer innan man kan köra?
*Kommer klassen att finnas kvar nästa år för B-förare?
Ytterligare synpunkter?

Alla tips och råd är välkomna!

* Jag har kört mitt första år i 250R nu. Jag körde en hoj som behövde några nya delar då den hade stått ett tag. Motorn var i std-skick förutom annat avgassytem. Nya delar som köptes var 1 vev, 8 kolvar med allt som behövs, kopplingslammeller, kopplingskorg, reedventiler, lager, packpoxar, tändstift, kedjor och drev. Tror delarna hamnade på ca 19.000:- Det var då till att köra alla race i SM + 3 race utomlands + träningar. Sen renoverade jag framgaffeln för 160 euro. Delar som skadades vid krascher var tre styren, 2 kåpglas, en fotpinne och två bromspumpar behövdes lämnas på service för typ 500:-/st. Kåporna går att laga. Jag körde 265 mil i år. 325 liter bensin gick åt till hojen och 13 liter 2-t olja.

Till varje race så lyfte jag ock kollade läget hur allt ser ut inne i motorn. Funkar när man kör std och har detornationsräknare. Annars får man kolla kanske varje dag då kolvringar och liknande blir känsligare när det inte har std. Är jättelätt att meka med racers.

* Jag frågade Pallander den frågan en gg när jag var ny och han menade på att varför köra annat när man kan lära sig köra på en riktig hoj direkt? :)
Själv har jag kört massor av år i SP250 innan jag vågade byta..
 
Vad gäller bytande av slitdelar så gör man det som känns bäst och man har råd med. Det finns goda marginaler att ta av om man kör hojen med rätt inställningar. Det finns exempel på toppförare i SM som kört kolvar över 200 mil (rek av Honda 50 mil) och en vevaxel 700 mil(150 enligt manualen).

Jag själv kör kolvar 70-80 mil och vevar ca 250.
 
Klart bättre ekonomi att köra 250std. Är du ny så kan du lägga mellanskillnaden på att köra fler race och träna mer. Mer utvecklande.
 
Vem har kört en kolv i 200 mil??? 80-100 mil vet jag folk som kört, men inte mer än det.
 
Borsiin JR skrev:
Bla, bla, bla...
Det var ett väldigt utförligt inlägg precis i min smak och lämnar inte så mycket att tillägga. Men eftersom jag inte kan hålla snattran så kommer här några personliga reflektioner som är just personliga, inga sanningar bara mitt perspektiv på det.

Jag tycker också att du ska köra standard på tändning, kompression och allt annat så minimerar du risken för fel. Hondas manual till RS250 är mycket utförlig och lämnar exakta angivelser för allt och då menar jag allt, även sådana smådetaljer som hur många mm clip on'en ska sitta under gaffelkronan. Oavsett hur hojen är inställd kan man alltid återställa den till standardinställningarna med hjälp av manualen.

Hur ska man kunna bestycka fett om man inte vet vad som är maget, rätt eller fett? Det finns bara en bestyckning, den rätta. Lär dig bestycka med en väderstation, det är löjligt enkelt. Nu har jag inte laborerat med andra hojar men jag antar att skillnaden mellan racers inte är så stor och min hoj är som de flesta racers, d v s väldigt känslig. För fett bestyckad är den allt från irriterande till rena katastrofen att köra. Med en väderstation behöver du inte ens provstarta hojen för att kolla bestyckningen utan kan starta hojen med rätt huvudmunstycken redan monterade.

Jag skulle inte rekommendera vem som hellst att köpa, underhålla och köra en racer. Den tar i form av underhåll och ger tillbaka i form av körupplevelse. Hur man värderar de båda sakerna bestämmer hur slutändan totalupplevelsen. För mig överväger körupplevelsen med råge, men inte alla tycker likadant. Fråga Nyteknik här på forumet, han har en något annorlunda totalupplevelse. Kom just på att jag skrev ett inlägg här på forumet om mina intryck efter två körningar på Skatungen, den tråden finns här.

Efter två säsongers hobbyåkande på Skatungen har jag skaffat mig så pass bra rutin att jag nästan är nere på fyrtaktsnivå i form av underhåll. De två senaste träningarna har det bara varit att tanka och köra och samma sak blir det till B-racet nu till helgen, möjligtvis att det kommer att krävas en justering av bestyckningen.
 
Borsiin JR skrev:
250 racer är det mest underhållskrävsande som finns men är man relativt van meck med lite känsla för feeling så är det klart görligt.

Det kommer att kosta alla pengar du har men på amatörnivå är det marginellt dyrare (om ens alls) än att åka SS600.
Det går att köra 250 racer även om man inte har särskilt stor erfarenhet men jag skulle rekomendera att du åtminstone har kört en del bana innan så att du inte kommer att ha jätteproblem med att hantera det direkta chassiet och en motor med tämligen smalt effektregister.

Har mycket svårt att se att man skulle porta B åkare från klassen möjligen kommer man att bli hårdare med att man skall klara en kvalgräns för att få starta racet.

Reservdelspriser är rätt humana på det man byter ofta bäst är det att beställa förbrukningsprylar i klump med lite framförhållning så man kan vänta på att få dem från japan utan UPS Overnight.
Besök http://www.tsrworldwide.com/ för att få en hum om prisläget på prylar.

Hur pass orginal är cykeln du skall köpa?

En del allmänna råd:

*Åk med relativt snäll tändinställning och snäll kompression samt bestycka aningen fett. Du kommer inte att få ut max effekt men du slipper problem med spikningar och nyp det viktiga i början är att du lär känna cykeln och lär dig utnytja chassiet.

* När du är ny på cykeln ställ om möjligt alla chassiparametrar i standardläget och börja skruva därifrån. Det är väldans lätt att skruva bort sig framförallt om man utgår från en annan förares preferenser istället för orginal.

* Byt alla delar enl Hondas serviceschema + 100% i tid

* Kör på 3-4% inbandning av en bra olja ex Motul 800, använd gärna racesoppa även om det är dyrare då man undviker massor av problem genom att hålla en konstant bensinkvalite

* Var väldigt metodisk och nogrann i ditt meckande ingen stress, allt skall vara rent vid återmontering och se till att allt är välsmort och löper lätt, gashäng efter rakan pga att gaswiren ligger fel är klart trist.

* Våga fråga när det är något som du inte förstår de flesta medtävlare är inte så farliga som de ser ut

* Är du inte duktig på att bestycka efter känsla så skaffa en väderstation och www.tracktimer.com (gör det i vilket fall) för bestyckningsuträkningar så är du åtminstone inte helt fel ute

* Det finns bara ett sätt att bli bättre. BANTID, kör så mycket din plånbok tillåter.
Jag blir nyfiken: Du öser ur en kunskapskälla som verkar bottenlös. Hur länge har du kört/meckat 250 racer?
 
Kul med så mycket respons, nu har jag redan mycket att kolla upp och fundera över. Teddy, har du något emot att jag letar upp dig på lördag? Det blir under lunchen i så fall, jag ska nämligen vara med och flagga.

Niklas C skrev:
Klart bättre ekonomi att köra 250std. Är du ny så kan du lägga mellanskillnaden på att köra fler race och träna mer. Mer utvecklande.
Det var precis så jag hade tänkt från början. Men det är ju egentligen 250 racer jag skulle vilja köra. Frågan är alltså om man ska gå på det man vill direkt eller köra något annat för att få rutin först.
 
Edika skrev:
...Teddy, har du något emot att jag letar upp dig på lördag?...
Du är varmt välkommen.
Edika skrev:
..det är ju egentligen 250 racer jag skulle vilja köra. Frågan är alltså om man ska gå på det man vill direkt eller köra något annat för att få rutin först.
Du ska alltid göra det du egentligen vill, substitut är nödlösningar, att handla mot sin egen vilja är ångestframkallande. Livet är för kort för halmessyrer.
 
Last edited:
Edika skrev:
Det var precis så jag hade tänkt från början. Men det är ju egentligen 250 racer jag skulle vilja köra. Frågan är alltså om man ska gå på det man vill direkt eller köra något annat för att få rutin först.
Jag tycker (vad det nu är värt? :3freak ) att du gör helt rätt att köra 250R. Du har redan kommit igång med träningarna och har god erfarenhet av 2t sedan tidigare.

Jag har så mycket att ordna så jag vill ha en mindre krävande hoj första året.
 
Teddy skrev:
Hondas manual till RS250 är mycket utförlig och lämnar exakta angivelser för allt och då menar jag allt...
Nja, när jag skulle byta packningen till vattepumpen i somras fick man själv lista ut att det var nödvändigt att först demontera svänghjulet. Knappast självklart. Och hur det skulle göras var också lite nonchalant beskrivet. Men generellt är såklart manualen noga och förstås helt nödvändig.

Teddy skrev:
Fråga Nyteknik här på forumet, han har en något annorlunda totalupplevelse.
Till Edika: Eftersom roadracing i allmänhet och 250-racer i synnerhet är befolkat av män med stort intresse för teknik får vi som inte är lika intresserade ofta råd av "experter". Förutsatt att du inte är fullständig nybörjare i mopedteknik kan du ta deras sanningar med en stor nypa salt.
 
Nyteknik skrev:
Jag blir nyfiken: Du öser ur en kunskapskälla som verkar bottenlös. Hur länge har du kört/meckat 250 racer?

Har kört allt för lite 250 racer pga pengarbrist och studier men jag har å andra sidan meckat racing tvåtakt i alla dess former till förbannelse.


Min kunskapskälla är tämligen grund när det kommer till 250rr det finns en anledning till att jag endast ger allmäna råd :rodnar

Vill du diskutera topputformning beroende på bankaraktär har du kommit rätt men jag kan ingenting om vad som skiljer vattenpumpsrenovering på en rs 250 från normen.
 
Last edited:
Nyteknik skrev:
Till Edika: Eftersom roadracing i allmänhet och 250-racer i synnerhet är befolkat av män med stort intresse för teknik får vi som inte är lika intresserade ofta råd av "experter". Förutsatt att du inte är fullständig nybörjare i mopedteknik kan du ta deras sanningar med en stor nypa salt.
Ja det är ju dumt att lyssna på råd från sådana som vet bättre.
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top