Hjälp med att hitta tråd ang unkommande av lagens arm.

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Hjälp med att hitta tråd ang undkommande av lagens arm.

Tjena min vän har gått över till den mörka sidan och pluggar till att bli polis. Nu sitter han med trafikregler. Vi hamnade då i en argumentation ang när man inte får köra längre osv... Nu till frågan. I sommras fanns det en tråd här med en länk, tror att den gick till något Porche forum hur man kunde klara sig undan genom att inte öppna sin post och dyl. Behöver verkligen få tag på tråden igen nån som har länken???

Ja jag har sökt i en djäfla timma nu :7peta

björn

Last edited:
det där måste ju vara bullshit ju.
alltså har man solklart gjort fel i trafiken så att man bör bli av med kortet, och inte ger polisen kortet och inte skriver på... klart som fan man inte får köra som vanligt då! eller?
är lagens arm så vek och slak?

känns som att det är indraget oavsett om du har det fysiskt eller inte..

vad händer om man blir stoppad igen efteråt? är man skyldig till olovlig körning då? isf har man ju blivit av med kortet trots att man har det..?

myspinnen skrev:
alltså har man solklart gjort fel i trafiken så att man bör bli av med kortet, och inte ger polisen kortet och inte skriver på... klart som fan man inte får köra som vanligt då! eller?

vad händer om man blir stoppad igen efteråt? är man skyldig till olovlig körning då? isf har man ju blivit av med kortet trots att man har det..?

Det var just det som vi var lite oense om igår. I texten så framgår det att du inte ska skriva på lämna över ditt kort. Där igenom så menar textförfattaren att man måste trycka på att man inte förstått att man gjort fel så tolkar jag det i alla fall :va . Vet du inte om att du ine gjort fel har du inte gjort det imo att du inte skrivit på eller blivit dömd. vet ine men tror så.

myspinnen skrev:

Körkortet är återkallat om du är delgiven beslutet att så är fallet. Det har ingen praktisk betydelse om plastlappen rent fysiskt blir omhändertagen. Om man efter en delgivning kör så räknas det som grov olovlig körning och ytterligare sex månaders spärrtid läggs på.

En delgivning enligt ovan sker ofta direkt på platsen där rapporten upprättas. Det har heller ingen betydelse om den delgivne väljer att inte fatta pennan och skriva på. Man kan räknas som delgiven ändå. :fakta

CHROLO skrev:
Körkortet är återkallat om du är delgiven beslutet att så är fallet. Det har ingen praktisk betydelse om plastlappen rent fysiskt blir omhändertagen. Om man efter en delgivning kör så räknas det som grov olovlig körning och ytterligare sex månaders spärrtid läggs på.

En delgivning enligt ovan sker ofta direkt på platsen där rapporten upprättas. Det har heller ingen betydelse om den delgivne väljer att inte fatta pennan och skriva på. Man kan räknas som delgiven ändå. :fakta

Så att en muntlig delgivning räknas lika högt som en påskriven?

CHROLO skrev:

Jo men det är väl Länstyrelsen som "drar" ditt kort inte Polisen. Om du inte har fått eller "läst" nån kan man väll inte vara delgiven eller?

Jag körde efter att lappen rykt för fortkörning och torskade igen...fick ingen påökning på spärrtiden. Däremot 4800:- i böter :tomten

ecce skrev:
Jo men det är väl Länstyrelsen som "drar" ditt kort inte Polisen. Om du inte har fått eller "läst" nån kan man väll inte vara delgiven eller?

Polisen är skyldig att i vissa fall omhänderta körkort i avvaktan på lst´s beslut.
I dessa fall för den rapporterade en kopia på omhändertagandebeslutet (långt ord). Kopian tillsammans med legitimation räknas som körkort under högst 48 h. Om den rapporterade vägrar skriva sitt namn på beslutet kan jag som polisman intyga att delgivning skett.

heliac skrev:
Jag körde efter att lappen rykt för fortkörning och torskade igen...fick ingen påökning på spärrtiden. Däremot 4800:- i böter :tomten

Jag gissar att det kan variera mellan olika länsstyrelser.

CHROLO skrev:
Polisen är skyldig att i vissa fall omhänderta körkort i avvaktan på lst´s beslut.
I dessa fall för den rapporterade en kopia på omhändertagandebeslutet (långt ord). Kopian tillsammans med legitimation räknas som körkort under högst 48 h. Om den rapporterade vägrar skriva sitt namn på beslutet kan jag som polisman intyga att delgivning skett.

Jo för hela texten spelar ju på att man ej fått sin delgivning. Du hävdar alltså att om Polisman informerar muntilgt så kan man då se sig som delgiven men om Polisen inte gör det så kan man teoretiskt förhala beslutet ett par månder/år?

CHROLO skrev:
Ja det kan den faktiskt göra.

Jaha hur ser bevisfrågan ut då? Jag utgår från att du menar att den kan göra det men inte alltid? Det bör rimligen vara ord mot ord isåfall och frågan är om någon åklagare finner det mödan värt att ta upp en sådan sak i slutändan.

Blip skrev:
Jaha hur ser bevisfrågan ut då? Jag utgår från att du menar att den kan göra det men inte alltid? Det bör rimligen vara ord mot ord isåfall och frågan är om någon åklagare finner det mödan värt att ta upp en sådan sak i slutändan.

Det är nått sånt jag menar. Man måste väll nästa skriva på nått för att det verkligen kunna kallas att man blivit degiven eller :va

Blip skrev:
Tror det är precis det som är hela poängen.
Åklagarna orkar inte driva sånna här fall, de har tillräckligt med annat att göra.
Att en polismans ord väger tyngre i rätten är sant men det har ju ingen betydelse om det inte blir någon rättegång.

Vill man köra trots att man blivit av med körkortet så ska man aldrig skriva på något och aldrig ha körkortet med sig.

ecce skrev:
Jo för hela texten spelar ju på att man ej fått sin delgivning. Du hävdar alltså att om Polisman informerar muntilgt så kan man då se sig som delgiven men om Polisen inte gör det så kan man teoretiskt förhala beslutet ett par månder/år?

Japp, det kan man.

Blip skrev:

Åklagaren bryr sig inte om körkortsfrågan. Det har vi länsstyrelsen till.

ecce skrev:
Det är nått sånt jag menar. Man måste väll nästa skriva på nått för att det verkligen kunna kallas att man blivit degiven eller :va

Den som vägrar skriva på kan jag inte tvinga. I rutan där körkortshavaren namnteckning i de flesta fallen trots allt skrivs, gör jag en notering om att n.n. inte vill skriva under och signerar själv. Allt detta under förutsättning att jag utfört delgivningen. Länstyrelsen godtar detta förfarande.

Delgivningar i andra fall t.ex. i körkortsärenden där körkortet inte omhändertas av polis utan där länsstyrelsen tar ett beslut i efterhand kan jag inte uttala mig om. Jag föreställer mig att det kan bli en rätt långdragen historia.

Last edited:
CHROLO skrev:
Åklagaren bryr sig inte om körkortsfrågan. Det har vi länsstyrelsen till.

Ja, visst är det konstigt... Dömd men inte av rättvisan... :va

CHROLO skrev:
Allt detta under förutsättning att jag utfört delgivningen. Länstyrelsen godtar detta förfarande.

Det där låter ju som om det kan användas godtyckligt... Det kan ju vara situationer då det är subjektivt tyckande som ligger till grund för om man ska anse en person deligiven, men det klart, man ska ju lita på polisen. Eller?

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien