Hjälp med GSX750R -02

PJannesson

Medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yz 450
Hej alla sporthojare
Jag har satt mig i en jobbig situation.
För ca 2 månader sedan sålde jag en styck gsxr 750 reggad banhoj till en kille.
Killen i fråga är djävligt reko o jag vill absolut inte att han ska tro att jag har lurat honom på något vis.
Jag körde hojen ca 30 mil förra sommaren o den gick då som den skulle.
Igår ringde han och då har han testat hojen och allt kylvattnet har förflyttat sig till oljetråget. Han har kört totalt 2,5 km
Jag fattar inte vad som har hänt men skitsamma, det spelar ingen roll jag måste hjälpa honom att fixa hojen så den funkar!!

Jag bor i Skövde o hojen står numera i Lund i ett garage där inte kan skruva.

Finns det någon som kanske har en Gsxr 750 motor liggandes? eller kanske var man kan få tag i en.
Det är modellen -00 -01 -02 det handlar om.

Behöver alla tips jag kan få, o givetvis är det panik med att få ihop den till honom då han har bokat bandagar i sommar.

Tack på förhand
Mvh Per

Byta motor bara sådär huxflux utan felsökning?

När all kylvätska hamnat i tråget kan man väl lungt säga att det minsta är en toppackning.
Skulle det finnas en annan motor att få tag i är det lättare att byta den helt o sen renovera den andra i efterhand.
/Per

Kolla runt på mc skrotar? Finns rätt många sådana nuförtiden.

Himmla snällt av dig o ställa upp så pass på en hoj som du sålt. men det första jag tänkte var. har hojen stått så den har fryst så får faktiskt den nya ägaren ta smällen.

Kolla runt på mc skrotar? Finns rätt många sådana nuförtiden.
Tack för tipset.
Har kollat o funnit det jag behöver med

Himmla snällt av dig o ställa upp så pass på en hoj som du sålt. men det första jag tänkte var. har hojen stått så den har fryst så får faktiskt den nya ägaren ta smällen.

Tack.
Jag tror dock inte den har stått kallt. kan inte fatta vad som har hänt faktiskt.
Som läget är nu verkar det som han o en kompis ska riva befintlig motor o renovera den, isåfall får jag hjälpa till med reservdelar istället.

Det finns ju en viss gräns på hur länge man ska ha ansvar för något man har sålt. 2 månader känns ju i övre gränsen. Var den dessutom bankitad utan glykol mm så är ju som sagt köldskador en trolig orsak. Han testade väl hojen, iaf startade, och kollade igenom den när han köpte den?

Jag upptäckte idag att det satt fel bromsgrepp på banhojen jag köpte i höstas. Jag ringde inte och skällde ut säljaren för det, jag tog fram filen och 5 min senare så funkade allt perfekt.

Det finns ju en viss gräns på hur länge man ska ha ansvar för något man har sålt. 2 månader känns ju i övre gränsen. Var den dessutom bankitad utan glykol mm så är ju som sagt köldskador en trolig orsak. Han testade väl hojen, iaf startade, och kollade igenom den när han köpte den?

Jag upptäckte idag att det satt fel bromsgrepp på banhojen jag köpte i höstas. Jag ringde inte och skällde ut säljaren för det, jag tog fram filen och 5 min senare så funkade allt perfekt.

Fanns ingen möjlighet till provkörning vid köptillfället så mitt ord om att den fungerade fick duga, av någon anledning så gör den ju inte det nu.
Det är ju en viss skillnad på något man slipar till på 5 min o ett byte av topplockpackning iallafall i min värld.

Fanns ingen möjlighet till provkörning vid köptillfället så mitt ord om att den fungerade fick duga, av någon anledning så gör den ju inte det nu.
Det är ju en viss skillnad på något man slipar till på 5 min o ett byte av topplockpackning iallafall i min värld.
Jojo, men min poäng var att köparen har ett visst ansvar att kontrollera det han köper. Man kan ju inte strunta i uppenbara fel vid köpet, eller som i det här fallet, strunta i att kontrollera, och sedan komma flera månader senare och anklaga köparen. Du har ju ingen aning om hur han har förvarat den, om och isf hur han har kört den osv. Oavsett halka eller inte så borde han ju ha kunna starta hojen och sett hur den gick, då hade han ju sett hur oljan såg ut och att kylvattnet saknades.

Jojo, men min poäng var att köparen har ett visst ansvar att kontrollera det han köper. Man kan ju inte strunta i uppenbara fel vid köpet, eller som i det här fallet, strunta i att kontrollera, och sedan komma flera månader senare och anklaga köparen. Du har ju ingen aning om hur han har förvarat den, om och isf hur han har kört den osv. Oavsett halka eller inte så borde han ju ha kunna starta hojen och sett hur den gick, då hade han ju sett hur oljan såg ut och att kylvattnet saknades.

Givetvis provstartades hojen vid köpet o den gick som den skulle.
Fattar din poäng med

Jag är andra parten i denna historien och jag tänkte jag skulle lägga in ett ord här. Jag vill först börja med att jag tror inte PJannesson på något sett försökt att blåsa mig med hojen men som sagt när jag köpte den så var det full snöstorm, så jag hade absolut ingen möjlighet att provköra hojen utan vi kunde bara starta den.
Jag tycker säljaren verkade vara en riktigt reko person och fick se hur pedantiskt han skötte sin andra hoj, så därför litade jag helt på hans ord att där inte skulle vara några problem med hojen.
Hojen har stått inne i ett varmgarage sen jag köpte den i väntan på att snön skulle försvinna så man kunde ut o provköra den så allt stod rätt till.

När dagen väl kom och snö var borta så tog jag ut den, prova köra lite på gatan utanför min lägenhet och då blev den sjukt varm direkt, så jag plockade av kåpor och sånt, kollade kylare och det visade sig att den var helt snus torr, min första tanke va att den bara behövdes fyllas på, så detta gjordes.
Sen provade jag stå still o låta den bli varm för att vattnet skulle få gå runt, då gick den upp i 103 grader sen gick överhettningsskyddet in och den dog. Så jag tänkte att eftersom fläkten var bortplockad så behövde den lite vind för att kylan, så jag körde en liten repa längs stora vägen, efter en bit så tvärdog den och det stod ett enda stort svart moln efter den. Då var hela motor full av kylarvätska så då ringde jag PJannssson och frågade vad det var han hade sålt mig.

Vi snackade o dividerade lite o skulle återkomma med lösningar, det slutade med att jag och jinnarp började riva motorn förra helgen.
Då upptäckte vi att båda motorbultarna saknades till motorn, dessa hade PJannsson plockat bort för att skaffa nya, detta hade jag ingen aning om och missat helt.
Topppackningen har iallafall gått på den och det kan mycket väl vara så att det är en ren oturs sak eller att eftersom bultarna har saknats så har toppen rört sig. Nånting vi aldrig får veta.
Men jag är iallafall sjukt tacksam för att jag och PJannsson har snackat och kommit övererns om att lösa detta allt eftersom. Jag uppskattar verkligen hans ärlighet och att han lovar mig att ställa upp på alla sätt han kan! Önskar det fanns fler sådana säljare ut i världen för han kunde lika gärna vänt mig ryggen och skitit i mig.

:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp

På generationen innan (96-99) så går frostpluggarna i toppen ut i oljekananerna, på min 99 så rostade en frostplugg sönder (troligen pga av avsaknad av rostskyddet som är i glykolen) och jag fick samma symtom som om topppackningen gått.

Är det samma konstruktion på din cykel så kanske det är en sådan som gått?

Kan ju räcka om cykeln kördes i ett oisolerat skåp eller på ett släp för att det ska hinna frysa sönder.

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!