Diskriminering eller inte?

Jo, är det av rena hygeineiska skäl så tycker jag absolut att klädreglerna ska följas, jag vill inte tvingas bosätta mig på porslinstronen en natt bara för att hon ska vara tjenis med Gud.

I övrigt har jag dock inga problem med religiösa symboler på mina medmänniskor.

/perris

Men vad är det att älta om? I en italiensk katedral skall du ha axlarna täckta. Innan du går in i en moské tar du av dig skorna. Det är inget man behöver få "gå ihop med" något annat. Ibland går det en ortodox jude på gatan här utanför. Hatt, tinningslockar, mörka kläder och hela kittet har han. Jag skulle tippa på att det kan vara rätt svårt för mig att få tillträde till hans synagoga utan huvudbonad. Men än sen? Krävs det en kalott på huvvet för att jag skall få komma in där så sätter jag på mig en kalott innan jag går in där. Vad är det att prata om?
För mig är det en ren principiell fråga. Om någon, oavsett tillhörighet till någon relgion, sällskap etc, gå omkring med tex en tennisboll på huvudet så är det helt okej så länge de inte förväntar sig att kunna ha bollen på huvudet överallt hela tiden.

Någonstans får man ju bestämma sig för vad som är viktigast för en själv. Är det min religion som är viktigast får jag finna mig i att min tennisboll på huvudet kanske inte fungerar på alla jobb och får därför välja ett jobb där det är okej. Att skrika om diskriminering bara för att jag inte får stå på Donken med min tennisboll på huvudet är ju bara larvigt.

Kvinnorna väljer oftast detta själv och trivs med det. Dock får man tänka på att man inte kan bära med sig allt när man är i ett annat land, och dessutom inte kräva det.

Det är som att en rullstolsbunden person inte kan bli fallskärmsjägare vid mönstringen (visst lite extra kryddat men).

Man får helt enkelt anpassa sig efter situationen, allt kan inte anpassas efter en själv. :)

Det mest irriterande är allt daltande med diskriminering och liknande... det är ju helt löjligt.

För mig är det en ren principiell fråga. Om någon, oavsett tillhörighet till någon relgion, sällskap etc, gå omkring med tex en tennisboll på huvudet så är det helt okej så länge de inte förväntar sig att kunna ha bollen på huvudet överallt hela tiden.

Någonstans får man ju bestämma sig för vad som är viktigast för en själv. Är det min religion som är viktigast får jag finna mig i att min tennisboll på huvudet kanske inte fungerar på alla jobb och får därför välja ett jobb där det är okej. Att skrika om diskriminering bara för att jag inte får stå på Donken med min tennisboll på huvudet är ju bara larvigt.
Jaja, det håller jag så klart med om. Att gapa sig blå om ett donkenjobb man själv diskvalificerar sig från hör till sjukdomsbilen när man lider av kronisk idioti.

Men det var inte det ditt förra inlägg handlade om: "Det är ju lite lustigt att religösa, som tex muslimer, kräver att få bära sin klädsel överallt och när vi "vanliga" vill besöka tex deras moskéer så ska vi också ta på eller av oss enligt deras religion. Hur får de det att gå ihop :va " Klädkoden beror på var man befinner sig. På dansrestaurang kan det krävas slips och i synagogan kräver de kalott och palestinaschal med tofsar i hörnen. Än sen liksom. Kyrkoplikten är borttagen sedan länge och då är det inte så mycket att uppröras över hur man måste vara klädd när man går i kyrkan och biktar sina synder.

Kvinnorna väljer oftast detta själv och trivs med det. Dock får man tänka på att man inte kan bära med sig allt när man är i ett annat land, och dessutom inte kräva det.

Det är som att en rullstolsbunden person inte kan bli fallskärmsjägare vid mönstringen (visst lite extra kryddat men).

Man får helt enkelt anpassa sig efter situationen, allt kan inte anpassas efter en själv. :)

Det mest irriterande är allt daltande med diskriminering och liknande... det är ju helt löjligt.

Fast det här är ju "det nya Sverige".. Bara en tidsfråga innan Lasse Rullstol ringer upp Diskrimineringsombudsmannen (långt ord!) och tjatar.
Min syn på saken är att vi är lika patetsika med våra s.k diskrimineringar som Amerika är med sina stämmningar..

Varför döms det på detta sätt?
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/sankt-straff-for-sex-med-avkomling_6887161.svd
En 51-årig man döms för att ha haft sex med sin dotter men den 25-åriga dottern som var lika skyldig som pappan får skadestånd istället för straff.
Det må vara äckligt men varför straffas en skyldig och den andra belönas?
Det är väl samma logik som med våra prostitutionsregler, kvinnan är alltid offer även när hon utnyttjar mannen för sin egen ekonomiska vinning.

Sen hittade jag denna när jag googlade efter en lämplig tråd att bumpa.
http://genusnytt.wordpress.com/2009/01/29/svensk-lag-om-diskriminering-ar-oppet-mansfientlig/
Ett gym hindrar män från att vistas i delar av lokalen och jämo godkänner det. Motsatsen med ett gym som stänger ute kvinnor från delar av gymmet skulle nog få det hett om öronen.

Jag kan inte göra annat än att skratta :lol

Det är så jävla sjukt. Kan man inte anpassa sig efter reglerna så kan man fan åka hem och sliza kamelpuckel.

Förbannat.

http://genusnytt.wordpress.com/2009/01/29/svensk-lag-om-diskriminering-ar-oppet-mansfientlig/
Ett gym hindrar män från att vistas i delar av lokalen och jämo godkänner det. Motsatsen med ett gym som stänger ute kvinnor från delar av gymmet skulle nog få det hett om öronen.[/QUOTE]

Jag tränar i/på 24/7 gymmet och där har dem en avdelning endast för kvinnor, men kvinnor får även vara på "våra ytor"

Varför döms det på detta sätt?
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/sankt-straff-for-sex-med-avkomling_6887161.svd
En 51-årig man döms för att ha haft sex med sin dotter men den 25-åriga dottern som var lika skyldig som pappan får skadestånd istället för straff.
Det må vara äckligt men varför straffas en skyldig och den andra belönas?
Det är väl samma logik som med våra prostitutionsregler, kvinnan är alltid offer även när hon utnyttjar mannen för sin egen ekonomiska vinning.

Ett gym hindrar män från att vistas i delar av lokalen och jämo godkänner det. Motsatsen med ett gym som stänger ute kvinnor från delar av gymmet skulle nog få det hett om öronen.

Vafan! Nu började jag tänka på det också! Jag tränar på fitness24seven och på "mitt" gym så har dom likadant, jag betalar lika mycket som kvinnor, men får inte tillgång till lika mycket! DO!!!!!!

Näe, jag ska sluta läsa, jag blir bara så helvittes förbannad.

Hur i helvette kommer man fram till att man inte har samma möjligheter som alla andra, om man, precis som alla andra, fick det fria valet: Ta på sig macdonkentishan & flippa burgare eller gå hem & fan låt bli?! :6surkart

Det borde va skottpeng på folk som kontaktar DO, dom verkar helt galna allihop.

Anmäl det till DO. Det går antagligen att få ut en liten slant med, jag menar, taxi får inte ha kvinnotaxa och sånt för att det är diskriminerande.
(Märk väl att jag är lite lätt ironisk)

Skulle jag göra det så skulle det hamna på DO:s hemsida, kanske en notis (kanske en "nya tuffa Sverige"-artikel i Aftonbladet om det är nyhetstorka) och det skulle länkas till det här i forumet och jag skulle framstå som en sån där jämställdhetsmupp.

Vågar jag riskera detta för att kanske få en rättvisare prissättning? :gnissla

Skulle jag göra det så skulle det hamna på DO:s hemsida, kanske en notis (kanske en "nya tuffa Sverige"-artikel i Aftonbladet om det är nyhetstorka) och det skulle länkas till det här i forumet och jag skulle framstå som en sån där jämställdhetsmupp.

Vågar jag riskera detta för att kanske få en rättvisare prissättning? :gnissla

Du får sälja det som att du är en militant manschauvinist som är en av de få i det mjäkiga svenska samhället som vågar göra motjuck när feministmaffian tågar fram?

Ta t.ex. att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan. Är inte det helt sjukt? Kyrkan som bygger på bibel och den kristna tron som inte stödjer homosexuella.

Fast de kristna plockar ju bara lite russin ur kakan, de går inte att leva helt enligt biblen då biblen har motsägelser i sig. Och många är inte ens i närheten. När då staten har varit med och delfinansierat kyrklig verksamhet tycker jag gott man antingen kan kräva tillbaks de statliga pengarna eller låta kyrkan vara öppen för alla.

Straight själv men tycker mest religion är hyckleri.

religionens fel? inte i närheten, men tyvärr har vi i västvärlden roffat åt oss majoriteten av alla framsteg och ignorerat att hjälpa andra och därmed hållt dessa kvar i fattigdom och hindrat dom från vettig utbildning - och då blir det som det blir.
(hade vi inte gjort några framsteg hade vi säkerligen inte klagat det minsta på denna syn på livet, döden och kvinnor.)

Nej, det är väll i grunden inte religionens fel utan de som tolkar religionen till sin fördel. Och den kvinnosynen har vi väll endå inte haft i Sverige?

Du får sälja det som att du är en militant manschauvinist som är en av de få i det mjäkiga svenska samhället som vågar göra motjuck när feministmaffian tågar fram?

Jag överväger faktiskt att göra det! Fast jag ska nog skriva ett mail till gymmet istället och påpeka att det faktiskt vore mer rättvist att låta dom tjejer som vill ha åtkomst till det rummet faktiskt betala extra för det!

Som det är nu så är det inte bara så att män diskrimineras, vi betalar t.o.m för att diskrimineras! :4skrika

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien