Hjälp mig, jag kan fan inte balansera däck!

Vet inte om diskmedel och vatten som du använder är optimalt. Jag har i alla fall alltid använt biltemas smörja. Den är ju bra mycket tjockare och borde göra det lättare för däcket att poppa. Om du byter till Biltemas smörja så skulle det var kul att se om däcket poppar vid lägre tryck.
 
Klincha av? = Trycka ihop däcket så det lossnar liksom? Smörja = yes diskmedel / tvålvatten som innan?
Kompisen körde med 50/50 lösning yes/vatten och tyckte att det funkade bra men jag gillar riktig däcksmörj för det sitter kvar bättre och ger "inga" sån där rinningar på smuts.
 
Update.

Hjulet + däck just nu på Sveriges bästa däckfirma. Detaljdäck i Varberg. De får göra proffsmontering och balansering. Funkar det inte efter det så är det så. Då är det däcket som är fel. Jag skulle sätta om däcket igår men när jag tog fram tvingarna så orkade jag inte mer.
Fyllde på luft efter pumpat om däcket men samma skit.

Så jag åker in och lämnar in däcket.

Jag får se detta som ett fel i statistiken och ser fram emot nästa byte. Vet inte hur vanligt det är att däcket inte sitter på plats ordentligt etc. Men jag tycker inte att det borde strula som det gjort för mig med vibrationer. Som Steffe sa så är det ju i låga hastigheter och i högre märks det knappt.
 

Bifogat

  • IMG_20240502_090358.jpg
    IMG_20240502_090358.jpg
    3.4 MB · Visningar: 29
Update.

Hjulet + däck just nu på Sveriges bästa däckfirma. Detaljdäck i Varberg. De får göra proffsmontering och balansering. Funkar det inte efter det så är det så. Då är det däcket som är fel. Jag skulle sätta om däcket igår men när jag tog fram tvingarna så orkade jag inte mer.
Fyllde på luft efter pumpat om däcket men samma skit.

Så jag åker in och lämnar in däcket.

Jag får se detta som ett fel i statistiken och ser fram emot nästa byte. Vet inte hur vanligt det är att däcket inte sitter på plats ordentligt etc. Men jag tycker inte att det borde strula som det gjort för mig med vibrationer. Som Steffe sa så är det ju i låga hastigheter och i högre märks det knappt.
Bra med en bild, det gör att jag ser direkt ett STORT fel!
Ingen "garagerykare" ??? :va
Det är en grundläggande komponent för framgång, eller åtminstone förstärkning av den känslan. :)
 
Vad är detta? Jag fattar inte. =)
Det är en hembyggd "däckbrytare" - domkraften fäst i något rejält tungt o högt (ex. pick-up eller lastbil) - en bågformad "brytare" som trycker mot däckkanten för att bryta loss den från den s.k. "humpen"
Däcket läggs under verktyget o sedan expanderas domkraften så att "brytaren" trycker loss däckkanten. Fiffigt som f-n - borde klara rejält stora däck
1714635011246.png
 
Update.

Hjulet + däck just nu på Sveriges bästa däckfirma. Detaljdäck i Varberg. De får göra proffsmontering och balansering. Funkar det inte efter det så är det så. Då är det däcket som är fel. Jag skulle sätta om däcket igår men när jag tog fram tvingarna så orkade jag inte mer.
Fyllde på luft efter pumpat om däcket men samma skit.

Så jag åker in och lämnar in däcket.

Jag får se detta som ett fel i statistiken och ser fram emot nästa byte. Vet inte hur vanligt det är att däcket inte sitter på plats ordentligt etc. Men jag tycker inte att det borde strula som det gjort för mig med vibrationer. Som Steffe sa så är det ju i låga hastigheter och i högre märks det knappt.
Nej, det brukar inte bli såhär mycket pyssel med att byta däck. Om det går smidigt tar det 20-30 minuter att kränga däck lite snabbt om man har bra teknik. Tar man det lugnt och dricker 2-3 öl på vägen och snackar med polare och lyssnar på musik så tar det kanske 1.5-2 timmar för båda däcken.
Vanligtvis är hojdäck så välbalanserade från fabrik att man inte ens behöver peta på vikter och sånt bjäfs. Många skiter till och med att balansera bakdäck för att det ändå inte märks.
 
Last edited:
Det är en hembyggd "däckbrytare" - domkraften fäst i något rejält tungt o högt (ex. pick-up eller lastbil) - en bågformad "brytare" som trycker mot däckkanten för att bryta loss den från den s.k. "humpen"
Däcket läggs under verktyget o sedan expanderas domkraften så att "brytaren" trycker loss däckkanten. Fiffigt som f-n - borde klara rejält stora däck
View attachment 497979
Men hunden då?
 
Bra med en bild, det gör att jag ser direkt ett STORT fel!
Ingen "garagerykare" ??? :va
Det är en grundläggande komponent för framgång, eller åtminstone förstärkning av den känslan. :)
Vågar knappt erkänna att den rykare jag tog var alkoholfri då jag varit nykterist i typ 6-7 år. Antagligen därför mitt mek går käpprätt just nu. =)

@hannuse Har du möjlighet att mäta avståndet på axeln mellan muttrarna på bakbromsen? Skrev i T7 tråden. =)
 
Vågar knappt erkänna att den rykare jag tog var alkoholfri då jag varit nykterist i typ 6-7 år. Antagligen därför mitt mek går käpprätt just nu. =)

@hannuse Har du möjlighet att mäta avståndet på axeln mellan muttrarna på bakbromsen? Skrev i T7 tråden. =)
Aha, det förklarar saken, enligt statistiken så gör man flest misstag när man är nykter. :fakta
(största misstaget man kan göra är att bli alkoholist.... som min hädangågna farsa men han lyckades komma ur alkogreppet efter ca 40års "supande")
 
Aha, det förklarar saken, enligt statistiken så gör man flest misstag när man är nykter. :fakta
(största misstaget man kan göra är att bli alkoholist.... som min hädangågna farsa men han lyckades komma ur alkogreppet efter ca 40års "supande")
Gott att höra att han kom ur det och tack för pepp i tråden. Uppskattas!
 
UPDATE!

Då ringde Sverige bästa däckfirma och jag åkte dit och hämtade hjulet. Snackade med killen som sade följande:
"Det är absolut inget fel på fälgen eller däcket. Allting ser jättebra ut och är runt och du har krängt på däcket jättebra!"

Här får jag en liten chock... Tar 20 sek att hämta andan...

Sedan avslutar han med:

"Jag har balanserat om det bara, men det kostar inget".

Vad ska man säga. Denna kundservice är inte vanlig idag.

Så jävla roligt att det verkar vara ett bra jobb ändå med fälg och däck. Nu har han ju balanserat om det så jag ska ut och testa det igen. Annars är det ju nya lager som gäller i fälgen. Kanske jag som pajat något med lagren eller liknande när jag tog av / på hjulet.
Eller också bara jag inbillar mig att den gick mjukare innan.


Men nu är jag på väldigt bra humör igen efter beröm av ett däckproffs! =)
 
UPDATE!

Då ringde Sverige bästa däckfirma och jag åkte dit och hämtade hjulet. Snackade med killen som sade följande:
"Det är absolut inget fel på fälgen eller däcket. Allting ser jättebra ut och är runt och du har krängt på däcket jättebra!"

Här får jag en liten chock... Tar 20 sek att hämta andan...

Sedan avslutar han med:

"Jag har balanserat om det bara, men det kostar inget".

Vad ska man säga. Denna kundservice är inte vanlig idag.

Så jävla roligt att det verkar vara ett bra jobb ändå med fälg och däck. Nu har han ju balanserat om det så jag ska ut och testa det igen. Annars är det ju nya lager som gäller i fälgen. Kanske jag som pajat något med lagren eller liknande när jag tog av / på hjulet.
Eller också bara jag inbillar mig att den gick mjukare innan.


Men nu är jag på väldigt bra humör igen efter beröm av ett däckproffs! =)
Glöm inte att åka förbi där med fikabröd i närtid.
En sån där kundupplevelse måste vårdas. :)
 
Nyheter
Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

BMW F 450 GS för prisvärda äventyr

BMW presenterade den länge ...

BSA Thunderbold avtäckt på EICMA

BSA har avtäckt sin fjärde ...

ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Back
Top