Roligaste insteget till att tävla i roadracing? Supermono cup!

Du behöver bara vanlig rr-licens, den tar du lätt på en helg. Kolla på Svemo, där finns mer info.

Trist, Svemo endast svenska medborgare. Srra, obegripligt. Norge? Nah, men konstigt nog verkar det enklast trots krav på klubbmedlemsskap och ett bra konstigt tugg. :3freak
 
ör på Norge då - där går ju en av tävlingarna dessutom, Vålerbanan! :-)
 
Trist, Svemo endast svenska medborgare. Srra, obegripligt.

Hur menar du? Min sambo är dansk medborgare och har haft licens 6-7 år nånting. Boende i Sverige såklart, tävlat SEC senaste 3 åren...?

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
Trist, Svemo endast svenska medborgare. Srra, obegripligt. Norge? Nah, men konstigt nog verkar det enklast trots krav på klubbmedlemsskap och ett bra konstigt tugg. :3freak

"Svemo utfärdar licenser enbart till förare som är svenska medborgare (permanent bosatt i Sverige, svenskt personnummer, inskriven i nordisk försäkringskassa)."

Som jag fattar det innebär det inte att du måste vara född svensk, bara du har ett personnummer och är permanent boende här, har du inte det får du vända dig till ditt förbund i ditt hemland, vill säga där du är skriven.

Förmodligen behöver du även norskt personnummer i norge, har för mig tjejen var tvungen att skriva sig där för att få ut sitt, men har inte orkat kolla upp det åt dig, kanske de inte kräver det, maila och fråga.
 
Hur menar du? Min sambo är dansk medborgare och har haft licens 6-7 år nånting. Boende i Sverige såklart, tävlat SEC senaste 3 åren...?

Skickat från min G8441 via Tapatalk

Jag har bara läst villkoren på hemsidan.....
Självklart kommer jag att ta kontakt för att undersöka möjligheten till undantag när det blir aktuellt.
 
"Svemo utfärdar licenser enbart till förare som är svenska medborgare (permanent bosatt i Sverige, svenskt personnummer, inskriven i nordisk försäkringskassa)."

Som jag fattar det innebär det inte att du måste vara född svensk, bara du har ett personnummer och är permanent boende här, har du inte det får du vända dig till ditt förbund i ditt hemland, vill säga där du är skriven.

Ja, det är ju just det, att flytta land och skaffa personnummer känns ju inte hållbart för lite byråkrati. I landet där jag är skriven fattar jag inte ett jota av vad de säger, så det kommer inte heller att bli något plus att det är ytterligare två hela resdagar extra när man ska över. Politik och byråkrati är underbara saker.

Oh well, man kan ju alltid rejsa på gata. :tummenupp
 
Gänget som åker/bygger supermono är de underbaraste du kan tänka dig. Jag har blitt för harig och bekväm men har grejorna kvar. Yamma szr 718 som dunkade på rätt bra för ett gäng år sedan. Piloten var väl inte den vassaste dock ;).
Grejorna är kvar (Bra pryttlar) men behöver en kärleksfull husse/matte med lite mer jävlaranamma än mig. Höga krav på engagemang o rimliga slantar så är det ditt. Vad sägs? Kul om grejorna kommer till nytta!
 
Stod tidigare att någon körde med en rc390. Hur fungerar det? Hänger man med eller är bara i vägen?

Svårt att få ihop roadracing med familjeliv, men tänkte ändå göra ett försök att komma tillbaka. Skaffat en 390 för att testa en tävling i SSP300. Men eftersom supermono alltid har lockat lite är jag sugen på att testa när det är årsracet i sviestad.
Egentligen mest för att jag länge velat åka dit och titta, men det har aldrig blivit av. Aldrig varit där överhuvudtaget trots att det verkar vara en bana jag hade gillat. Så när jag i år har både hoj och licens hade det varit ett perfekt tillfälle, beroende på hur det ser ut på jobbet.

edit., vad brukar anmälningsavgiften ligga på till supermono?
 
Stod tidigare att någon körde med en rc390. Hur fungerar det? Hänger man med eller är bara i vägen?

Svårt att få ihop roadracing med familjeliv, men tänkte ändå göra ett försök att komma tillbaka. Skaffat en 390 för att testa en tävling i SSP300. Men eftersom supermono alltid har lockat lite är jag sugen på att testa när det är årsracet i sviestad.
Egentligen mest för att jag länge velat åka dit och titta, men det har aldrig blivit av. Aldrig varit där överhuvudtaget trots att det verkar vara en bana jag hade gillat. Så när jag i år har både hoj och licens hade det varit ett perfekt tillfälle, beroende på hur det ser ut på jobbet.

edit., vad brukar anmälningsavgiften ligga på till supermono?

Klart du ska bli med! :nicka

Charlotta åker med oss på sin SSP300 hoj, en RC390.

Det är väldigt blandad fart i serien, så oavsett hoj/tempo hittar man alltid någon att fajtas med.

Anm.avgifterna nog legat i snitt runt 2500:- för en helg, det har skiljt lite mellan olika arrangörer/banor.
 
Last edited:
Halloj,

Sen start på Supermono Cup 2020! Blir nog bara 2-3 racehelger, kanske bara två helger a två race i sverige!

Bra läge att testa!!

Nya ekipage för i år är bla EN VItpilen, Yamaha SZR, Prototyp-bygge runt en 690-stånka osv.
Dessutom verkar det finnas de som strokat sina 690/701, det blir tydligen både 732 och 796 på gridden i år! :yoparty

Hoppas vi ses på KTM-dagarana på Gelleråsen - där dyker nog många Supermono upp, tveka inte att komma o tjöta lite!

:rock
 
Hur fungerar kvalen för en race helg?

Är det kval fredag och sedan placering under lördagen som bestämmer startruta för söndagen?
 
https://ta.svemo.se/Public/Pages/File/CompetitionRuleReportView.aspx?cId=11934&download=True

Kolla TR för Gelleråsen racet, det är inte mycket träning på en racehelg.

Jag kollade på den tidigare men begriper bara inte skillnaden på "fri träning" och "tidsträning 1 & 2"
Om tidsträning är kvalet innebär det två tillfällen att få till en kvaltid inför lördagen eller är "träning 1" för placering under lördagen och "träning 2" placering för söndagen?

Säkert självklart när man förstår men nu är jag vilsen och det var ett par år sedan jag ställde upp i något race.
 
Jag kollade på den tidigare men begriper bara inte skillnaden på "fri träning" och "tidsträning 1 & 2"
Om tidsträning är kvalet innebär det två tillfällen att få till en kvaltid inför lördagen eller är "träning 1" för placering under lördagen och "träning 2" placering för söndagen?

Säkert självklart när man förstår men nu är jag vilsen och det var ett par år sedan jag ställde upp i något race.

Som jag fattat det så är Tidsträning 1 & 2 kval. bästa tid oavsett om det är i 1 eller 2 är startruta. Samma startruta båda racen.
Friträning räknas inte som kval.
 
Mästare 2020 blev Dennis Älvenstrand på en KTM Duke 690 2014! Vann alla (!!) fyrqa race - jo det blev ju en rätt stympad säsong!!

Inför 2021 ser det ut att bli ett gäng nya förare, Cagiva Mito med KTM 690, Vitpilen 701, Kawasaki 450, Yamaha SZR och kanske ett bygge på en TIGCRAFT-ram! :-)

Förhoppningsvis blir det full tävlingskalender 2012!
 
Står sig Yamaha SZR fortfarande i klassen? Funderat på en sån ett tag nu, med tank och kåpor från TZR
 
Last edited:
Med 48 hk och 160 kg blir du nog tokrökt av en KTM 690 med 74 hk och 149 kg, som dessutom sitter i ett mycket bättre chassie....

https://www.motorcyclespecs.co.za/model/yamaha/yamaha_szr660 95.htm

https://www.motorcyclespecs.co.za/model/ktm/KTM_690_SMC R_19.html

Ah, trodde inte där var så mycket mer pulver i en kotte.
Men det var mest chassit jag tänkte på, för om jag inte är fel ute var väl SZRs chassi väldigt bra för sin tid? Sen är det jag som har svårt för att inse att den modellen redan är hela 25år gammal, och att motorcyklar faktiskt har utvecklats.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top