Hjälp sökes från er som kör 250 racer

Goodstuff skrev:
Ja det är ju dumt att lyssna på råd från sådana som vet bättre.

Ja det är väl klart det är för med tanke på det underhåll som läggs ner bland toppåkarna så skulle det ju vara statistiskt omöjligt att grejerna rasar vilket de dock uppenbarligen gör.
Slutsats: Det spelar ingen roll hur man sköter grejerna för även toppåkarnas grejer rasar.

Så bäst är att sköta motorcykeln efter eget huvud trots att man är
"fullständig nybörjare i mopedteknik". och lära sig av sina egna misstag, man lär dock förr eller senare (i vissas fall senare) inse att de där experterna grundar sina påståenden på lång erfarenhet och många dyra ras.


OBS Nypanik detta inlägg var inte ironiskt enbart mot dig då denna uppfattning är vanlig bland motorsportutövare på motionsnivå.
 
Edika skrev:
Halloj,
Jag funderar på om man skulle slå till på en Honda RS250 -98. Jag har bara haft licens sedan i fjol och är fortfarande riktigt långsam.
*Hur mycket underhåll är det egentligen och vad kostar delar? Jag har haft och skruvat med flera tvåtaktare genom åren, flera RG500 och crossar.
*Är det någon idé med en racer innan man kan köra?
*Kommer klassen att finnas kvar nästa år för B-förare?
Ytterligare synpunkter?

Alla tips och råd är välkomna!
Mina funderingar.

* Det är en del underhåll men är man lite tekniskt intresserad och har tiden är det roligt och givande att skruva. Jag har lärt mig oerhört mycket som jag har glädje av sedan jag köpte min hoj.
En gemensam sak för de som kör 250R tycker jag är att de alla är sjukt hjälpsamma och ställer upp med tips, hjälp och delar om man behöver. Det är bara att våga fråga!
Delarna är av varierande grad dyra men vet man vad man ska göra, när man ska göra det och hur man ska göra det så behöver inte en säsong bli så dyr. Anders Kihlander körde sin första säsong i 250R för 20 000, då körde han alla SM-race. Delar kan man köpa billigt via Watz Racing tex.
* Klart det är idé. Personligen så har jag dock haft svårare än jag trodde att köra fort på min TZ. Tror att en del i det var två krascher tidigt vilket satte en del griller i huvudet på mig. Har dock inte ångrat mig en enda gång sedan jag köpte hojen, vintern 04. När man väl köpt det så är det väl en sak som gäller och det är träning, träning och mer träning. Det är hr det har brustit för mig eftersom det inte har funnits tid till så mycket träning för mig.
* Skulle tro att den kommer vara öppen för B-förare nästa år men att det blir 115% kvalgräns. Risken att man inte får starta ändå finns dock eftersom det kommer in nya snabba förare i klassen som verkar växa ännu mer till nästa år. Hoppas personligen på fler B-race i stil med de LMS arrangerar där man kan köra med 250R hojar, dock verkar det inte bli så.

Jag kommer nog försöka kampera ihop med Teddy på lördag så då kanske vi ses.
 
Goodstuff skrev:
Jag kommer nog försöka kampera ihop med Teddy på lördag så då kanske vi ses.
När du ändå nämner b-racet så är det taskigt med funkisar, kanske kan ni ta med någon som vill hjälpa till?
 
Neutral skrev:
När du ändå nämner b-racet så är det taskigt med funkisar, kanske kan ni ta med någon som vill hjälpa till?
Jag jobbar på det för egen del och hoppas få med mig en eller kanske två personer. Hur många fattas i dagsläget?
 
Last edited:
Goodstuff skrev:
Jag jobbar på det för egen del och hoppas få med mig en eller kanske två personer. Hur många fattas i dagsläget?
Det går ut lite ledsna brev från funktionärsansvarig till mail-grupperna så det ser nog inte så bra ut men jag vet inga antal. Det behövs ju dock en hel del folk totalt (minst 25 stycken tror jag) så alla du kan fixa är nog välkomna skulle jag tro.

Som banchef kommer jag att hämta hojar när ni vurpar och köra ut kaffe när ni inte gör det. :hihi
 
Goodstuff skrev:
En gemensam sak för de som kör 250R tycker jag är att de alla är sjukt hjälpsamma och ställer upp med tips, hjälp och delar om man behöver. Det är bara att våga fråga!
Det tycker jag gäller de flesta som håller på med RR. Det är alltid en härlig stämning på träningarna, och det gäller tyvärr inte i alla sporter. Det jag inte riktigt förstått är varför Nyteknik blivit en sån hackkyckling här på forumet. Jag har väl missat något. Det verkar ju vara en trevlig kille i verkligheten, vi gick t.ex. licenskursen samtidigt.
 
Edika skrev:
Nyteknik blivit en sån hackkyckling här på forumet. Jag har väl missat något. Det verkar ju vara en trevlig kille i verkligheten, vi gick t.ex. licenskursen samtidigt.

Alla är mer eller mindre hackkycklingar! :D
 
oscar skrev:
Alla är mer eller mindre hackkycklingar! :D
OK, det är bäst att passa sig alltså. Däcken jag köpte av dig är förresten inte monterade än, jag körde de sista 6 träningarna på mina standarddäck. Där har jag ett trumfkort kvar till nästa säsong! Är det så att jag byter hoj har jag ju istället extra däck till 250:n.
 
det finns ju även 125 racer..... det är jävligt kul de oxå... lite svårare för man har lite mindre register att åka på.. men jävligt kul... billigare är det oxå... bara en cylle och en kolv.. :)....
 
guzzo skrev:
det finns ju även 125 racer..... det är jävligt kul de oxå... lite svårare för man har lite mindre register att åka på.. men jävligt kul... billigare är det oxå... bara en cylle och en kolv.. :)....
Faktum är att det är det jag hade tänkt från början. Det var innan jag hade sett en på nära håll. Jag är 1.86 lång.....
 
Annars kan du prova köra 125R?
 
Edika skrev:
Faktum är att det är det jag hade tänkt från början. Det var innan jag hade sett en på nära håll. Jag är 1.86 lång.....

inga problem....... antingen köper du min honda med höjd bakram eller så skaffar du en aprilia(större)
 
Edika skrev:
Faktum är att det är det jag hade tänkt från början. Det var innan jag hade sett en på nära håll. Jag är 1.86 lång.....

oki.. men de är iongen fara... höj bakramen och flytta bak fotpinnarna..
jag kör med höjd och bakåtflyttad bakram..
 
Jag är 1.81 och får utan problem plats på en omodifierad RS125R, Ronnie(Titum) är betydligt längre än mig och #21 som iofs har slutat måste vara över 1.90....
 
Edika skrev:
Faktum är att det är det jag hade tänkt från början. Det var innan jag hade sett en på nära håll. Jag är 1.86 lång.....

Jag är faktiskt 1.90+ och det funkar :)
MVH Jacob
 
Nyteknik skrev:
Nja, när jag skulle byta packningen till vattepumpen i somras fick man själv lista ut att det var nödvändigt att först demontera svänghjulet. Knappast självklart. Och hur det skulle göras var också lite nonchalant beskrivet. Men generellt är såklart manualen noga och förstås helt nödvändig.

Du skulle svära högt över Aprilias instruktionsbok, den består av sprängskisser med reservdelsnummer :D
 
Goodstuff skrev:
Anders Kihlander körde sin första säsong i 250R för 20 000, då körde han alla SM-race. Delar kan man köpa billigt via Watz Racing tex.
Det låter ju extremt billigt. Inkluderar det verkligen allt? Bara licensen och startavgifterna går väl över 10 000:-. Det låter som han bara har köpt däck och bensin (och knappt det!).
 
Edika skrev:
Det låter ju extremt billigt. Inkluderar det verkligen allt? Bara licensen och startavgifterna går väl över 10 000:-. Det låter som han bara har köpt däck och bensin (och knappt det!).

Jo man kan komma undan billigt. Jag körde mestadels på beg däck (gör jag ju iof fortfarande), alkylatsoppa, körde långt på kolvar och vevar, inga dyra ras eller vurpor.
Honda kan man köra billigt, likaså Yamaha, men en Aprilia däremot...
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top